Dacia Lodgy

Dacia

Cena od 37 900 do 63 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • bardzo praktyczne wnętrze
  • atrakcyjna cena
  • oszczędne diesle

Słabe strony

  • przeciętna jakość
  • słabe wyciszenie

Ocena t4c: 7.5/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 10.6 s do 12.3 s
Action
liczba miejsc
7
Action
pojemność bagażnika
827
Action
zużycie paliwa
od 4.0 l do 6.1 l / 100km
Action
moc
od 90 KM do 115 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Dacia Lodgy pojawiła się na rynku w 2012 roku podczas genewskiego salonu samochodowego. Ten produkowany w Maroku przez francuskie Renault minivan w 2017 przeszedł generalne odświeżenie.

Dacia Lodgy powstała na płycie podłogowej Renault Grand Scenic i jest jego tańszą odmianą. Głównymi atrybutami tego samochodu są niska cena oraz ogromna ilość miejsca we wnętrzu. Ten drugi aspekt jest zasługą sporych wymiarów auta oraz pudełkowatej sylwetki. Niska cena przekłada się na wszystkie inne kwestie, a więc proste rozwiązania i wnętrze, które nie urzeka jakością materiałów.

Lodgy oferowane jest również w specjalnej edycji Outdoor, która charakteryzuje się dodatkowym wyposażeniem oraz modyfikacjami wyglądu nadwozia. Zmienione zderzaki i emblematy mają podkreślić bardziej terenowy charakter tej wersji.

Bezpośrednią konkurencją Dacii Lodgy jest na przykład Kia Carens, Opel Zafira lub Ford Grand C-Max. Pokrewne Renault Grand Scenic również może być traktowane jako rywal dla Lodgy. Wszystkie jednak przegrywają z Dacią pod względem ceny.

Dacia Lodgy jest oferowana w konfiguracji pięcio- lub siedmioosobowej, a dzięki dobrej kalkulacji producenta to jeden z najtańszych minivanów na rynku. Dodatkowym atutem modelu jest możliwość zamówienia w samochodzie fabrycznej instalacji LPG.

Wnętrze

Przez budżetowe założenie produkcji Dacii Logan jej wnętrze wypełnione jest twardymi plastikami przeciętnej jakości. Ich spasowanie nie budzi jednak zastrzeżeń, a dzięki prostym liniom i kształtom deski rozdzielczej łatwo zachować czystość oraz dobry stan tych materiałów. Ponadto, biorąc pod uwagę niską cenę samochodu względem konkurencji, trudno wymagać od tego modelu, żeby został wykonany z podobnych materiałów, jakie znajdziemy u droższych rywali.

Największą zaletą wnętrza Dacii Lodgy jest ilość miejsca w kabinie pasażerskiej. W zależności od wersji, każdy z pasażerów ma optymalną przestrzeń do komfortowego podróżowania. W standardzie Lodgy posiada pięć miejsc. Opcjonalnie można dokupić trzeci rząd siedzeń, aczkolwiek jedynie od drugiej wersji wyposażenia – OPEN.

Wersja pięcioosobowa może pochwalić się ogromnym bagażnikiem – 827 litrów. Przy 7 fotelach kufer ma jedynie 207 litrów pojemności. Dla porównania Ford Grand C-Max posiada bagażnik o wielkości 600 litrów (przy złożonych siedzeniach nawet 1723), a Opel Zafira 650 litrów (przy złożonych siedzeniach – 1860).

Niestety złożenie nieużywanych siedzeń (zarówno drugiego, jak i trzeciego rzędu) nie tworzy płaskiej podłogi, ale można je całkowicie wymontować, tworząc przestrzeń ładunkową o pojemności 2617 litrów (przy 2 fotelach). Warto dodać, że dzielona kanapa 2. rzędu nie jest dostępna w podstawowej odmianie Access.

Przekładając to na konkurencję, Dacia Lodgy wypada naprawdę nieźle. Uzupełnieniem przestronności  jest kilkanaście schowków pozwalających zapanować nad wszystkimi drobnymi przedmiotami, nawet w przypadku podróżowania w siedem osób.

W drugim rzędzie siedzeń znajdziemy rozkładane z oparć stoliki. Kierowca nie powinien mieć problemu z obsługą samochodu, ponieważ wszystkie przyciski sterujące są rozłożone ergonomicznie. Wyjątkiem jest tylko klakson umieszczony w manetce świateł za kierownicą.

Dziennikarze testujący Dacię Lodgy narzekają często na ułożenie foteli kierowcy i pasażera, które nie do końca zapewniają podparcie boczne oraz odcinka lędźwiowego. Ponadto, regulacja fotela i kierownicy na wysokość dostępna jest jedynie za dopłatą.

Za kierownicą

Podróżujący minivanami podkreślają, że wysoka pozycja za kierownicą podnosi bezpieczeństwo oraz łatwość prowadzenia samochodu. Dacia Logan ma cienki wieniec kierownicy oraz cięższe działanie układu kierowniczego, który pracuje precyzyjnie, ale posiada umiarkowane wspomaganie, a to wymaga od kierowcy przyzwyczajenia. Może to też sprawić, że manewrowanie Dacią Lodgy w mieście nie będzie już takie łatwe.

Kompromisowo zestrojone jest zawieszenie samochodu, dzięki czemu zachowano odpowiednie proporcje pomiędzy wybieraniem nierówności, zapewniając komfort podróży, a pewnością prowadzenia.

