Fiat Tipo hatchback

Fiat

Cena od 53 000 do 83 000 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • duży bagażnik
  • atrakcyjny wygląd.

Słabe strony

  • budżetowe wnętrze
  • głośne diesle.

Ocena t4c: 7.5/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 9.8 s do 12.3 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
440
Action
zużycie paliwa
od 3.7 l do 6.3 l / 100km
Action
moc
od 95 KM do 120 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Tipo w wersji hatchback to drugi model w nowej rodzinie Fiata Tipo. Tipo początkowo występował jedynie jako sedan, później wraz z hatchbackiem pojawiła się również wersja kombi. Hatchback zadebiutował na polskim rynku pod koniec 2016 roku.

W przeciwieństwie do konkurencyjnych modeli Fiat Tipo w wersji hatchback powstał na bazie wersji sedan, a nie na odwrót. Mimo „odcięcia” bagażnika linia samochodu prezentuje się atrakcyjnie i nowocześnie.

Tipo hatchback to budżetowa propozycja w segmencie hatchbacków, konkurująca z Nissanem Pulsarem czy Hyundaiem i30. Poza bryłą nadwozia i wynikającą z tego przestronnością bagażnika hatchback niczym nie odbiega od wersji sedan oraz kombi.

Wnętrze

We wnętrzu Fiata Tipo w wersji hatchback, szczególnie w niższych wersjach wyposażenia, widać, że mamy do czynienia z budżetowym samochodem. O ile materiały tworzące deskę rozdzielczą są miękkie, o tyle wszystkie inne (mimo iż posiadają identyczną fakturę) są twarde i mało przyjemne w dotyku.

W wyższych wersjach we wnętrzu mogą pojawić się wstawki ze sztucznej skóry i fortepianowej czerni, które sprawią, że kabina będzie prezentować się bardziej atrakcyjnie, ale cena tak wyposażonego modelu Tipo już tak atrakcyjna nie będzie.

Spasowaniu elementów nie można nic zarzucić, jednak z czasem mogą one zacząć wydawać niepożądane dźwięki. Poziom jakości okazuje się porównywalny z tym, który oferuje Hyundai i30.

Projekt wnętrza można określić jako przyjemny dla oka, tablica wskaźników jest czytelna i może pojawić się na niej kolorowy, duży wyświetlacz rozbudowanego komputera pokładowego. Klimatyzacją sterujemy za pomocą dwóch pokręteł, a oferowane w standardzie radio, mimo że nie ma dotykowego wyświetlacza, jest estetycznie wkomponowane w deskę rozdzielczą. W wyższych wersjach wyposażenia pojawia się 5-calowy ekran dotykowy z Bluetooth, który jest prosty w obsłudze i działa bez zarzutu.

W Tipo w wersji hatchback nietrudno znaleźć wygodną pozycję za kierownicą, pod warunkiem że wybierzemy wersję wyposażenia, w której dostępna jest regulacja fotela na wysokość. Kolumnę kierownicy w standardzie reguluje się w dwóch płaszczyznach. Sam fotel okazuje się dosyć twardy i słabo profilowany, ale jednocześnie wydaje się obszerny i zapewnia dobry komfort w długich podróżach.

Tipo hatchback zaskakuje ilością miejsca na tylnej kanapie. Między innymi dzięki wyprofilowaniu oparć foteli z tyłu zostaje mnóstwo miejsca na kolana oraz na stopy, nawet jeśli kierowca mierzy ponad 190 cm wzrostu. W wyższych wersjach z tyłu pojawia się podłokietnik z rozkładanymi uchwytami na napoje, zaś schowki oferują łącznie 12 litrów pojemności. W Tipo bez obaw można komfortowo podróżować w cztery, a nawet w pięć osób.

Bagażnik Tipo hatchback należy do jednych z największych w segmencie. Oferuje 440 litrów pojemności, a to 90 litrów więcej niż w modelu Nissan Pulsar i 60 litrów więcej niż w aucie Renault Megane. Po złożeniu oparć tylnej kanapy tworzy się spory próg, jednak bagażnik ma foremne kształty i łatwo w optymalnie wykorzystać dostępną powierzchnię. Dzięki szerokiemu otworowi nietrudno również zapakować większe przedmioty (np. rower górski), a roletę można ukryć pod dzieloną podłogą bagażnika.

