Citroen C4

Citroen

Cena od 59 990 do 82 690 PLN

Znajdź dealera

Ocena t4c: 6.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 10.6 s do 11.5 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
408/1183
Action
zużycie paliwa
od 3.6 l do 4.9 l / 100km
Action
moc
od 100 KM do 131 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Citroen C4 drugiej generacji jest obecny na rynku od 2010 roku. Jest to auto kompaktowe rywalizujące w silnie obsadzonym segmencie C. Jego główni rynkowi rywale to Ford Focus, Volkswagen Golf, Opel Astra czy Peugeot 308.

Pod koniec 2014 roku Citroen C4 został poddany zmianom faceliftingowym. Producent zmienił przednie reflektory i dodał światła do jazdy dziennej LED, a tylne lampy zyskały ciekawy efekt 3D. Dodano kilka nowych odcieni lakieru i wzorów felg. We wnętrzu główną zmianą jest ograniczenie liczby fizycznych przycisków oraz nowe opcje wyposażenia.

Oznaczenie C4 można odnaleźć na kilku innych modelach Citroena: minivanach Picasso i Grand Picasso oraz crossoverze nazwanym Cactus, jednak są to modele zasadniczo różne od standardowego modelu. C4 występuje w Polsce wyłącznie jako praktyczny, pięciodrzwiowy hatchback. W ciągu następnych 2-3 lat spodziewany jest debiut trzeciej generacji francuskiego kompaktu.

Wnętrze

Wnętrze Citroena C4 po faceliftingu  zyskało nieco bardziej nowoczesny wygląd. W topowych egzemplarzach większością funkcji steruje się na centralnym ekranie dotykowym o przekątnej 7 cali (dostępnym za dopłatą), a nie jak dotychczas przyciskami. W niższych wersjach wyposażenia wnętrze Citroena może być odrobinę zbyt monotonne. Dopiero w wersji Shine można zamówić tapicerkę w jasnym kolorze.

Miejsca w środku wystarczy dla czterech dorosłych osób, a bagażnik pomieści 408 litrów ładunku. To imponujący wynik - większe bagażniki mają w tej klasie tylko Honda Civic (477 l) oraz auta, które nie są typowymi hatchbackami jak Skoda Octavia.

Materiał pokrywający deskę rozdzielczą nie wygląda efektownie, ale jest miękki i przyjemny w dotyku, podobnie jak materiały na podłokietnikach i fotelach. Kierownica seryjnie pokryta jest skórą nawet w podstawowej wersji.

Za kierownicą

Citroen C4 wraz z pokrewnym Peugeotem 308 mają skrajnie odmienne charaktery. Peugeot jest tym bardziej sportowym, Citroen komfortowym i relaksującym w trakcie jazdy. Citroen C4 to po prostu wygodny środek transportu z punktu A do punktu B i z tego zadania wywiązuje się znakomicie. W jego prowadzeniu brak sportowej nuty, którą oferują Focus czy Golf, ale należy to uznać bardziej za cechę niż wadę tego modelu.

Pozycja za kierownicą jest poprawna, a sama kierownica jest dosyć duża. W niektórych recenzjach pojawiają się zarzuty, że jej wieniec czasami przeszkadza przy wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu. Układ kierowniczy jest silnie wspomagany, więc działa bardzo lekko i ułatwia manewrowanie w mieście, chociaż w trakcie dynamicznie pokonywanych zakrętów nieco odcina kierowcę od tego, co dzieje się z kołami przedniej osi.

Przez swój komfortowy charakter Citroen C4 sprawdza się przy spokojnej jeździe po mieście lub w trasie. Z zapewnieniem komfortu poradzi sobie także na zniszczonej, bocznej drodze dużo lepiej niż większość konkurentów. Jedynie w szybkich zakrętach samochód nie prowadzi się najlepiej i elektronika dość szybko interweniuje, uprzedzając poślizg.

Silniki

W ofercie Citroena C4 jest jeden silnik benzynowy i jeden turbodiesel, ale obydwa można zamówić w dwóch wariantach mocy. W najtańszych wersjach występują tylko dwa motory o mniejszej mocy, a mocniejszy diesel tylko w najdroższej wersji Shine.

Jednostka benzynowa to ciesząca się dobrą opinią 1,2 PureTech o mocy 110 lub 130 KM. Łączy ona charakterystykę i moc silnika czterocylindrowego ze spalaniem silnika trzycylindrowego i wydaje się optymalnym wyborem do C4. Z mocniejszym motorem benzynowym kompaktowy Citroen przyspiesza do 100 km/h poniżej 11 sekund.

Dla miłośników turbodiesla Citroen oferuje silnik 1,6 BlueHDi o mocy 100 lub 120 KM. Jest on lepszym wyborem przy dużych przebiegach i użytkowaniu głównie w trasie. Tam będzie się wyróżniał niskim spalaniem - około 4-4,5 litra na 100 km. W mieście ten wynik będzie wyższy o około litr, ale to i tak mało w porównaniu z benzyniakiem. Jednostka PureTech będzie potrzebowała około 7 litrów benzyny na 100 km w trybie mieszanym.

Warto wspomnieć, że silnik 1,2 o mocy 130 KM jako jedyny można połączyć z automatyczną skrzynią. Pozostałe warianty współpracują tylko z manualnymi przekładniami o 5 lub 6 przełożeniach. Wybór automatycznej skrzyni wiąże się ze zwiększonym spalaniem o około 0,5 litra na każde 100 km i pogorszeniem osiągów, dlatego polecany jest tylko kierowcom, którzy ponad wszystko cenią sobie większy komfort jazdy w korkach.

Technologia i bezpieczeństwo

W porównaniu do konkurencji Citroen C4 został wyceniony rozsądnie. W standardzie najtańszej wersji jest klimatyzacja, tempomat, wspomniana skórzana kierownica, a wszystkie szyby są elektryczne. Za kilkanaście tysięcy więcej wersja Shine oferuje m.in. pół-skórzaną tapicerkę, dwustrefową klimatyzację, podgrzewane fotele i bezkluczykowy dostęp.

Jedną z największych zalet Citroena C4 jest bezpieczeństwo. Samochód został oceniony na maksymalną notę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych prestiżowej organizacji EuroNCAP. Testy te przeprowadzono w 2010 roku.

Klienci poszukujący praktycznego, komfortowego i oszczędnego samochodu klasy kompakt mogą zwrócić uwagę na Citroena C4, który oferuje korzystny stosunek ceny do tego, co dostajemy. Jednak designem, wykończeniem i nowoczesnością Citroen przegrywa z konkurentami będącymi krócej na rynku. Będzie też szybciej tracił na wartości niż Honda Civic czy Volkswagen Golf.

Citroen oferuje do C4 usługi ConnectBox ułatwiające lokalizację przez Assistance w razie awarii lub zdarzenia drogowego.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Alfa Romeo Giulietta

Jeden z najbardziej oryginalnych hatchbacków na rynku


Cena od 76 600 PLN
Ocena t4c: 6.2/10
Zobacz

Ford Focus

Rodzinny hatchback, który potrafi zaoferować frajdę z jazdy


Cena od 65 900 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Hyundai i30

Rozsądna cenowo alternatywa dla popularnych, niemieckich hatchbacków


Cena od 62 000 PLN
Ocena t4c: 6.7/10
Zobacz

Peugeot 308

Komfortowy hatchback ze stylowym wnętrzem i oszczędnymi silnikami


Cena od 68 000 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()