Fiat Tipo sedan

Fiat

Cena od 45 700 do 75 100 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • przestronne wnętrze
  • atrakcyjny wygląd.

Słabe strony

  • budżetowe wnętrze
  • głośne diesle.

Ocena t4c: 7.7/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 9.7 s do 11.7 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
520
Action
zużycie paliwa
od 4.1 l do 6.3 l / 100km
Action
moc
od 95 KM do 120 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Nowy Fiat Tipo w wersji sedan pojawił się na polskim rynku w pierwszym kwartale 2016 roku. To propozycja Fiata w popularnym segmencie kompaktowych sedanów.

Fiat deklaruje jednak, że Tipo różni się od konkurentów tym, że od początku został zaprojektowany jako sedan, a nie powstał na bazie hatchbacka (przez dodanie bagażnika), jak ma to miało miejsce w przypadku Renault Fluence, Hondy Civic sedan czy Toyoty Corolli. Dzięki temu Fiat Tipo prezentuje się atrakcyjnie i posiada jedno z najbardziej przestronnych wnętrz w swojej klasie, które łączy z dużym bagażnikiem i… konkurencyjną ceną.

Model spotkał się z dobrym przyjęciem wśród dziennikarzy motoryzacyjnych oraz klientów i cieszy się dużym zainteresowaniem. Pod koniec 2016 roku gama Tipo w Polsce została poszerzona od wersję kombi oraz hatchback.

Wnętrze

We wnętrzu Fiata Tipo, szczególnie w niższych wersjach wyposażenia, widać, że mamy do czynienia z budżetowym samochodem. O ile materiały tworzące deskę rozdzielczą są miękkie, to wszystkie inne tworzywa (mimo iż posiadają identyczną fakturę) są twarde i mało przyjemne w dotyku. W wyższych wersjach we wnętrzu mogą pojawić się wstawki ze sztucznej skóry i fortepianowej czerni, które sprawią, że kabina będzie prezentować się bardziej atrakcyjnie, ale cena tak wyposażonego Tipo już tak atrakcyjna nie będzie.

Spasowaniu elementów nie można nic zarzucić, jednak z czasem mogą zacząć wydawać niepożądane dźwięki. Poziom jakości jest porównywalny z tym, jaki oferuje Hyundai i30. Projekt wnętrza można określić jako przyjemny dla oka, tablica wskaźników jest czytelna i może pojawić się na niej kolorowy, duży wyświetlacz rozbudowanego komputera pokładowego. Klimatyzacją sterujemy za pomocą dwóch sporych pokręteł, a oferowane w standardzie radio, mimo że nie ma dotykowego wyświetlacza, jest estetycznie wkomponowane w deskę rozdzielczą.

W wyższych wersjach wyposażenia pojawia się 5-calowy ekran dotykowy z Bluetooth, który jest prosty w obsłudze i działa bez zarzutu. W Tipo nietrudno znaleźć wygodną pozycję za kierownicą, pod warunkiem, że wybierzemy wersję wyposażenia, w której dostępna jest regulacja wysokości fotela. Kolumnę kierownicy w standardzie reguluje się w dwóch płaszczyznach. Sam fotel okazuje się dosyć twardy i słabo profilowany, ale jednocześnie wydaje się obszerny i zapewnia dobry komfort w długich podróżach.

Tipo sedan zaskakuje ilością miejsca na tylnej kanapie. Między innymi dzięki wyprofilowaniu oparć foteli z tyłu zostaje mnóstwo miejsca na kolana oraz na stopy, nawet jeśli kierowca mierzy ponad 190 cm wzrostu. W wyższych wersjach z tyłu pojawia się podłokietnik z rozkładanymi uchwytami na napoje, zaś schowki oferują łącznie 12 litrów pojemności. W Tipo bez obaw można komfortowo podróżować w cztery, a nawet w pięć osób.

Bagażnik Tipo sedan należy do jednych z największych w segmencie. Oferuje 520 litrów pojemności, a to 80 litrów więcej niż w Corolli i 14 litrów więcej niż w Peugeocie 301. Klapa po naciśnięciu guzika na kluczyku samoczynnie podnosi się do góry. Po złożeniu oparć tylnej kanapy tworzy się spory próg, co może utrudniać załadunek. Ponadto w bagażniku brak jakichkolwiek praktycznych udogodnień i mimo że jest on foremny, to zawiasy wnikają do środka.

