Infiniti Q30

Infiniti

Cena od 99 950 do 170 129 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • dobry komfort
  • ciekawy wygląd
  • bogate wyposażenie

Słabe strony

  • tylko jeden silnik
  • rywale są tańsi
  • niewiele miejsca z tyłu

Ocena t4c: 7.0/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.2 s do 12.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
368
Action
zużycie paliwa
od 3.9 l do 6.4 l / 100km
Action
moc
od 109 KM do 211 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Infiniti to marka premium założona w 1989 r. przez koncern Nissan. W stosowanym przez nią od 2012 r. nazewnictwie przedrostek „QX” oznacza SUVa lub crossovera. QX30, które jest najmniejszym tego typu samochodem w gamie Infiniti, wykorzystuje rozwiązania techniczne Mercedesa GLA.

Crossover japońskiej marki zadebiutował na początku 2016 r. Założeniem konstruktorów było pogodzenie charakterystycznych dla aut kompaktowych zwrotności i łatwości manewrowania ze zdolnością jazdy po gorszych drogach oraz przestronnym wnętrzem. Walory te, otoczone stylizacją i materiałami klasy premium, powinny stać się gwarancją sukcesu. Często chwalone za nacechowany siłą i dynamiką wygląd nadwozia QX30 różni się od kompaktowego Q30 większym prześwitem (20,2 cm zamiast 18), listwami progowymi, dwudzielnymi zderzakami z chromowanymi relingami, nakładkami na błotniki oraz inaczej zestrojonym zawieszeniem.

Crossover Infiniti nie jest częstym widokiem na drogach, ale otrzymuje wyróżnienia, takie jak „Best SUV/Crossover” przyznane w 2016 r. przez Greater Atlanta Automotive Media Association czy drugie miejsce w kategorii „Kompaktowe SUVy” w organizowanym przez „Auto Świat” plebiscycie „Złota Kierownica 2016”.

Samochodem stworzonym według bardzo zbliżonego pomysłu co QX30 jest Volvo V40 Cross Country. Jako najważniejsi konkurenci kompaktowego crossovera Infiniti wymieniane są jednak jego mercedesowski odpowiednik- GLA, BMW X1 oraz Audi Q3. Niektórzy klienci mogą potraktować go także jako alternatywę dla nieznacznie mniejszego Mini Countryman lub większego Lexusa NX.

Ci, których uterenowione auta kompaktowe przekonują głównie stylem, mogą zestawić QX30 z niemającym napędu na cztery koła DS4 Crossback. Brytyjscy dziennikarze wspominają z kolei o możliwości rynkowej rywalizacji z bardziej terenowym Range Roverem Evoque.

Wnętrze

Słowo „premium” łączy Infiniti z Mercedesem. Wyznacza punkty wspólne, takie jak wysokiej jakości tworzywa czy współdzielone przez QX30 i GLA rozwiązania techniczne zwiększające komfort. Na przykładzie tych dwóch modeli można jednak poznać także różnice między europejskim i dalekowschodnim rozumieniem „premium”.

Podczas gdy wielka trójka niemieckich producentów oczekuje, że osoba kupująca bardzo zaawansowany technicznie samochód dopłaci za elementarne wręcz funkcje, takie jak regulacja odcinka lędźwiowego foteli, w salonach japońskich firm można nabyć kompletnie wyposażone samochody za mniejsze pieniądze. Zazwyczaj odbywa się to kosztem liczby dostępnych konfiguracji wyposażenia i napędu.

QX30 występuje w dwóch wersjach wyposażeniowych: Premium i Premium Tech. Już w pierwszej z nich w cenę auta wliczone są m.in. nawigacja INFINITI InTouch, system audio z cyfrowym radiem DAB, odtwarzaczem płyt CD i sześcioma głośnikami, układ ostrzegania przed kolizjami z przodu (FCW - Forward Collision Warning) i zatrzymywania pojazdu, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja oraz nawiewy w tylnej konsoli centralnej.

