Lexus NX

Lexus

Cena od 149 000 do 266 100 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • oryginalny desing
  • świetna jakość wnętrza
  • niska awaryjność

Słabe strony

  • mniej praktyczny niż konkurenci
  • przeciętny system multimedialny

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.1 s do 9.3 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
580/1625 lub 555/1600 (hybryda)
Action
zużycie paliwa
od 5.0 l do 7.9 l / 100km
Action
moc
od 197 KM do 238 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Lexus NX zadebiutował w 2014 roku podczas pekińskiego salonu samochodowego. Jest to najmniejszy (do czasu pojawienia się modelu UX) SUV w ofercie tego japońskiego producenta. Model ten dzieli wiele podzespołów z Toyotą RAV4, w tym płytę podłogową oraz część oferty silnikowej.

Wyglądem Lexus NX nawiązuje do innych SUV-ów tej marki. Front wyróżnia się charakterystycznym grillem oraz unikalnymi dzielonymi światłami – typowymi dla nowych Lexusów. W linii bocznej wprowadzono bardzo dużo ostrych przetłoczeń.

NX jest absolutnym bestsellerem Lexusa– model ten został bardzo ciepło przyjęty na niemal wszystkich rynkach, w tym polskim, gdzie w 2015 i 2016 roku był jednym z najchętniej wybieranych SUV-ów.

 

Lexus NX formalnie przynależy do segmentu premium i rywalizuje z takimi autami jak Audi Q5 czy BMW X3. Japończycy oczywiście kroczą swoją własną drogą, stosując rozwiązania, których próżno szukać u konkurencji – jest to między innymi sprawdzony napęd hybrydowy zastępujący jednostki wysokoprężne. W zależności od wariantu Lexus NX standardowo oferowany jest z elektronicznie sterowanym napędem na cztery koła (w przypadku wersji benzynowej), zaś w hybrydzie do wyboru jest klasyczny napęd na przednią oś lub 4x4, gdzie tylna oś napędzana jest oddzielnym silnikiem elektrycznym.

 

W 2017 roku przeprowadzono lifting Lexusa NX. Zewnętrznie nowy model wyróżnia się innymi zderzakami i innym ukształtowaniem świateł oraz nowymi kolorami lakieru. W środku nie wprowadzono większych zmian. Dopracowano natomiast układ jezdny – pojawiły się nowe stabilizatory, sprężyny oraz tuleje w wahaczach. W opcji dostępne jest również zawieszenie adaptacyjne.

Wnętrze

Kokpit Lexusa NX reprezentuje typowo japoński styl projektowania. Model ten wyróżnia się charakterystyczną konsolą centralną – na jej szczycie zamocowano na stałe ekran systemu radionawigacyjnego, zaś poniżej znalazło się miejsce na analogowy zegarek oraz panel klimatyzacji. Sterowanie pozostałymi funkcjami zgromadzono w kilku przyciskach ulokowanych tuż obok lewarka skrzyni biegów. Tam też znajduje się touchpad odpowiedzialny za sterowanie systemem inforozrywki.

W opinii dziennikarzy nie jest to tak wygodne rozwiązanie jak pokrętła u niemieckich konkurentów – ciężko z niego korzystać w czasie jazdy, głównie ze względu na bardzo słabą reakcję na dotyk. Do tego rozwiązania trzeba się po prostu przyzwyczaić.

 

Ilość miejsca we wnętrzu Lexusa NX jest zadowalająca, choć samochód ten zdecydowanie nie należy do najprzestronniejszych. Kierowca, jak i pasażer podróżujący z przodu, bez problemu znajdą dogodną pozycję. Fotel ma szeroki zakres regulacji i jest bardzo dobrze wyprofilowany.

Jedyną wadą jest dość krótkie siedzisko – to może być problemem dla wyższych osób. Z tyłu zaś wygodnie usadowią się dwie osoby. Środkowe miejsce należy traktować awaryjnie – podróż z kompletem pasażerów nie powinna być zbyt długa. Ilość miejsca na nogi jest zadowalająca, choć nie oszałamiająca – osoby mierzące do około 180 centymetrów wzrostu nie powinny mieć problemu. O przestrzeń nad głową nie trzeba się martwić – tej jest wystarczająco dużo.

 

Bagażnik Lexusa NX nie należy do najpojemniejszych. Mieści on od 475 w wersji hybrydowej do 550 litrów w klasycznej odmianie benzynowej (z możliwością powiększenia do 1520 l), co stawia go zdecydowanie poniżej klasowych konkurentów. Na szczęście zachowano ustawny kształt, co pozwala na zapakowanie większych przedmiotów.

