BMW X3

BMW

Cena od 199 100 do 314 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • duży bagażnik
  • komfortowy dla pasażerów z tyłu
  • szeroki zarkes konfiugracji

Słabe strony

  • niski komfort przy dużych felgach
  • drogie dodatki
  • nieciekawy projekt wnętrza

Ocena t4c: 8.2/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 5.3 s do 9.8 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
550/1600
Action
zużycie paliwa
od 4.7 l do 8.3 l / 100km
Action
moc
od 150 KM do 313 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

BMW X3 to średniej wielkości półterenówka klasy premium, która ukazała się na rynku w 2003 roku.

Pierwsza generacja, której kod fabryczny to E83, została w 2010 roku zastąpiona modelem o symbolu F25. Po czterech latach obecności na rynku przeszedł on facelifting opisywany w nomenklaturze BMW skrótem LCI (Life Cycle Impulse). W 2017 roku spodziewane jest kolejne X3 noszące wewnętrzne oznaczenie G01.

Marketingowym wyróżnikiem BMW na rynku podwyższonych aut z napędem na cztery koła jest określenie "Sports Activity Vehicle" stosowane zamiast powszechnie używanego SUV („Sport Utility Vehicle”). Zarówno SUV, jak i SAV, to już wyrażenia opisujące więcej niż jeden segment rynkowy.

Bawarska firma deklaruje, iż X3, podobnie jak większe X5 i mniejsze X1, to samochody prekursorskie dla nowych klas aut. Średniej wielkości „SAV” znalazł już ponad milion nabywców. Wynika to także z faktu, że BMW faktycznie wyprzedziło rywali z klasy premium, którzy pokazali konkurencyjne konstrukcje dopiero w 2008 roku. To właśnie wtedy, pięć lat po X3, zadebiutowały: Volvo XC60, Mercedes GLK i Audi Q5. Mercedes GLK w 2015 roku został zastąpiony przez GLC. W 2017 Volvo i Audi wprowadziły kolejne generacje XC60 i Q5.

Grono SUV-ów klasy premium stale się poszerza - w 2014 roku dołączyło do niego Porsche Macan, w 2016 - Jaguar F-Pace, a w 2017 - przybyło Alfa Romeo Stelvio. Porsche, Alfa Romeo i Jaguar rywalizują z X3 o miano najbardziej sportowego z tego typu aut.

Wnętrze

Wystrój kabiny BMW może być stosunkowo skromny lub niezwykle wyszukany, w zależności od wersji wyposażenia i wybranych opcji.
To, co łączy wszystkie X3, to ergonomiczny układ przełączników i przyjazny w obsłudze system pokładowej informacji i rozrywki z kolorowym monitorem obsługiwany pokrętłem iDrive. Standardowo jest on połączony z sześcioma głośnikami stereo, ale można do niego zamówić 9-głośnikowy zestaw Hi-Fi lub 16-głośnikowy Harman Kardon Surround Sound. Jako opcja oferowany jest również cyfrowy tuner telewizyjny DVB-T.

Deskę rozdzielczą standardowo zdobią listwy w kolorze błyszczącej ciemnej miedzi. Konfigurując samochód można je zamienić na wykończenia z drewna szlachetnego, z drewna z korzenia orzecha lub z aluminium.

Kierowca i pasażerowie podróżują wygodnie zarówno na siedzeniach przednich, jak i na tylnej kanapie. Za ok. 2,5 tys. zł można zamówić cenione przez wielu kierowców fotele sportowe. X3 to też jedno z wielu aut dotkniętych popularnym w klasie premium zabiegiem cenowym polegającym na oferowaniu podparcia lędźwiowego za dopłatą. W przypadku tego auta wynosi ona ponad 1000 zł.

Przy rozłożonych siedzeniach pojemność kufra to solidne 550 l. Wartość ta jest analogiczna jak w Mercedesie GLC i Audi Q5. Bagażnik X3 ma foremny kształt i dodatkowe udogodnienia, takie jak boczna siatka po lewej stronie, plastikowa wnęka i pas mocujący po prawej oraz praktyczne wieszaki. Opcjonalna elektrycznie sterowana pokrywa znacznie ułatwia dostęp.

Za kierownicą

Dużą zaletą X3 jest prowadzenie. O wrażeniach z jazdy przywodzących na myśl niżej zawieszone auta o bardziej sportowym charakterze mówiono już w przypadku pierwszej generacji tego modelu. Szczególnie odczuwalne jest to w egzemplarzach z pakietem sportowym M.

Godny polecenia jest też układ EDC (Electronic Damper Control), który w połączeniu z pakietem M kosztuje poniżej 4 tys. zł, a bez niego jest o tysiąc lub półtora tysiąca droższy.
  Gdy zestawi się obie te opcje, X3 imponuje nie tylko minimalizacją przechyłów w zakrętach, ale i dobrą amortyzacją nierówności. EDC pomaga w pełni wykorzystać dostępny w standardowym wyposażeniu auta przełącznik właściwości jezdnych, pozwalający wybierać między trybem sportowym, komfortowym i wspomagającym oszczędną jazdę ECO PRO. 