Dopłacając ok. 22,5 tys za Premium Tech (wersja dostępna tylko z silnikiem Diesla), klient otrzymuje m.in. kamerę cofania z czujnikami z przodu i z tyłu, automatycznego asystenta parkowania z panoramiczną kamerą 360° (AVM – Around View Monitor) i funkcją wykrywania ruchomych obiektów (MOD – Moving Object Detection), elektryczną regulację przednich foteli z funkcją pamięci oraz skórzaną tapicerkę Nappa.

Za ok. 2,6 tys. zł. do odmiany Premium Tech zamówić można zestaw stylizacyjny Café Teak, na który składają się fotele Chocolate Brown ze skórzaną tapicerką Nappa w kolorze Chocolate z grafitowymi wstawkami i czarnymi przeszyciami, przyciemniane szyby tylne, lusterka zewnętrzne w kolorze „satynowy chrom” ze zintegrowanymi kierunkowskazami LED oraz aluminiowe nakładki progów.

Krótka lista opcji oferowanych poza pakietami, oprócz systemu nagłośnieniowego BOSE® Premium obejmuje przyciemniane tylne szyby w cenie ok. 1,7 tys. zł oraz kosztujące ok. 4,2 tys. zł okno dachowe z elektryczną osłoną przeciwsłoneczną. Rozwiązanie to może ograniczyć miejsce nad głowami pasażerów z tyłu. Przestrzeń z przodu oraz zakres regulacji kierownicy i foteli

We wnętrzu QX30 spotkać można elementy przypominające o pokrewieństwie z GLA - dźwignię zmiany biegów rodem z Mercedesów z pakietem AMG, panel elektrycznego sterowania foteli wkomponowany w tapicerkę drzwi, dźwignię kierunkowskazów ulokowaną z lewej strony kierownicy oraz mercedesowski panel klimatyzacji. Niektórzy recenzenci krytykują jego niskie umiejscowienie. Częste są natomiast pochwały za wysokiej jakości materiały na drzwiach i desce rozdzielczej. Pewne oszczędności dostrzegane są jedynie w dolnej części kabiny.

W przeciwieństwie do Mercedesa ekran systemu informacji i rozrywki nie został wyodrębniony z deski rozdzielczej. Ma on średnicę 7 cali i różni się od tego montowanego w GLA także dotykową obsługą. Można jednak spotkać opinie, że ustępuje grafiką oraz szybkością odpowiedzi stosowanemu w BMW układowi iDrive.

Według danych producenta pojemność bagażnika QX30 to 430 l, czyli o 10 l więcej niż w BMW X1 i Audi Q3. Zdaniem recenzentów Infiniti ustępuje pod tym względem GLA, dla którego podawane są wartości 421 l (strona internetowa Mercedesa) i 481 l (niektóre media). W odróżnieniu od japońskiego crossovera, Mercedes ma schowek pod podłogą bagażnika.

Za kierownicą

QX30 przedstawiany jest jako samochód dostarczający wrażeń z jazdy bliższych  kompaktom niż SUVom i crossoverom. Charakterystyka układu napędu na cztery koła, przekazującego do 50% momentu obrotowego na tylną oś, wskazuje, że jego głównym zadaniem jest zwiększanie przyczepności w zakrętach i przy ruszaniu, a możliwość pokonania trochę trudniejszych dróg stanowi tylko dodatek.

Zdaniem testujących, crossover Infiniti to auto o twardym zawieszeniu, które  równocześnie zapewnia bardzo dobry komfort resorowania i stabilność w zakrętach. Zdarzają się jednak dziennikarze uważający, że nadwozie zbytnio się przechyla.

