BMW X6

BMW

Cena od 346 500 do 444 000 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • mocne silniki
  • dobre właściwości jesne
  • solidne wnętrze.

Słabe strony

  • wysoka cena
  • ograniczona przestrzeń z tyłu.

Ocena t4c: 7.4/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 4.8 s do 6.7 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
580/1525
Action
zużycie paliwa
od 6.0 l do 9.7 l / 100km
Action
moc
od 258 KM do 450 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Produkowane od 2008 roku BMW X6 było modelem przełomowym. Zamiast typowej dla aut klasy SUV formy kombi, projektanci zaproponowali nadwozie typu liftback – w marketingowej nomenklaturze producenta nazywane „Sports Activity Coupé”. Aktualna generacja, o kodzie fabrycznym F16, zadebiutowała w 2014 roku, przed pojawieniem się pierwszego bezpośredniego konkurenta X6.

Dopiero w 2015 roku Mercedes wprowadził bowiem GLE coupé. Do tego czasu głównym rywalem „Sports Activity Coupé” było obecne na rynku od 2003 Infiniti FX, którego druga generacja pojawiła się w 2008 roku, a w 2013 została przemianowana na QX70. Mimo wyrazistych linii, Infiniti ma niemal pionową pokrywę bagażnika. Z tego powodu to BMW i Mercedes budzą silniejsze skojarzenia z autami sportowymi.

X6 bywa zestawiane z mającymi bardziej klasyczny kształt karoserii: Range Roverem Sport i Porsche Cayenne, przy czym spekuluje się, że drugi z tych samochodów również będzie miał wersję coupé.

Trzeciej generacji X6 można się spodziewać ok. 2020 roku. Model ten będzie rozwijany, gdyż ku zaskoczeniu dziennikarzy i innych fanów motoryzacji osiągnął duży sukces rynkowy. Już w początkach produkcji liczba sprzedanych egzemplarzy trzykrotnie przekroczyła tę zakładaną (120 tys. w dwa lata zamiast 20 tys. rocznie). Sprawiło to, że producent opracował mniejsze „Sports Activity Coupé” – X4. A przecież w salonach BMW X4 i X6 stoją obok aut o analogicznych rozwiązaniach technicznych i bardziej praktycznej formie – X3 oraz X5.

Wnętrze

Pod względem praktycznym najbardziej wymagającą próbą dla X6 wydaje się porównanie jego wnętrza do tego z X5, chociaż w miarę swojego rozwoju duże „Sports Activity Coupé” jest coraz bardziej rodzinne.

W przeciwieństwie do pierwszej generacji (noszącej fabryczny symbol E71, a w wersji hybrydowej – E72), aktualny model standardowo ma nie cztery, a pięć miejsc. Niektórzy recenzenci uważają jednak, że możliwości transportowe auta będą najlepiej wykorzystane, gdy w kabinie znajdzie się kierowca i trzech pasażerów. Pochylony dach w pewnym stopniu ogranicza miejsce nad głowami w tylnym rzędzie, lecz według testujących odczują to dopiero osoby o wzroście ok. 1,9 m.

Jeszcze lepiej oceniamy komfort kierowcy i przedniego pasażera. Zarówno za zakres regulacji siedzeń i kierownicy, jak i za jakość samych foteli dostępnych w trzech wersjach: standardowej, komfortowej i sportowej. Pewnym kłopotem może być tylko widoczność do tyłu. Problem ten niwelowany jest przez – będące elementem podstawowego wyposażenia – tylne czujniki parkowania, dostępną za niewiele ponad 2 tys. zł. kamerę cofania lub układ kamer Surround View za 3,8 tys. zł.

Ci, którzy zdecydują się zamówić jedną z dwóch ostatnich opcji, mogą obserwować sytuację na mającym przekątną 10,2 cala ekranie systemu informacji i rozrywki iDrive. System ten jest od dłuższego czasu uważany za jedno z najbardziej intuicyjnych i dopracowanych rozwiązań tego typu. Wbrew panującej modzie, podobne jak w Audi, system nadal obsługiwany jest pokrętłem. Obie marki – poniekąd słusznie – uznają to za lepsze rozwiązanie.

