Citroen C4 Cactus

Citroen

Cena od 49 990 do 78 590 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • ciekawa stylizacja nadwozia
  • przestronne i praktyczne wnętrze.

Słabe strony

  • niezbyt angażujący w prowadzenie
  • budżetowe wykończenie wnętrza.

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 9.3 s do 15.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
480/1183
Action
zużycie paliwa
od 3.4 l do 4.7 l / 100km
Action
moc
od 82 KM do 110 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Citroen C4 Cactus zadebiutował w 2014 roku. To przedstawiciel modnych miejskich crossoverów, jednak zdecydowanie wyróżnia się wśród konkurentów. Auto zaskakuje oryginalnym designem, którego najbardziej charakterystycznymi elementami są plastikowe „poduszki” wkomponowane w drzwi – skutecznie chroniące Cactusa przed drobnymi zarysowaniami – oraz masywne relingi dachowe.

C4 Cactus zadziwia również względnie niską ceną w porównaniu z rywalami takimi jak Nissan Juke czy Renault Captur. Samochód jest pozytywnie oceniany przez dziennikarzy motoryzacyjnych i cieszy się sporym zainteresowaniem wśród kierowców. Citroen C4 Cactus oferuje także szerokie możliwości personalizacji i jest zdecydowanie jedną z najciekawszych pozycji w tym segmencie rynku.

Wnętrze

Wnętrze C4 Cactusa zaskakuje oryginalnymi rozwiązaniami. Trzeba zaznaczyć, że mamy do czynienia z niedrogim samochodem, dlatego Citroen maksymalnie uprościł rozwiązania w kabinie. Pierwszym, co rzuca się w oczy jest nietypowa tablica wskaźników. W Cactusie przybiera ona formę niewielkiego cyfrowego wyświetlacza, który pokazuje jedynie prędkość, wskazania komputera pokładowego, kontrolki oraz sygnalizację zmiany biegu. Nawet za dopłatą nie otrzymamy tu obrotomierza.

Drugim ciekawym zabiegiem jest umieszczenie poduszki powietrznej pasażera w suficieto pierwsze tego typu rozwiązanie na rynku – dzięki czemu w jej miejscu znajdziemy obszerny schowek. Minimalistyczny i prosty projekt kabiny wspiera umieszczony na środku konsoli centralnej duży wyświetlacz systemu multimedialnego, za pośrednictwem którego obsługujemy radio czy klimatyzację. To rozwiązanie może wymagać przyzwyczajenia i nie da się ukryć, że w trakcie jazdy będzie nieco bardziej angażujące niż tradycyjne pokrętła. W kabinie nie uświadczymy miękkich plastików, jednak te twarde są dobrej jakości i nie budzą zastrzeżeń recenzentów. Do zalet należy zaliczyć możliwość wyboru wariantów kolorystycznych wnętrza.

Kolejną ciekawostkę stanowi fakt, że w wersji z automatyczną skrzynią biegów fotele z przodu są połączone, przez co wyglądają niczym jedna, szeroka kanapa. Kierownica w C4 Cactus regulowana jest jedynie na wysokość, co w połączeniu z nietypowym kształtem przednich foteli sprawia, że niektórzy kierowcy mogą mieć problem, aby usiąść w Cactusie naprawdę wygodnie. Niemniej nikt nie będzie narzekał na komfort, jaki zapewniają obszerne fotele w długich podróżach, oraz nieco wyższą niż w tradycyjnych hatchabckach pozycję za kierownicą.

C4 Cactus oferuje sporo przestrzeni z tyłu i nawet dorosłe osoby będą tu podróżować wygonie. Niestety tylne okna nie opuszczają się, a jedynie uchylają. Bagażnik w Cactusie ma 358 litrów pojemności – to nieco mniej niż w Volkswagenie Golfie i Renault Capturze (377 litrów), ale więcej niż w Nissanie Juke. W standardzie oparcie tylnej kanapy nie jest dzielone, bagażnik posiada wysoki próg załadunku, a po złożeniu oparcia tworzy się wysoki garb. Te cechy nieco ograniczają praktyczne aspekty ponad 1000-litrowej przestrzeni bagażowej Cactusa.

