BMW X1

BMW

Cena od 132 900 do 181 300 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • dobre właściwości jezdne
  • oszczędne diesle
  • praktyczne wnętrze

Słabe strony

  • drogie dodatki
  • ubogie wyposażenie podstawowe
  • przeciętne wyciszenie kabiny

Ocena t4c: 8.0/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 6.5 s do 11.1 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
505/1550
Action
zużycie paliwa
od 3.9 l do 6.4 l / 100km
Action
moc
od 116 KM do 231 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

BMW X1 pierwszej generacji wyglądało jak uterenowione kombi. W obecnej, II generacji - będącej na rynku od 2015 roku - BMW upodobniło X1 do większego X5, nadając mu proporcji typowego SUV-a. Na rynku X1 rywalizuje przede wszystkim z Audi Q3 i Mercedesem GLA.

W 2016 roku BMW X1 należało do czołówki najchętniej kupowanych samochodów segmentu premium w Polsce i był jednym z najpopularniejszych SUV-ów premium, tylko nieznacznie ustępując popularnością Mercedesowi GLA.

W stosunku do poprzednika X1 jest nieco krótsze, za to wyższe i szersze. Zmieniła się platforma, na której zbudowano nowy model, stąd tak znaczące zmiany. W wersjach z napędem na jedną oś moc trafia na przód, a nie na tył, jak w większych modelach BMW.

BMW oferuje do X1 cztery linie wyposażenia: podstawową Advantage, Sport Line, xLine oraz M Sport. Ostatnia jest najdroższa, ale też najciekawsza, bo zawiera m.in. zderzaki i progi w sportowym stylu, tapicerkę z Alcantary i inne dodatki.

Wnętrze

Zmniejszenie rozstawu osi wymogło na projektantach umieszczenie foteli w kabinie wyżej, ale miejsca nad głową i na nogi jest pod dostatkiem. W BMW X1 mogą podróżować komfortowo 4 osoby. W niektórych wersjach pasażerowie jadący z tyłu mają do dyspozycji regulowane oparcia kanapy, praktyczny podłokietnik i stoliki na oparciach przednich foteli.

Praktyczność jest mocną stroną BMW X1. Nie brakuje miejsc na drobiazgi, a kieszenie w drzwiach pomieszczą nawet duże butelki, podobnie jak schowek po stronie pasażera. Bagażnik w standardowym ustawieniu ma 505 litrów (lider w swojej klasie), podwójną podłogę, praktyczne siatki i haczyki oraz składanie siedzeń przyciskiem. Po złożeniu kanapy przestrzeń rośnie do 1550 litrów, ale podłoga nie tworzy płaskiej powierzchni. Fotele zapewniają bardzo dobry komfort, a skierowana w stronę kierowcy konsola środkowa daje przyjemne sportowe odczucia.

Wnętrzu X1, mimo że to bazowy model BMW, nie można odmówić klimatu premium. Materiały użyte do jego wykończenia należą do najlepszych w klasie, a w ofercie jest możliwość dobierania ozdobnych paneli, foteli i tapicerki na wiele różnych sposobów. Trzeba jednak zaznaczyć, że podobnie jak u rywali, atrakcyjność wnętrza w dużej mierze zależy od kwoty, jaką zainwestujemy w dodatki. Bazowa wersja X1 raczej nie oczaruje wyglądem.

System iDrive stosowany przez BMW można pochwalić za intuicyjność i prostotę obsługi. Ekran nie jest dotykowy, ale ma świetną grafikę i reaguje bardzo szybko na polecenia wydawane pokrętłem na tunelu środkowym. Dla niektórych wadą może być brak łączności Apple CarPlay i Android Auto. Za dopłatą na pokładzie X1 może znaleźć się znakomity system audio Harman/Kardon, który jakością brzmienia uzasadnia swoją wysoką cenę.

Za kierownicą

W droższych wersjach BMW oferuje elektryczną regulację foteli przednich, łącznie z regulacją szerokości siedziska, dzięki czemu można uzyskać bardzo dobre trzymanie boczne foteli. Wysoka pozycja, typowa dla aut typu SUV, prawia, że mamy znakomitą widoczność. Tradycyjne, analogowe zegary są bardzo czytelne i mają przyjemne, pomarańczowe podświetlenie w nocy. Za dopłatą najistotniejsze informacje mogą być wyświetlane na przedniej szybie (Head-up display).

W swoim segmencie BMW X1 jest liderem w dziedzinie wrażeń z jazdy, jak na bawarską markę przystało. Po włączeniu trybu sport silnik i układ kierowniczy stają się wrażliwe na najmniejsze dotknięcia gazu i zmiany kierunku jazdy. Warto dopłacić za system DCC, czyli zmienną siłę tłumienia amortyzatorów. Wtedy zmiana trybu wymusza także zmianę sposobu pracy zawieszenia. Dzięki temu X1 jest jeszcze bardziej wszechstronne.

