O modelu
Citroen C3 zadebiutował na rynku w 2002 roku. Jak każdy model tej marki miał swoim wyglądem i designem oczarować publiczność. Czy tak się stało, to już kwestia gustu. Niemniej jednak projektant tego samochodu - Donato Coco - w 2005 roku francuskiego pracodawcę zmienił na Ferrari, gdzie zaprojektował m.in. modele F 430, California i 458 Italia. Stamtąd trafił do znacznie chłodniejszego brytyjskiego klimatu, czyli do Lotusa. Te marki świadczą o talencie i umiejętnościach projektanta. Zresztą, w 2003 r. Citroen C3 zajął najniższe miejsce na podium konkursu „Car of the Year”, za Mazdą 6 i Renault Megane.
Obecnie w ofercie jest, debiutująca w 2016 roku, trzecia generacja C3. Z założenia to samochód dla ludzi młodych, w tym także singli. Choć oczywiście model sprosta również wymaganiom rodziny z małymi dziećmi.
Trzecia generacja C3 zaczerpnęła dużo z modelu C4 Cactus. I nie chodzi bynajmniej tylko o charakterystyczne, opcjonalne (w wersji Shine seryjne) panele na drzwiach bocznych o zastrzeżonej przez Citroena nazwie Airbump. Odporne na zarysowania powierzchnie z tworzywa, wypełnione powietrzem, zastępują tradycyjne listwy boczne. Będą przydatne zwłaszcza na parkingach, gdzie jest coraz mniej miejsca. Mają też swój walor wizualny. Otaczają je obwódki w kolorze, którym polakierowano dach. Tenże dach jest dostępny w trzech kolorach i sprawia wrażenie jakby był zawieszony w powietrzu, dzięki zastosowaniu czarnych słupków przedniej szyby. Za dopłatą dach może być też przeszklony.
Samochodu nie można nie zauważyć na drodze. Jego specyficzna stylistyka z dzielonymi światłami przednimi, charakterystycznymi zintegrowanymi z karoserią zderzakami z przodu i z tyłu oraz dwukolorowymi lusterkami, zwróci uwagę każdego. I to jest podstawowe założenie producenta: samochód dla tych, którzy chcą się wyróżniać. Jest zupełnym zaprzeczeniem statecznych: Skody Fabii, VW Polo czy Renault Megane. Tutaj mamy do czynienia z pełnym luzem i typowym francuskim, nieco frywolnym stylem.
C3 jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Live, Feel, Shine. Producent daje szerokie możliwości konfiguracji kolorów karoserii i wykończenia wnętrza. Większą, rodzinną odmianą modelu jest wersja Picasso. Co istotne, za tę niesztampową stylistykę płacimy stosunkowo niewiele, w porównaniu np. do konkurencji w klasie premium. Podstawowa wersja Live ma w Polsce jedynie śladowy udział w sprzedaży (1%). Najpopularniejszy jest „Feel” (prawie 60%), resztę stanowi „Shine” (ok. 40%).
M.in. ze względu na swój oryginalny, awangardowy wygląd, który rzuca się w oczy, około ¾ sprzedanych w Polsce Citroenów C3 trafia do firmowych flot samochodowych.