Rozbieżne są też opinie o pracującym z pewnym oporem układzie kierowniczym. Wymaga on trochę wysiłku przy manewrowaniu, ale pozwala lepiej wyczuć ruchy samochodu. Na jednoznacznie pozytywną ocenę zasługują natomiast wartości drogi hamowania. Rozpędzone do 100 km/h QX30 zatrzyma się na odcinku krótszym niż 36 m.

Silniki

Początkowo QX30 oferowany był tylko z dieslowskim motorem o pojemności 2143 cm3 oznaczanym jako „2,2” łączonym z siedmiostopniową dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła.

QX30 2.2D osiąga 170 KM a jego maksymalny moment obrotowy, wynoszący 350 Nm dostępny jest od 1400 do 3400 obr./min. Wysokoprężna jednostka pozwala przyśpieszyć od 0 do 100 km/h w 8,5 s. W testach zużywa zwykle ok. 5,2 l na 100 km przy spokojnej jeździe w trasie, ok. 8 l przy autostradowych 140 km/h a w cyklu miejskim ok. 9 l.

W dieslowskim QX30 montowany jest system aktywnej redukcji hałasu (ANC – Active Noise Cancellation). Jak piszą dziennikarze brytyjskiego „Autocar”, przy stałych obrotach silnika, w średnim zakresie np. w czasie jazdy ze stałą prędkością po autostradzie ANC „dokonuje cudów”. Narzekania innych recenzentów na głośną pracę jednostki napędowej wskazują, że system może reagować z pewnym opóźnieniem na zmiany obciążenia.

W 2017 r. do gamy QX30 dołączył mercedesowski benzynowy motor o pojemności dwóch litrów i mocy 211 KM. Auto z tym napędem jest o niecałe 2,3 tys. zł. tańsze, ma taki sam maksymalny moment obrotowy i większą moc, a pod względem spalania nie powinno odbiegać od jednostki wysokoprężnej. QX30 2.0T wydaje się zatem lepszym wyborem.

Technologia i bezpieczeństwo

QX30 to samochód o niemal kompletnym wyposażeniu. Jego lista opcji jest dość krótka. W dostępnym dla wersji Premium Tech, wycenionym na ok. 10 tys. zł pakiecie „Bezpieczeństwo” otrzymać można inteligentny tempomat (ICC – Intelligent Cruise Control) oraz system ostrzegania przed martwym polem (BSW – Blind Spot Warning).

Do odmiany Premium za ok. 6 tys zł dokupić można pakiet Tech. Obejmuje on automatycznego asystenta parkowania,   kamerę cofania, inteligentny kluczyk (I-key — system otwierania drzwi i zapłonu silnika niewymagający użycia kluczyka) oraz zewnętrzne klamki wykończone chromem.

Pozytywnie oceniane przez większość recenzentów, wykorzystujące 10 głośników nagłośnienie BOSE® Premium kosztuje ok. 4 tys zł.

QX30 nie było poddawane testom zderzeniowym EuroNCAP, ale oparte na tej samej platformie Q30 zostało w nich ocenione na pięć gwiazdek.

Na ubiegłorocznych Londyńskich Targach Sztuki (London Art Fair 2016) zaprezentowano QX30, w którym połowa nadwozia ozdobiona była „dywanem” w kolorze przypominającym lakier Liquid Copper. Efekt ten został uzyskany za pomocą 48 000 przytwierdzonych do karoserii auta miedzianych pinezek. Współtwórczynią artystycznego projektu Infiniti była Rachel Ducker.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi A3 Sportback

Praktyczny hatchback klasy premium z wysokiej jakości wnętrzem


Cena od 106 400 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

BMW serii 1

Angażujący w prowadzenie, kompaktowy hatchback klasy premium


Cena od 111 000 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Lexus CT

Jeden z niewielu hybrydowych hatchbacków na rynku


Cena od 117 900 PLN
Ocena t4c: 6.7/10
Zobacz

Mercedes-Benz klasy A

Atrakcyjny hatchback o szerokich możliwościach konfiguracji


Cena od 91 600 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()