Citroen C3 AirCross

Citroen

Cena od 52 900 do 85 700 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • ciekawy design
  • szerokie możliwości indywidualizacji
  • komfort

Słabe strony

  • przeciętna automatyczna skrzynia biegów
  • słabe silniki benzynowe

Ocena t4c: 7.3/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 9.3 s do 14.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
410/1289
Action
zużycie paliwa
od 4.0 l do 5.3 l / 100km
Action
moc
od 82 KM do 131 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Citroen C3 Aircross zadebiutował w połowie 2017 roku jako następca nieco wysłużonego minivana, czyli C3 Picasso. Francuzi tym razem postawili na bardzo chłonny rynek małych SUV-ów łączących nieco wyższy prześwit z przestronnym wnętrzem i pakownym bagażnikiem. Stylistycznie Citroen C3 Aircross przypomina swojego nieco mniejszego brata, czyli C3-kę. Auta te mają bardzo podobne fronty, z charakterystycznymi lampami dzielonymi na dwie części – w dolnej znajdują się światła mijania oraz drogowe, zaś w górnym panelu LED-y do jazdy dziennej i kierunkowskazy. Co ciekawe, zrezygnowano tutaj z Airbumpów, czyli specjalnych miękkich odbojników na drzwiach – te są zarezerwowane dla zwykłej C3-ki oraz dla modelu C4 Cactus.

C3 Aircross ma też wiele wyróżników, dzięki którym zyskał kolorowo-miejski charakter – są to między innymi kontrastowe wstawki dostępne w kilku odcieniach oraz naklejki na szyby przy słupkach C przypominające żaluzje. Citroen oferuje tu wyjątkowo rozbudowane możliwości doboru kolorów elementów nadwozia.

Citroen C3 Aircross powstał na płycie podłogowej PF1, którą dzieli ze swoimi bliźniakami – Oplem Crossland X oraz Peugeot 2008. Konkurentem Aircrossa jest też nowy Ford EcoSport czy też Kia Stonic.

Wnętrze

Citroen lubi bawić się formą – w C3 Aircross połączono ciekawą stylistykę z wysoką praktycznością. Wnętrze jest bardzo przestronne. Samochód ten doskonale sprawdzi się w zestawieniu 2+1 (mniej bagaży pozwala odsunąć kanapę do tyłu), choć i z czterema pasażerami na pokładzie można wygodnie podróżować. Ułatwia to przesuwana tylna kanapa (wraz z regulowanym kątem pochylenia oparcia) pozwalająca na wygospodarowanie dodatkowych centymetrów na nogi kosztem przestrzeni w bagażniku. Ten zaś mieści od 410 do 520 litrów, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na ten segment.

Tylna ławka składana w proporcjach 60:40 pozwala z kolei na przewiezienie nawet większych i znacznie dłuższych przedmiotów. Pomaga w tym także składany na płasko przedni prawy fotel.

Deska rozdzielcza wykończona została charakterystyczną tkaniną połączoną z twardymi, ale solidnie spasowanymi plastikami – jest to wyróżnik modelu C3. Ma ona dość atrakcyjną formę i z łatwością wpada w oko. Nieco gorzej wypada system inforozrywki, w którym ukryto też sterowanie klimatyzacją – reakcja na dotyk bywa opóźniona. Podobne rozwiązania u niemieckiej konkurencji działają nieco lepiej. Przed oczami kierowcy znalazło się miejsce na dwa analogowe zegary, pomiędzy którymi znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego – w zależności od wersji jest on kolorowy lub monochromatyczny.

We wnętrzu Citroena C3 Aircross wygospodarowano też sporo miejsca na schowki oraz kilka praktycznych uchwytów na kubki. Sprawia to, że z łatwością ukryjemy tutaj podręczne przedmioty, takie jak portfel czy telefon. W drzwiach zmieszczą się natomiast nawet duże, 1,5-litrowe butelki.

Za kierownicą

Citroen C3 Aircross został zestrojony w typowo francuskim stylu. Oznacza to, że na pierwszym miejscu postawiono najwyższy komfort podróżowania. Co ciekawe, nie ucierpiały na tym właściwości jezdne. Samochód ten pozostaje stabilny nawet przy wyższych prędkościach i nie wykazuje nieprzyjemnych tendencji do uciekania przodem bądź przechylania się na boki w szybko pokonywanych zakrętach.

Co ciekawe, układ kierowniczy jest tutaj znacznie przyjemniejszy w odbiorze niż w bratnim Oplu Crossland X. Nieco mniejsza siła wspomagania nie wpłynęła na komfort manewrowania w zatłoczonym mieście, a tym samym nie rzutowała na ocenę. C3 Aircross ze swoim niemieckim bliźniakiem dzieli też niestety sporą podatność na boczne podmuchy wiatru. Recenzenci chwalą to auto jednak za komfort w trakcie długich podróży, chcociaż szumy opływającego powietrza, przy prędkościach powyzej 130 km/h są chwilami zbyt donośne.

Silniki

Jak na konstrukcję PSA przystało pod maską Citroena C3 Aircross znalazły się sztandarowe jednostki produkowane przez ten koncern – benzynowa 1.2 PureTech oraz bardzo dobrze oceniany diesel 1.6 BlueHDI. Silniki zasilane benzyną generują odpowiednio: 82 konie mechaniczne (wersja wolnossąca), 110 oraz 130 koni mechanicznych. Co ciekawe, tylko środkowy wariant może być sparowany z 6-biegowym automatem. Oferta diesli jest nieco skromniejsza – dostępne są dwa warianty: 100- i 120-konny, spięte odpowiednio z 5- oraz 6-biegową przekładnią.

Najlepszym wyborem do Citroena C3 Aircross jest 110-konna benzyna sprzężona z automatyczną skrzynią biegów. W opinii dziennikarzy wersja ta jest idealnym kompromisem pomiędzy zadowalającymi osiągami a niskim zużyciem paliwa – w mieście nie powinno ono przekroczyć 8,2 litra, zaś w trasie można spokojnie osiągnąć wyniki na poziomie 5 litrów. Jednocześnie automatyczna skrzynia biegów jest idealnym wyborem do miasta, bo zwiększa komfort podróżowania. Trzeba się jednak liczyć z nieco wyższym zużyciem paliwa i gorszymi osiągami.

Odmiana wysokoprężna zadowoli z kolei osoby poruszające się głównie w trasie – jednostka BlueHDI (niezależnie od mocy) zadowala się znikomymi ilościami ropy naftowej.

Technologia i bezpieczeństwo

Citroen C3 Aircross wyróżnia się kompletem systemów bezpieczeństwa. Na pokładzie nie brakuje takich elementów jak: aktywny tempomat, system autonomicznego hamowania w sytuacji awaryjnej, “lane assist”, czy też czujniki martwej strefy i kamera cofania. C3 Aircross w wyposażeniu opcjonalnym posiada również wyświetlacz HUD – obraz wyświetlany jest na wysuwającej się szybce.

Citroen C3 Aircross zdobył pięć gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP. Specjaliści zwrócili uwagę na wysoki poziom bezpieczeństwa nie tylko pasażerów podróżujących w kabinie (zarówno dorosłych, jak i dzieci), ale także pieszych, którzy w przypadku potrącenia są również odpowiednio chronieni, co w efekcie powinno przekładać się na mniejszą ilość urazów.

Citroen C3 Aircross może być skonfigurowany kolorystycznie aż na 85 różnych sposobów.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()