Ford Edge

Ford

Cena od 168 450 do 224 960 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • komfortowe zawieszenie
  • przestronne wnętrze.

Słabe strony

  • brak wariantu 7-miejscowego
  • wolno działający system multimedialny.

Ocena t4c: 7.9/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 9.4 s do 9.9 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
602/1847
Action
zużycie paliwa
od 5.8 l do 5.8 l / 100km
Action
moc
od 180 KM do 210 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Po kilku latach kariery za oceanem Ford Edge w połowie 2016 roku pojawił się również na naszym rynku. Ten SUV rodem ze Stanów spotkał się z dobrym przyjęciem w Europie. Wyróżnia się typowo amerykańskim wyglądem, jest postawny i efektowny. Edge został skonstruowany na płycie podłogowej Forda Mondeo IV generacji i pozycjonowany jest powyżej nieco mniejszego Forda Kuga. Na rynku konkuruje z flagowymi SUV-ami jak Hyundai Santa Fe, Volkswagen Touareg czy Jeep Grand Cherokee.

Wnętrze

Ford Edge to jeden z najszerszych samochodów w swoim segmencie – mierząc 1,93 m, jest ponad 100 mm szerszy od Renault Kadjara czy Hyundaia Santa Fe. To przekłada się na niezwykle przestronne wnętrze i duży bagażnik, którego pojemność sięga 1847 l (wyjściowo 602 l, czyli około 20 l więcej niż w Volkswagenie Touaregu). Klapa bagażnika unosi się elektrycznie i można ją otworzyć przyciskiem lub gestem. Dodatkowo brak wyraźnego progu sprawia, że bez problemu zapakujemy większe i cięższe przedmioty. W przeciwieństwie jednak do niektórych rywali Edge nie oferuje dodatkowych dwóch miejsc w bagażniku – występuje wyłącznie w wersji 5-osobowej. Mimo że mamy do czynienia z samochodem o amerykańskim pochodzeniu, wnętrze Forda Edge prezentuje się bardzo europejsko – zarówno pod względem wykorzystanych materiałów, jak i funkcjonalności. Projekt kabiny oraz jakość i rodzaj miękkich tworzyw są bardzo zbliżone do tych, jakie spotkamy w Fordzie Mondeo czy Galaxy. W wyższych wersjach wyposażenia na konsoli środkowej pojawia się duży dotykowy ekran systemu multimedialnego Sync 2, trzeba jednak zaznaczyć, że szybkością działania ustępuje temu z Volkswagena. Cyfrowe wyświetlacze znajdziemy również w miejscu tradycyjnej tablicy wskaźników. W Fordzie Edge kierowca zasiada na obszernym i komfortowym fotelu, który opcjonalnie może być podgrzewany oraz wentylowany; jego wysoka pozycja zapewnia dobrą widoczność, pod ręką znajdują się uchwyty na telefon i kubki oraz wygodny podłokietnik, a na tunel środkowy da się zamówić gniazdo 230V (w standardzie w wyższych wersjach wyposażenia). Pasażerowie z tyłu siedzą na szerokiej (w opcji także podgrzewanej), solidnie profilowanej kanapie z regulowanym kątem oparcia.

Za kierownicą

Amerykańskie geny dużego Fordowskiego SUV-a mogą stanowić przesłankę do twierdzenia, że Edge będzie cechował się przesadnie miękkim zawieszeniem i sporymi skłonnościami do przechyłów w zakrętach. Nic bardziej mylnego. Choć Edge nastawiony jest bardziej na komfort niż oferowanie sportowych wrażeń, to podczas dynamicznej jazdy w zakrętach pozostaje stabilny, pewny i przewidywalny w prowadzeniu. Pewności za kółkiem sprzyja również odpowiednio wyważony układ kierowniczy, który – jak na SUV-a – zapewnia dobre czucie tego, co dzieje się z kołami przedniej osi. Te cechy sprawiają, że kierowca ma wrażenie prowadzenia mniejszego i dosyć zwinnego samochodu, a nie dużego amerykańskiego SUV-a. W opcji dostępne jest również sportowe zawieszenie (standard dla wersji Sport), które poprawia zwinność Edge’a w zakrętach i nie wpływa w znaczący sposób na pogorszenie komfortu. Za dopłatą oferta przewiduje też adaptacyjny układ kierowniczy. W prasowych testach Forda Edge dobre opinie zbiera również manualna skrzynia biegów. Z kolei tej automatycznej, 6-biegowej zarzuca się pewną niechęć do redukcji przy mocniejszym wciśnięciu gazu, można ją jednak ponaglać łopatkami przy kierownicy. Ford zaopatrzył Edge’a w system aktywnej redukcji szumów, który wraz ze skutecznym wyciszeniem wnętrza zapewnia ciszę i spokój w kabinie nawet przy wyższych prędkościach. W standardzie Ford Edge wyposażony jest w napęd 4x4, lecz – w przeciwieństwie do konkurencyjnych modeli – kierowca w żaden sposób nie może sterować jego pracą (np. przez przycisk czy pokrętło wyboru trybów). Tak czy inaczej napęd na wszystkie koła, duża masa własna i mocne silniki wysokoprężne w ofercie sprawiają, że Edge świetnie sprawdzi się jako samochód do ciągnięcia przyczepy.

