Citroen C-Elysee

Citroen

Cena od 41 090 do 54 490 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • przystępna cena
  • przestronne wnętrze

Słabe strony

  • brak 6. biegu
  • powolna skrzynia automatyczna

Ocena t4c: 6.5/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 10.3 s do 14.5 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
506
Action
zużycie paliwa
od 3.9 l do 7.3 l / 100km
Action
moc
od 82 KM do 115 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Citroen C-Elysée to przedstawiciel grupy minilimuzyn lub tzw. kompaktowych sedanów przeznaczonych na rynki wschodzące. Wprowadzone do sprzedaży w 2013 roku auto rywalizuje z Fiatem Tipo, Skodą Rapid oraz samochodami koncernu Renault, takimi jak wycofana już z polskiego rynku Thalia i oferowana obecnie Dacia Logan. Na tych samych podzespołach co C-Elysée budowany jest Peugeot 301.

Mały sedan Citroëna i rywalizujące z nim modele plasują się między segmentami B i C, czyli w rynkowej hierarchii umiejscowione są wyżej niż np. Skoda Fabia, Renault Clio czy Ford Fiesta, ale parametrami ustępują pełnowymiarowym autom kompaktowym, takim jak Volkswagen Golf, Ford Focus czy Opel Astra. Na niektórych rynkach mogą jednak odgrywać rolę, która w Polsce przypada realizującej analogiczny pomysł, ale o segment wyżej, Skodzie Octavii.

Do momentu pojawienia się Fiata Tipo, C-Elysée i bratni Peugeot 301 były postrzegane jako małe sedany o najbardziej harmonijnej stylizacji. Zarówno twórcy nadwozi pojazdów koncernu PSA, jak i designerzy Fiata zwracali uwagę na proporcje nadwozia, by uchronić swe małe limuzyny przed wizerunkiem „hatchbacka z doklejonym bagażnikiem”, jaki towarzyszył swego czasu Renault Thalii.

Minilimuzyna Citroëna wywodzi się ... z Chin. Jego pierwsza generacja, nazwana po prostu Elysée, bazowała głównie na modelu ZX, ale wykorzystywała też elementy z Xary i Saxo. Drugą opracowano już jako „samochód światowy”, a jej produkcję umieszczono w hiszpańskim Vigo.

Na rok modelowy 2017, w odpowiedzi na rosnącą popularność Fiata Tipo, Citroën poddał C-Elysée faceliftingowi. Projektanci nadali nowe kształty osłonie chłodnicy i zderzakom. Zmienili przednie lampy, w których znalazły się LED-owe światła do jazdy dziennej, a klosze tylne uformowali tak, by uzyskać trójwymiarowy efekt. Od momentu tych modyfikacji C-Elysée dostępny jest z dwoma nowymi lakierami – Lazuli Blue i Aluminium Grey oraz z nowymi wzorami felg.
Największe zainteresowanie recenzentów wzbudziły nowości multimedialne – system informacyjno-rozrywkowy z 7-calowym dotykowym ekranem, który oprócz możliwości wykorzystania w roli zestawu głośnomówiącego Bluetooth oferuje również obsługę urządzeń mobilnych poprzez Apple CarPlay i Android Auto.

Wnętrze

C-Elysée ma być przede wszystkim samochodem przystępnym cenowo. Założenie to wpływa na wystrój wnętrza i na jego wyposażenie. Jednym z większych wyrzeczeń czekających na nabywców tego auta jest możliwość zmiany pozycji kolumny kierownicy tylko w pionie. W konkurencyjnych: Fiacie Tipo i Skodzie Rapid dwupłaszczyznowa regulacja jest elementem wyposażenia podstawowego.

Swego rodzaju standardem w przypadku aut tej klasy są też narzekania publicystów motoryzacyjnych na niezbyt przyjemne w dotyku plastikowe części deski rozdzielczej i tapicerki drzwi. W przypadku C-Elysée krytykę tę równoważą pozytywne opinie o spasowaniu elementów. Jako przykład daleko posuniętej oszczędności przedstawiane jest natomiast umieszczenie przycisków elektrycznego sterowania szybami na konsoli centralnej. Inna zaskakująca właściwość małego citroënowskiego sedana to funkcja centralnego pokrętła w radioodtwarzaczu. Można by się spodziewać, że będzie ono służyło do zmiany głośności lub wyboru kolejnego utworu, ale jego użycie powoduje zmianę playlisty. Obsługa wymaga więc przyzwyczajenia.