Za kierownicą

Po Fiacie Tipo trudno oczekiwać właściwości jezdnych porównywalnych z Oplem Astrą czy Fordem Fiestą, jednak na tle konkurentów w postaci Toyoty Auris czy Citroena C4 wypada porównywalnie.

Czuć, że Fiat skupił się tu przede wszystkim na komforcie resorowania, któremu nie można nic zarzucić bez względu na liczbę osób na pokładzie. Przechyły nadwozia w zakrętach pozostają akceptowalne, ale Tipo raczej nie zaangażuje w jazdę przez szybko pojawiającą się nadsterowność oraz powolny układ kierowniczy.

W mieście docenimy jednak tryb City, który wzmacnia wspomaganie i sprawia, że kręcenie kierownicą przy parkingowych manewrach nie wymaga właściwie żadnego wysiłku. Bez problemu będziemy też operować lewarkiem manualnej skrzyni, jednak drogi prowadzenia są dosyć długie, przez co brakuje mu nieco precyzji. Fiat, mimo budżetowego charakteru samochodu, położył duży nacisk na dobre wyciszenie wnętrza. Na autostradzie szum opływającego powietrza jest ograniczony do minimum i nie staje się męczący.

Silniki

W Tipo w wersji hatchback mamy do wyboru cztery jednostki w pięciu wariantach mocy. Diesle to sprawdzone jednostki MultiJet drugiej generacji o pojemności 1,3 lub 1,6 litra, zaś benzynowe to 1,4 lub 1,6 E-Torq. W Tipo Fiat nie oferuje się benzynowych silników Multi Air znanych z różnych modeli Jeepa czy Alfy Romeo.

1,3-litrowa jednostka wysokoprężna generuje 95 KM mocy zapewnia wystarczające osiągi (11,7 s do 100 km/h) i jest najbardziej ekonomiczną w Tipo – zużywa średnio 4,1 l/ 100 km. Trzeba jednak zaznaczyć, że silnik dla zapewnienia odpowiednich osiągów musi pracować często na wysokich obrotach i przy jeździe po mieście dźwięk jego pracy może stać się męczący.

1,6-litrowa jednostka wysokoprężna odznacza się wyższą kulturą pracy i w dodatku połączona jest z 6-, a nie 5-biegową skrzynią, przez co zapotrzebowanie na paliwo jest niemal identyczne co w przypadku 1,3-litrowego silnika.

Jednostki benzynowe zapewnią zdecydowanie lepszy komfort akustyczny. 1,6-litrowe E-Torq (110 KM) to jednostka wolnossąca, a więc powinna nie sprawiać problemów w eksploatacji i wytrzymywać dłuższe przebiegi. Oferowana jest jedynie z automatyczną, 6-biegową skrzynią. Dlatego optymalnym wyborem w przypadku Tipo wydaje się 1,4-litrowa, turbodoładowana jednostka o mocy 95 KM, która zapewnia niemal identyczne osiągi jak 1,6 l i zużywa średnio 0,5 l/ 100 km mniej paliwa.

Technologia i bezpieczeństwo

Tipo hatchback w standardzie oferowany jest z 6 poduszkami powietrznymi, kontrolą stabilności i systemem monitorowania ciśnienia w oponach, systemem wspomagającym awaryjne hamowanie, wspomaganiem ruszania pod górę i światłami do jazdy dziennej.

Fiat deklaruje, że już bazowa wersja o nazwie Tipo posiada bogate wyposażenie w zakresie komfortu, co nie jest regułą w przypadku konkurentów. W standardzie otrzymujemy klimatyzację manualną, radio UConnect z portami USB i AUX, dwustopniowe wspomaganie kierownicy (z trybem City), centralny zamek oraz kanapę tylną dzieloną w stosunku 60:40.

W 2016 roku Fiat Tipo zdobył tytuł Autobest 2016 dla europejskiego samochodu roku.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Kia cee`d

Dopracowany hatchback dobrze przygotowany do starcia z liderami segmentu


Cena od 56 990 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Nissan Pulsar

Dopracowany i przestronny hatchback, nie zachwyci właściwościami jezdnymi


Cena od 68 000 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Skoda Fabia

Praktyczny i ekonomiczny hatchback, który sprawdzi się w mieście i w trasie


Cena od 41 590 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Toyota Auris

Przestronny, niezawodny i przyjemny w prowadzeniu hatchback


Cena od 62 400 PLN
Ocena t4c: 7.1/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()