Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo

Cena od 175 900 do 232 500 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • sportowy desing
  • dobre właściwości jezdne
  • mocne silniki

Słabe strony

  • dosyć twarde zawieszenie
  • przeciętny system multimedialny

Ocena t4c: 8.0/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 5.7 s do 8.4 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
525
Action
zużycie paliwa
od 4.7 l do 7.0 l / 100km
Action
moc
od 150 KM do 280 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Alfa Romeo Stelvio to pierwszy pełnoprawny SUV tej włoskiej marki. Model ten zadebiutował podczas salonu samochodowego w Los Angeles pod koniec 2016 roku. Bazuje on na nowej platformie Giorgio, z której korzysta także Alfa Romeo Giulia.

Stelvio staje do walki z bardzo mocnymi konkurentami tego segmentu. Włoska propozycja rywalizować będzie między innymi z Mercedesem GLC, Audi Q5 i BMW X3. Alfa Romeo Stelvio wyróżnia się z tłumu charakterystyczną sportową stylistyką oraz wyjątkowymi właściwościami jezdnymi.

Podstawowa wersja wysokoprężna oferowana jest z napędem na tylną oś
– niezwykle rzadko spotykane rozwiązanie w SUV-ach – co podkreśla sportowy charakter Stelvio.

Wszystkie mocniejsze warianty, w tym benzynowe, posiadają napęd na cztery koła Q4. Na szczycie oferty stoi sportowa wersja Quadrifoglio wykorzystująca doładowany silnik 2.9 V6. Tę wersję opisaliśmy oddzielnie.

Wnętrze

Kokpit Alfy Romeo Stelvio jest bardzo prosty i niemal pozbawiony zbędnych ozdobników. Koncepcja deski rozdzielczej została prawie w całości zaadoptowana z nieco starszej Giulii. Różnice znajdziemy jedynie w kształcie daszka ekranu oraz przy charakterystycznych ramionach łączących tunel środkowy i konsolę centralną. Wnętrze mocno charakteryzuje sportowy charakter, co wyróżnia Stelvio na tle konkurencji.

Sterowanie wszystkimi funkcjami przeniesiono do oferowanego w wyposażeniu standardowym nowego systemu inforozrywki, którym dowodzić można za pośrednictwem pokrętła oraz dwóch przycisków funkcyjnych ulokowanych tuż za lewarkiem skrzyni biegów.

Przypomina to nieco mieszankę systemu MMI z Audi oraz iDrive z BMW. W opinii dziennikarzy to duży krok dla „Alfy”, ale do jakości oferowanej przez niemieckich konkurentów wciąż sporo mu brakuje. Pozostałe fizyczne przyciski i pokrętła znajdziemy jedynie na panelu klimatyzacji.

Ilość miejsca w kabinie Stelvio jest zadowalająca i plasuje ten model w czołówce segmentu. Fotele są bardzo wygodne, choć brakuje im nieco dłuższych siedzisk (co staje się odczuwalne dopiero w dłuższej podróży) oraz lepszego podparcia bocznego. Z tyłu wygodnie usiądą jedynie dwie osoby - środkowe miejsce jest nie tylko wąskie, ale także ograniczają je dość mocno wysunięte nawiewy, a także szeroki tunel środkowy. Ilość miejsca na nogi pasażerów jest w pełni satysfakcjonująca, podobnie jak przestrzeń nad głową.

Bagażnik mieści 525 litrów i zapewnia możliwość powiększenia tej przestrzeni do 1540. Jest to bardzo dobry wynik, choć konkurencja może pochwalić się nieco lepszymi wartościami (Mercedes GLC mieści o 25 litrów więcej). Na plus dla „Alfy” należy zaliczyć bardzo nisko położony próg załadunku, co znacząco ułatwia wkładanie i wyciąganie ciężkich przedmiotów, oraz kanapę dzieloną w proporcjach 40:20:40.

Materiały wykończeniowe wykorzystane we wnętrzu Alfy Romeo Stelvio są dobrej jakości, choć miejscami odstają nieco od konkurentów w postaci BMW X3 czy Audi Q5. Większą część deski rozdzielczej oraz górne partie boczków drzwiowych wyłożono miękkimi plastikami. Poniżej znajdują się jednak spore fragmenty pokryte twardymi tworzywami.

Na plus można zaliczyć ciekawe elementy dekoracyjne – w zależności od wersji wyposażenia może to być szare, jasne lub ciemne drewno. Dostępne są także różne odcienie skórzanej tapicerki, w tym charakterystyczna czerwień, typowa dla samochodów tej marki.

Za kierownicą

Alfa Romeo Stelvio to samochód dla osób, które cenią sobie niezwykłą precyzję prowadzenia oraz bardzo sportowy charakter. Model ten wyróżnia się bardzo czułym układem kierowniczym o krótkim przełożeniu, dzięki któremu dostajemy wiele informacji z przednich kół, co z kolei ułatwia nam wyczucie auta.

