Fiat Tipo Station Wagon

Fiat

Cena od 54 400 do 83 400 PLN

Znajdź dealera

Ocena t4c: 7.9/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 9.8 s do 12.3 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
550
Action
zużycie paliwa
od 3.7 l do 6.0 l / 100km
Action
moc
od 95 KM do 120 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Nowy Fiat Tipo Station Wagon (kombi) pojawił się na polskim rynku w połowie 2016 roku, chwilę po premierze ciepło przyjętego Tipo w wersji hatchback. To propozycja Fiata w popularnym segmencie kompaktowych kombi.


Na polskim rynku Fiat Tipo w wersji kombi konkuruje z Hondą Civic Tourer, Skodą Rapid Spacebak, Toyotą Auris Touring Sports czy Renault Clio Grandtour. Fiat Tipo prezentuje się atrakcyjnie i posiada jedno z najbardziej przestronnych wnętrz w swojej klasie, które łączy z dużym bagażnikiem i… konkurencyjną ceną.

Model spotkał się z dobrym przyjęciem wśród dziennikarzy motoryzacyjnych oraz klientów i cieszy się dużym zainteresowaniem.

Wnętrze

We wnętrzu Fiata Tipo, szczególnie w niższych wersjach wyposażenia, widać, że mamy do czynienia z budżetowym samochodem. O ile materiały tworzące deskę rozdzielczą są miękkie, to wszystkie inne tworzywa (mimo iż posiadają identyczną fakturę) są twarde i mało przyjemne w dotyku. W wyższych wersjach we wnętrzu mogą pojawić się wstawki ze sztucznej skóry i fortepianowej czerni, które sprawią, że kabina będzie prezentować się bardziej atrakcyjnie, ale cena tak wyposażonego Tipo już tak atrakcyjna nie będzie.

Spasowaniu elementów nie można nic zarzucić, jednak z czasem mogą zacząć wydawać niepożądane dźwięki. Poziom jakości jest porównywalny z tym, jaki oferuje Hyundai i30. Projekt wnętrza można określić jako przyjemny dla oka, tablica wskaźników jest czytelna i może pojawić się na niej kolorowy, duży wyświetlacz rozbudowanego komputera pokładowego. Klimatyzacją sterujemy za pomocą dwóch sporych pokręteł, a oferowane w standardzie radio, mimo że nie ma dotykowego wyświetlacza, jest estetycznie wkomponowane w deskę rozdzielczą. W Tipo można zamówić 5-calowy ekran dotykowy z Bluetooth, który jest prosty w obsłudze i działa bez zarzutu.
W Tipo kombi nietrudno znaleźć wygodną pozycję za kierownicą, pod warunkiem, że wybierzemy wersję wyposażenia, w której dostępna jest regulacja wysokości fotela. Kolumnę kierownicy w standardzie reguluje się w dwóch płaszczyznach. Sam fotel okazuje się dosyć twardy i słabo profilowany, ale jednocześnie wydaje się obszerny i zapewnia dobry komfort w długich podróżach.

Tipo kombi (podobnie jak sedan) zaskakuje ilością miejsca na tylnej kanapie. Między innymi dzięki wyprofilowaniu oparć foteli z tyłu zostaje mnóstwo miejsca na kolana oraz na stopy, nawet jeśli kierowca mierzy ponad 190 cm wzrostu. W wyższych wersjach z tyłu pojawia się podłokietnik z rozkładanymi uchwytami na napoje, zaś schowki oferują łącznie 12 litrów pojemności. W Tipo bez obaw można komfortowo podróżować w cztery, a nawet pięć osób.

Bagażnik Tipo Station Wagon należy do jednego z największych w segmencie. Do dyspozycji mamy 550 litrów pojemności (o 30 litrów więcej niż w sedanie). Toyota Auris Touring Sport oferuje 600 litrów, Kia cee’d kombi 528, a Opel Astra Sports Tourer 540 litrów. W Tipo kombi docenimy z pewnością niski próg załadunku oraz możliwość konfiguracji przestrzeni bagażowej dzięki podwójnej podłodze bagażnika. Dodatkowo we wnętrzu bagażnika znajdziemy haczyki oraz pojemne kieszenie po bokach.

Za kierownicą

Po Fiacie Tipo Station Wagon trudno oczekiwać właściwości jezdnych porównywalnych z Oplem Astrą czy Fordem Focusem, jednak na tle konkurentów w postaci Kii Cee’d czy Toyoty Auris Tipo wypada porównywalnie.