Jak przystało na BMW, konsolę centralną ustawiono pod kątem w stronę kierowcy. Stylizację i wykończenie wnętrza X6 poznają Ci, którzy zajmowali miejsce w kabinie X5. Z katalogów wynika, że podstawowymi różnicami są: montowane przy standardowej kierownicy X6 łopatki do zmiany biegów (do X5 są one oferowane w pakiecie sportowym M) oraz skórzane elementy po bokach tunelu środkowego. Luksusowy klimat wnętrza X6 podkreślono ambientowym oświetleniem i miękkimi tworzywami. Standardem jest skórzana tapicerka.

Poprzednie generacje X6 z amerykańskich fabryk BMW (w Spartanburgu w Południowej Karolinie) i Mercedesa klasy M (Tuscaloosa w Alabamie) nie zawsze dorastały jakością wykonania do wyznaczonego przez te marki standardu. Zdaniem dziennikarzy aktualne X6 jest w pełni wolne od tego typu problemów. Jego wykończenie zbiera bardzo pozytywne oceny.

Za zadowalający uznać można 550-litrowy bagażnik (w innych źródłach mowa o granicach 570-580 l), który po złożeniu tylnych siedzeń, dzielonych w proporcji 40:20:40, może zostać zwiększony do 1525 l. Za tylną kanapą bardziej foremnego X5 zmieści się 650 l ładunku lub dwa dostępne za dopłatą dodatkowe siedzenia. Gdy rozłożone są tylko fotele kierowcy i przedniego pasażera, bardziej praktyczny z dużych SUVów BMW może przewieźć do 1870 l. Mercedes GLE coupé oferuje 650 l przy rozłożonej kanapie i 1720 l przy złożonej.

Za kierownicą

Stylizacja X6 jest zapowiedzią sportowych wrażeń z jazdy. Jako jego główne atuty wymieniane są stabilność w zakrętach oraz wrażenie lekkości.

W prasowych testach powtarza się opinia, że układ kierowniczy nie daje jednoznacznie sportowych odczuć, ale działa sprawniej niż w samochodach konkurencji, zaś zawieszenie oraz przenoszący więcej mocy na tylną oś napęd na cztery koła gwarantują satysfakcjonującą przyczepność przy zadowalającym komforcie.

Bardzo dobrze – jak na tak ciężkie auto – prezentują się wyniki uzyskiwane w testach hamowania, są bliskie 34 m.

X6 oferowane jest z 19- lub 20-calowymi felgami. W połączeniu ze zorientowanymi na dynamikę nastawami podwozia sprawia to, że warto zainteresować się opcjami adaptacyjnego zawieszenia. Dostępne są trzy pakiety: Comfort (ok. 9 tys. zł), Dynamic (ok. 16 tys. zł) i Professional (ok. 26 tys. zł). Pierwszy z nich zawiera elektroniczną kontrolę amortyzatorów i pneumatyczne zawieszenie tylnej osi.

W drugim, obok elektroniki zarządzającej działaniem elementów tłumiących, znalazły się ograniczający przechyły pojazdu system Dynamic Drive oraz nazywany „odwróconym ESP” układ DPC, czyli Dynamic Performance Control. Zarządza on przenoszeniem momentu obrotowego pomiędzy tylnymi kołami, przy czym potrafi także przyśpieszyć obroty jednego z nich („dodać gazu”) przy użyciu elektrycznego silniczka. Pakiet Professional zawiera wszystkie elementy Comfort i Dynamic. 
 

Silniki

X6 to swego rodzaju sportowa wersja X5, więc gama jego silników stanowi podzbiór zestawu znanego nam z podstawowego modelu. Wszystkie łączone są z automatyczną ośmiostopniową przekładnią oraz napędem na cztery koła xDrive.

Zaczyna się od 3-litrowej jednostki wysokoprężnej osiągającej 258 KM oraz 560 Nm i zapewniającej wystarczające osiągi (6,7 s do 100 km/h) przy zużyciu paliwa bliskiego 10 l/100 km. Wersja ta, nazwana X6 xDrive 30d, powszechnie postrzegana jest jako optymalny wybór, choć za 22 tys. zł można otrzymać 40d xDrive o mocy 313 KM i maksymalnym momencie obrotowym 630 Nm, spalające podobne ilości oleju napędowego.

