Citroen Berlingo Multispace

Citroen

Cena od 56 690 do 68 690 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • bardzo praktyczny
  • niedrogi w eksploatacji
  • przyjemny w prowadzeniu

Słabe strony

  • ubogie wyposażenie standarowe
  • przechyły nadwozia w zakrętach

Ocena t4c: 7.2/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 11.4 s do 12.8 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
505/3000
Action
zużycie paliwa
od 4.4 l do 6.5 l / 100km
Action
moc
od 98 KM do 120 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Citroen Berlingo Multispace jest osobową odmianą doskonale znanego dostawczego Berlingo. Łączy jego pojemność wnętrza i praktyczność z oszczędnymi silnikami i niskimi kosztami użytkowania. Obecnie na rynku jest już druga generacja tego popularnego kombivana, która debiutowała w 2010 roku.

Pięć lat później samochód przeszedł niewielki facelifting skupiający się bardziej na dalszym rozszerzaniu elektroniki i praktycznych zalet samochodu, niż na zmianie jego wyglądu. Bliźniaczym modelem Citroena Berlingo Multispace jest Peugeot Partner Tepee.

 

W przeciwieństwie do dawnych Berlingo, model obecnej generacji został od początku zaprojektowany z myślą także o wersji rodzinnej. Dzięki temu Citroen Berlingo Multispace dziedziczy najlepsze cechy dostawczego brata, ale prowadzi się jak pełnoprawny samochód osobowy. Może stanowić bardziej praktyczną i nieco tańszą alternatywę dla rodzinnych minivanów, chociażby ze względu na przesuwane drzwi tylne.

 

Berlingo Multispace oferowany jest również lekko uterenowionej wersji XTR, w której upodabnia się do SUV-a poprzez terenową stylizację nadwozia. W tej odmianie otrzymujemy także lekko podniesione zawieszenie oraz osłonę dolną silnika.

Wnętrze

Citroen uczynił pakowność główną zaletą Berlingo Multispace. Dzięki foremnym kształtom nadwozia, w którym przednia część jest bardzo krótka, a przestrzeń pasażerska długa i wysoka, pod względem ilości miejsca dla pasażerów Citroen Berlingo Multispace nie ma sobie równych.

 

Dostęp do przestrzeni pasażerskiej możliwy jest przez cztery drzwi, w tym tylne przesuwane. Drzwi bagażnika można zamówić w formie klapy podnoszonej do góry lub jako dwa skrzydła otwierane na boki.

Sam bagażnik w standardowym ustawieniu foteli ma 505 litrów, a po wymontowaniu foteli aż 3000 litrów. Żadne duże kombi ani minivan nie zaoferują podobnej ilości foremnej i praktycznej przestrzeni o płaskiej podłodze i bardzo niskim progu załadunku.

 

Citroen Berlingo Multispace występuje w wielu konfiguracjach wnętrza. W wersji wyposażenia Feel oraz More Life kanapa tylna składa się w proporcji 40/60. W odmianie XTR zastosowano trzy niezależne fotele - składane i wyjmowane. Ułatwia to dysponowanie przestrzenią bagażową wedle potrzeb. Za dopłatą Citroen oferuje dwa dodatkowe składane fotele w bagażniku.

 

Do dyspozycji użytkowników pozostaje wiele praktycznych półek, uchwytów, haczyków oraz duża półka podsufitowa z przodu (dla kierowcy i pasażera). Jedną z najciekawszych opcji w Berlingo jest Modutop - półka podsufitowa z tyłu pojazdu, do której dostęp jest przez otwieraną szybę w drzwiach bagażnika. Dzięki temu wszystkie niezbędne dziecięce atrybuty będą miały swoje miejsce w samochodzie. Przez całą długość pojazdu pod sufitem ciągnie się kolejna półeczka na rozmaite przedmioty.

 

Jakość materiałów we wnętrzu Berlingo ustępuję tym, jakie znamy z osobowych modeli Citroena, ale jest to uzasadnione niską ceną bazową samochodu.

W samochodzie rodzinnym o wiele ważniejszą cechą jest łatwość utrzymania tapicerki w czystości, a z tym w Berlingo Multispace nie ma problemu. Co do tapicerek, Berlingo Multispace oferowany jest z trzema atrakcyjnymi wzorami obicia foteli. Nadają one wnętrzu przytulnego klimatu.

 

Za kierownicą

Pozycja za kierownicą w Citroenie Berlingo Multispace jest wyższa niż w innych samochodach, a widoczność doskonała w każdym kierunku, co jest zasługą dużych okien i lusterek. Lewarek skrzyni biegów umieszczono wysoko, tuż pod ręką. Przyzwyczajenia może wymagać jedynie bardziej poziomo (niż w samochodach osobowych) umieszczona kierownica.

