Dacia Logan

Dacia

Cena od 29 900 do 47 700 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • niska cena
  • niskie koszty eksploatacji
  • przestronne wnętrze

Słabe strony

  • plastiki niskiej jakości
  • słabe wyciszenie kabiny

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 11.0 s do 14.6 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
510
Action
zużycie paliwa
od 3.5 l do 5.8 l / 100km
Action
moc
od 73 KM do 90 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Dacia była znana w Polsce jeszcze w latach 70. XX wieku. Wraz ze zmianą ustroju w 1989 roku te rumuńskie auta, produkowane na licencji francuskiego Renault, zaczęły szybko znikać z rynku śmiercią naturalną. Jednak francuski koncern postanowił w 2004 roku reaktywować Dacię jako swoją tanią markę. I patrząc na wyniki sprzedaży, od tamtej pory można bez wahania powiedzieć, że był to strzał w dziesiątkę.

Choć niektórzy wątpili wówczas w to, że nie mająca zbyt dobrej renomy Dacia zdobędzie tylu klientów. Jedni zapomnieli, dla innych była to zupełna nowość. Na tylnej tabliczce, na wszelki wypadek, widniał napis „Logan by Renault” dla niezorientowanych. Tę reaktywację w 2004 roku rozpoczął właśnie model Logan. Prosty, nieco kanciasty, ale tani, pięciomiejscowy samochód dostępny niemal dla każdego.

Po dwóch latach od debiutu, w 2006 roku pojawiła się wersja kombi - Logan MCV, a w 2009 odmiana pick-up.
Część tapicerki siedzeń i drzwi przypominała sztruks. Nie przeszkadzało to jednak taksówkarzom, którzy chętnie brali wówczas ten model w leasing. Jak sami mówili, ponieważ miesięczna rata była dużo niższa od składek na ubezpieczenie społeczne. Podobnie myśleli drobni przedsiębiorcy, którzy chętnie używali wersji z nadwoziem typu kombi.

W 2013 roku wypuszczono na rynek drugą generację Logana. Na polskim rynku zadebiutowała pod koniec tego roku. Karoseria nabrała bardziej krągłych i współczesnych kształtów. Choć bryła pojazdu nie zmieniła się od debiutu z 2004 roku, jednak koncepcja pozostała niezmienna – tani, popularny, prosty samochód. Ma być dostępny dla każdego, a w swojej klasie sedanów konkurować ze Skodą Rapid, Fiatem Tipo i chociażby francuskimi „braćmi”: Citroenem C-Elysee i Peugeotem 301.

Obecnie Logan w wersji sedan nie jest już „lokomotywą” Dacii. Wręcz przeciwnie, w 2016 roku był najrzadziej wybieranym modelem tej marki w Polsce. Przyczyna tkwi w innych modelach Dacii, które od momentu reaktywacji w 2004 roku pojawiły się na rynku. Są, zdaniem nabywców, bardziej atrakcyjne lub bardziej funkcjonalne. Niemniej Logan dalej pozostaje jednym z najtańszych, nowych samochodów na rynku.

Wnętrze

Jak przystało na markę budżetową, wnętrze pojazdu nie obfituje w wymyślne dodatki. Jest proste, do wykończenia producent używa popularnych, niedrogich materiałów. Liczy się praktyczne podejście do samochodu, który w tym wypadku jest przede wszystkim narzędziem do przemieszczania się. Ważne, aby spełniał swoje zadanie. Nie uświadczymy tu miękkich plastików, jednak te twarde sprawiają wrażenie odpornych na trudy użytkowania. Mimo budżetowego charakteru, za dopłatą w nowym Loganie może pojawić się wyświetlacz na konsoli środkowej, a obok niego wygodnie umieszczone gniazdo USB. W opcji pojawił się m.in. tempomat.

