Dacia Duster

Dacia

Cena od 39 900 do 75 200 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • bardzo korzystna cena zakupu
  • przestronne wnętrze.

Słabe strony

  • ubogie wyposażenie wersji bazowej
  • bardzo prosty projekt wnętrza.

Ocena t4c: 7.9/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 10.4 s do 14.2 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
475/1636 lub 408/1570 (dla 4x4)
Action
zużycie paliwa
od 4.7 l do 6.8 l / 100km
Action
moc
od 75 KM do 114 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Dacia Duster to średniej wielkości SUV, którego można mieć za cenę samochodu miejskiego. Przede wszystkim dzięki temu Duster jest najpopularniejszym nowym samochodem segmentu SUV w Polsce. Jednak nie tylko cena jest mocną stroną tego auta produkowanego przez koncern Renault pod marką Dacia.

Duster odznacza się dobrymi właściwościami terenowymi i przestronnym wnętrzem. Jeżeli dysponujemy ograniczonym budżetem, a chcemy kupić nowego SUV-a, to Dacia Duster będzie idealnym rozwiązaniem. Co prawda bazowa wersja napędzana jest słabym silnikiem benzynowym i posiada napęd jedynie na przednią oś, ale nawet po doposażeniu będzie stanowić atrakcyjną propozycję w swoim segmencie.

Model obecny jest na rynku od 2010 roku, a w 2015 roku przeszedł typowy facelifting, dzięki któremu nadal prezentuje się nowocześnie.

Wnętrze

Najmocniejszym punktem wnętrza Dustera jest przestrzeń, jaką kierowca i pasażerowie otrzymują do dyspozycji. Miejsca jest więcej niż w konkurencyjnych crossoverach – kabina Dustera gabarytami zbliżona jest do rodzinnego hatchbacka. Z tyłu z powodzeniem zmieszczą się trzy osoby, a wysoko prowadzona linia dachu zapewni sporo miejsca nad głowami.

Przednie fotele oferują odpowiedni komfort, ale ich dosyć prosty projekt sprawia, że nie oferują dostatecznego trzymania bocznego. W bazowej wersji fotel kierowcy nie jest regulowany na wysokość – w tej płaszczyźnie możemy regulować jedynie kierownicę. Dlatego niektóre osoby mogą nie być w stanie zająć w Dacii optymalnej pozycji. Tak czy inaczej zawsze będziemy siedzieć znacznie wyżej niż w hatchbacku czy większości crossoverów. Dzięki temu Duster oferuje dobrą widoczność jak na dzisiejsze standardy.

Bagażnik Dacia Duster z napędem na przednią oś posiada aż 475 litrów pojemności (dla porównania Nissan Juke jedynie 354 litry), zaś po złożeniu oparcia tylnej kanapy (dzielonego w stosunku 40:60 dopiero w wyższych wersjach) otrzymujemy 1600 litrów. W przypadku napędu 4×4 pojemność bagażnika spada do 408 litrów.

W kabinie Dacii Duster od razu widać, że mamy do czynienia z samochodem, w którym cena jest najważniejszym aspektem. Nie znajdziemy w nim miękkich materiałów, wnętrze pełne jest czarnego, twardego plastiku, a wszystko zaprojektowane jest bez finezji. Jednak biorąc pod uwagę cenę auta, pod względem jakości i spasowania elementów Dusterowi nie można niczego zarzucić. To wnętrze, który dobrze zniesie próbę czasu.

Za kierownicą

Dacia Duster wyróżnia się na tle innych crossoverów dosyć komfortowymi nastawami zawieszenia. W połączeniu z wysokim prześwitem i wysoko umieszczonym środkiem ciężkości całość sprawia, że Duster ma tendencje do znaczącego przechylania się w zakrętach, a mocno wspomagany układ kierowniczy wcale nie zachęca do bardziej agresywnej jazdy. Z uwagi na taką charakterystykę Duster pod względem właściwości jezdnych na tle bardziej usportowionych konkurentów wypada bardzo przeciętnie.

