Ford Focus RS

Ford

Cena od 156 200 do 156 200 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • świetne osiągi i właściwości jezdne
  • zaawansowany napęd 4x4.

Słabe strony

  • zbyt wysoka pozycja za kierownicą
  • niewielki zasięg.

Ocena t4c: 9.5/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 4.7 s do 4.7 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
363/1148
Action
zużycie paliwa
od 7.7 l do 7.7 l / 100km
Action
moc
od 350 KM do 350 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Ford długo opracowywał sportową odmianę Focusa z napędem na wszystkie koła, jednak według dziennikarzy motoryzacyjnych czekać było warto. Samochód pojawił się na rynku w połowie 2016 roku i oferowany jest jedynie w wersji 5-drzwiowej.

Od standardowej wersji Focusa sportowa odmiana RS wyróżnia się agresywną stylizacją przedniej części nadwozia z dużymi wlotami powietrza, ogromnym spoilerem nad tylną szybą, specjalnymi wzorami 19-calowych felg, dyfuzorem z potężnymi końcówkami układu wydechowego oraz unikatowymi kolorami lakieru. Z mocą 350 KM Focus RS to jeden z najszybszych i najmocniejszych hatchbacków oferowanych na rynku.

Wnętrze

O ile z zewnątrz wersja RS wyraźnie odróżnia się od „zwykłych” modeli Focusa, to we wnętrzu dostrzeżemy zaledwie kilka sportowych akcentów. Logo RS pojawia się na spłaszczonym wieńcu kierownicy, na szczycie deski rozdzielczej zauważymy dodatkowe wskaźniki (ciśnienia oleju, ciśnienia turbiny oraz temperatury cieczy chłodzącej), są też mocno profilowane sportowe fotele (znane z Focusa ST) oraz kontrastowe szwy skórzanych elementów. Opcjonalnie możemy zdecydować się na efektowne kubełkowe fotele Recaro. W pozostałych aspektach mamy do czynienia z wnętrzem znanym ze standardowych odmian Focusa, co może nieco rozczarowywać.

Jakości materiałów i spasowaniu nie da się nic zarzucić, ale czuć, że projekt wnętrza ma już swoje lata. Za dopłatą na środku deski rozdzielczej może zagościć kolorowy wyświetlacz dotykowy systemu multimedialnego (i nawigacyjnego) SYNC 2 o przekątnej 8 cali. System ustępuje szybkością działania temu z Volkswagena Golfa R, a małe przyciski w połączeniu z usztywnionym zawieszeniem Focusa RS utrudniają obsługę nawigacji na nierównych drogach.

W wielu recenzjach Focusa RS pojawia się wzmianka o zbyt wysokiej pozycji za kierownicą w przypadku opcjonalnych foteli kubełkowych, które nie są regulowane na wysokość. Podobne zarzuty dotyczą jednak Hondy Civic Type R – najgroźniejszego rywala Focusa RS. Poza tym miejsca w kabinie RS-a jest pod dostatkiem, a opcjonalne fotele nie ograniczają przestrzeni na nogi dla pasażerów tylnych siedzeń.

Za kierownicą

Wrażenia z jazdy, jakie oferuje Focus RS to zdecydowanie jego najsilniejsza strona. Ford dołożył wszelkich starań, aby Focus RS przy mocy 350 KM zapewniał mnóstwo frajdy z prowadzenia, a jednocześnie był przewidywalny i łatwy w opanowaniu.

Sprytny napęd na wszystkie koła daje kierowcy dużo pewności i sprawia, że śmiało może wykorzystać cały potencjał 2,3-litrowej, turbodoładowanej jednostki na drodze.

Focus RS umożliwia wybranie jednego z 4 trybów jazdy (normalny, sportowy, torowy oraz drift), z których każdy w znaczący sposób wpływa na zachowanie samochodu i pracę elektroniki kontrolującej dozowanie momentu na poszczególne koła. Zmienia się nie tylko opór stawiany przez kierownicę oraz dźwięk wydechu, ale przede wszystkim charakterystyka pracy napędu 4x4. W trybie sport i torowym (track) samochód zachowuje niezwykłą stabilność w zakręcie, zaś tryb drift pozwala na łatwe wykonywanie kontrolowanych poślizgów, a nawet kręcenie "bączków".

