Citroen C1

Citroen

Cena od 36 200 do 48 400 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • niskie koszty eksploatacji
  • niewygórowana cena
  • żwawe silniki

Słabe strony

  • przeciętne wykończenie wnętrza
  • Up! jeździ lepiej

Ocena t4c: 6.9/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 10.9 s do 15.9 s
Action
liczba miejsc
4
Action
pojemność bagażnika
196/780
Action
zużycie paliwa
od 4.1 l do 4.3 l / 100km
Action
moc
od 69 KM do 82 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Citroën C1 drugiej generacji został zaprezentowany na genewskim salonie samochodowym na początku 2014 roku. Tak jak poprzednik jest jednym z tzw. kolińskich trojaczków. Kolin to czeska miejscowość, w której, obok C1, produkowane są zbliżone technicznie Peugeot 108 i Toyota Aygo.

Modele wprowadzone w 2014 roku są dłuższe od poprzedników lecz nieco węższe. Wyglądem nadwozia C1 nie przypomina odpowiedników w gamie Peugeot czy Toyoty. Niecodzienny styl dzielonych przednich reflektorów i pokrywa bagażnika wykonana w całości ze szkła (podobnie jak w Renault Twingo) sprawiają, że auto mocno wyróżnia się wśród  przednionapędowych „maluchów”.
W segmencie A konkuruje bowiem ze wspomnianym już Twingo, Hyundai i10, Fiatem Pandą, Škodą Citigo oraz Oplem Karlem.

Wnętrze

Kabina Citroën C1 jest równie ciekawa jak jego karoseria. W zarysie projekt wnętrza jest identyczny jak w dwóch pozostałych autach z Kolina. Różnice dotyczą kolorystyki, przy czym wydaje się, że to właśnie Citroën oferuje najbardziej wyraziste kompozycje barw. Poziom wykonania jest podobny. Testujący zauważają jednak, że w Citroënie spasowanie jest ciut lepsze niż w Aygo.

Mimo że większość elementów wykonano z twardych plastików, wnętrze wygląda bardzo futurystycznie. Nowoczesność nie przeszkadza intuicyjności. W zależności od wersji kolorystycznych, na desce rozdzielczej i konsoli centralnej mogą się znaleźć elementy kolorowe lub listwy ozdobne. W Citroënie C1 nie zabrakło również modnej ostatnio fortepianowej czerni. Na drzwiach zauważyć można też gołą blachę w kolorze nadwozia – to jednak częsta sytuacja w autach segmentu A.

W interesujący sposób ułożone są wskaźniki na tablicy przyrządów. W większej tubie zainstalowano prędkościomierz i czytelny wyświetlacz komputera pokładowego (sterowany za pomocą niewygodnego pałąka). Obok umieszczono obrotomierz przedstawiony jak w grze komputerowej, za pomocą elektronicznego paska. Zegary poruszają się razem z kolumną kierownicy regulowaną tylko w jednej płaszczyźnie (góra – dół).

Brak tunelu środkowego i podłokietnika powoduje, że podróżujący z przodu nie będą narzekać na brak miejsca. Kabina jest bardziej przestronna niż sugerowałyby to rozmiary samochodu. W wygodnych fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami można śmiało podróżować dłużej niż przez kilkanaście kilometrów.

Niestety tylna kanapa nie gwarantuje dużej ilości miejsca ani nad głową, ani na nogi. Sytuacji nie polepsza nawet pięciodrzwiowa karoseria. Awaryjnie oczywiście zmieszczą się tam dorośli, ale na co dzień polecamy jedynie do przewożenia dzieci. W konkurencyjnych konstrukcjach europejskich producentów Škoda Citigo, Opel Karl, Volkswagen up!) miejsca jest więcej.

Podobnie ma się sytuacja z bagażnikiem. 190 litrów pojemności to jedna z niższych wartości w segmencie A. Konkurencja często przekracza granicę 200 litrów, przykładowo bagażnik Pandy ma 206 litrów, i10 aż 252 litry, a Citigo 251 litrów. Ocenę C1 pogarsza wysoki próg załadunku. Citroën ratuje się uchwytem na kubki oraz umieszczonym przed pasażerem schowkiem z miejscem na butelkę. Gdy złożymy jednak tylną kanapę (uchwyty również od strony bagażnika), przestrzeń rośnie do 780 litrów. Niestety nie tworzy się wówczas płaska podłoga, a dzielona kanapa nie jest dostępna w najtańszej wersji wyposażenia.

Za kierownicą

Oceniając Citroëna C1 pod względem właściwości jezdnych, należy pamiętać, że segment A nie na darmo nazywany jest klasą aut miejskich. Większość tego typu samochodów w dłuższych trasach po prostu nie spełni oczekiwań dotyczących komfortu i osiągów.

Przy prędkości powyżej 100 km/h we francuskim hatchbacku jest głośno i nieprzyjemnie, a ponadto trzeba często korygować tor jazdy. Dłuższa podróż po prostu męczy kierowcę i pasażerów. Według opinii dziennikarzy motoryzacyjnych VW up! lub Renault Twingo sprawdzają się pod tym względem nieco lepiej.

