Audi A4 Allroad

Audi

Cena od 177 200 do 198 600 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • wszechstronność
  • wysoka jakość wykonania
  • mocne silniki.

Słabe strony

  • mniej "terenowy" od SUV-a
  • wysokie ceny dodatków

Ocena t4c: 7.9/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 6.1 s do 7.8 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
505/1510
Action
zużycie paliwa
od 4.9 l do 6.4 l / 100km
Action
moc
od 190 KM do 252 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Audi A4 Allroad jest podwyższoną wersją najpopularniejszego kombi w gamie niemieckiego producenta - Audi A4 Avant. Wyposażony w lekko podniesione zawieszenie, większe i szerzej rozstawione koła oraz standardowy napęd na wszystkie koła quattro, Allroad sprawdzi się zarówno na asfalcie, jak i na drogach nieutwardzonych.

 

Nowe Audi A4 Allroad zadebiutowało w drugiej połowie 2016 roku. Względem poprzednika z zewnątrz zmieniło się niewiele, jednak we wnętrzu mamy do czynienia z całkowicie nowym projektem.

 

Audi A4 Allroad generacji B9 to pierwszy Allroad korzystający z innowacyjnego napędu Ultra Quattro (rozwinięcie sztandarowego napędu na wszystkie koła Audi), dostępnego w wybranych wariantach silnikowych. Jest to inteligentne rozwiązanie zmniejszające zużycie paliwa, gdy napęd na wszystkie koła nie jest akurat potrzebny.

 

Audi A4 Allroad nie posiada konkurencji rynkowej ze strony BMW i Mercedesa, więc jego głównymi rywalami są Volvo V60 CrossCountry, Volkswagen Passat Alltrack i Subaru Outback. Żaden z tych samochodów nie dorównuje jednak Audi pod względem techniki, prestiżu i wykończenia.

 

Allroad różni się od zwykłego A4 Avant nie tylko podwyższonym o 34 mm zawieszeniem, ale także chromowanym grillem z pionowymi żeberkami oraz zderzakami zdradzającymi terenowe aspiracje. Mniej oczywistą różnicą jest seryjna osłona pod silnikiem.

Allroad łączy najbardziej pożądane cechy kombi oraz SUV-a, stanowiąc dla nich ciekawą alternatywę. Prezentuje się bardzo atrakcyjnie, a kosztuje zaledwie 4-5 proc. więcej niż standardowe A4 Avant w porównywalnej wersji.
 

Wnętrze

Z wyglądu wnętrze Audi A4 Allroad jest niemal identyczne jak w zwykłym modelu Avant. W standardzie oferuje jednak bogatsze wyposażenie. Jedyną różnicą jest dodatkowy tryb off-road na selektorze trybu jazdy. Poza tym to wciąż Audi - znakomicie wykończone, nieco ascetyczne wnętrze o nienagannej ergonomii. Obsługa multimediów jest maksymalnie uproszczona  - służy do tego tylko jedno pokrętło na tunelu środkowym. Liczbę przycisków ograniczono do minimum zgodnie z panującymi trendami.

 

Materiały użyte do wykończenia wnętrza to klasowa czołówka. Trzeba się postarać, aby znaleźć w kabinie elementy pokryte plastikiem kiepskiej jakości - dominuje skóra, metal i przyjemne w dotyku tworzywa, od których po prostu bije jakość.

 

Standardowo w Audi dostępna jest oferta personalizacji wnętrza Audi exclusive obejmująca takie elementy jak: sportowe fotele, materiały i kolory tapicerki czy elementy dekoracyjne. Większość z tych rzeczy występuje dopiero za dopłatą, zatem ostateczny wygląd i funkcjonalność wnętrza Audi A4 Allroad zależy przede wszystkim od zasobności portfela nabywcy.

 

Wnętrze komfortowo pomieści czterech dorosłych pasażerów, a trójstrefowa klimatyzacja pozwala ustawić osobną temperaturę także dla podróżujących z tyłu. Bagażnik mieści 505 litrów - więcej niż oferuje Volvo, ale sporo mniej niż Passat Alltrack (640 l) czy Subaru Outback (560 l).

Za kierownicą

Pozycja za kierownicą Audi A4 Allroad jest doskonała, dzięki szerokiemu zakresowi regulacji fotela. Do widoczności nie można mieć zastrzeżeń, a jedną z największych zalet Audi jest wyciszenie wnętrza.

Nawet podczas jazdy autostradą pasażerowie odizolowani są od świata zewnętrznego oraz odgłosów dobiegających spod maski. Zwłaszcza silniki Diesla, według opinii dziennikarzy motoryzacyjnych, są w Audi cichsze niż porównywalne jednostki w Mercedesie klasy C czy BMW serii 4.

 

Zawieszenie w A4 Allroad jest wyższe niż w A4 Avant i bardziej miękko zestrojone. Wyżej umieszczony środek ciężkości sprawia, że auto mocniej pochyla się na zakrętach, ale bez straty stabilności i pewności prowadzenia.