W wielu recenzjach podkreślany jest fakt, że za kierownicą Focusa RS każdy może się poczuć jak profesjonalny kierowca. Z pewnością Focus w wersji RS da więcej frajdy z jazdy niż jego rywale w postaci Mercedesa-AMG A45, Golfa R czy Audi RS3, którzy ponad wszystko przedkładają 100-procentową trakcję i przyczepność.

Nie bez znaczenia dla wrażeń z prowadzenia jest donośne brzmienie wydechu, z którego w sportowych trybach dobywają się głośne strzały. W jazdę pozwala się zaangażować dobrze pracująca manualna skrzynia biegów (jedyna dostępna w Focusie RS). Sprzęgło nie stawia dużego oporu, a biegi wchodzą lekko i pewnie.

Zawieszenie Focusa RS ma zdecydowanie sportowy charakter, jednak nie wykazuje się przesadną twardością. W porównaniu do poprzednika jest bardziej komfortowe i nie uprzykrza jazdy na co dzień. W standardzie charakterystykę tłumienia możemy regulować – wystarczy wcisnąć przycisk na szczycie dźwigienki kierunkowskazów, by zawieszenie znacząco się utwardziło.

Mimo wyjątkowo sportowej natury Ford Focus RS dobrze sprawdza się w codziennym użytkowaniu – przy spokojnej jeździe nie narzuca się swoim charakterem, pozostaje cichy i w miarę komfortowy. Wystarczy jednak mocniej wcisnąć pedał gazu, by wywołał na twarzy uśmiech.

Silniki

Pod maską Forda Focusa RS pracuje 2,3-litrowy, turbodoładowany silnik o mocy 350 KM i 450 Nm (funkcja overboost zwiększa moment do 470 Nm na kilkanaście sekund przy pełnym wciśnięciu gazu). Ta sama jednostka napędza słabszą wersję Forda Mustanga. Jej zaletą jest bezpośrednia reakcja na gaz i dobra elastyczność, które sprawiają, że w jeździe na co dzień nie trzeba zbyt często sięgać do lewarka skrzyni biegów.

Focus RS osiąga 100 km/h w 4,7 s, a to o sekundę szybciej niż Honda Civic Type R i niecałe pół sekundy wolniej od znacznie droższego Audi RS3. Trzeba się liczyć, że 2,3-litrowy EcoBoost będzie dosyć zachłanny na benzynę. Co prawda Ford deklaruje zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l/100 km, jednak w praktyce trudno zejść poniżej 13 l/100 km. Przy chęci wykorzystania pełnego potencjału samochodu i śmiałym wciskaniu gazu 20 l/100 km to minimum.

Technologia i bezpieczeństwo

Ford Focus otrzymał maksymalną ocenę 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP i można zakładać, że wersja RS również zapewni najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Opcjonalnie w modelu dostępne są również systemy asystujące, w tym system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach (aktywny do prędkości max. 50 km/h) i tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości (ASLD).

Za dopłatą Focusa RS możemy wyposażyć w komfortowe dodatki, takie jak podgrzewana kierownica i fotele, podgrzewana przednia szyba czy kamera cofania. Warto też zwrócić uwagę na sprytny i skuteczny system chroniący krawędź drzwi przed uszkodzeniem w momencie ich otwierania.

W opracowywaniu Forda Focusa RS brał udział Ken Block – twórca znanej marki odzieżowej DC, kierowca wyścigowy i rajdowy.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

BMW M240i Coupe

Uznany przez wielu za najlepszy sportowy samochód na rynku


Cena od 217 600 PLN
Ocena t4c: 8.6/10
Zobacz

Mercedes-AMG A 45

Jeden z najszybszych hatchbacków na rynku - napęd 4x4 w standardzie


Cena od 188 600 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

MINI Hatchback JCW

Nietuzinkowy, zwinny i bardzo szybki sportowy hatchback


Cena od 133 700 PLN
Ocena t4c: 8.2/10
Zobacz

Volkswagen Golf R

Użyteczny na co dzień, superszybki, sportowy hatchback z napędem 4x4


Cena od 165 990 PLN
Ocena t4c: 8.7/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()