Najmocniejszy oferowany w X6 diesel ma trzy turbosprężarki pozwalające uzyskać 381 KM i 740 Nm oraz przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 5,3 s.
Montowany jest w droższym o ok. 80 tys. zł. od xDrive 40d modelu X6 M50d będącym pomostem między standardowymi wersjami a X6M przygotowaną przez fabrycznego tunera BMW - M Gmbh. W X6 M50d zamontowano adaptacyjne zawieszenie sportowe M, a nadwozie i wnętrze ozdobiono akcentami z oferty M Gmbh.

Oprócz wspomnianego już X6M napędzanego przez widlasty motor ośmiocylindrowy, gama jednostek benzynowych w X6 składa się z rzędowego trzylitrowego sześciocylindrowca o mocy 306 KM w X6 xDrive 35i oraz V8 o pojemności 4,4 litra i mocy 450 KM w xDrive 50i.

Pierwszy przyśpiesza od 0-100 km/h w 6,4 s, czyli oferuje osiągi porównywalne ze słabszym dieslem przy większym zużyciu paliwa. Drugi uzyskuje wynik 4,8 s, czyli 0,6 s więcej niż droższe o 160 tys. zł. X6M. Po doposażeniu (np. w standardowy dla X6M pakiet zawieszenia „Professional”) przestaje być okazją.

Technologia i bezpieczeństwo

Jako niszowy model X6 nie było poddawane crash testom Euro NCAP ani instytucji amerykańskich. Jest to jednak auto, po którym można spodziewać się bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Jednym ze zwiększających je rozwiązań jest popularyzowany przez BMW wyświetlacz przezierny (Head Up Display) kosztujący ok. 7 tys. zł. Kierowca nie musi przenosić wzroku na wskaźniki, gdyż informacje prezentowane są na przedniej szybie. Za ponad 10 tys. zł do X6 można dokupić adaptacyjne oświetlenie diodowe.

Najbardziej zasługujące na uwagę pakiety wyposażenia to kosztujący ok. 15 tys. zł BMW ConnectedDrive Advanced Plus (usługi ConnectedDrive, bieżące informacje drogowe, serwis Concierge, usługi zdalne, zestaw głośnomówiący Bluetooth o rozszerzonym zakresie funkcji oraz wielofunkcyjny zestaw wskaźników na desce rozdzielczej).

Wyceniony na ok. 22 tys. zł pakiet innowacji (
adaptacyjne reflektory diodowe, asystent świateł drogowych, systemy wspomagające kierowcę - aktywny tempomat, autonomiczna jazda w korku i układ przygotowujący auto do hamowania awaryjnego, wyświetlacz BMW Head-Up oraz ostrzeganie przed przekraczaniem ograniczenia prędkości), a także Pakiet Driver Assistance (kamera cofania, ostrzeżenie przed zmianą pasa ruchu, system Active Protection napinający pasy przed zderzeniem, kamera Surround View i asystent parkowania) za ok. 11 tys. zł.

Kompletowanie systemu informacji i rozrywki warto rozpocząć od systemu nawigacyjnego Professional (połączonego m.in. z zestawem głośnomówiącym ze złączem USB i sterowaniem głosowym, radiem BMW Professional ze stacją DVD oraz pamięcią 20 GB na pliki audio). Miłośnicy muzyki mogą sięgnąć po układ nagłośnienia Harman Kardon Surround Sound (ok. 5,6 tys. zł) lub Bang & Olufsen High End Surround Sound (ok. 20 tys. zł.).

BMW X6 początkowo sprzedawane było jako samochód 4-osobowy. Wraz z najnowszą odmianą w standardzie oferuje się pięć miejsc.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Infiniti QX70

Duży SUV o oryginalnej stylizacji i dobrych właściwościach jezdnych


Cena od 255 360 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Land Rover Range Rover Sport

Sportowy SUV oferujący świetne osiągi i miejsce dla 7 osób


Cena od 289 900 PLN
Ocena t4c: 8.3/10
Zobacz

Mercedes-Benz GLS

Flagowy SUV Mercedesa - wyjątkowo komfortowy i przestronny


Cena od 368 500 PLN
Ocena t4c: 7.0/10
Zobacz

Porsche Cayenne

Najbardziej sportowy, duży SUV na rynku z potężnymi silnikami


Cena od 361 330 PLN
Ocena t4c: 8.5/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()