Honda Civic

Honda

Cena od 69 900 do 116 000 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • duży bagażnik
  • komfortowe zawieszenie
  • ciche jednostki benzynowe

Słabe strony

  • kontrowersyjny design
  • ograniczona oferta silników

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 8.2 s do 10.4 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
420/1209
Action
zużycie paliwa
od 4.7 l do 6.1 l / 100km
Action
moc
od 129 KM do 182 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Honda Civic Hatchback dziesiątej generacji zadebiutowała pod koniec 2015 roku w wersji na rynek amerykański, a jej europejskie wcielenie zostało zaprezentowane rok później.

Model ten całkowicie zrywa z charakterystyczną stylistyką poprzedników, stawiając na zdecydowanie bardziej sportową stylistykę. Można powiedzieć, że klasycznego hatchbacka zastąpiło nadwozie typu fastback, znacznie niższe i dłuższe. W ofercie pozostał także klasyczny sedan, aczkolwiek tym razem jest on stylistycznie zunifikowany z hatchbackiem – w poprzednich generacjach tego typu nadwozie było zupełnie inaczej zaprojektowane.

Civic dziesiątej generacji zrywa także z ofertą bazującą na silnikach wolnossących – cała gama opiera się na nowych konstrukcjach z doładowaniem. W ten sposób Honda może śmiało rywalizować z najpopularniejszymi kompaktami, takimi jak Volkswagen Golf czy Ford Focus. Na szczycie oferty Civica stoi sportowa odmiana Type R charakteryzująca się rewelacyjnymi właściwościami jezdnymi oraz świetnymi osiągami. To z kolei rywal dla Golfa R.

Wnętrze

Kokpit Civica został utrzymany w klimacie typowym dla tej marki – łączy on klasyczne kształty z nowoczesnymi rozwiązaniami. Konsola centralna jest stosunkowo mocno pochylona i płynnie przechodzi w tunel środkowy. Centrum dowodzenia stanowi system inforozrywki bazujący na oprogramowaniu Android – z jego poziomu można konfigurować większość ustawień auta oraz sterować systemem audio, nawigacją i klimatyzacją.

Dla zachowania prawidłowej ergonomii pozostawiono klasyczne pokrętła do regulowania temperatury oraz przyciski odpowiedzialne za ustawienie kierunku nawiewu – reszta funkcji obsługiwana jest już z poziomu sprawnie działającego ekranu dotykowego.

Nowy Civic wyróżnia się także ciekawie zaprojektowanymi cyfrowymi zegarami, oferowanymi standardowo w każdej wersji. Ich grafika jest przyjemna dla oka – jedyną wadą wskazywaną przez dziennikarzy jest skomplikowana obsługa komputera pokładowego.

We wnętrzu Civica pojawiło się także wiele praktycznych schowków. Bardzo dużą półkę wygospodarowano tuż za lewarkiem skrzyni biegów, pod panelem klimatyzacji. Dodatkowo w topowych wersjach znajduje się tam indukcyjna ładowarka do telefonów komórkowych. Regulowany na długość podłokietnik skrywa z kolei pod sobą dwa ruchome uchwyty na kubki oraz kolejny obszerny schowek ulokowany tuż pod nimi. Kieszenie w drzwiach mieszczą bez problemu butelki o pojemności jednego litra.

Pod kątem wykończenia Civic nie wypada najlepiej na tle konkurentów, zwłaszcza niemieckich, prezentuje przeciętnej jakości plastiki. Miękkie materiały znajdziemy jedynie w górnej części deski rozdzielczej oraz na poszczególnych elementach boczków drzwiowych. Wadą są także twarde podłokietniki męczące podczas dłuższych podróży. Na szczęście Japończycy zadbali o dobre spasowanie wszystkich elementów – nawet na kiepskiej nawierzchni nie usłyszymy tutaj niepożądanych hałasów.

Civic nie imponuje również ilością miejsca w kabinie. O ile z przodu zarówno kierowca, jak i pasażer, szybko znajdą idealną pozycję do siedzenia, o tyle z tyłu przestrzeni nie jest zbyt wiele. Wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca na nogi i stopy (przy opuszczonych przednich fotelach). Istnieje również szansa na to, że będą ocierać głową o podsufitkę, co jest efektem opadającej linii dachu.

Bagażnik w standardowym ustawieniu mieści 478 litrów, co jest jednym z najlepszych wyników w klasie. Dzięki ustawnym kształtom bez problemu zmieszczą się tam dwie duże walizki i mniejsze bagaże. Jedynym utrudnieniem jest dość wysoko poprowadzony próg załadunku. Składając tylną kanapę, przestrzeń bagażowa rośnie do poziomu 1245 litrów.

Nie spotkamy tutaj jednak praktycznego systemu Magic Seats znanego z poprzedniej generacji. Według przedstawicieli Hondy nie był on zbyt często wykorzystywany przez użytkowników, a konstrukcja nowej płyty podłogowej w zasadzie uniemożliwiała jego zastosowanie.

