Ford Mondeo 5d

Ford

Cena od 91 900 do 166 450 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • dobre prowadzenie
  • wysoka jakość wykończenia.

Słabe strony

  • liczne systemy bezpieczeństwa wymagają dopłaty
  • mniej sportowego zacięcia niż u poprzednika.

Ocena t4c: 8.5/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.9 s do 12.1 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
541/1437
Action
zużycie paliwa
od 4.0 l do 7.3 l / 100km
Action
moc
od 120 KM do 240 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Ford Mondeo zadebiutował w 1993 roku jako ostateczny produkt pięcioletniego programu rozwojowego wartego 4,6 miliarda dolarów. Od razu wywalczył prestiżowy tytuł Car of the Year w 1994 roku i stał się punktem odniesienia w kwestii właściwości jezdnych dla sedanów segmentu D.

Mondeo to jeden z flotowych ulubieńców, rywal Passata i Avensisa – mimo że zachował znane kształty poprzednika – jest całkowicie nową konstrukcją, opartą na opracowanej przez Forda globalnej platformie dla aut segmentu C/D. Rozstaw osi pozostał niezmieniony, nieznacznie natomiast wzrosła długość i spadła masa własna.

Wnętrze

Wnętrze Forda Mondeo nie budzi dużych emocji. Dominują w nim czarne plastiki o rozmaitych fakturach i odcieniach, które w połączeniu z równie czarną tapicerką foteli tworzą nieco przytłaczającą całość. Wszystkie elementy są jednak spasowane bez zarzutu, a tam, gdzie trzeba, są miękkie i przyjemne w dotyku. Kabina z pewnością zyskała na nowoczesności.

W wyższych wersjach główne miejsce na konsoli centralnej zajmuje duży ekran dotykowy systemu multimedialnego. Pod względem wygody obsługi i szybkości działania ustępuje on jednak temu z Volkswagena czy Opla.

Kontynuacja nowoczesnych technologicznych rozwiązań ma swoje miejsce przed oczami kierowcy w postaci w pełni cyfrowej tablicy wskaźników. Na szczególną pochwałę zasługują obszerne, wygodne fotele z funkcją masażu. Z tyłu natomiast pojawiły się „nadmuchiwane” pasy bezpieczeństwa, które w razie kolizji powiększają swoją objętość, aby rozproszyć siłę uderzenia. Według Forda są w tym pięć razy bardziej wydajne niż pasy tradycyjne.

Za kierownicą

Pierwsze wrażenia z jazdy Mondeo związane są z niezwykle skutecznym wyciszeniem wnętrza. Nawet powyżej 140 km/h w kabinie panuje zaskakująca cisza, która w połączeniu z wyjątkowo płynną pracą zawieszenia sprawia, że odczucia z podróżowania autostradami są porównywalne z tymi, jakie oferują sedany klasy premium.

W Fordzie Mondeo – podobnie jak w nowym Focusie – debiutuje elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. W wyższych wersjach jego siła może być regulowana adekwatnie do ustawień trybu pracy zawieszenia (Comfort, Sport, Normal). Co więcej sztywność nadwozia została zwiększona, z tyłu pojawił się nowy system zawieszenia, a elektroniczne wspomagacze wzbogacono o funkcję TVC (Torque Vectoring), przekazującą w zakręcie większy moment na koło o lepszej przyczepności.

Trzeba przyznać, że bardziej „cyfrowa” generacja Mondeo nie zatraciła wiele z dynamicznego charakteru, z którego słynął poprzednik. Może odczucia w agresywnej jeździe nie są już tak naturalne, jednak z pewnością Mondeo nadal wyjątkowo efektywnie rozprawia się z zakrętami.

Silniki

Ford Mondeo posiada bogatą paletę silników. Do wyboru pozostają 3 jednostki benzynowe z rodziny EcoBoost o pojemności 1,5 i 2 litrów i mocach od 160 do 240 KM oraz trzy wysokoprężne – 1,5 litrowe TDCI o mocy 120 KM oraz dwulitrowe o mocach 150, 180 i 210 KM.

Mocniejsze jednostki można łączyć z dwusprzęgłową 6-biegową automatyczną przekładnią Power Shift zbierającą same pozytywne opinie. By zmniejszyć zużycie paliwa, wszystkie wersje wyposażono w system Start/Stop.

Najbardziej oszczędna odmiana Forda Mondeo to 1,5-litrowy diesel TDCi ECOnetic, który według zapewnień Forda zużywa średnio 4 l/ 100 km.

Najmocniejsze dwulitrowe jednostki o mocach 210 KM (diesel) i 240 KM (benzyna) rozpędzają Mondeo do 100 km/h w 8 s. Dostępna jest również wersja hybrydowa, ale występuje jedynie w Mondeo w wersji sedan.

Technologia i bezpieczeństwo

Według deklaracji Forda nowe Mondeo jest najbardziej zaawansowanym technologicznie modelem, jaki marka wprowadziła do sprzedaży w Europie. Przejawia się to w licznych systemach bezpieczeństwa.

Poza standardowymi gadżetami, takimi jak rozpoznawanie znaków drogowych, trzymanie pasa ruchu czy aktywny tempomat, Mondeo posiada system Pre-Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection. Ta funkcjonalność wykrywa pieszych przed samochodem, a następnie automatycznie aktywuje układ hamulcowy, jeśli kierowca nie podejmie odpowiednich działań zmierzających do uniknięcia potrącenia.

Ford Mondeo w wersj oferowany jest również w wyjątkowo luksusowej wersji Vignale oraz w odmianie hybrydowej.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Citroen C5

Wyjątkowo komfortowy rywal dla Mondeo i Passata


Cena od 105 590 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Mazda 6

Przestronny, rodzinny sedan wyróżniający się na tle niemieckich rywali


Cena od 89 900 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()