Ford Focus

Ford

Cena od 65 900 do 105 720 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • bogate wyposażenie dodatkowe
  • dobre właściwości jezdne.

Słabe strony

  • niewielki w porównaniu z konkurentami bagażnik
  • niezbyt przyjazny w obsłudze system multimedialny.

Ocena t4c: 8.1/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 8.6 s do 12.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
363/1148
Action
zużycie paliwa
od 3.4 l do 6.1 l / 100km
Action
moc
od 85 KM do 182 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Ford Focus to jeden z przebojów segmentu rodzinnych hatchbacków i najgroźniejszy konkurent Volkswagena Golfa.

Focus zasłyną jako wyznacznik właściwości jezdnych
i mimo że z czasem nieco zatracił pazur na rzecz komfortu, to nadal pozostaje punktem odniesień w kwestii zawieszenia i układu jezdnego dla kierowców lubiących hatchbacki o bardziej sportowym zacięciu.

Również pod względem poziomu wykończenia wnętrza Ford Focus należy do ścisłej czołówki segmentu, chociaż przestronność i pojemność bagażnika na tle konkurentów wypada przeciętnie.

III generacja Focusa pojawiła się w roku 2010, zaś w 2014 roku zaprezentowano zmodernizowaną wersję, która na rynku powinna pozostać do 2018 roku. Auto oferowane jest również jako kombi (ST) oraz sedan.

Od 2016 roku dostępny jest również ekstremalnie sportowy Focus RS z napędem na wszystkie koła i mocą 350 KM.

Wnętrze

Kabina Forda Focusa, szczególnie w wyższych wersjach wyposażenia, zapewnia odczucie wysokiej jakości wykonania przez dobre spasowanie elementów i wykorzystanie dobrej jakości materiałów. Co prawda ustępuje nieco poziomowi, którego doświadczymy w Volkswagenie Golfie, ale wypada lepiej w porównaniu z Toyotą Auris czy Mazdą 3. Deska rozdzielcza wykończona jest miękkim w dotyku, matowym tworzywem, a jej elementy nie wydają niepożądanych odgłosów pod naciskiem. W standardzie otrzymujemy radioodtwarzacz CD/MP3, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz manualną klimatyzację.

Na komfortowym w długich podróżach fotelu Forda Focusa bez problemu znajdziemy wygodną pozycję za kierownicą, ale pasażerowie tylnej kanapy mogą narzekać na ograniczoną przestrzeń na nogi. Toyota Auris czy Volkswagen Golf wypadają pod tym względem lepiej.

Również w kwestii pojemności bagażnika Focus nie imponuje, ale 316 litrów, które po złożeniu dzielonych w standardzie oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1262 litrów, powinny być wystarczające na potrzeby rodziny.

Za kierownicą

Właściwości jezdne to zdecydowanie najmocniejsza strona Forda Focusa i jego wyróżnik w segmencie. Według opinii dziennikarzy motoryzacyjnych zawieszenie – bardziej komfortowe niż we wcześniejszych generacjach – jest idealnie zestrojone na polskie drogi. Wyróżnia się odpowiednią elastycznością i dobrym wyważeniem między komfortem a stabilnością nadwozia w zakrętach.

Zaangażowaniu w bardziej agresywną jazdę sprzyja szybki i niezbyt mocno wspomagany układ kierowniczy. Czuć duże pokłady mechanicznej przyczepności i precyzję prowadzenia, które przekładają się na pewność za kierownicą.

Ford Focus sprawdza się również na autostradzie – kabina jest skutecznie wyciszona zarówno od odgłosów pracy silnika, jak i opływającego powietrza.

Silniki

Atutem Forda Focusa jest duża liczba oferowanych jednostek napędowych. Nie wliczając najmocniejszej wersji RS i sportowych ST, do dyspozycji mamy jednostki o mocy od 95 KM do 182 KM.

Spośród wszystkich oferowanych jednostek benzynowych najmniej przychylne recenzje odnoszą się do 1,6-litrowego, 125-konnego Duratec. To już przestarzała konstrukcja, która na tle nowszych silników EcoBoost nie wyróżnia się ani osiągami, ani umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo.

Warto zwrócić uwagę na 1-litrowy EcoBoost o mocy 125 KM. To silnik, który wielokrotnie zdobywał wyróżnienie dla najlepszej jednostki, zapewnia Focusowi dobre osiągi (11 s do 100 km/h) i łączy je z ograniczonym apetytem na paliwo – według deklaracji Forda 4,7 l/100 km, jednak wyniki osiągane w testach są przynajmniej o litr większe. To również najtańsza z oferowanych jednostek.

Jeżeli planujemy często poruszać się w trasie z rodziną na pokładzie, warto pomyśleć o nieco mocniejszym, 1,5-litrowym EcoBooscie, oferującym 150 lub 182 KM mocy.

Najbardziej ekonomicznym silnikiem w Focusie będzie wysokoprężna, 105-konna jednostka TDCi ECOnetic, która według danych producenta w cyklu mieszanym ma zużywać 3,4 l/ 100 km, zapewniając osiągi na poziomie 1-litrowego EcoBoosta. To jeden z najlepszych wyników w tej klasie samochodów.

Technologia i bezpieczeństwo

Podobnie jak rywale – Opel Astra czy Volkswagen Golf, również Focus zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. W standardzie otrzymujemy 7 poduszek powietrznych, w tym poduszkę kolanową dla kierowcy, boczne kurtyny powietrzne w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń.

W opcji dostępne są liczne systemy asystujące m.in.: system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, system wyręczający kierowcę w parkowaniu równoległym, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym podczas wyjazdu prostopadłego z miejsca parkingowego czy system pomagający utrzymać auto na pasie ruchu.

Ciekawostką jest dostępny w standardzie system Ford MyKey, który pozwala na programowanie i przypisanie do kluczyka pewnych ograniczeń – maksymalnej prędkości czy głośności radia – np. kiedy pożyczamy samochód młodszemu kierowcy.

W wyższych wersjach wyposażenia za dopłatą Focusa można wyposażyć w zaawansowany system nawigacji satelitarnej CD/SD z Ford SYNC 2 z 8-calowym ekranem dotykowym. To jedno z lepszych rozwiązań w tej klasie samochodów, chociaż nie jest tak szybkie i intuicyjne w obsłudze jak system multimedialny Volkswagena.

Ford w USA oferuje Focusa również z napędem elektrycznym

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Honda Civic

Przestronna, komfortowa i przyjazna w codziennej eksploatacji


Cena od 69 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Hyundai i30

Rozsądna cenowo alternatywa dla popularnych, niemieckich hatchbacków


Cena od 62 000 PLN
Ocena t4c: 6.7/10
Zobacz

Kia cee`d

Dopracowany hatchback dobrze przygotowany do starcia z liderami segmentu


Cena od 56 990 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Renault Megane

Warta rozważenia propozycja w segmencie hatchbacków


Cena od 59 900 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()