Kia Sorento

Kia

Cena od 175 500 do 195 500 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • 7 foteli
  • ciekawy design
  • dobra jakość wnętrza

Słabe strony

  • organiczona paleta silników
  • przeciętne właściwości jezdne

Ocena t4c: 7.5/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 9.0 s do 10.4 s
Action
liczba miejsc
7
Action
pojemność bagażnika
605/1662
Action
zużycie paliwa
od 6.1 l do 6.7 l / 100km
Action
moc
od 185 KM do 200 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Kia Sorento trzeciej generacji zadebiutowała na polskim rynku w styczniu 2015 roku. Sorento to największy SUV Kii, który konkuruje głównie z Hyundaiem Santa Fe i Skodą Kodiaq, choć podobne cechy można odnaleźć także w Fordzie Edge czy Mitsubishi Outlander.

Tym, co wyróżnia Kię Sorento na tle konkurencji jest siedmiomiejscowe wnętrze niezależnie od wybranej wersji wyposażenia oraz stosunkowo atrakcyjne ceny. Tak jak wszystkie modele marki Kia, Sorento objęte jest aż siedmioletnią gwarancją producenta.

Wnętrze

Kia Sorento trzeciej generacji jest aż o10 cm dłuższa niż poprzedniczka, a rozstaw osi zwiększył się o 8 cm. Dzięki temu 5 osób w Sorento mieści się bez problemu. W środkowym rzędzie nie ma ograniczającego miejsce na nogi tunelu środkowego. Dodatkowe dwa miejsca ukryte pod podłogą bagażnika, podobnie jak w innych samochodach tego segmentu, sprawdzą się jedynie na krótkich dystansach. Dostęp do nich jest utrudniony, ale przestrzeń na nogi i nad głową jest większa niż u konkurencji.

Pasażerowie drugiego i trzeciego rzędu siedzeń w Kii Sorento mają nie tylko przestrzeń, ale także podłokietnik, miejsce na kubki, osobne gniazdo USB i nawiewy klimatyzacji. Na dodatek fotele składa się w bardzo zmyślny sposób, dźwigniami w ściance bagażnika. Kanapa tylna jest trzyczęściowa, ale nie posiada przepustu na długie przedmioty. Tak czy inaczej, Sorento zapewnia szeroki zakres prostej aranżacji wnętrza.

Pojemność bagażnika Kii Sorento w standardowym ustawieniu to 605 litrów i jest to przeciętna wartość w tym segmencie. Więcej oferuje Skoda Kodiaq (720 l), ale pokrewny Hyundai Santa Fe mniej, bo zaledwie 516 litrów. W Kii przestrzeń tę można powiększyć, przesuwając kanapę do przodu.

Maksymalna pojemność przestrzeni bagażowej wynosi przeciętne 1662 litry, ale z płaską podłogą. Gdy na pokładzie jest 7 osób, bagaże należy zostawić w domu, bo zostaje zaledwie 140 litrów bagażnika. W wersji XL klapa bagażnika podnosi się i zamyka elektrycznie (chociaż brakuje - coraz bardziej popularnego - systemu jej otwierania przez ruch stopy pod zderzakiem).

Wnętrze Kii Sorento zbudowano z materiałów wysokiej jakości - miękkich i przyjemnych w dotyku. Koreańskiemu producentowi w kwestii jakości i spasowania coraz bliżej do europejskich rywali. Od wersji L można mieć w Sorento skórzaną tapicerkę w kolorze czarnym lub czarno-beżowym. W podstawowej wersji jedynym sposobem na rozświetlenie monotonnego, czarnego wnętrza jest dokupienie dużego okna dachowego za 4000 zł.

Za kierownicą

We wszystkich wersjach wyposażenia, poza najtańszą, fotele przednie Kii Sorento ustawiane są elektrycznie w 8 kierunkach, co pozwala dobrać idealną pozycję za kierownicą każdemu kierowcy. Wysoka pozycja za kierownicą daje poczucie bezpieczeństwa i doskonałą widoczność. Kia posiada tryby jazdy Eco, Normal i Sport, ale główną różnicą między nimi jest reakcja na wciśnięcie gazu.

Kia Sorento świetnie radzi sobie na wyboistych odcinkach dróg, gdzie jej komfortowe zawieszenie nie pozwala przenieść drgań do kabiny. Nie znaczy to, że nie radzi sobie na zakrętach. Jak na tak wysokie auto pokonuje je bardzo pewnie. Dopiero seria gwałtownych manewrów wyprowadza Sorento z równowagi i do akcji stanowczo wkracza układ stabilizacji toru jazdy.

