Fiat Panda

Fiat

Cena od 34 600 do 54 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • praktyczne wnętrze
  • niska cena
  • ekonomiczne silniki.

Słabe strony

  • ubogie wyposażenie w standardzie
  • mocni i nowsi konkurenci.

Ocena t4c: 7.7/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 11.2 s do 14.3 s
Action
liczba miejsc
4
Action
pojemność bagażnika
225/870
Action
zużycie paliwa
od 3.9 l do 5.2 l / 100km
Action
moc
od 69 KM do 90 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Pierwowzór modelu pojawił się w 1980 roku nakreślony przez jednego z najbardziej znanych projektantów Giugaro. Na swoją drugą generację Panda czekała aż 23 lata. Zaś aktualnie dostępna jest trzecia odsłona, została pokazana w 2012 roku. Wówczas produkcję przeniesiono z Tychów do Włoch.

Panda miała w swoim „życiu” mnóstwo wersji specjalnych, prototypów i przygód. Do tych ostatnich możemy z pewnością zaliczyć udział w jednej z części przygód James’a Bonda („Casino Royale”) i naszego Porucznika Borewicza (serial „07 zgłoś się”). Ale taki już przywilej weteranów. Można jeszcze wrócić do 2004 roku, gdy Panda II jako pierwszy samochód segmentu A zdobył zaszczytny tytuł „Car of the Year”, zostawiając wówczas w pokonanym polu japońską Mazdę 3 i niemieckiego VW Golfa.

Samochód jest oferowany w kilku wersjach i odmianach wykończenia: Fresh, Easy, Lounge, 4x4 i City Cross. Do tego dochodzą serie specjalne. Były to m.in. Antarctica dla odmiany 4x4 oraz Young i K-Way.

Wnętrze

Samochód nie powala miejscem w środku, nawet na przednich siedzeniach. Jednak w swojej klasie nieźle się plasuje. Oczywiście, jeśli ktoś chce przemierzać Polskę wzdłuż i wszerz lub poznać bliżej Europę, niech raczej pomyśli o innym modelu. Ale do jazdy miejskiej Panda jest jak znalazł.

Dobrze sprawuje się na krótkich dystansach, a niewielkie gabaryty pozwolą zaparkować tam, gdzie niejedna limuzyna nie ma czego szukać. Nieprzypadkowo ten model jest wybierany przez wiele firm, potrzebujących auta do jazdy po mieście, niekoniecznie reprezentacyjnego.

Siadając za kierownicą mamy przed sobą proste, ale bardzo praktyczne rozwiązania.
Komputer pokładowy zamontowany został między obrotomierzem a prędkościomierzem, obok jest niewielki wyświetlacz, poniżej znajduje się obsługa nawiewu - jeszcze w postaci pokręteł. Obecnie już bardzo rzadkie, ale wciąż praktyczne.

Środkowy panel kończy charakterystyczna, wysoko umieszczona, a dzięki temu wygodna dźwignia zmiany biegów. Takie jej umiejscowienie sprawia, że drążek jest krótki i trochę udaje auto sportowe. Ale właśnie dzięki temu zmiana przełożenia jest łatwa i przyjemna, co nieczęsto jest spotykane w autach kompaktowych. Przed siedzeniem pasażera zamiast schowka mamy dużą półkę. Dzięki temu, można tam więcej położyć. Gdyby był to zamykany schowek, miejsca byłoby w środku z pewnością mniej.

Przednie siedzenia Pandy są niezłe, jak na tę klasę. Do tego producent postarał się, aby wyglądały atrakcyjnie. W tym celu są wykończone w dwóch kolorach. Nadaje to Pandzie nieco młodzieżowego stylu, czyli auta dla pary zakochanych. Dwie osoby usiądą w miarę wygodnie z przodu, przesuwając daleko fotele.

Z tyłu osoba dorosła nie może liczyć na zbyt wiele. Mały samochód, więc tam jest miejsce tylko dla maluszków lub na dodatkowy bagaż. W każdym razie, od trzeciej generacji Fiat Panda ma homologację samochodu 5-miejscowego. Sam bagażnik mieści 225 l, zaś po złożeniu tylnych oparć 870 l. Składanie tylnej kanapy jest dzielone w stosunku 60/40 procent.

Za kierownicą

Panda z racji swoich niewielkich wymiarów i szeroko rozstawionych kół łatwo się prowadzi. Dodajmy, że jest to wspólna płyta podłogowa z Fiatem 500, Lancią Ypsilon i Fordem Ka+.