Bagażnik, jak na tę klasę pojazdu, mieści dość sporo: 510 l normalnie i 1 257 l przy złożonej tylnej kanapie. Jednak nadal pozostały boczne sprężyny, które nie wyglądają zbyt atrakcyjnie, ale przede wszystkim nieco zmniejszają możliwości wkładania przedmiotów o większych gabarytach. Dla porównania: Skoda Rapid – 550 i 1 490 l, Fiat Tipo – 520 l. Opcjonalny pakiet Holiday obejmuje w Loganie kufer dachowy (poj. 480 l) z poprzeczkami do zamontowania.

W Dacii Logan siedzimy wygodnie, dosyć wysoko, dzięki czemu nie można narzekać na widoczność z kabiny. Fotel w standardzie nie ma regulacji na wysokość, a kierownica regulowana jest tylko w jednej płaszczyźnie, co sprawia, że znalezienie odpowiedniej pozycji do jazdy może zająć nieco czasu. Z tyłu już tak wesoło nie jest. Wspomniani wcześniej pasażerowie taksówek, o wzroście powyżej 1,80 m, nie byli oczarowani. Na szczęście tego typu przewozy zamykają się zwykle w kilku, kilkunastu kilometrach. Jednak Logan może z powodzeniem być małym autem rodzinnym, ponieważ młodzi pasażerowie znajdą z tyłu dostatecznie dużo miejsca.

Poprawiło się zarówno wykończenie, jak i jakość materiałów użytych we wnętrzu. Są one poprawne i w tej klasie aut nie odbiegają od normy. Na pewno przydaje się opcjonalny podłokietnik z przodu, zwłaszcza na nieco dłuższe trasy. Ten dodatek warto polecić. Wloty powietrza także nie straszą już pasażerów. Zostały poprawione w stosunku do pierwszej generacji.

Nowy Logan, podobnie jak jego poprzednik, jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia. Tym razem są to: Access, Ambiance (określana też jako Open) i Laureate, w kolejności od najuboższej do najlepiej wyposażonej. Ta pierwsza nie przewiduje np. w ogóle lakieru metalizowanego, nawet za dopłatą. Ale można do Logana dokupić boczne listwy ochronne, podłokietnik, a nawet pakiet Sport, co w tym modelu jest zupełną nowością. Tych pakietów jest więcej: Holiday, Country, Comfort i Protection. Niektóre obejmują tylko proste elementy, jak np. dywaniki gumowe i centralny podłokietnik w Comforcie. Do wszystkich wersji wyposażenia, z wyjątkiem opcji z LPG, można dokupić koło zapasowe. Standardowo mamy zestaw naprawczy.

Do najbogatszej odmiany Laureate można zamówić m.in. pakiet skórzany i kamerę cofania ze wspomaganiem parkowania.
Manualna klimatyzacja jest tu montowana seryjnie, zaś do wersji Ambiance można ją wybrać jako opcję. Do takiej klimatyzacji można się przyzwyczaić, choć pokrętła w tej części samochodu należą już do rzadkości. Ale warto się pocieszyć w ciepłe dni popularnym powiedzeniem „lepszy rydz niż nic”. 4-stopniowy nawiew chłodnego powietrza zawsze jest w takich warunkach ożywczy...

Za kierownicą

Logan jest typowym „narzędziem” przeznaczonym do poruszania się po drogach publicznych. Nie osiągniemy nim sportowych wyników, nie oczarujemy innych użytkowników dróg jego przyspieszeniem. Pasażerowie muszą się też liczyć z tym, że w tej klasie pojazdów wnętrze nie jest zbyt dobrze wyciszone.

Zawieszenie znosi dobrze równe drogi, na nierównościach bywa gorzej. Ale wynika to m.in. także z faktu, że samochód jest stosunkowo lekki i trochę podskakuje. Na zakrętach we znaki daje się nieco wyżej położony środek ciężkości i niezbyt komunikatywny, za to lekko działający, układ kierowniczy. Amortyzatory również są klasy ekonomicznej, dlatego nie warto próbować jak najszybciej pokonywać wiraży. Logan służy do spokojnej jazdy i spełni oczekiwania nabywców, którzy jedynie tego od swojego auta oczekują.

