Ford Focus kombi

Ford

Cena od 68 090 do 108 720 PLN

Znajdź dealera

Ocena t4c: 8.0/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 8.8 s do 15.1 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
490/1516
Action
zużycie paliwa
od 3.4 l do 6.1 l / 100km
Action
moc
od 85 KM do 182 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Ford Focus kombi to jeden z przebojów segmentu kompaktowych kombi i najgroźniejszy konkurent dla Volkswagena Golfa Varianta czy Opla Astry Sports Tourer.

Focus zasłynął jako wyznacznik właściwości jezdnych w swoim segmencie, i mimo że z czasem nieco zatracił pazur na rzecz komfortu, to nadal pozostaje punktem odniesienia w kwestii zawieszenia i układu jezdnego dla kierowców preferujących kombi o bardziej sportowym zacięciu.

Również pod względem poziomu wykończenia wnętrza Ford Focus należy do ścisłej czołówki segmentu, chociaż pod względem przestronności i pojemności bagażnika na tle konkurentów wypada przeciętnie.

III generacja Focusa pojawiła się w roku 2010, zaś w 2014 zaprezentowano zmodernizowaną wersję, która na rynku powinna pozostać do 2018 roku. Auto oferowane jest również jako klasyczny hatchback oraz sedan.

Ford Focus w wersji kombi oferowany jest również w mocnej, usportowionej odmianie ST z dwoma silnikami do wyboru.

Wnętrze

Kabina Forda Focusa kombi, szczególnie w wyższych wersjach wyposażenia, zapewnia odczucie wysokiej jakości wykonania przez dobre spasowanie elementów i wykorzystanie dobrej jakości materiałów. Co prawda, według opinii dziennikarzy motoryzacyjnych, ustępuje nieco poziomowi, którego doświadczymy w Volkswagenie Golfie, ale wypada lepiej w porównaniu z Toyotą Auris czy Mazdą 3. Deska rozdzielcza wykończona jest miękkim w dotyku, matowym tworzywem, a jej elementy nie wydają niepożądanych odgłosów pod naciskiem. W standardzie otrzymujemy radioodtwarzacz CD/MP3, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz manualną klimatyzację.

Na komfortowym fotelu Forda Focusa w trakcie długich podróży bez problemu znajdziemy wygodną pozycję za kierownicą, ale pasażerowie tylnej kanapy mogą narzekać na ograniczoną przestrzeń na nogi. Toyota Auris czy Volkswagen Golf wypadają pod tym względem lepiej.

Również w kwestii pojemności bagażnika Focus kombi wypada jedynie przeciętnie. Standardowa pojemność to 490 litrów. Rywale w postaci Volkswagena Golfa, Renault Megane Grandtour czy Skody Octavii kombi zaoferują odpowiednio 605, 521 i 610 litrów. Po złożeniu oparć otrzymujemy 1516 litrów. W Golfie będziemy mieć do dyspozycji 1620 litrów, w Megane Gradntour 1054 litry, a w Octavii 1740 litrów.

Za kierownicą

Właściwości jezdne to zdecydowanie najmocniejsza strona Forda Focusa i jego wyróżnik w segmencie. Według opinii recenzentów zawieszenie – bardziej komfortowe niż we wcześniejszych generacjach – jest idealnie zestrojone na polskie drogi. Wyróżnia się odpowiednią elastycznością i dobrym wyważeniem między komfortem a stabilnością nadwozia w zakrętach.

Zaangażowaniu w bardziej agresywną jazdę sprzyja szybki i niezbyt mocno wspomagany układ kierowniczy. Czuć duże pokłady mechanicznej przyczepności i precyzję prowadzenia, które przekładają się na pewność za kierownicą. Dla kierowców pragnących bardziej sportowych odczuć Ford oferuję usportowioną odmianę Focusa kombi – ST. Sztywniejsze zawieszenie, bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego i mocne silniki pozwolą poczuć prawdziwą frajdę z jazdy.

Ford Focus sprawdza się również na autostradzie – kabina jest skutecznie wyciszona zarówno od odgłosów pracy silnika, jak i opływającego powietrza.

Silniki

Atutem Forda Focusa jest duża liczba oferowanych jednostek napędowych. Nie wliczając sportowych odmian ST, do dyspozycji mamy jednostki o mocy od 95 KM do 182 KM.

Spośród wszystkich oferowanych jednostek benzynowych najmniej przychylne recenzje odnoszą się do 1,6-litrowego, 125-konnego Duratec (dostępny również w wersji 85 i 105-konnej). To już przestarzała konstrukcja, która na tle nowszych silników EcoBoost nie wyróżnia się ani osiągami, ani umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. Jej atutem może być jedynie fakt, że jest mniej wysilona niż nowsze silniki.

Warto zwrócić uwagę na 1-litrowy EcoBoost o mocy 125 KM. To silnik, który wielokrotnie zdobywał wyróżnienie dla najlepszej jednostki. Zapewnia Focusowi dobre osiągi (11 s do 100 km/h) i łączy je z ograniczonym apetytem na paliwo – według deklaracji Forda wynosi on 4,7 l/100 km, jednak wyniki osiągane w testach są przynajmniej o litr większe. To również najtańsza z oferowanych jednostek.

Jeżeli planujemy często poruszać się w trasie z rodziną na pokładzie, warto pomyśleć o nieco mocniejszym, 1,5-litrowym EcoBooscie oferującym 150 lub 182 KM mocy.

Najbardziej ekonomicznym silnikiem w Focusie będzie wysokoprężna, 105-konna jednostka TDCi ECOnetic, która według danych producenta w cyklu mieszanym ma zużywać 3,4 l/ 100 km, zapewniając osiągi na poziomie 1-litrowego EcoBoosta. To jeden z najlepszych wyników w tej klasie samochodów.

Technologia i bezpieczeństwo

Focus kombi nie przechodził testów zderzeniowych Euro NCAP, jednak wersja hatchback otrzymała najwyższą ocenę 5 gwiazdek. W standardzie otrzymujemy 7 poduszek powietrznych, w tym poduszkę kolanową dla kierowcy, boczne kurtyny powietrzne w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń.

W opcji dostępne są liczne systemy asystujące, m.in.: system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, system wyręczający kierowcę w parkowaniu równoległym, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym podczas wyjazdu prostopadłego z miejsca parkingowego czy system pomagający utrzymać auto na pasie ruchu.

Ciekawostką jest dostępny w standardzie system Ford MyKey, który pozwala na programowanie i przypisanie do kluczyka pewnych ograniczeń – maksymalnej prędkości czy głośności radia – np. kiedy pożyczamy samochód młodszemu kierowcy.

W wyższych wersjach wyposażenia za dopłatą Focusa można wyposażyć w zaawansowany system nawigacji satelitarnej CD/SD z Ford SYNC 2 z 8-calowym ekranem dotykowym. To jedno z lepszych rozwiązań w tej klasie samochodów, chociaż nie jest tak szybkie i intuicyjne w obsłudze jak system multimedialny Volkswagena.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Hyundai i30 kombi

Niedrogie w zakupie i eksploatacji przestronne i komfortowe kombi


Cena od 64 500 PLN
Ocena t4c: 7.1/10
Zobacz

Opel Astra Sports Tourer

Jedna z lepszych propozycji w klasie kompaktowych kombi


Cena od 63 800 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

SEAT Leon ST

Przestronne kombi o ciekawej stylizacji i z bogatą paletą silników


Cena od 70 000 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Volkswagen Golf Variant

Solidne kombi z dużym bagażnikiem i szeroką paletą silników


Cena od 72 390 PLN
Ocena t4c: 8.4/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()