Nieco wyżej położony środek ciężkości od takich modeli jak chociażby Skoda Citigo czy Toyota Yaris sprawia, że Panda jest trochę mniej zwinna. Wpływ na to ma również jej nieco miękkie zawieszenie. W trzeciej generacji wprowadzono elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive, które wyraźnie poprawiło prowadzenie auta. Manewrowanie na parkingu i w podobnych sytuacjach ułatwia dodatkowy tryb City, w którym kierownica jeszcze łatwiej się kręci.

Nie ma tu wielkich przyspieszeń i dynamicznej jazdy. Jest praktyczny, mały samochód, bardzo lubiany przez firmy.
Jednocześnie Panda, przy swojej cenie i klasie, jest samochodem tanim w utrzymaniu. Przeglądy, części i materiały eksploatacyjne są w przystępnej cenie. Dzięki swoim gabarytom auto łatwo się prowadzi i parkuje.

Minusem tej lekkości jest gorsze zachowanie na nierównościach, tu pasażerowie odczują wszelkie uskoki, dziury i inne przeszkody, jakie czasem spotykamy na drodze.

Silniki

Do wyboru mamy trzy rodzaje napędu: iskrowy, wysokoprężny. Silniki benzynowe to dwucylindrowe jednostki o pojemności 0,9 l, mocniejsza wersja z turbodoładowaniem i czterocylindrowy 1,2 l. Dwucylindrowe silniki, w których rozkochani są Włosi, mają specyficzny sposób pracy, do którego trzeba się przyzwyczaić. Na wolnym biegu i niskich obrotach charakteryzują je dość spore drgania. Zaś przy przyspieszaniu, zwłaszcza w wersji turbo, do pasażerów dochodzą dźwięki niczym z małego auta sportowego.

Tylko w przypadku silnika benzynowego 0,9 turbo można zamówić półautomatyczną skrzynię biegów (Dualogic). Ten komfort okupimy większym zużyciem paliwa i słabszymi osiągami. Wszystkie pozostałe napędy mają manualne przekładnie 5-biegowe. Niska pojemność daje dużo przy ubezpieczeniu i podatku drogowym, gdzie takowy się płaci. Natomiast, wbrew pozorom, nie jest to równoznaczne z niskim spalaniem. Mimo małej pojemności silnika, średnie spalanie na 100 km, wg internetowych wpisów użytkowników, waha się od ok. 6,5 do 8 l Pb95. Sygnalizator zmiany biegów (GSI) pomaga kierowcy w uzyskaniu jak najniższego spalania.

Wysokoprężny MultiJet 1,3 jest bardzo lubiany dzięki dobremu zrywowi i niskiemu zużyciu paliwa. W tej wersji możemy Pandę załadować do pełna i nie obawiać się o ruszanie i moc, nawet pod górkę. Turbodoładowanemu silnikowi 0.9 TwinAir o mocy 85 KM oraz dieslowi towarzyszy inteligentny system Start&Stop.
 

Technologia i bezpieczeństwo

Już w podstawowej wersji wyposażenia (Fresh) Panda ma w standardzie system ABS+EBD+EDS (elektroniczny rozkład siły hamowania), system stabilizacji toru jazdy (ESC) i system ułatwiający ruszanie pod górę (Hill Holder) oraz ochronę przedziału pasażerskiego. Do tego przednie zagłówki chroniące przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku kolizji oraz zaczepy ISOFIX do fotelików dziecięcych na tylnych siedzeniach.

Bezpieczeństwo gwarantują dwie czołowe poduszki powietrzne i dwie kurtyny, a także dwie, już opcjonalne boczne poduszki.

W 2015 roku Fiat Panda w wersji Cross uzyskał 3 gwiazdki w teście Euro NCAP.

Do wyższych wersji wyposażenia można dodatkowo zamawiać felgi z lekkich stopów, podgrzewanie przedniej szyby, tylne czujniki parkowania oraz podgrzewanie przednich siedzeń. Niektóre z tych dodatków są proponowane w okazyjnych cenowo pakietach.

Panda 4x4 jest jednym z najmniejszych samochodów z napędem na wszystkie koła.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Opel Karl

Małe i zwinne miejskie auto z przestronnym wnętrzem


Cena od 36 900 PLN
Ocena t4c: 7.1/10
Zobacz

Renault Twingo

Niezwykle zwinny i oryginalny miejski maluch z napędem na tył


Cena od 36 400 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

SEAT Mii

Tańszy bliźniak VW up!-a ze wszystkimi jego zaletami


Cena od 43 700 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Skoda Citigo

Niedrogie, funkcjonalne auto miejskie - komfortowe i praktyczne


Cena od 35 570 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()