Największą zaletą tego modelu jest jego cena i niskie koszty eksploatacji, zwłaszcza silników wysokoprężnych.
Dodatkowy pakiet serwisowy i gwarancja (easy service obejmujący 4-letnią gwarancję z przeglądami) zmniejszą te wydatki. Jednak w myśl reguły „coś za coś”, nabywca musi liczyć się z szybkim spadkiem wartości i niską ceną odsprzedaży lub wartością rezydualną w przypadku leasingu.

Silniki

Dacię Logan można kupić z trzema silnikami benzynowymi. Najsłabsze (73 KM) mają 1 000 cm3 (3 cylindry) lub 1 200 cm3 (4 cylindry) pojemności i 5-biegowe przekładnie. Mocniejsza, znana z Renault, 90-konna jednostka ma 900 cm3, turbosprężarkę i do wyboru manualną lub zautomatyzowaną skrzynię biegów. Obie wersje wyposażono też w system start&stop. Ten sam silnik jest również dostępny z fabrycznie przystosowaną do gazu instalacją LPG.

W tym przypadku oprócz standardowego zbiornika na paliwo (poj. 50 l) mamy również zbiornik na gaz o pojemności 32 l. Moc – 90 KM i pozostałe osiągi (m.in. 11 – 11,3 sek. do 100 km/h) pozostają bez zmian. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, wg producenta, waha się od 3,9 do 5,8 l Pb95/100 km.

Producent oferuje również znany i popularny silnik wysokoprężny 1,5 dCi, którego największą zaletą jest niskie zużycie paliwa na poziomie 3,5 l ON na 100 km w cyklu mieszanym (dane fabryczne). Co istotne, w praktyce zużycie poniżej 4 l jest całkiem realne. To jednostka łącząca znakomicie dostateczną moc z niskim spalaniem. Do wyboru mamy moc 75 i 90 KM. Obie wersje są równie ekonomiczne.

Wszystkie silniki w modelu Logan nie powalają osiągami, ale też nie taka jest ich rola, podobnie jak tego samochodu. Są to jednostki mające zapewnić swobodne przemieszczanie się, a jednocześnie mają nie zużywać dużo paliwa. Niewielka pojemność pozwala także na płacenie niższych stawek ubezpieczeniowych, a w niektórych krajach również podatku drogowego.

Technologia i bezpieczeństwo

Należąca do koncernu Renault Dacia dba o bezpieczeństwo. Kierowca otrzymuje seryjnie system ABS (sprzężony ze wspomaganiem nagłego hamowania), system kontroli toru jazdy (ESC) i system zapobiegania poślizgowi kół przy ruszaniu (ASR). Ponadto samochód wyposażono w czołowe i boczne poduszki powietrzne, system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na tylnych bocznych siedzeniach i wspomaganie ruszania pod górę. Za dopłatą można otrzymać w wersji Laureate kamerę cofania z systemem wspomagania parkowania tyłem.
W 2014 roku przeprowadzono test Euro NCAP dla wersji kombi Logan MCV 1,5 dCi. Samochód uzyskał 3 gwiazdki na 5 możliwych, co nie jest nadzwyczajnym wynikiem, do czego przyzwyczaił nas Renault ze swoimi modelami. W dużej mierze jest on jednak efektem ubogiej oferty elektronicznych systemów wspomagania kierowcy.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Citroen C-Elysee

Budżetowy, kompaktowy sedan o ciekawej stylizacji


Cena od 41 090 PLN
Ocena t4c: 6.5/10
Zobacz

Fiat Tipo sedan

Jedna z najlepszych budżetowych propozycji w segmencie kompaktowych sedanów


Cena od 45 700 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Peugeot 301

Niedrogi, ekonomiczny sedan - sprawdza się w codziennych zastosowaniach


Cena od 42 500 PLN
Ocena t4c: 6.9/10
Zobacz

Skoda Rapid

Praktyczne rozwiązania i mnóstwo miejsca w 5-drzwiowym nadwoziu


Cena od 54 100 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()