BMW X4

BMW

Cena od 199 900 do 309 800 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • szeroka paleta jednostek napędowych
  • świetne właściwości jezdne.

Słabe strony

  • mocno ograniczona widoczność do tyłu
  • kontrowersyjny design.

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 4.9 s do 8.1 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
500/1400
Action
zużycie paliwa
od 5.0 l do 8.6 l / 100km
Action
moc
od 184 KM do 360 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

BMW X4 to oryginalny przedstawiciel SUV-ów – a właściwie SAV-ów (Sport Activity Vehicle, jak określa je BMW) – o sportowym zacięciu, bazujący na modelu X3.

Zaprezentowany w marcu 2014 roku powstał jako mniejszy odpowiednik X6, czyli SUV z mocno opadającą ku tyłowi linią dachu (jak w coupe).

Bezpośrednimi konkurentami X4 są Mercedes-Benz GLC Coupe i Porsche Macan, a także Audi Q5 i Range Rover Evoque.

Wnętrze

Mogłoby się wydawać, że obniżona linia nadwozia i mocno opadający dach spowodują, że na tylnej kanapie BMW X4 będą mogły wygodnie podróżować tylko osoby średniego wzrostu. Nic bardziej mylnego. W przeciwieństwie do X3 konstruktorzy zastosowali zabieg obniżenia siedziska i z tyłu niemieckiego crossovera zasiądą osoby mierzące nawet ponad 190 cm. Może niekoniecznie zajmą w pełni komfortową pozycję, ale nad głowami miejsca im nie zabraknie.

Warto wspomnieć, że kanapa jest wyprofilowana tak, aby wygodnie ugościć raczej tylko dwóch pasażerów. Linia nadwozia stylizowana na coupe powoduje, że widoczność do tyłu należy do przeciętnych, jednak z pomocą przychodzą oferowane w standardzie czujniki parkowania lub opcjonalna kamera cofania.

Bagażnik X4 jest pojemny, funkcjonalny i mieści 500 litrów (50 litrów mniej niż X3). Co ciekawe, najwięksi konkurenci w postaci Mercedesa GLC Coupe i Porsche Macan oferują dokładnie taki sam litraż. W BMW po złożeniu oparć dzielonych w proporcjach 40:20:40 będziemy mieli do dyspozycji 1400 litrów (Mercedes: 1400 l, Porsche: 1500 l). Warto dodać, że opcjonalnie za pomocą ruchu stopy pod zderzakiem tylną klapę możemy nie tylko otworzyć, ale i zamknąć.

Na desce rozdzielczej zastaniemy porządek i elegancję, a także wszechobecny minimalizm, do którego przyzwyczaiło nas BMW. Również kontroler iDrive, który do niedawna budził kontrowersje, stał się dopracowany i przyjazny w obsłudze. Mimo że w niektórych mniej oczywistych miejscach pojawia się twardy plastik, czuć, że mamy do czynienia z samochodem klasy premium.

Jak to w BMW, konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, a nieco niższa pozycja za kierownicą w porównaniu z Audi Q5 czy Mercedesem GLC pozwala poczuć, że mamy do czynienia z SUV-em o sportowym zacięciu.

Za kierownicą

BWM X4 – podobnie jak rywale klasy premium – może demonstrować mniej lub bardziej sportowy charakter w zależności od konfiguracji, na jaką się zdecydujemy.

Mocniejsze silniki w połączeniu z dodatkami pakietu M (wraz z adaptacyjnymi amortyzatorami) przełożą się na bardziej sportowe wrażenia za kierownicą, zaś podstawowe modele zapewnią komfort godny klasy premium.

Niezależnie od wybranej wersji możemy jednak liczyć, że X4 zapewni lepsze odczucia przy agresywnym pokonywaniu łuków. W kwestii właściwości jezdnych w tej klasie samochodów niedoścignionym (chociaż droższym) wzorem pozostaje jednak Porsche Macan.

Mięsista kierownica, sztywno pracujący układ kierowniczy i dynamiczne nastawy zawieszenia szybko dają do zrozumienia, do jakiej jazdy jest stworzone X4. Dostępny we wszystkich wariantach napęd na cztery koła xDrive również potwierdza, że crossover od BMW nie rozczaruje kierowców poszukujących sportowych wrażeń za kółkiem.