SUV Dacii świetnie sprawdzi się za to jako niewymagający samochód, w którym można zrelaksować się za kierownicą. Trzeba jednak zaznaczyć, że znikoma ilość materiałów wygłuszających przekłada się słabą izolację wnętrza od odgłosów pracy zawieszenia.

Napęd 4×4 dostępny jest w Dacii Duster już w niższych wersjach wyposażenia, wymaga dopłaty około 8 tys. zł, ale dzięki niemu Duster naprawdę dobrze radzi sobie w terenie. Sprzyja temu niewielka masa samochodu i dobre kąty natarcia oraz rampowy. To bez wątpienia jeden z najlepszych współczesnych SUV-ów pod względem właściwości terenowych.

Silniki

W Dacii Duster dostępne są trzy silniki Renault w 4 wariantach mocy, od 90 KM do 125 KM, a każdy z nich może być połączony z napędem 4×4.

Najlepszym wyborem będzie najnowszy w ofercie 1,2-litrowy, benzynowy silnik 1,2 TCe o mocy 125 KM. Połączony jest z 6-biegową skrzynią manualną, pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 10,4 s i średnio zużywa 6,3 l/ 100 km. Jeżeli w ciągu roku pokonujemy znaczne dystanse, i to głównie na trasie, lepiej będzie wybrać diesla, czyli oszczędne dCi 1,5 dostępne w wersjach 90 i 109 KM. Trzeba jednak pamiętać, że 90 KM może okazać się niewystarczające, jeżeli Dusterem będziemy podróżować wraz z całą rodziną i bagażem.

W ekonomicznej jeździe pomagają tryb Eco (osłabiający reakcję samochodu na gaz) oraz wskaźnik zmiany biegów, które są dostępne w standardzie.

Technologia i bezpieczeństwo

Dacia Duster w testach zderzeniowych Euro NCAP z 2011 r. zdobyła ocenę 3 gwiazdek (na pięć możliwych). Na tle konkurentów nie jest to najlepszy wynik, a głównym obiektem krytyki ze strony organizacji była ograniczona liczba elektronicznych systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Od tego czasu jednak w wyposażeniu standardowym znalazło się ESP oraz system kontroli ciśnienia w oponach. Ponadto nawet w bazowej wersji otrzymujemy czołową poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera oraz boczne poduszki powietrzne z przodu. Na bocznych miejscach tylnej kanapy dostępne są mocowania ISOFIX.

W bazowej wersji w Dacii Duster nie jest oferowany komputer pokładowy (nawet za dopłatą) i nie można liczyć na żadne elektroniczne udogodnienia. W wyższych wersjach pojawia się możliwość zmówienia łatwego w obsłudze systemu multimedialnego z 7-calowym ekranem dotykowym, z wejściem USB, technologią Bluetooth i sterowaniem z kierownicy. Dostępna jest również kamera cofania, podgrzewane fotele i tempomat. Przy zakupie należy mieć na uwadze, że Dacia Duster doposażona do poziomu, jaki oferują modele konkurencyjne, nie będzie już wcale takim tanim samochodem.

Krzysztof Hołowczyc za kierownicą Dacii Duster z 1,5-litrowym silnikiem wysokoprężnym startuje w serii rajdów terenowych Dacia Duster Cup.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Citroen C4 Cactus

Niedrogi, niezwykle oryginalny crossover z ciekawymi rozwiązaniami


Cena od 49 990 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Mitsubishi ASX

Crossover zachęcający przestronnością wnętrza i komfortem podróżowania


Cena od 69 990 PLN
Ocena t4c: 7.1/10
Zobacz

SsangYong Korando

Dobrze wyceniony, nowoczesny SUV z bogatym wyposażeniem


Cena od 69 990 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Suzuki SX4 S-Cross

Japońska propozycja crossovera przekonuje ceną i kosztami eksploatacji


Cena od 66 900 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()