W swoim naturalnym środowisku C1 radzi sobie żwawo i bardzo dobrze. Oczywiście niska masa oraz sztywne zestrojenie zawieszenia dają o sobie znać podczas przejazdów przez poprzeczne nierówności. Wówczas na własnej skórze można odczuć spore drgania nadwozia przenoszone do kabiny pasażerskiej. Z drugiej jednak strony Citroën prowadzi się pewnie i jest bardzo zwrotny. Manewrowanie 3,5-metrowym autem jest bajecznie proste, a mocne wspomaganie kierownicy dodatkowo ułatwia sprawę. Średnica zawracania to tylko 9 metrów.

Silniki

Citroën oferuje w modelu C1 jedynie dwa silniki benzynowe.

Mniejszy motor ma pojemność 1 litra i 3 cylindry. Jego moc to 68 KM. Jest wolnossący, czyli bez doładowania. Ta podstawowa jednostka może być połączona z 5-biegową skrzynią manualną lub ze zautomatyzowaną przekładnią ETG.

Silnik Puretech o pojemności 1,2 litra ma moc 82 KM. Jest to również trzycylindrowy motor wolnossący. Występuje w ofercie jedynie z przekładnią ręczną.

Citroën C1 w żadnej specyfikacji nie jest samochodem szybkim lub sportowym. Dobrymi opiniami cieszy się mocniejsza jednostka, która bardzo dynamicznie rozpędza samochód, nawet w pełni załadowany. Spala przy tym rozsądne ilości paliwa – średnio około 5 litrów. Mniejszy motor jest nieznacznie oszczędniejszy, ale jego niedobór mocy da się odczuć podczas codziennej jazdy.

Dziennikarze wytykają też bardzo wolne działanie zautomatyzowanej skrzyni biegów. Sprawia ono, że C1 w tej specyfikacji brakuje czasem momentu obrotowego. W efekcie potrzeba chwili na uzyskanie odpowiedniego przyspieszenia. Dlatego też lepiej wybrać sprawdzoną skrzynię manualną, która mniej irytuje i będzie mniej awaryjna po dłuższym okresie użytkowania.

Uboga gama silników to standard w segmencie A. Konkurencja oferuje jednak na przykład silniki wysokoprężne (Hyundai i10) lub motory z fabryczną instalacją gazową (Škoda Citigo).

Technologia i bezpieczeństwo

Citroën C1 w testach zderzeniowych NCAP zdobył 4 gwiazdki. Został wyposażony w aż sześć poduszek powietrznych (dla kierowcy i pasażera, boczne i kurtynowe), a także w elektroniczny układ ESP, który stabilizuje tor jazdy w przypadku utraty przyczepności. Dla zachowania bezpieczeństwa prowadzenia opcjonalnie samochód można wyposażyć w ogranicznik prędkości. Standardowo C1 posiada funkcję kontroli ciśnienia w ogumieniu. Dzięki zastosowaniu uchwytów ISOFIX również w przednim fotelu pasażera mocowanie fotelika będzie bardzo wygodne dla rodzin z małymi dziećmi.

Bazowa wersja samochodu za niewiele ponad 30 tys. złotych jest naprawdę bardzo uboga. Trzeba dopłacić nawet za takie rzeczy jak klimatyzacja czy system audio. W standardzie jednak otrzymamy światła do jazdy dziennej w technologii LED. 

Dopiero wyższy poziom wyposażenia pozwala cieszyć się z klimatyzacji lub radia. Niestety reklamowany system infomedialny z 7-calowym dotykowym ekranem, funkcją Mirror Screen i zestawem głośnomówiącym do telefonu dostępny jest dopiero w najwyższej wersji wyposażenia.

Citroën w modelu C1 opcjonalnie oferuje również kamerę cofania lub bezkluczykowy dostęp do samochodu, co w segmencie A jest bardzo przydatne, a jeszcze niedawno nie było dostępne nawet za dopłatą.

W latach 2012-2014 Citroëna C1 można było zakupić w wersji AirScape z odsuwanym materiałowym dachem. Nie jest to oczywiście pełnoprawny kabriolet, a jedynie następstwo odmian Pluriel znanych z wcześniejszych Citroënów.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Hyundai i10

5-letnia gwarancja, pojemny bagażnik i dwie pary drzwi w dobrej cenie


Cena od 36 900 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Mazda 2

Jeden z najciekawszych i najlepiej jeżdżących miejskich hatchbacków


Cena od 54 900 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Volkswagen up!

Nowoczesny i funkcjonalny samochód miejski z przestronnym wnętrzem


Cena od 38 320 PLN
Ocena t4c: 8.4/10
Zobacz

Forda Ka+

Zupełnie nowe, większe Ka. 5 drzwi w standardzie. Bardziej Fiesta minus


Cena od 39 250 PLN
Ocena t4c: 6.6/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()