Za kierownicą

Honda Civic to kompaktowy samochód stworzony z myślą o kierowcy, który lubi jeździć swoim autem i ceni sobie dobre właściwości jezdne. Pozycja za kierownicą jest bardzo niska, wręcz sportowa. Oczywiście ma to też wpływ na nieco ograniczoną widoczność, zwłaszcza z tyłu.

Układ kierowniczy ma bardzo krótkie przełożenie i jest niezwykle bezpośredni – w zakrętach wystarczą delikatne ruchy rąk, aby auto pokonało łuk obranym torem jazdy. Jednocześnie ilość informacji dostarczanych z przednich kół jest bardzo duża. Świetnie współgra z tym manualna, 6-biegowa skrzynia biegów o bardzo krótkim i precyzyjnym skoku.

Fani automatów niestety nie mają zbyt dużego wyboru – jedyną opcją jest bezstopniowa przekładnia CVT.
Przed wyborem takiej przekładni warto wybrać się na jazdę testową – jej sposób działania jest specyficzny. Samochód rozpędza się przy akompaniamencie warkotu silnika pracującego na wysokiej, stałej prędkości obrotowej.

Zawieszenie Hondy Civic dziesiątej generacji można określić jako dość twarde i sportowe. Japoński kompakt jest bardzo stabilny i niemal nie wykazuje tendencji do jakichkolwiek wychyłów nadwozia. Jest to także efekt znacznego obniżenia środka ciężkości względem poprzedniej generacji.

W bogatszych wersjach wyposażenia oferowane jest także aktywne zawieszenie, zarówno w trybie normalnym, jak i sportowym
. W tym drugim Civic zaczyna przypominać nieco dużego gokarta – świetnie sprawdza się na równych drogach, ale na dziurach i koleinach zaczyna nerwowo skakać.

Silniki

Honda w X generacji Civica całkowicie zrewidowała swoje podejście do gamy silników. W nowym Civicu nie znajdziemy już klasycznych wolnossących jednostek napędowych. Oferta została zbudowana w oparciu o dwie wersje benzynowe – są to całkowicie nowe konstrukcje.

Podstawowym silnikiem jest litrowa, trzycylindrowa jednostka 1.0T i-VTEC generująca 129 koni mechanicznych i 200 Nm momentu obrotowego. Na półce wyżej stoi czterocylindrowa wersja 1.5T i-VTEC generująca 182 konie mechaniczne i 240 Nm momentu obrotowego. Obydwa silniki łączone są z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub bezstopniowymi przekładniami CVT.

Zwolennicy prawdziwie sportowych doznań mogą się także zdecydować na odmianę Type R korzystającą z ponad 300-konnego silnika benzynowego. Już bazowa jednostka zapewnia przyzwoite osiągi, które idą w parze z niskim zużyciem paliwa. Osoby, które cenią sobie ponadprzeciętną dynamikę, powinny zainteresować się mocniejszą, 182-konną wersją.

Oferta diesli w Civicu jest bardzo skromna – znajdziemy tylko jedną jednostkę 1.6 i-DTEC generującą 120 koni mechanicznych. Wyróżnia się ona bardzo niskim zużyciem paliwa oraz przyzwoitą kulturą pracy. Silnik ten łączony jest wyłącznie z manualną, 6-biegową skrzynią biegów.

Wadą Hondy Civic jest bardzo mały zbiornik paliwa – według danych technicznych mieści on 46 litrów wraz z rezerwą. W dłuższej podróży warto więc zwrócić uwagę na rozmieszczenie stacji paliw wzdłuż trasy, aby nie spotkała nas przykra niespodzianka.

Technologia i bezpieczeństwo

Japończycy bardzo bogato wyposażyli nową Hondę Civic. W zależności od wersji wyposażenia znajdziemy tutaj między innymi system autonomicznego hamowania w sytuacji awaryjnej, czujnik monitorujący odległość od poprzedzającego auta, światła mijania oraz drogowe wykonane w technologii LED, a także kamerę cofania. Na liście wyposażenia opcjonalnego znajduje się z kolei skórzana tapicerka oraz podgrzewanie przednich foteli i tylnych zewnętrznych siedzisk.

Nowa Honda Civic zdobyła cztery gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Honda Civic w wersji Type R ustanowiła rekord czasu przejazdu toru Nurburgring w kategorii tak zwanych „hothatchy”, czyli sportowych hatchbacków.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Ford Focus

Rodzinny hatchback, który potrafi zaoferować frajdę z jazdy


Cena od 65 900 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Mazda 3

Japońska alternatywa dla Focusa z ciekawymi rozwiązaniami technicznymi


Cena od 68 900 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

SEAT Leon

Wyrazisty hatchback bazujący na sprawdzonych rozwiązaniach Volkswagena


Cena od 59 900 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Volvo V40

Popularny hatchback klasy wyższej oferujący wysoki poziom bezpieczeństwa


Cena od 100 300 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()