Za kierownicą

Po Fiacie Tipo sedan trudno oczekiwać właściwości jezdnych porównywalnych z Oplem Astrą czy Fordem Fiestą, jednak na tle konkurentów w postaci Hondy Civic sedan czy Citroena C-Elysee Tipo wypada porównywalnie.

Czuć, że Fiat skupił się tu przede wszystkim na komforcie resorowania, któremu nie można nic zarzucić bez względu na liczbę osób na pokładzie. Przechyły nadwozia w zakrętach pozostają akceptowalne, ale Tipo raczej nie zaangażuje w jazdę przez szybko pojawiającą się nadsterowność oraz powolny układ kierowniczy.

W mieście docenimy jednak tryb City, który wzmacnia wspomaganie i sprawia, że kręcenie kierownicą przy parkingowych manewrach nie wymaga właściwie żadnego wysiłku. Bez problemu będziemy też operować lewarkiem manualnej skrzyni, jednak drogi prowadzenia są dosyć długie, przez co brakuje mu nieco precyzji.

Fiat mimo budżetowego charakteru samochodu położył duży nacisk na dobre wyciszenie wnętrza. Na autostradzie szum opływającego powietrza jest ograniczony do minimum i nie staje się męczący.

Silniki

W Tipo mamy do wyboru cztery jednostki w pięciu wariantach mocy. Diesle to sprawdzone jednostki MultiJet drugiej generacji o pojemności 1,3 lub 1,6 litra, zaś benzynowe to 1,4 lub 1,6 E-Torq. W Tipo Fiat nie oferuje benzynowych silników MultiAir znanych z różnych modeli Jeepa czy Alfy Romeo.

1,3-litrowa jednostka wysokoprężna generuje 95 KM mocy, zapewnia wystarczające osiągi (11,7 s do 100 km/h) i jest najbardziej ekonomiczną w Tipo – zużywa średnio 4,1 l/ 100 km.

Trzeba jednak zaznaczyć, że silnik dla zapewnienia odpowiednich osiągów musi pracować często na wysokich obrotach i przy jeździe po mieście dźwięk jego pracy może stać się męczący. 1,6-litrowa jednostka wysokoprężna odznacza się wyższą kulturą pracy i w dodatku połączona jest z 6-, a nie 5-biegową skrzynią, przez co zapotrzebowanie na paliwo jest niemal identyczne co w przypadku 1,3-litrowego silnika.

Jednostki benzynowe zapewnią zdecydowanie lepszy komfort akustyczny. 1,6-litrowe E-Torq (110 KM) to jednostka wolnossąca, a więc powinna nie sprawiać problemów w eksploatacji i wytrzymywać dłuższe przebiegi. Oferowana jest jedynie z automatyczną, 6-biegową skrzynią. Dlatego optymalnym wyborem w przypadku Tipo wydaje się 1,4-litrowa, turbodoładowana jednostka o mocy 95 KM, która zapewnia niemal identyczne osiągi jak 1,6 l i zużywa średnio 0,5 l/ 100 km mniej paliwa.

Technologia i bezpieczeństwo

Tipo w wersji standardowej oferowany jest z 6 poduszkami powietrznymi, kontrolą stabilności i systemem monitorowania ciśnienia w oponach, systemem wspomagającym awaryjne hamowanie, wspomaganiem ruszania pod górę oraz światłami do jazdy dziennej.

Fiat deklaruje, że już bazowa wersja o nazwie Tipo posiada bogate wyposażenie w zakresie komfortu, co nie jest regułą w przypadku modeli marek konkurencyjnych. W standardzie otrzymujemy klimatyzację manualną, radio UConnect z portami USB i AUX, dwustopniowe wspomaganie kierownicy (z trybem City), centralny zamek oraz kanapę tylną dzieloną w stosunku 60:40.

W 2016 roku Fiat Tipo zdobył tytuł Autobest 2016 dla najlepszego europejskiego samochodu.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Citroen C-Elysee

Budżetowy, kompaktowy sedan o ciekawej stylizacji


Cena od 41 090 PLN
Ocena t4c: 6.5/10
Zobacz

Dacia Logan

Niedrogi, prosty, całkiem komfortowy sedan do miasta i w trasę


Cena od 29 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Peugeot 301

Niedrogi, ekonomiczny sedan - sprawdza się w codziennych zastosowaniach


Cena od 42 500 PLN
Ocena t4c: 6.9/10
Zobacz

Skoda Rapid

Praktyczne rozwiązania i mnóstwo miejsca w 5-drzwiowym nadwoziu


Cena od 54 100 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()