Silniki

W przypadku Edge’a Ford oferuje jedynie 2-litrowe diesle o mocach 180 i 210 KM. Charakterystyczny dieslowski warkot słychać w kabinie tylko przy mocnym wciskaniu gazu, a przez większość czasu TDCi cechują się kulturalną i cichą pracą. Słabszy, 180-konny wariant Edge’a może momentami sprawiać wrażenie odrobinę zbyt mizernego, jednak przy 2 tys. obrotów do akcji wkracza solidne 400 Nm momentu obrotowego, które powoduje, że Edge nabiera wigoru. 180-konna odmiana dostępna jest jedynie z manualną skrzynią biegów i pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 9,9 s, a średnio, według deklaracji Forda, ma zużywać 5,8 l/100 km. W praktyce w trasie spalanie nie przekracza 7 l/100 km. 210-konny diesel wspomaga się dwiema turbosprężarkami (Twin-Turbo), dzięki czemu generuje 450 Nm i w połączeniu z jedyną dostępną dla niego, automatyczną skrzynią rozpędza Edge’a do 100 km/h w 9,5 s. Jeżeli nie planujemy ciągnięcia przyczepy i częstych podróży z kompletem pasażerów i ich bagażem na pokładzie, to 180-konny diesel powinien w zupełności wystarczyć, o ile zaakceptujemy manualną skrzynię.

Technologia i bezpieczeństwo

Ford Edge nie został poddany crash testowi przez Euro NCAP, jednak można śmiało zakładać, że spełnia najwyższe normy bezpieczeństwa. Ciekawostką są nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa (oferowane również w Mondeo) dla pasażerów dwóch skrajnych siedzeń z tyłu (dostępne opcjonalnie). W standardzie otrzymujemy poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, kurtyny powietrzne boczne, chroniące osoby w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń oraz poduszki czołowe dla kierowcy i pasażera wraz z poduszką kolanową kierowcy. Prowadzący ma również do dyspozycji licznych elektronicznych asystentów, z których większość dostępna jest w wersji podstawowej, np. system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji z poprzedzającymi pojazdami lub pieszymi. W standardzie Ford Edge oferuje radioodtwarzacz CD/MP3 z systemem Ford SYNC 2 i 8-calowym wyświetlaczem, automatyczne przełączanie świateł drogowych na mijania, sterowane elektrycznie lusterka i szyby, dwustrefową klimatyzację oraz materiałową tapicerkę. W opcji znajdziemy wiele udogodnień, które do niedawna znaleźć można było jedynie w samochodach klasy premium.

Ford Edge oferowany jest w USA od 2006 roku, jednak dopiero po 10 latach – już jako druga generacja – trafił do Europy.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Hyundai Snata Fe

Komfortowy SUV i atrakcyjny SUV, który pomieści do 7 osób


Cena od 131 300 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Kia Sorento

Atrakcyjny, duży SUV oferujący komfort mogący przewieźć do 7 osób


Cena od 175 500 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Peugeot 5008

7-miejscowy, niezwykle komfortowy francuski minivan


Cena od 99 900 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Volvo XC60

Stylowy, bogato wyposażony SUV o przestronnym, nowoczesnym wnętrzu


Cena od 184 500 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()