Testujący zwracają uwagę na fakt, że mimo sporych rozmiarów i niezbyt aerodynamicznego kształtu nadwozia samochód nie ma tendencji do przechylania się w zakrętach oraz jest odporny na boczne podmuchy wiatru. Dzięki temu nawet na autostradzie Dacią Lodgy jedzie się pewnie i nie trzeba ciągle korygować toru jazdy.

Silniki

W modelu Lodgy Dacia oferuje pięć różnych jednostek napędowych. Są to dwa motory benzynowe oraz dwa wysokoprężne, a także opcja z LPG.

Najbardziej polecanymi jednostkami do tego samochodu są wyjątkowo oszczędne diesle. Tak naprawdę jest to jeden silnik o pojemności 1,5 i dwóch wariantach mocy. Słabszy 90-konny oferuje przeciętną dynamikę przy tak dużym nadwoziu – szczególnie jeżeli planujemy podróże z kompletem pasażerów na pokładzie. Mocniejszy (102-konny) jest optymalnym wyborem. Idealnie rozpędza ten model, a przy tym spala bardzo niewiele. Około 5-6 litrów w cyklu mieszanym na 100 kilometrów. W trasie bez większych problemów uda się uzyskać nawet mniej niż 4 l/100 km (przy 1-2 osobach na pokładzie).

Jeśli wolimy  standardowe benzyniaki, to do wyboru mamy dwa motory. Pierwszy z nich to wolnossące 1,6 bez turbo o mocy 102 KM. To prosta i sprawdzona konstrukcja, która nie powinna sprawiać żadnych problemów w długoletnim użytkowaniu. Producent deklaruje spalanie na poziomie 6-8 litrów w cyklu mieszanym, aczkolwiek może się ono znacznie podnieść, ponieważ dynamiczna jazda wymaga dociskania pedału gazu.

Drugi motor benzynowy to znany z gamy Renault, utrzymany w duchu downsizingu, silnik o pojemności 1,2 i oznaczeniu TCe o mocy 115 KM. Lodgy 1,2 TCe jest żwawa przy prędkościach miejskich i nie sprawia wrażenia ospałego na autostradzie. Mimo że producent deklaruje spalanie na niższym poziomie (ok. 6 litrów w cyklu mieszanym), to testujący potwierdzają, iż w codziennym użytkowaniu auta apetyt na paliwo rośnie do około 8 l/100 km.

Uzupełnieniem gamy jest silnik o pojemności 1,6 (102 KM), bez turbo, wyposażony w fabryczną instalację gazową LPG. Zamontowana w miejscu koła zapasowego butla zmniejsza funkcjonalność bagażnika, ale idealnie wpisuje się w ekonomiczny charakter taniego samochodu. Niestety zasięg auta na gazie nie jest zbyt imponujący. Ponadto pojemność zbiornika paliwa w Lodgy może rozczarować, ponieważ 50-litrowy bak w aucie, który wykorzystywany jest często do długich tras, to trochę za mało.

Każdy powyższy silnik dostępny jest z pięciobiegową skrzynią manualną. Tym, którzy często podróżują, może zabraknąć 6. przełożenia. Opcja sześciu biegów dostępna jest jedynie w konfiguracji z najmocniejszym dieslem.

Technologia i bezpieczeństwo

Badanie bezpieczeństwa agencji NCAP przeprowadzono na tym samochodzie w 2012 roku. Wówczas auto otrzymało 3 gwiazdki, z czego najgorzej wypadła ochrona pieszych. Punkty Lodgy straciła też przez brak systemów wspomagających w standardzie.

Biorąc pod uwagę niską cenę zakupu podstawowej wersji Dacii Lodgy, nie należy wymagać od niej sporej liczby dodatków. Z tego względu można pominąć dwa pierwsze poziomy wyposażenia w cenniku. Warto jednak dodać, że 3 mocowania ISOFIX są dostępne już w standardzie od najtańszej wersji, tak samo jak zestaw 6 poduszek powietrznych z przodu.

Dołożenie już 10 tysięcy złotych diametralnie zmienia ten obraz. Poziom wyposażenia Laureate zapewnia szereg systemów bezpieczeństwa (w tym tempomat), elektryczną regulację lusterek i manualną klimatyzację.

Fanów elektroniki zmartwi fakt, że dotykowy ekran z nawigacją i kolorowymi grafikami dostępny jest w standardzie dopiero w limitowanej i najdroższej wersji Outdoor. W niższej wymaga dopłaty około 1000 złotych, aczkolwiek nie jest to aż tak wygórowana kwota za możliwość podłączenia telefonu za pomocą Bluetooth, slot USB i odtwarzanie plików MP3 oraz wejście AUX.

Nazwa modelu pochodzi od angielskiego słowa „lodge” i ma nawiązywać do komfortu podróży. Na niektórych rynkach Dacia Lodgy oferowana jest pod szyldem Renault.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Fiat 500L

Propozycja Fiata na komfortowe przewożenie do 7 osób


Cena od 51 900 PLN
Ocena t4c: 6.7/10
Zobacz

Kia Carens

Minivan Kii objęty 7-letnią gwarancją, który pomieści do 7-osób


Cena od 69 900 PLN
Ocena t4c: 6.8/10
Zobacz

Opel Meriva

Niezwykle praktyczny minivan z drzwiami otwieranymi pod wiatr


Cena od 55 800 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Toyota Verso

Niewielki minivan Toyoty - przyjemny w prowadzeniu i praktyczny


Cena od 69 900 PLN
Ocena t4c: 7.2/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()