Niezależnie od wybranego trybu jazdy, „ostre” hamulce będą wymagały od kierowcy przyzwyczajenia.
Auto zatrzymuje się na krótkim odcinku, ale zanim przesiadający się z kompaktu lub limuzyny kierowca opanuje umiejętność dozowania siły hamowania, minie trochę czasu.

Mimo elektrycznego wspomagania, układ kierowniczy daje poczucie pewności prowadzenia. W autach z pakietem M na przyjemność z jazdy wpływa też potęgująca wrażenie solidności sportowa skórzana kierownica o dość grubym wieńcu. 

Silniki

X3 dostępne jest z czterema silnikami Diesla oraz trzema motorami o zapłonie iskrowym. Moment obrotowy najsłabszej dwulitrowej jednostki wysokoprężnej o oznaczeniu 18d (moc 150 KM, maks. moment obr. 360 Nm) przenoszony jest na tylne koła. Benzynowe X3 20i (184 KM) może być tylno- lub czteronapędowe (odpowiednio: sDrive i xDrive). W pozostałych wersjach siła napędowa trafia na obie osie.

Moc xDrive20d to 190 KM a maksymalny moment obrotowy - 400 Nm. Parametry xDrive30d to 258 KM i 560 Nm, a w najmocniejszym dieslowskim X3 - xDrive35d uzyskano 313 KM i 630 Nm. Za rozsądny kompromis między osiągami a zużyciem paliwa uchodzi wersja xDrive20d. Dziennikarze motoryzacyjni chwalą wysokoprężne silniki BMW za oszczędność. Wyniki spalania uzyskane w testach drogowych bywają zbliżone do laboratoryjnych.

Benzynowe X3, obok wspomnianego już 20i, to xDrive28i oraz xDrive35i.
Moc pierwszej z tych wersji wynosi 245 KM a maksymalny moment obrotowy - 350 Nm. Druga osiąga 306 KM i 400 Nm. xDrive28i spełni oczekiwania większości klientów jeśli chodzi o dynamikę i kulturę pracy, a przy dość dynamicznej jeździe może zużyć ok. 8,5 l paliwa na 100 km, co należy uznać za naprawdę dobry wynik w aucie rozpędzającym się do 100 km/h w 6,5 sekundy.

18d i 20d mogą występować z sześciostopniową przekładnią manualną lub z ośmiobiegowym automatem Steptronic będącym standardem przy pozostałych jednostkach napędowych. Skrzynia Steptronic dostępna jest w trzech wersjach: standardowej (wszystkie silniki), sterowanej dźwigienkami zmiany biegów (18d, 20d oraz 20i) i sportowej (28i, 35i, 30d oraz 35d).

Technologia i bezpieczeństwo

W standardowym wyposażeniu X3 jest 6 poduszek powietrznych, układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) o rozszerzonym zakresie z asystentem ruszania i hamowania, osuszaniem hamulców oraz zapobieganiem nurkowaniu przodu przy hamowaniu i układ dynamicznej kontroli trakcji (DTC).

BMW od lat szczyci się kulturą projektowania aut pod kątem dynamicznej jazdy, ale od momentu wprowadzenia zestawu rozwiązań „ConnectedDrive” istotnym elementem tożsamości marki jest także wykorzystywanie rozwiązań telekomunikacyjnych.

Oprócz dostarczanego standardowo systemu Inteligentnego Połączenia Alarmowego w X3 można uaktywnić oprogramowanie, które po zaistnieniu potrzeby wymiany oleju lub np. klocków hamulcowych automatycznie inicjuje komunikację z serwisem  (Teleservices), moduł powiadamiający o sytuacji na drodze (Real Time Traffic Information) oraz serwis informacyjny dostarczający danych na temat możliwych punktów docelowych, takich jak instytucje kultury, restauracje czy bankomaty.

Pakiet ConnectedDrive zawiera również usługi zdalne. Podstawą jest konfiguracja ogrzewania postojowego i wentylacji postojowej w autach wyposażonych w te udogodnienia, ale producent twierdzi, iż usługi zdalne „potrafią o wiele więcej niż tylko znaleźć pojazd na dużym mparkingu”.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Land Rover Discovery Sport

Luksusowy SUV z napędem 4x4 z mocnymi silnikami i miejscem dla 7 osób


Cena od 149 900 PLN
Ocena t4c: 8.2/10
Zobacz

Lexus NX

Bestseller Lexusa - dopracowany crossover z napędem hybrydowym w opcji


Cena od 149 000 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Porsche Macan

Najbardziej sportowy crossover na rynku w standardzie z napędem 4x4


Cena od 232 320 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Volvo XC60

Stylowy, bogato wyposażony SUV o przestronnym, nowoczesnym wnętrzu


Cena od 184 500 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()