Audi A5 Sportback

Audi

Cena od 160 100 do 250 700 PLN

Znajdź dealera

Ocena t4c: 7.9/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 5.9 s do 9.3 s
Action
liczba miejsc
4
Action
pojemność bagażnika
480/980
Action
zużycie paliwa
od 4.5 l do 8.1 l / 100km
Action
moc
od 144 KM do 272 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Audi A5 to sportowy model bazujący w dużej mierze na architekturze popularnego A4. Podstawową różnicą jest fakt, że w A4 silniki zawieszone są nad przednią osią, zaś w A5 cofnięto je nieco w stronę kabiny pasażerskiej, co zapewnia nie tylko lepszy rozkład mas, ale także pozytywnie wpływa na prowadzenie.

Pierwsze wcielenie tego auta zadebiutowało na rynku w 2007 roku, szybko zyskując sobie sympatię klientów. Druga generacja została zaprezentowana w 2016 roku. Wyróżnia się ona bardzo nowoczesną stylistyką mocno nawiązującą do większych modeli tej marki oraz bogatym wyposażeniem. Obok czterodrzwiowej wersji Sportback oferowane są także inne odmiany nadwozia jak klasyczne coupe czy kabriolet.

Wnętrze

Kokpit Audi A5, podobnie jak w przypadku poprzednika, został w dużej mierze przeniesiony bez większych zmian z A4. Charakteryzuje się on minimalistyczną stylistyką z maksymalnie ograniczoną liczbą wszelkich fizycznych przycisków.

Na konsoli środkowej dominuje panoramiczny ekran systemu MMI obsługiwany za pomocą pokrętła i opcjonalnego touchpada ulokowanego przed lewarkiem skrzyni biegów. W stosunku do starszych wersji dopracowano tutaj ergonomię użytkowania, wprowadzając dodatkowe przyciski funkcyjne oraz touchpad znajdujący się na pokrętle.

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż wiele wspomnianych elementów to wyposażenie opcjonalne – standardowo Audi A5 Sportback jest dość skromnie wyposażone, a wiele dodatków wymaga dopłaty.

Ciekawym elementem we wnętrzu Audi A5 jest listwa ozdobna ciągnąca się przez całą szerokość deski rozdzielczej i zachodząca na panele boczków drzwiowych. Optycznie poszerza ona auto, zaś dzięki kilku dostępnym opcjom wykończenia pozwala na indywidualizację wyglądu wnętrza. Dziennikarze motoryzacyjni podkreślają wysoką jakość tych detali - w ich opinii są one nieco lepsze od tych w Mercedesie Klasy C czy BMW Serii 4.

W zależności od wersji wyposażenia w Audi A5 dostępne są klasyczne analogowe zegary z dużym kolorowym wyświetlaczem komputera pokładowego lub Audi Virtual Cockpit, czyli 12,3-calowy wyświetlacz przekazujący kierowcy najważniejsze dane. W zależności od upodobań możemy go dowolnie skonfigurować, wyświetlając klasyczne zegary, dane z komputera pokładowego, informacje z systemów wspomagania jazdy i systemu inforozrywki bądź dużą mapę. Do nawigacji służą przyciski umiejscowione na prawym ramieniu kierownicy. Do obsługi komputera trzeba się przyzwyczaić, ale na dłuższą metę okazuje się to proste i dość intuicyjne.

Kabina w Audi A5 nie należy do najprzestronniejszych. W wersji coupe wygodnie podróżować będą tak naprawdę jedynie pasażerowie siedzący z przodu – zajmowanie miejsc na tylnej kanapie jest mocno utrudnione przez wąski otwór pomiędzy fotelem a granicą drzwi, zaś ilość miejsca na nogi pozostawia nieco do życzenia. Znacznie lepiej pod tym kątem wypada wersja Sportback, choć i tutaj nie znajdziemy nadmiaru przestrzeni.

Wysocy pasażerowie mogą mieć problem z ulokowaniem nóg oraz ciągłym ocieraniem głową o podsufitkę. Fotele są świetnie wyprofilowane i doskonale sprawdzają się podczas długich podróży. Fanom szybkiej jazdy spodobają się sportowe siedziska – zapewniają znacznie lepsze trzymanie boczne.

Bagażnik Audi A5 Sportback oferuje 480 litrów przy złożonej i 1300 przy rozłożonej kanapie. Warto też zwrócić uwagę na fakt, iż w wersji Sportback załadunek jest dużo prostszy niż w Coupe, ze względu na klapę bagażnika otwieraną z szybą. W wersji coupe otwór załadunkowy jest znacznie niższy, co utrudnia wkładanie walizek lub większych przedmiotów.

Za kierownicą

Audi A5 od zawsze charakteryzowało się dobrym układem jezdnym. Standardowe zawieszenie zestrojono bardzo neutralnie, zapewniając doskonały kompromis pomiędzy właściwościami jezdnymi a komfortem podróżowania. Opcjonalnie oferowane jest także aktywne zawieszenie Audi Drive Select posiadające cztery różne tryby pracy – Comfort, Normal, Sport i Individual. Dodatkowo można wybierać pomiędzy standardowym i sportowym zawieszeniem.