Jeżeli C-Elysée powstał po to, by mniej zasobni klienci nie musieli rezygnować z przestronności ani z przodu, ani z tyłu kabiny, to za najważniejszą część swego zadania jego twórcy otrzymują najwyższe oceny.
Recenzent portalu Onet.pl komentuje możliwości przewozowe auta słowami: „Przede wszystkim przestrzeń – to hasło chyba cały czas wisiało nad komputerami projektantów! Jest jej tyle, że osobę, która będzie narzekać na ilość miejsca, trzeba by nazwać niepoczytalną i szaloną”. Przestrzeń na nogi z tyłu opisywana jest zwykle za pomocą jednej z dwóch odległości – między siedziskiem tylnej kanapy a oparciem przedniego fotela lub między oparciem przedniego fotela a oparciem kanapy. Z rysunku zaprezentowanego w „Auto Świecie” odczytać można, że drugi z tych parametrów w C-Elysée wynosi, w zależności od ustawienia fotela, od 640 do 880 mm. W przypadku Skody Rapid podawana jest tylko zmierzona przez producenta przestrzeń na kolana – wynosząca 65 mm.

Mały sedan Citroëna zbiera pochwały także za pojemność bagażnika wynoszącą 506 l.
Z drugiej strony testujący ostrzegają, że nieosłonięte, wchodzące do środka zawiasy wymagają ostrożności przy załadunku. Ta sama uwaga pojawia się jednak także w opisach mogącego przewieźć o 14 l więcej Fiata Tipo. Skoda Rapid w wersji liftback (czyli takiej, w której występuje trzecia bryła jak w sedanie, ale pokrywa bagażnika podnosi się w sposób charakterystyczny dla hatchbacków – wraz z szybą) ma wolny od tego problemu kufer o pojemności 550 l.

Citroën jest natomiast liderem pod względem rozstawu osi
. 2652 mm to wartość, która dobrze prezentuje się w zestawieniu z 2636 mm Fiata Tipo i 2602 mm Skody Rapid. To też nieznacznie więcej niż w Volkswagenie Golfie czy Fordzie Focusie, ale mniej niż w Oplu Astrze.

Za kierownicą

W recenzjach Citroëna C-Elysée często znajdujemy odwołanie do stereotypu mówiącego, iż mocną stroną aut z Francji jest komfort osiągany dzięki miękkiemu zawieszeniu. Zdaniem większości z nich, mały sedan Citroëna, w którym nawet za dopłatą nie można zamówić będącego dumą firmy zawieszenia hydropneumatycznego, stanowi potwierdzenie tej obiegowej opinii.

Tam, gdzie stawia się na komfort, w jakimś stopniu rezygnuje się z dynamiki. Zwłaszcza że citroënowska minilimuzyna została przygotowana do komfortowej jazdy po krajach, w których jakość dróg pozostawia wiele do życzenia. Ma więc nie tylko dodatkowe osłony podwozia i miękkie zawieszenie, ale też podwyższony prześwit. Wyżej położony środek ciężkości to mniejsza stabilność w zakrętach.

Dziennikarze oceniający samochody przez pryzmat dynamiki opisują układ kierowniczy jako mało precyzyjny czy wręcz stłumiony.
Można spotkać się także ze stwierdzeniem, że przy prędkościach osiąganych na autostradach i drogach ekspresowych C -Elysée jest trudny do utrzymania w ryzach. W ocenach jego zachowania w zakrętach powtarza się jednak wzmianka o przewidywalnej, pojawiającej się dość późno podsterowności, co oznacza, iż bezpieczne prędkości nie są zbyt niskie, a auto wyraźnie sygnalizuje ich przekroczenie.

Niektórzy narzekają na hałas występujący przy wysokich obrotach wolnossącego silnika 1,6 VTI.
Przy zrównoważonym stylu jazdy jego kultura pracy odbierana jest jako zadowalająca. Szczególnie w porównaniu z dieslowskim 1,6 HDI, który z kolei przewyższa go dynamiką na niskich obrotach.

