O modelu
BMW X3 to średniej wielkości półterenówka klasy premium, która ukazała się na rynku w 2003 roku.
Pierwsza generacja, której kod fabryczny to E83, została w 2010 roku zastąpiona modelem o symbolu F25. Po czterech latach obecności na rynku przeszedł on facelifting opisywany w nomenklaturze BMW skrótem LCI (Life Cycle Impulse). W 2017 roku spodziewane jest kolejne X3 noszące wewnętrzne oznaczenie G01.
Marketingowym wyróżnikiem BMW na rynku podwyższonych aut z napędem na cztery koła jest określenie "Sports Activity Vehicle" stosowane zamiast powszechnie używanego SUV („Sport Utility Vehicle”). Zarówno SUV, jak i SAV, to już wyrażenia opisujące więcej niż jeden segment rynkowy.
Bawarska firma deklaruje, iż X3, podobnie jak większe X5 i mniejsze X1, to samochody prekursorskie dla nowych klas aut. Średniej wielkości „SAV” znalazł już ponad milion nabywców. Wynika to także z faktu, że BMW faktycznie wyprzedziło rywali z klasy premium, którzy pokazali konkurencyjne konstrukcje dopiero w 2008 roku. To właśnie wtedy, pięć lat po X3, zadebiutowały: Volvo XC60, Mercedes GLK i Audi Q5. Mercedes GLK w 2015 roku został zastąpiony przez GLC. W 2017 Volvo i Audi wprowadziły kolejne generacje XC60 i Q5.
Grono SUV-ów klasy premium stale się poszerza - w 2014 roku dołączyło do niego Porsche Macan, w 2016 - Jaguar F-Pace, a w 2017 - przybyło Alfa Romeo Stelvio. Porsche, Alfa Romeo i Jaguar rywalizują z X3 o miano najbardziej sportowego z tego typu aut.