 

Zawieszenie zestrojono miękko, co nie przeszkadza zachowywać dobrej przyczepności niezależnie od obciążenia. Samochód znacznie lepiej radzi sobie na wyboistej drodze niż na szybko pokonywanych zakrętach. O ile o przyczepność dba szybko (i czasami zbyt nerwowo) interweniujący układ ESP, to trzeba pogodzić się z większymi niż w minivanach przechyłami nadwozia. Jest to naturalna konsekwencja podniesionego środka ciężkości samochodu.

 

Podczas jazdy Berlingo Multispace zachowuje się w znacznym stopniu jak pełnoprawne auto osobowe. Nie czuć jego powiększonych gabarytów, dopóki nie rozpędzi się do prędkości autostradowych - wtedy szum opływającego powietrza będzie bardziej odczuwalny niż w typowych kombi czy minivanach.

 

Silniki

Pod maską Citroena Berlingo Multispace może pracować silnik benzynowy 1,6 lub turbodiesel o tej samej pojemności. Obydwie jednostki mają jednak dwa warianty mocy: benzynowy 98 lub 120 KM a diesel 100 lub 120 KM. Mocniejsze z nich występują tylko we wspomnianej odmianie XTR. W tym modelu występują dwie skrzynie biegów i są to sprawdzone przekładnie manualne o pięciu lub sześciu przełożeniach.

 

100 czy 120 KM nie robi wielkiej różnicy w przypadku Berlingo Multispace. Nie jest to szybki samochód i wcale nie musi taki być. Założeniem była oszczędna i bezproblemowa jazda. Oba warianty benzynowe sprawdzą się, gdyż Berlingo służy głównie jako pojazd rodzinny. Jeśli ktoś często wykorzystuje całe 500 litrów bagażnika, temu bardziej przyda się jednostka wysokoprężna 1,6 BlueHDi, najlepiej o mocy 120 KM.

 

Producent deklaruje spalanie benzyny na poziomie 6,5 litra na 100 km. W praktyce trzeba do tego wyniku dodać około 25 proc. Spalanie turbodiesla w katalogu to 4,3 l/100 km. Realnie wynik ten nieznacznie przekroczy 5 litrów. Wszystkie silniki w Berlingo wyposażone są w system start&stop.

Technologia i bezpieczeństwo

W samochodach rodzinnych, takich jak Citroen Berlingo Multispace, bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie, ale testy przeprowadzone w 2014 roku wypadły przeciętnie. Samochód uzyskał zaledwie 3 gwiazdki na 5 możliwych. Ochronę dorosłych oceniono na 56 proc., ochronę dzieci na 74 proc., a bezpieczeństwo pieszego na 48 proc.

 

Wadą tego samochodu jest bardzo ubogie (na tle osobowych modeli Citroena) wyposażenie seryjne. Wszystkie gadżety, którymi producent chwali się w prospektach, np. wspomniany Modutop, trzeci rząd foteli czy 7-calowy ekran dotykowy z nawigacją i kamerą cofania, będą wymagały dopłaty. Uzupełnianie brakujących opcji potrafi dodać do ceny auta nawet kilkanaście tysięcy złotych.

 

W obliczu kosztownych opcji Citroen Berlingo Multispace wydaje się najatrakcyjniejszy w najtańszych wersjach wyposażenia. Wtedy cena samochodu pozostanie na rozsądnym poziomie, ale na pokładzie będzie tylko to, co niezbędne. Ten samochód idealnie sprawdzi się dla kogoś, kto potrzebuje rozsądnie wycenionego i niedrogiego w eksploatacji, pojemnego auta rodzinnego.

Łączna pojemność schowków i praktycznych półek w Citroenie Berlingo Multispace to około 170 litrów.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Fiat Doblo

Tani, wygodny rodzinny kombivan bazujący na modelu dostawczym


Cena od 62 500 PLN
Ocena t4c: 7.1/10
Zobacz

Ford Toureno Connect

Propozycja Forda na przewiezienie 7-osób w przystępnej cenie


Cena od 74 661 PLN
Ocena t4c: 7.4/10
Zobacz

Mercedes-Benz Citan

Bliźniaczy model dla Renault Kangoo - praktyczny kombivan dla rodziny


Cena od 67 650 PLN
Ocena t4c: 6.7/10
Zobacz

Peugeot Partner Tepee

Przystępny cenowo, rodzinny kombivan z odsuwanymi drzwiami


Cena od 61 600 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()