W pierwszym z wymienionych trybów A5 staje się wyraźnie miękkie, zaś w trzecim czuć usztywnienie, co wpływa na gorsze wybieranie nierówności, ale też zwiększa stabilność podczas szybkiej jazdy, zwłaszcza na zakrętach. Układ kierowniczy w Audi A5 ma dość duże przełożenie i jest mocno wspomagany – sprawia to, że manewrowanie tym autem w ogóle nie męczy, ale podczas jazdy może trochę brakować komunikacji z przednimi kołami.

W A5 Sportback dostępny jest napęd na przednią oś lub na cztery koła, czyli słynne Quattro wykorzystujące mechanizm typu Torsen. Napęd Quattro zwiększa stabilność auta oraz pewność prowadzenia, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Nawet na śliskiej nawierzchni ciężko jest je wyprowadzić z równowagi – w opinii dziennikarzy motoryzacyjnych jest to jedno z najlepiej jeżdżących aut w swoim segmencie.

Silniki

Gama jednostek napędowych w Audi A5 jest bardzo szeroka, co pozwala na łatwe dopasowanie silnika do własnych potrzeb.

Ofertę otwiera wersja 1.4 TFSI generująca 150 koni mechanicznych. Jest to bazowa wersja łączona wyłącznie z 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią S-Tronic.

Kolejna na liście jest wersja 2.0 TFSI – dostępna w wersji 190-konnej (tylko z napędem na przód i manualną skrzynią biegów) lub 252-konnej - standardowo łączona z S-Tronikiem i opcjonalnie z napędem Quattro. Podstawowy wariant zadowoli spokojnie usposobionych kierowców stawiających osiągi na dalszym planie. Najlepszym kompromisem pomiędzy kosztami eksploatacji a dynamiką jest dwulitrowa, 252-konna jednostka TFSI.

Na liście silników wysokoprężnych znajdują się dwie jednostki – czterocylindrowe 2.0 TDI w wersji 150- i 190-konnej oraz sześciocylindrowe 3.0 TDI generujące 218 lub 286 koni mechanicznych. Słabsze wersje oferowane są zarówno z 6-biegową skrzynią manualną, jak i przekładnią S-Tronic. Napęd na cztery koła znajdziemy jednak tylko w wariancie 190-konnym z S-Tronikiem.

Trzylitrowy diesel nie jest oferowany z manualną skrzynią, zaś jego słabszy wariant występuje także z napędem na przednią oś. W tym przypadku rozsądnym wyborem okazuje się być 190-konny diesel łączący dobre osiągi (sprint do setki zajmuje nieco ponad osiem sekund) z niskim zużyciem paliwa. Niestety, czterocylindrowa jednostka lubi nieco hałasować, zwłaszcza na zimno.

Fani mocniejszych emocji mogą także skusić się na wersję S5 korzystającą z silnika 3.0 TFSI, lub topowe RS5 posiadające generującą 450 koni mechanicznych jednostkę 2.9 V6.

Technologia i bezpieczeństwo

Audi A5 Sportback, jak na auto tego producenta przystało, naszpikowane jest szeregiem nowoczesnych technologii. Na pokładzie znajdziemy tutaj system Front Assist, asystenta awaryjnego hamowania, układ monitorujący poruszanie się po obranym pasie ruchu (w razie braku reakcji ze strony kierowcy utrzymuje auto na pasie), aktywny tempomat czy też czujniki parkowania połączone z systemem kamer 360 stopni oraz asystentem parkowania umożliwiającym automatyczne ustawienie pojazdu na miejscu prostopadłym lub równoległym.

W mieście kierowcy docenią także funkcję ostrzegania o nadjeżdżających autach (przy wyjeżdżaniu z miejsca postojowego) – w krytycznej sytuacji system ten zatrzyma samochód, nie dopuszczając do kolizji. Ciekawostką jest asystent skrętu w lewo – specjalna kamera monitoruje ruch z naprzeciwka, hamując samochód w chwili, gdy ruszymy, nie posiadając odpowiedniego zapasu przestrzeni do opuszczenia skrzyżowania.

Audi A5 Sportback zdobyło 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP. Taki sam wynik osiągnęła także wersja coupe i kabriolet.

 

Silnik oferowany w Audi RS5 powstał przy współpracy z Porsche – można go znaleźć także w modelu Panamera.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Alfa Romeo Giulia

Najlepszy współczesny model Alfy Romeo - urodziwy i praktyczny sedan


Cena od 144 700 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

BMW serii 4 Gran Coupe

5-drzwiowa odmiana serii 4 - bardziej praktyczna i równie stylowa co coupe


Cena od 167 300 PLN
Ocena t4c: 8.4/10
Zobacz

Mercedes-Benz klasy C

Sedan klasy premium przypominający większe modele w gamie


Cena od 120 500 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Volvo S60

Sedan premium zbierający najwyższe noty za komfort i bezpieczeństwo


Cena od 123 100 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()