Zawieszenie zestrojono dość sztywno – zachowano jednak kompromis pomiędzy właściwościami jezdnymi a komfortem podróżowania. Stelvio sprawnie radzi sobie z nierównościami, nawet na 20-calowych felgach oferowanych w najdroższych wariantach. Podczas szybkiej jazdy na zakrętach wyczuwalne są delikatne przechyły nadwozia, ale nie wpływają one na bezpieczeństwo jazdy. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż model ten jest w praktyce samochodem tylnonapędowym z dołączanym elektronicznie napędem przednim.

Za charakterystykę pracy silnika, skrzyni biegów i układu kierowniczego odpowiada system DNA oferujący trzy tryby jazdy – Advanced, Efficiency, Normal i Dynamic. Każdy z nich wyraźnie wpływa na zachowanie auta – w zależności od potrzeb możemy zdecydować się na nieco ograniczoną reakcję po naciśnięciu pedału gazu, otrzymując w zamian niższe zużycie paliwa lub czułość rodem z auta sportowego. Dziennikarze motoryzacyjni bardzo chwalą sobie działanie tego systemu. W połączeniu ze świetnie zestrojonym zawieszeniem tworzy to bowiem niezwykle ciekawy tandem, niespotykany w autach konkurencji.

Nieco gorzej wypada wyciszenie wnętrza. Przy prędkościach do około 130 km/h w kabinie jest cicho, jednak powyżej tej prędkości szum opływającego powietrza staje się słyszalny.

Silniki

Pod maską Alfy Romeo Stelvio dostępne są dwie jednostki napędowe – diesel o pojemności 2.2-litra generujący 150, 180 i 210 koni mechanicznych, a także dwulitrowa doładowana „benzyna” oferująca 200 lub 280 koni mechanicznych. Na szczycie oferty znajduje się natomiast sportowa odmiana Quadrifoglio wykorzystująca 2.9-litrowe doładowane V6 - produkujące 510 koni mechanicznych.

Bazowy diesel dostępny jest tylko w najniższej i środkowej wersji wyposażenia, zaś w podstawowej odmianie znajdziemy jedynie 150- i 180-konnego diesla oraz 200-konną benzynę. Jednostki wysokoprężne charakteryzują się niskim zapotrzebowaniem na paliwo oraz bardzo dobrą dynamiką. Okupione jest to jednak przeciętną kulturą pracy, zwłaszcza przy nierozgrzanym silniku – jego dźwięk przy niskich prędkościach w oczach recenzentów jest zbyt wyraźny.

Wszystkie silniki to autorskie konstrukcje Alfy Romeo. Dużą popularnością cieszy się najmocniejsza wersja benzynowa zapewniająca nie tylko rewelacyjne osiągi i sprint do setki na poziomie 5,7 sekundy, ale także cechująca się dość rozsądnym zużyciem paliwa.

Moc przekazywana jest w zależności od wersji na tylne lub wszystkie cztery koła za pośrednictwem bardzo sprawnie działającej 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Manualna przekładnia nie jest oferowana w tym modelu. Alfa Romeo argumentuje to brakiem zainteresowania takim rozwiązaniem ze strony klientów szukających auta w tym segmencie.

Technologia i bezpieczeństwo

Alfa Romeo Stelvio już w podstawowej wersji oferuje dość bogate wyposażenie. Standardowo na pokładzie znajdziemy między innymi tempomat, klimatyzację automatyczną, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, system inforozrywki z 6,5-calowym wyświetlaczem i pełną obsługą Bluetooth, aktywny tempomat działający w zakresie od 0 do 210 km/h, system autonomicznego hamowania awaryjnego AEB i system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu LDW. W każdej odmianie znajduje się przełącznik DNA, czyli pokrętło odpowiadające za tryb jazdy – są to kolejno: Dynamic, Natural, Advanced i Efficiency. W wyższych wersjach wyposażenia pojawia się także system ostrzegający przed najechaniem na poprzedzające auto (FCW). Na liście opcjonalnego wyposażenia nie zabrakło takich pozycji jak: kamera cofania, system monitorowania martwej strefy i bezkluczykowy dostęp do auta.

Alfa Romeo Stelvio może pochwalić się pięciogwiazdkowym wynikiem uzyskanym w testach zderzeniowych Euro NCAP. Samochód ten uznano za jeden z najbezpieczniejszych w swoim segmencie.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio uzyskał najlepszy czas przejazdu okrążenia w kategorii SUV na kultowym torze Nurburgring.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi Q5

Godny następna jednego z najpopularniejszych SUV-ów premium w Polsce


Cena od 159 200 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

BMW X4

SUV klasy premium o sportowej charakterystyce i oryginalnej stylizacji


Cena od 199 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Land Rover Discovery Sport

Luksusowy SUV z napędem 4x4 z mocnymi silnikami i miejscem dla 7 osób


Cena od 149 900 PLN
Ocena t4c: 8.2/10
Zobacz

Porsche Macan

Najbardziej sportowy crossover na rynku w standardzie z napędem 4x4


Cena od 232 320 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()