Ford Kuga

Ford

Cena od 85 900 do 158 000 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • dobre właściwości jezdne
  • przyjazny system multimedialny

Słabe strony

  • konkurenci oferują większe bagażniki

Ocena t4c: 6.7/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 8.0 s do 12.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
465/1653
Action
zużycie paliwa
od 4.0 l do 8.0 l / 100km
Action
moc
od 120 KM do 242 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Kuga jest jednym z trzech dostępnych w Polsce SUV-ów Forda. Po faceliftingu, wprowadzonym wraz z rocznikiem modelowym 2017, cechuje się wyrazistą stylizacją dającą wrażenie obcowania z pojazdem z wyższego segmentu rynkowego. Masywny „grill” na przodzie oraz dwie końcówki wydechu w najmocniejszych wersjach silnikowych zwiastują połączenie przestronności i dynamiki.

Ford od wielu lat znany jest z produkowania samochodów godzących doskonałe właściwości jezdne z wysokim komfortem podróży. Nie inaczej jest w modelu Kuga, zwłaszcza po modyfikacjach dokonanych przed 2017 rokiem. Komfortowe zestrojenie zawieszenia sprawia, że dalekie podróże nie stanowią wyzwania, choć kompaktowy SUV wciąż dostarcza dużo radości z jazdy.

Na uwagę zasługuje ergonomia wnętrza. Układ przełączników i ewolucja systemu multimedialnego Sync pokazują, że Ford nadąża za rozwojem elektronicznych nowinek, ale przede wszystkim potrafi ułatwić koncentrację na prowadzeniu. Pasuje to do dynamicznego wizerunku amerykańsko-niemieckiego producenta.

Wnętrze

W kabinie Kugi da się zauważyć charakterystyczny styl Forda. Zaznajomiony z innymi modelami kierowca łatwo wskaże elementy wspólne z Focusem czy Mondeo. Tym samym sympatycy marki nie będą zagubieni, a osoby, które zdecydowały się na Forda po raz pierwszy, szybko przyswoją sobie spotykany w tych autach schemat przełączników.

Warto zwrócić uwagę na bardzo dobrze wyprofilowane fotele. Zapewniają właściwe trzymanie boczne, dzięki czemu jazda po krętych drogach jest przyjemnością, a jednocześnie są komfortowe, przez co dalekie wyjazdy nie będą obciążać kręgosłupa. Pasażerowie tylnej kanapy również nie mają powodów do obaw. Ilość miejsca na nogi i nad głową zadowoli ludzi o ponadprzeciętnym wzroście.

Jakość wykorzystanych materiałów prezentuje wysoki poziom. Plastiki we wnętrzu są dobrze spasowane, trwałe i w większości miękkie. Także podstawowa wersja wyposażenia, mimo braku skórzanej tapicerki czy innych udogodnień, wykończona jest z odpowiednią dbałością o szczegóły i daje poczucie jakości.

We wnętrzu wzrok przykuwają dwa elementy czytelne analogowe wskaźniki oraz wyświetlacz komputera pokładowego umieszczony w centralnym miejscu deski rozdzielczej. Został on nieco głębiej osadzony w obudowie. Przekłada się to na łatwość użytkowania w słoneczne dni, kiedy refleksy światła mogłyby utrudniać odczyt. Przejrzystość ekranu i oznaczeń oraz intuicyjny układ przycisków sprawiają, że obsługa Forda Kugi jest prosta.

Za kierownicą

Ford produkuje auta angażujące kierowcę w jazdę. Odpowiednio zestrojony układ kierowniczy pozwala poczuć, w jaki sposób pracują opony, po jakiej nawierzchni się poruszamy i dokąd zmierzamy. Jest to zdecydowanie propozycja dla osób, które lubią prowadzić samochód. Przyjemność, odczuwana zwłaszcza w zakrętach, nie jest okupiona nadmierną twardością zawieszenia.

Znaleziono odpowiedni kompromis pomiędzy przyczepnością i łatwością wyczuwania reakcji pojazdu a komfortem. Zawieszenie nie pozwala na przedostawanie się zbyt wielu wstrząsów do wnętrza. Nawet poruszanie się po nierównych drogach nie jest uciążliwe.

Samochody typu SUV rzadko zjeżdżają z ubitego szlaku w trochę trudniejszy teren. Mimo to, Ford Kuga daje większe możliwości niż tradycyjne auto osobowe. Widzimy to na zewnątrz. Pojazd jest stosunkowo wysoko zawieszony, a w stylizacji nadwozia z łatwością można dostrzec plastikowe osłony. Mają ochronić wrażliwe elementy konstrukcji przed uszkodzeniami.