Kia Sorento najlepiej spisuje się na drogach szybkiego ruchu. Jej relaksujący charakter z automatem i miękkim zawieszeniem powoduje, że jest świetnym środkiem transportu na długie trasy. Automatyczna skrzynia utrzymuje niskie obroty nawet przy prędkościach autostradowych, a do kabiny nie docierają natarczywe szumy opon i wiatru.

Kia Sorento ma 185 mm prześwitu - nie jest to imponująca wartość i w terenie auto radzi sobie przeciętnie. Napęd na 4 koła pomaga podjechać pod bardziej strome wzniesienie czy wjechać na luźne nawierzchnie dzięki seryjnej blokadzie mechanizmu różnicowego załączanej przyciskiem w kabinie. Wtedy moc trafia symetrycznie na wszystkie koła, co powinno wystarczać w zdecydowanej większości sytuacji.

Silniki

Kia Sorento napędzana jest wyłącznie silnikami Diesla. Warto zainteresować się przede wszystkim silnikiem 2,0 CRDi o mocy 185 KM, gdyż z silnikiem 2,2 CRDi samochód jest obłożony wyższą akcyzą. Różnica w osiągach jest niewielka - przyspieszenie do 100 km/h lepsze o 1,4 sekundy (9 sekund kontra 10,4) i prędkość maksymalna większa o zaledwie 3 km/h, co nie uzasadnia różnicy w cenie. Wadą oferty Kii jest brak alternatywy w postaci silnika benzynowego.

Dwulitrowa jednostka we wszystkich wersjach współpracuje z automatyczną, sześciobiegową skrzynią. Większy silnik o pojemności 2,2 litra w najtańszej wersji M można mieć tylko z manualną przekładnią, a w pozostałych wersjach także z automatem.

Zużycie paliwa w przypadku silnika 2,0 CRDi jest zaskakująco niskie jak na dużego SUV-a z automatyczną skrzynią. W trasie wynik 5,5 litra jest osiągalny, spokojna jazda po mieście da wynik w okolicach 6,5-7 litrów na 100 km. Jednostka 2,2 CRDi nie powinna znacząco odbiegać od tych wartości, jedynie trzeba pamiętać, że z manualną skrzynią Kia Sorento będzie spalać od 0,5 do 1 litra mniej w stosunku do samochodu wyposażonego w automat.

Technologia i bezpieczeństwo

Kia Sorento w 2014 roku uzyskała wzorową notę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa EuroNCAP. Kia zastosowała system aktywnej pokrywy silnika przyczyniającej się do lepszej ochrony pieszego w razie wypadku, co odnotowali specjaliści z EuroNCAP, przyznając aż 71% punktów w tej dziedzinie.

Oprócz tego już w podstawowej wersji wyposażenia Kia ma system monitorowania martwego pola, kamerę cofania z czujnikami z przodu i z tyłu czy nawigację i połączenie Bluetooth z telefonem. Są trzy wersje wyposażenia: M, L oraz XL i w każdej z nich Kia Sorento prezentuje fantastyczną relację ceny do jakości. Pod względem wyposażenia Kia może konkurować ze znacznie droższymi SUV-ami. Jedyną wadą koreańskiej propozycji jest krótka lista opcji.

W cenie 9000 zł do Kii w najbogatszej wersji XL można dokupić Pakiet Technologiczny. W jego skład wchodzi m.in. system kamer z widokiem 360 stopni, aktywny tempomat i system automatycznego parkowania. Jest to opcja, którą warto rozważyć, ale niedostępna w tańszych wersjach.

Sorento to także nazwa małej wioski w Illinois, ale twórcom Kii prawdopodobnie nie chodziło o jej upamiętnienie.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Ford Edge

Komfortowy i niezwykle przestronny SUV o amerykańskiej stylizacji


Cena od 168 450 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Hyundai Snata Fe

Komfortowy SUV i atrakcyjny SUV, który pomieści do 7 osób


Cena od 131 300 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Mazda CX-5

Jeden z najlepszych SUV-ów w kwestii właściwości jezdnych


Cena od 95 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Mitsubishi Outlander

Praktyczny SUV z mnóstwem miejsca we wnętrzu, ale skromną paletą silników


Cena od 99 990 PLN
Ocena t4c: 6.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()