 

Warto zainteresować się opcją amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia oraz systemem Audi drive select, dzięki któremu możemy regulować charakterystykę pracy poszczególnych układów samochodu. Wtedy, w zależności od potrzeb, auto może być komfortowe podczas jazdy autostradą lub bardziej sztywne i bezpośrednie w reakcjach na zmiany kierunku na górskich serpentynach.

Unikatowe dla A4 Allroad jest ustawienie off-road. Tryb ten przestawia wszystkie układy oraz elektronikę pojazdu na szybkie i skuteczne poruszanie się w lekkim terenie. Pozostałe tryby to comfort, auto, dynamic, efficiency i individual. W tym ostatnim kierowca może dobierać ustawienia pracy układów pojazdu pod własny gust.

Silniki

Na polskim rynku Audi A4 Allroad dostępny jest w trzech wariantach silnikowych: jednym benzynowym i dwoma turbodieslami. Każdy z nich ma pojemność 2 litrów i współpracuje z napędem na wszystkie koła quattro. Ze słabszym turbodieslem współpracuje standardowo przekładnia manualna, a pozostałe silniki połączono wyłącznie ze znakomitą skrzynią automatyczną S-tronic.

 

Silnik benzynowy 2,0 TFSI dysponuje mocą 252 KM, a silniki 2,0 TDI w zależności od wersji mają 150 lub 190 KM. Odpowiednią dla segmentu premium dynamikę zaoferują dwa mocniejsze motory, gdyż słabszy turbodiesel jest wystarczający zaledwie do samochodu klasy średniej z napędem na obie osie. 2,0 TDI to wybór dla kierowców, którzy A4 Allroad planują pokonywać długie dystanse - w realnym świecie jego spalanie będzie się kształtować na poziomie 7-7,5 litra na 100 km. Benzynowy motor pozwoli poczuć nutkę sportowego ducha Audi quattro, ale spali około 2 litrów więcej paliwa w trybie mieszanym.

 

W wersjach na olej napędowy napęd quattro stale napędza obie osie, a komputer rozdziela moment obrotowy pomiędzy koła w zależności od warunków drogowych. W wersji benzynowej zastosowano nowocześniejsze rozwiązanie Ultra Quattro. Samochód domyślnie jest przednionapędowy, a jedynie w razie potrzeby komputer automatycznie dołącza tylną oś w celu optymalizacji przyczepności. Dzięki temu w większości sytuacji auto jest bardziej oszczędne i przyjazne dla środowiska, ale w pełni gotowe, by w kluczowym momencie zaoferować wszystkie zalety posiadania napędu quattro.

Technologia i bezpieczeństwo

Technologia zastosowana w A4 Allroad w dużym stopniu pokrywa się z tym, co Audi oferuje do standardowego A4 Avant. Wśród innowacji jest Audi virtual cockpit, czyli duży ekran w miejscu standardowych zegarów, na którym wyświetlane informacje można dostosować do własnych potrzeb. Jest też świetne audio duńskiej firmy Bang&Olufsen, a w korku można całkowicie oddać zadanie kierowania elektronice. Auto do prędkości 65 km/h samoczynnie przyspiesza, hamuje i skręca, podążając za innym autem. Potrafi także wykryć i ominąć przeszkodę.

 

Systemy bezpieczeństwa w Audi A4 Allroad to przede wszystkim zestaw asystentów wykrywających zagrożenie kolizji podczas jazdy, manewrowania czy otwierania drzwi. Audi A4 generacji B9 jest na rynku od 2016 roku i nie przeszło jeszcze testów zderzeniowych EuroNCAP, jednak jego poprzednik w 2009 otrzymał notę 5 gwiazdek. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że obecny model powtórzy ten doskonały wynik.

 

Cennik Audi A4 Allroad zaczyna się tam, gdzie kończy się cennik Volkswagena Passata Alltrack. Bazowa wersja jest jednak dopiero wstępem, gdyż wszystkie dodatki warte uwagi są za dopłatą, w tym virtual cockpit, nawigacja satelitarna, wspomniany system audio czy amortyzatory ze zmienną siłą tłumienia. Najlepiej do ceny wybranej wersji silnikowej od razu doliczyć 10-20 proc. przy kalkulacji budżetu.

 

Audi A4 Allroad świetnie sprawdzi się jako holownik przyczepy o masie do 2100 kg. Auto dysponuje asystentem manewrowania z przyczepą, a nawigacja, dobierając trasę, bierze pod uwagę ograniczenia jazdy dla samochodów holujących przyczepę.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

MINI Countryman

Charakterystyczny crossover z opcjonalnym napędem 4x4


Cena od 111 800 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Peugeot 508 RXH

Uterenowione, komfortowe kombi z napędem na przednią oś


Cena od 155 900 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Subaru Outback

Duże, solidne i przestronne kombi ze świetnym napędem 4x4


Cena od 147 125 PLN
Ocena t4c: 7.4/10
Zobacz

Volvo S60 Cross Country

Uterenowiony sedan z opcjonalnym napędem 4x4


Cena od 160 100 PLN
Ocena t4c: 6.5/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()