Według dziennikarzy na wysokości zadania staje również 8-biegowa automatyczna skrzynia Steptronic (seryjna we wszystkich wersjach silnikowych oprócz 20d), która może uchodzić za wzór do naśladowania. Pracuje szybko i płynnie, a kiedy trzeba – w trybie sportowym – potrafi pokazać swój agresywny charakter.

Silniki

BMW oferuje do modelu X4 całą gamę jednostek napędowych o oznaczeniu TwinPower Turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką typu Twin-Scroll.

Do dyspozycji mamy więc cztery silniki benzynowe: dwa 4-cylindrowe o pojemności 2 litrów, o oznaczeniach 20i (184 KM) i 28i (245 KM), a także dwa 6-cylindrowe o pojemności 3 litrów, oznaczone 35i (306 KM) oraz M40i (360 KM). Ten ostatni to nowość w gamie wprowadzona na początku 2016 roku. Osiąga potężny moment obrotowy na poziomie 465 Nm (w zakresie 1350-5250 obr./min) i ważącemu prawe 2 tony autu zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 4,9 sekundy. Nie ma co ukrywać, że to bezpośredni konkurent dla Mercedesa GLC Coupe o oznaczeniu AMG 43 (3,0 V6 367 KM), który rozpędza się do „setki” dokładnie w takim samym czasie, a Porsche Macan GTS (3,0 V6 360 KM) robi to o 0,1 sekundy szybciej.

Silniki wysokoprężne w BMW X4 może już nie budzą takich emocji, ale również zapewnią odpowiednie osiągi, a do tego są bardzo oszczędne, czego przykład stanowi podstawowa 2-litrówka o mocy 190 KM (20d): przyspieszenie 0-100 km/h w 8 sekund i średnie zużycie paliwa według producenta na poziomie 4,5 l/100 km.

Mocniejsze diesle to 3-litrowe V6 o mocach 258 (30d) i 313 KM (35d). Każdy z oferowanych w X4 silników wydaje się dobrym wyborem, chociaż aby samochód oferował osiągi adekwatne do swojej prezencji, w przypadku diesli należałoby się zdecydować na 30d lub 35d, a w przypadku silników benzynowych – unikać 20i.

Technologia i bezpieczeństwo

W BMW X4 możemy wybierać spośród kilkunastu lakierów (w tym czarny karbon), kilku rodzajów skórzanych tapicerek o różnych fakturach i kolorach, aplikacji dekoracyjnych z drewna, aluminium bądź włókna węglowego, felg w rozmiarach od 17 do 20 cali oraz sportowych dodatków stylizacyjnych pakietu M.

W X4 BMW oferuje niemal wszystkie elementy dodatkowe, które znajdziemy w wyższych modelach. Na pokładzie nie zabraknie więc m.in. adaptacyjnych reflektorów LED, wyświetlacza Head-Up pokazującego wskazania na przedniej szybie, zestawu audio Harman Kardon z 16 głośnikami czy też układu Dynamic Damper Control sterującego pracą aktywnych amortyzatorów.

W X4 odnajdziemy również usługi online BMW ConnectedDrive oferujące dostęp do aktualnych informacji o pogodzie, wiadomości czy wyszukiwanie celów online. Ciekawym dodatkiem jest też usługa concierge, która umożliwia za naciśnięciem przycisku połączenie telefoniczne z konsultantem infolinii BMW, a ten jako „osobisty asystent” posłuży kierowcy pomocą w znalezieniu restauracji, noclegu bądź dowolnego innego punktu.

BMW X4 standardowo jest objęte 5-letnim (z ograniczeniem przebiegu 100 tys. km) pakietem serwisowym BMW Service Inclusive, obejmującym koszty serwisowania samochodu i przeglądów wraz z oryginalnymi częściami, olejem i robocizną.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Land Rover Range Rover Evoque

Crossover klasy premium - stylowe nadwozia i dobre właściwości w terenie


Cena od 159 900 PLN
Ocena t4c: 6.9/10
Zobacz

Mazda CX-5

Jeden z najlepszych SUV-ów w kwestii właściwości jezdnych


Cena od 95 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Mercedes-Benz GLC

Komfortowy i wszechstronny kompaktowy SUV klasy premium


Cena od 179 700 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Porsche Macan

Najbardziej sportowy crossover na rynku w standardzie z napędem 4x4


Cena od 232 320 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()