Sprawność w lekkim terenie, a przede wszystkim bezpieczeństwo na utwardzonych drogach, zwiększa dostępny w mocniejszych wersjach silnikowych Kugi automatycznie dołączany napęd na cztery koła. W momencie utraty przyczepności przedniej osi część momentu obrotowego zostaje przeniesiona na tył. Dzieje się to niemal natychmiast, a właściwości jezdne nie zostają zaburzone.

Największą przyjemność z prowadzenia można odczuć na szosie, niezależnie, czy jest to droga krajowa, miasto czy autostrada. Szczególnie, jeśli wybierze się wersję z najmocniejszym motorem zapewniającym dobrą elastyczność i dynamikę.

Silniki

Nabywca Forda Kugi ma do wyboru sześć jednostek napędowych o pojemności od 1500 cm3 do 2000 cm3. Połowa z nich to silniki benzynowe, a połowa wysokoprężne. Najsłabszy „benzyniak” to 1.5 Ecoboost o mocy 120 KM. Kolejne dwa warianty mocy to, uzyskiwane z dwulitrowego motoru, 150 KM i 182 KM.

Ford proponuje też trzy silniki Diesla. Pierwszy ma pojemność 1500 cm3 i moc 120 KM. Dwie  jednostki 2.0 TDCI osiągają 150 KM oraz 180 KM. Każdy motor można połączyć z manualną sześciobiegową skrzynią biegów lub automatyczną przekładnią Power Shift. Oba warianty doskonale współgrają z silnikami Forda.

Osoby nastawione na spokojną jazdę i stosunkowo niewielkie przebiegi powinny zwrócić uwagę na benzynowe jednostki napędowe i automatyczne skrzynie biegów. Jeśli lubimy prowadzić samochód i czerpać z tego pełną przyjemność, optymalnym wyborem będzie jeden z motorów o mocy ok. 180. Silnik Diesla oraz jednostka z zapłonem iskrowym mają zbliżone parametry i oba są w stanie spełnić oczekiwania klienta. Wybór zależy od upodobań i przewidywanych rocznych przebiegów.

 

Technologia i bezpieczeństwo

Ford Kuga II generacji to nowoczesny samochód. Do dyspozycji kierowcy jest system Sync 3, który został znacząco udoskonalony i poszerzony o zdalne wzywanie pomocy w trakcie wypadku. Kuga była sprawdzana w testach zderzeniowych EuroNCAP w 2012 roku. Zdobyła maksymalną liczbę gwiazdek (pięć). Choć wymagania rosną z roku na rok i ponowne uzyskanie oceny 100% za systemy wspomagające kierowcę będzie dla Forda wyzwaniem, 94 punkty za ochronę dorosłych i 86 za ochronę dzieci dobrze świadczą o bezpieczeństwie konstrukcji.

Klienci ceniący w SUV-ach przede wszystkim wygodę docenią mnogość układów wspierających kierowcę przy parkowaniu. Systemy Active Park Assist i Park Out Assist pomagają ustawić auto równolegle i wyjechać z miejsca parkingowego. Technologia Perpendicular Parking Assist, czyli asystent parkowania prostopadłego, umożliwia wjazd pod kątem prostym bez konieczności dotykania kierownicy. Z kolei System Side Parking Aid (SPA) sygnalizuje wszelkie przeszkody znajdujące się po bokach pojazdu – zarówno podczas wprowadzania samochodu na miejsce parkingowe, jak i przy opuszczaniu tego miejsca.

Niektóre źródła podają, że przed wprowadzeniem pierwszej generacji tego modelu (w 2008 roku) rozważano dla niego nazwę X-Max. Oznaczenie „Kuga”, z którym trafił do produkcji, przypomina jednak produkowane swego czasu przez Forda coupé Cougar. W Stanach Zjednoczonych (prawdopodobnie dlatego, że w niektórych językach „Kuga” oznacza zarazę) SUV sprzedawany jest jako Ford Escape.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Kia Sportage

Solidny, rodzinny SUV z bogatym wyposażeniem


Cena od 75 990 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Mazda CX-5

Jeden z najlepszych SUV-ów w kwestii właściwości jezdnych


Cena od 95 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

SEAT Ateca

Dopracowany, przemyślany i starannie wykonany SUV


Cena od 79 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Volkswagen Tiguan

Nowoczesny SUV z przestronnym wnętrzem i dobrymi właściwościami jezdnymi


Cena od 96 590 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()