Za kierownicą

Citroen C4 Cactus otrzymuje do dziennikarzy motoryzacyjnych wysokie noty w kwestii komfortu. Zawieszenie jest dosyć miękkie, co sprawia, że auto dobrze radzi sobie z nierównościami, ale na zakrętach – w połączeniu ze zwiększonym prześwitem – powoduje, że ma ono tendencję do przechylania się.

Z pewnością C4 Cactus nie zaoferuje sportowych wrażeń za kierownicą również z powodu mało bezpośredniego układu kierowniczego oraz niezbyt precyzyjnie działającego lewarka manualnej skrzyni biegów. Tak czy inaczej francuski crossover będzie znakomitym partnerem w mieście i dobrym towarzyszem dłuższych podróży – prowadzi się przyjemnie, a wnętrze jest odpowiednio wyciszone.

Nie bez znaczenia dla odczuć zza kierownicy pozostaje niewielka masa samochodu, który w bazowej wersji waży mniej niż tonę.

Silniki

Najczęściej polecanym silnikiem do C4 Cactusa jest 1,2-litrowa jednostka benzynowa o mocy 110 KM. Biorąc pod uwagę niską wagę auta, 110 KM to w zupełności wystarczający poziom mocy. Ta jednostka oferowana jest wyłącznie z manualną, 5-stopniową skrzynią biegów. Taka konfiguracja pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 9,3 s, a dzięki wydłużonemu piątemu biegowi silnik jest bardzo ekonomiczny. W długodystansowym teście miesięcznika „Auto Motor i Sport” 110-konny Cactus zużywał od 5,0 do 7,8 l na 100 km.

Na miano mistrza oszczędności zasługuje niewątpliwie 1,6-litrowy diesel, który w połączeniu z manualną skrzynią zapewni przyspieszenie do 100 km/h w niewiele ponad 10 s, a na trasie będzie wstanie zużywać mniej niż 4 l/100 km. Silnik ten dostępny jest również z automatyczną, 5-biegową skrzynią, jednak przekładnia znacznie pogarsza osiągi jednostki i podwyższa zużycie paliwa. Z kolei 82-konna wersja 1,2-litrowego „benzyniaka” może okazać się zbyt słaba, jeżeli do Cactusa zabierzemy więcej niż jednego pasażera.

Technologia i bezpieczeństwo

W standardzie C4 Cactus wyposażony jest w 6 poduszek powietrznych, jednak brakuje mu systemu automatycznego hamowania w przypadku wykrycia przeszkody przed samochodem, co przełożyło się na otrzymanie oceny 4 (na 5 możliwych) gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP.

Wybierając C4 Cactusa, nie warto decydować się na najniższą wersję wyposażenia, ponieważ nie uświadczymy w niej ani klimatyzacji, ani radia. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie druga w cenniku wersja Feel, która w standardzie poza klimatyzacją i radiem posiada zestaw Bluetooth, dzieloną kanapę w drugim rzędzie oraz relingi dachowe. W opcji C4 Cactus zaoferuje system samoczynnie parkujący samochód, nawigację, kamerę cofania, podgrzewane fotele oraz radio MP3 z 6 głośnikami.

Citroen C4 Cactus jest pierwszym samochodem na świecie, w którym poduszkę powietrzną pasażera umieszczono w podsufitce.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Dacia Duster

Niedrogi SUV komfortowy na asfalcie i trudny do zatrzymania w terenie


Cena od 39 900 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Fiat 500X

Modny crossover łączący styl z wszechstronnym charakterem


Cena od 55 900 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

SsangYong Tivoli

Komfortowy SUV i najciekawszy model w ofercie marki


Cena od 56 900 PLN
Ocena t4c: 7.2/10
Zobacz

Suzuki Vitara

Jeden z najtańszych SUV-ów z napędem 4x4 na polskim rynku


Cena od 61 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()