Lancia Ypsilon

Lancia

Cena od 42 832 do 65 256 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • oryginalny i stylowy design
  • świetnie sprawdza się w mieście.

Słabe strony

  • pzeciętna przestronność kabiny
  • przeciętny poziom bezpieczeństwa.

Ocena t4c: 6.4/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 11.4 s do 14.5 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
245
Action
zużycie paliwa
od 3.8 l do 5.2 l / 100km
Action
moc
od 69 KM do 95 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Lancia Ypsilon to mały miejski hatchback, który zadebiutował w 1995 roku jako Lancia Y, ale tak naprawdę pierwszy Ypsilon pojawił się w 2003 roku. Obecna generacja została zaprezentowana na początku 2011 roku, natomiast pod koniec 2015 roku przeszła delikatny facelifting. Na chwilę obecną to jedyny model Lancii w ofercie po zakończeniu produkcji Delty, a także modeli powiązanych z Chryslerem (Flavia, Voyager, Thema). Auto dzielące płytę podłogową z Fiatem 500 i Fordem Ka jest produkowane w Polsce, w fabryce w Tychach, wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback.

Wnętrze

Deska rozdzielcza Ypsilona ma zachwycać stylem i oryginalnością, ale niekoniecznie urzeknie funkcjonalnością. Największe kontrowersje budzi umieszczony na środku zestaw zegarów, które w słoneczny dzień mogą stać się nieczytelne. Po faceliftingu została zmieniona konsola środkowa z nowym systemem multimedialnym Uconnect z 5-calowym ekranem dotykowym i wbudowaną nawigacją TomTom. To system dobrze znany z Fiata, działa szybko i łatwo się go obsługuje. Jakość materiałów jest porównywalna z tymi, jakie odnajdziemy w Fiacie 500, a wnętrze możemy ożywić, decydując się na oferowane rozmaite warianty kolorystyczne plastików i tapicerek. Z przodu Lancii zastaniemy zaskakująco dużo miejsca jak na auto tej wielkości, z powodzeniem zmieści się tu kierowca o wzroście 2 metrów. Na tylnej kanapie będzie jednak ciasno – wyżsi pasażerowie mogą nie czuć się komfortowo. Niewielki bagażnik mieści tylko 245 litrów i nie rozpieszcza żadnymi funkcjonalnymi rozwiązaniami w postaci choćby niewielkich schowków czy haczyków.

Za kierownicą

Lancia to typowe, bardzo zwinne auto miejskie. Zawieszenie jest sprężyste i dobrze radzi sobie z nierównościami, układ kierowniczy działa lekko, ale nie należy do zbyt precyzyjnych. Ypsilon w standardzie posiada funkcję City, która znacznie zwiększa siłę wspomagania i sprawia, że kręcenie kierownicą podczas manewrów jest sporo łatwiejsze. Lewarek ma długie skoki, a te nie sprzyjają szybkim i precyzyjny zmianom biegów. Do pełni szczęścia przydałaby się lepsza widoczność do tyłu i seryjne czujniki parkowania.

Silniki

Trzy silniki oferowane przez Lancię w modelu Ypsilon to wystarczający wybór do małego miejskiego hatchbacka. Benzynowe to 1,2 o mocy 89 KM i 0,9 Twin Air o mocy 85 KM, a turbodiesel – 1,3 MultiJet o mocy 95 KM (silnik, który napędza również większego Fiata Tipo). Pierwsza jednostka ma cztery cylindry, nie posiada turbo i nie imponuje osiągami (przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu 14,5 s). Stworzono ją do miasta i kto od Ypsilona nie oczekuje dynamiki, ten powinien zostać przy 1,2 l, zwłaszcza że jest najtańszy i zużywa całkiem rozsądne 5 l/100 km. Drugi to 2-cylindrowiec z turbosprężarką o bardzo przeciętnej kulturze pracy (choć ciekawym brzmieniu), ale znacznie prężniejszy (przyspiesza do 100 km/h w 11,9 s) i oszczędniejszy (4,1 l/100 km). Seryjnie występuje jedynie z sekwencyjną skrzynią biegów MTA z automatycznym sprzęgłem. Natomiast 1,3-litrowy silnik wysokoprężny jest od 0,9 Twin Air tylko nieco żwawszy (11,4 s) i zużywa niewiele mniej paliwa (średnio 3,8 l/100 km), za to wymaga dopłaty prawie 10 tys. zł względem benzynowego 1,2 i 2 tys. względem 0,9 TwinAir.

Technologia i bezpieczeństwo

Lancia Ypsilon wyposażona jest seryjnie tylko w przednie i kurtynowe poduszki powietrzne, a także w system dynamicznej kontroli jazdy ESC. Boczne airbagi z przodu wymagają już dopłaty. Dlatego też auto otrzymało zaledwie 2 gwiazdki (na 5 możliwych) w teście zderzeniowym Euro NCAP. Najgorzej wypadło podczas czołowego zderzenia pełną szerokością z niedeformowalną przeszkodą. Punkty odjęto także za brak nowoczesnych asystentów bezpieczeństwa. Zdecydowanie lepiej Ypsilon wypada w kwestii wyposażenia podnoszącego komfort oraz pod względem indywidualizacji. W aucie znajdziemy m.in. automatyczną klimatyzację, system audio z nawigacją i zestawem audio firmy Bose, tempomat oraz szklany dach. Ponadto do wyboru jest kilkanaście lakierów (z kombinacją lakierowania dwukolorowego), sześć tapicerek (w tym dwie skórzane) czy też pięć wzorów felg z lekkich stopów.

Lancię Ypsilon znajdziemy w salonach w Europie, a także w Maroku i Izraelu. Jeszcze do niedawna była sprzedawana w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Japonii pod marką Chryslera, ale została wycofana z oferty zgodnie z decyzją o zakończeniu sprzedaży aut Chrysler.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Alfa Romeo Mito

3-drzwiowy hatchback o ciekawej stylizacji i przeciętnym wnętrzu


Cena od 53 475 PLN
Ocena t4c: 6.1/10
Zobacz

Audi A1 Sportback

Ekonomiczny i szybki hatchback klasy premium - dobry w mieście i w trasie


Cena od 78 700 PLN
Ocena t4c: 7.6/10
Zobacz

BMW serii 1

Angażujący w prowadzenie, kompaktowy hatchback klasy premium


Cena od 111 000 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Mazda 2

Jeden z najciekawszych i najlepiej jeżdżących miejskich hatchbacków


Cena od 54 900 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()