Czuć, że Fiat skupił się tu przede wszystkim na komforcie resorowania, któremu nie można nic zarzucić bez względu na liczbę osób na pokładzie. Przechyły nadwozia w zakrętach pozostają akceptowalne, ale Tipo raczej nie zaangażuje w jazdę przez szybko pojawiającą się nadsterowność oraz powolny układ kierowniczy.

W mieście docenimy jednak tryb City, który wzmacnia wspomaganie i sprawia, że kręcenie kierownicą przy parkingowych manewrach nie wymaga właściwie żadnego wysiłku. Bez problemu będziemy też operować lewarkiem manualnej skrzyni, jednak droga prowadzenia lewarka jest dosyć długa, przez co brakuje mu nieco precyzji.

Fiat mimo budżetowego charakteru samochodu położył duży nacisk na dobre wyciszenie wnętrza. Na autostradzie szum opływającego powietrza jest ograniczony do minimum i nie staje się męczący.

Silniki

Oferta jednostek w Tipo Station Wagon (oraz hatchback) jest nieco szersza niż w przypadku sedana. Diesle to sprawdzone jednostki MultiJet drugiej generacji o pojemności 1,3 lub 1,6 litra, zaś benzynowe to 1,4 lub 1,6 E-Torq. W Tipo Fiat nie oferuje benzynowych silników MultiAir znanych z różnych modeli Jeepa czy Alfy Romeo.

1,3-litrowa jednostka wysokoprężna MultiJet generuje 95 KM mocy, zapewnia wystarczające osiągi (11,7 s do 100 km/h) i jest najbardziej ekonomiczną w Tipo – zużywa średnio 4,1 l/ 100 km.

Trzeba jednak zaznaczyć, że silnik dla zapewnienia odpowiednich osiągów musi pracować często na wysokich obrotach i przy jeździe po mieście dźwięk jego pracy może stać się męczący. 1,6-litrowa jednostka wysokoprężna odznacza się wyższą kulturą pracy i w dodatku połączona jest z 6-, a nie 5-biegową skrzynią, przez co zapotrzebowanie na paliwo jest niemal identyczne, co w przypadku 1,3-litrowego silnika.

Jednostki benzynowe zapewnią zdecydowanie lepszy komfort akustyczny. 1,6-litrowe E-Torq (110 KM) to jednostka wolnossąca, a więc nie powinna sprawiać problemów w eksploatacji i wytrzymywać dłuższe przebiegi. Oferowana jest jednak jedynie z automatyczną, 6-biegową skrzynią, przez co pod względem zużycia paliwa (średnie 6,3 l/100 km) i przyspieszenia (0-100 km/h w 11,5 s) wypada gorzej w porównaniu z nieznacznie mocniejszym 1,4 T-jet 120 KM. Jednostka ta oferowana jest również z fabryczną instalacją LPG. Instalacja wymaga dopłaty około 4 tys. zł.

Technologia i bezpieczeństwo

Tipo Station Wagon w wersji standardowej oferowany jest z 6 poduszkami powietrznymi, kontrolą stabilności i systemem monitorowania ciśnienia w oponach, systemem wspomagającym awaryjne hamowanie, wspomaganiem ruszania pod górę oraz światłami do jazdy dziennej.

Fiat deklaruje, że już bazowa wersja o nazwie Tipo posiada bogate wyposażenie w zakresie komfortu, co nie jest regułą w przypadku modeli marek konkurencyjnych. W standardzie otrzymujemy klimatyzację manualną, radio UConnect z portami USB i AUX, dwustopniowe wspomaganie kierownicy (z trybem City), centralny zamek oraz kanapę tylną dzieloną w stosunku 60:40.

W 2016 roku Fiat Tipo zdobył tytuł Autobest 2016 dla najlepszego europejskiego samochodu.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Dacia Logan MCV

Kombi oferujące bezkonkurencyjny stosunek ceny do oferowanej przestrzeni


Cena od 33 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Kia ceed`d kombi

Rozsądnie wycenione kombi - łatwe w prowadzeniu, komfortowe i przestronne


Cena od 60 490 PLN
Ocena t4c: 7.6/10
Zobacz

Skoda Rapid Spaceback

Hatchback z ogromnym bagażnikiem i niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo


Cena od 48 100 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Toyota Auris Touring Sports

Przestronne i niezawodne kombi z opcjonalnym napędem hybrydowym


Cena od 65 400 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()