Silniki

Im mniej skomplikowana jednostka napędowa, tym mniej części może ulec uszkodzeniu. Łatwiej też znaleźć mechanika, który poradzi sobie z naprawą. To, że leciwa konstrukcja i prostota mogą być zaletami silnika, podkreślane jest w wielu tekstach na temat C-Elysee. Podstawowy motor ma pojemność 1199 cm3 i moc 82 KM. Chwalony jest za zużycie paliwa bliskie 4,9 l na 100 km, ale niektórzy opisują go jako nadającego się tylko do miasta. Przyśpieszenie napędzanego nim C-Elysee do 100 km/h to aż 14,9 s. Wynik ten jest porównywalny z najsłabszymi wersjami aut pokroju Fiata Pandy czy Hyundaia i20. Jeżeli na pokładzie będzie komplet pasażerów, 1,2 z pewnością okaże się za słaby.

Lepszymi osiągami charakteryzuje się silnik 1,6 VTI o mocy 115 KM. Jak podkreślają dziennikarze „Auto Świata”, jest to starszy motor wywodzący się z serii o symbolu TU, wolny od znanych z nowszych jednostek problemów z łańcuchowym rozrządem i głowicą. Pozwala on na przyśpieszenie do 100 km/h w około 10 sekund.

Dynamika okupiona jest głośną pracą, gdyż wolnossąca jednostka, aby nadać autu odpowiednie przyśpieszenie, musi pracować na wysokich obrotach. Średnie testowe wyniki spalania podawane przez różnych recenzentów mieszczą się w przedziale od około 6 do 8 litrów. W mieście wynik ten rośnie do około 9 litrów.

Dieslowski motor BlueHDI100 również ma pojemność 1,6 litra. Jego moc to 100 KM. Do 100 km/h wysokoprężny C- Elysée rozpędza się w 10,8 sekundy. Spalanie bliskie jest 6 l oleju napędowego na 100 km. Dane te wskazują, że BlueHDI 100 stanowi optimum, jeżeli C-Elysee ma pokonywać długie trasy z większym obciążeniem.

Wszystkie trzy silniki łączone są z manualnymi pięciobiegowymi skrzyniami. Brak szóstego przełożenia zmniejsza komfort akustyczny, a przy jego zastosowaniu wyniki spalania mogłyby być jeszcze lepsze. 1,6 VTI można zamówić z sześciobiegowym automatem, który jednak bywa opisywany jako powolny i szarpiący.

Technologia i bezpieczeństwo

Wspomniany już nowy system audio i nawigacji w C-Elysée nosi nazwę Citroën Conect Navi 3D. Jakość emitowanego przezeń dźwięku nie budzi entuzjazmu recenzentów, ale warto docenić to, że jest on rozwiązaniem kompletnym. Nawigacja ma mapy 3D i informację drogową, ekran pokazuje też obraz z kamery cofania i pozwala korzystać ze smartfona czy tabletu poprzez Android Auto lub Apple CarPlay, urządzenia można podłączyć przez port USB, a odtwarzacz obsługuje standard MP3. Bez dopłaty otrzymuje się też zestaw głośnomówiący Bluetooth. Według dostępnego na stronie konfiguratora C-Elysée oferowany jest w wersjach wyposażeniowych: Live, Feel i Shine oraz w specjalnej More Life.  Citroën Conect Navi 3D wliczony jest w cenę wersji Shine i More Life. W pozostałych kosztuje ok. 1600 zł.

Wynik auta w EuroNCAP to trzy gwiazdki, ale w pewnym stopniu zaważył na tym fakt, że za elektroniczne systemy bezpieczeństwa przyznano mu raptem 33%. Mimo słabej oceny tylnych zagłówków, za ochronę dorosłych pasażerów samochód otrzymał 71%, a za ochronę dzieci – 75%.

Już w 2013 roku pokazano wersję wyścigową C-Elysée, która od 2014 startowała w serii WTCC (Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych).

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Dacia Logan

Niedrogi, prosty, całkiem komfortowy sedan do miasta i w trasę


Cena od 29 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Peugeot 301

Niedrogi, ekonomiczny sedan - sprawdza się w codziennych zastosowaniach


Cena od 42 500 PLN
Ocena t4c: 6.9/10
Zobacz

SEAT Toledo

Klasyczny sedan w przystępnej cenie, sprawdzi się jako auto rodzinne


Cena od 52 900 PLN
Ocena t4c: 7.0/10
Zobacz

Skoda Rapid

Praktyczne rozwiązania i mnóstwo miejsca w 5-drzwiowym nadwoziu


Cena od 54 100 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()