W X1 w wybranych wersjach silnikowych występuje napęd na wszystkie koła xDrive. Zarządza nim elektronika, dołączając tylną oś wtedy, gdy jest potrzebna. W większości sytuacji X1 jest przednionapędowe, co sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa. Warto pamiętać, że napęd na cztery koła nie tylko poprawia przyczepność na nieutwardzanych drogach i w niekorzystnych warunkach pogodowych, ale także pozwala na bardziej dynamiczną zmianę kierunku poruszania się. Kierowcy odczują obecność napędu na cztery koła przy wychodzeniu z zakrętów, przyspieszeniach bez poślizgu na mokrej powierzchni czy też wyjątkowo pewnej kontroli na śniegu i lodzie. To wszystko bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo.

W 2016 roku 67% samochodów BMW sprzedanych w Polsce było wyposażonych w napęd xDrive. Co ciekawe, ta wartość wśród trzech najpopularniejszych modeli (w tym X1) jest jeszcze większa i wynosi aż 75 proc.

W mocnych wersjach BMW X1 łączy w sobie wiele pożądanych cech. Będzie łatwym w poruszaniu się autem do miasta, gdyż nie jest zbyt duży, jednocześnie zapewni odpowiedni komfort w trasie. W trybie comfort bez wysiłku pokonuje kilometry z prędkościami autostradowymi, zachowując rozsądną ekonomię - to zasługa znakomitej przekładni steptronic utrzymującej niskie obroty nawet przy 140 km/h.

Silniki

W ofercie BMW są 3 silniki benzynowe i 4 silniki Diesla. Najsłabszy silnik benzynowy 1,5 (136 KM) oraz 1,5 diesel (116 KM) to jednostki o trzech cylindrach. Ich charakter i umiarkowana moc sprawiają, że sprawdzą się one najlepiej w mieście. W trasie i jeździe autostradowej mogą wymagać zdecydowanego wciskania gazu, co odbije się na zużyciu paliwa.

Pośrodku gamy plasują się silniki dwulitrowe o mocach od 150 do 192 KM. Wersja benzynowa o mocy 192 KM to wybór dla użytkownika wykonującego małe przebiegi, ze względu na dość duże zapotrzebowanie na paliwo.

Zdecydowanie oszczędniejsze będą diesle w wersjach 18d i 20d. Ich spalanie powinno wynieść około 6 l/100 km - 1,5-2 litry mniej niż wspomniany silnik benzynowy. W tych wersjach BMW oferuje dowolność w wyborze skrzyni biegów i rodzaju napędu.

Na szczycie gamy są wersje 25d oraz 25i - obydwie są polecane kierowcom ze sportowym zacięciem chcącym poczuć sportowe emocje również w crossoverze. Jednostki mają identyczną moc 231 KM i kosztują dokładnie tyle samo. Obydwie występują tylko z automatem i napędem xDrive. BMW X1 z jedną z tych jednostek prezentuje osiągi na poziomie kompaktowych samochodów sportowych. W przypadku wyboru jednostki benzynowej wynik 9 l/100 km jest osiągalny; wersja 25d powinna spalać około litra mniej.

Technologia i bezpieczeństwo

W dziedzinie bezpieczeństwa BMW wypada bardzo dobrze. X1 został przebadany w testach zderzeniowych przez EuroNCAP w 2015 roku i uzyskał wynik 5 gwiazdek z wyróżniającymi się wynikami we wszystkich kategoriach. W tym modelu mocowania ISOFIX montowane są także na przednim fotelu pasażera.

W porównaniu z rywalami od Audi i Mercedesa BMW X1 będzie droższe w porównywalnych wersjach ze środka gamy. Audi Q3 będzie wyposażone niemal tak samo, Mercedes GLA nieco gorzej, ale startuje z poziomu kilkunastu tysięcy złotych mniej niż X1. BMW, jak na samochód tej wielkości, nie należy do najtańszych. Dodajemy opcje i suma z łatwością przekracza pułap 200 tys. złotych, a w topowych wersjach może dojść do 250 tys. Tyle kosztują modele X3 lub serii 5.

BMW X1 jest jednym z liderów segmentu. Prezentuje atrakcyjny design, jest oszczędne i wszechstronne, a z mocnym silnikiem poradzi sobie zarówno w mieście, jak i w trasie. W drugiej generacji X1 zyskało dodatkową, dużą zaletę: praktyczność. Ten samochód polecany jest kierowcom poszukującym crossovera o sportowym charakterze. Z pakietem M BMW X1 można uznać za konkurenta dla usportowionych hatchbacków.

Po zatankowaniu do pełna BMW X1 można pokonać około 130 km, zanim wskazówka poziomu paliwa zacznie opadać.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi Q3

Popularny crossover klasy premium z najlepszym wnętrzem w klasie


Cena od 119 600 PLN
Ocena t4c: 7.4/10
Zobacz

Mercedes-Benz GLA

Crossover klasy premium o ciekawej stylizacji i sportowym zacięciu


Cena od 124 300 PLN
Ocena t4c: 7.6/10
Zobacz

SsangYong Tivoli

Komfortowy SUV i najciekawszy model w ofercie marki


Cena od 56 900 PLN
Ocena t4c: 7.2/10
Zobacz

Toyota RAV4

Solidnie wykonany i przestronny SUV z napędem hybrydowym


Cena od 101 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()