 

Materiały wykończeniowe w Lexusie są dobre, choć widać ich typowo japoński rodowód. Oznacza to, że wyróżniają się specyficzną fakturą, a w samym kokpicie nie zabraknie elementów wykonanych z twardszych tworzyw. Na szczęście wszystko zostało spasowane z należytą starannością, dzięki czemu do kierowcy i pasażerów nie docierają niepożądane dźwięki – sprawia to wrażenie typowej japońskiej solidności. Opcjonalnie można zdecydować się na bardzo ciekawe skórzane obszycie foteli, jak i boczków drzwi, co wprowadzi nieco luksusowej atmosfery do wnętrza.

 

Za kierownicą

Lexus NX został wyraźnie inaczej zestrojony niż jego technologiczny bliźniak, czyli Toyota RAV4. Postawiono tutaj na nieco sztywniejsze zawieszenie (kosztem komfortu) oraz minimalnie zmniejszono prześwit. Dzięki temu jednak NX świetnie sprawdza się nie tylko podczas dłuższych podróży, ale także w ostrzejszych zakrętach, gdzie nie wykazuje tendencji do nadmiernych wychyłów nadwozia, chociaż – podobnie jak u konkurentów – bezpieczna podsterowność pojawia się dość wcześnie. Żywiołem Lexusa NX nie jest natomiast „teren” – co najwyżej szutrówka, gdzie poradzi sobie lepiej od każdego niższego auta.

 

Układ kierowniczy w NX jest wspomagany dość delikatnie i wbrew wszelkim trendom w prowadzenie trzeba włożyć nieco więcej siły. Odwdzięcza się to natomiast większą przyjemnością z jazdy oraz lepszym poczuciem kontaktu z autem. W gorszych warunkach pogodowych doskonale sprawdza się napęd na cztery koła.

W zależności od wersji silnikowej realizowany jest on na dwa sposoby – w przypadku hybrydy jedna oś napędzana jest za pomocą jednostki elektrycznej, zaś w klasycznej benzynie wykorzystywane jest sprzęgło wielopłytkowe.

 

Silniki

Osoby decydujące się na Lexusa NX nie mają wielkiego wyboru w kwestii jednostek napędowych. W ofercie znajduje się 240-konna turbodoładowana benzyna o pojemności dwóch litrów oraz hybryda wykorzystująca 2.5-litrowego „benzyniaka”, a także silnik elektryczny. Generuje ona łącznie 197 koni mechanicznych.

 

Jednostka stricte benzynowa przypadnie do gustu osobom, które podróżują często w trasie. Zapewnia ona świetną dynamikę, choć jest okupiona wysokim zużyciem paliwa – niestety, w tej kategorii Lexus wypada dosyć przeciętnie. Dziennikarze zwracają uwagę na fakt, iż niezależnie od prędkości w trasie, ciężko jest osiągnąć zużycie niższe niż 9 litrów na każde sto kilometrów. W mieście zaś wartości te wyraźnie wzrastają, nawet do 13, 14 litrów. Niemieccy rywale potrafią być bardziej ekonomiczni.

 

Dla tych, którzy będą wykorzystywać to auto głównie na terenie miasta, zdecydowanie lepszą propozycją jest wersja 300h, czyli hybryda. Zapewnia ona przyzwoite osiągi przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Przyzwyczajenia wymaga jedynie skrzynia biegów – jest to przekładnia typu CVT, która przy dynamicznym przyspieszaniu wkręca i utrzymuje silnik na wysokich obrotach, co owocuje zwiększonym hałasem w kabinie. Wersja z doładowaną jednostką benzynową wykorzystuje klasyczny 6-biegowy automat.

 

Ciekawostką jest fakt, iż jednostka 2.0 Turbo pracuje w dwóch trybach – Otto i Atkinsona. W dużym uproszczeniu oznacza to, iż dostosowuje się ona do aktualnego obciążenia, co ma dodatkowo obniżyć zużycie paliwa. 2.5-litrowy silnik pracuje wyłącznie w trybie Atkinsona, przez co pomimo swojej niemałej pojemności generuje dość niską moc. Jest to jednak uzupełniane przez silnik elektryczny, zaś całość dzięki świetnej optymalizacji pod kątem zużycia paliwa pozwala na osiąganie wręcz abstrakcyjnych wyników, co sprawi, iż widok dystrybutora stanie się rzadkością.

Technologia i bezpieczeństwo

Lexus NX w niczym nie ustępuje swoim większym braciom, jak i konkurentom. Na pokładzie znajdziemy wiele dodatków z zakresu bezpieczeństwa. Nie zabraknie aktywnego tempomatu czy szeregu asystentów dbających o bezpieczeństwo, takich jak system autonomicznego hamowania w sytuacji awaryjnej czy układ monitorujący poruszanie się po obranym pasie ruchu. Podczas nocnych podróży można docenić ledowe oświetlenie – światła mijania są skuteczne, choć na tle konkurencji nie wypadają najlepiej – mają nieco mniejszy zasięg.

 

Lexus NX uzyskał pięć gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP.

Lexus NX jest najlepiej sprzedającym się modelem Lexusa w Polsce

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi Q3

Popularny crossover klasy premium z najlepszym wnętrzem w klasie


Cena od 119 600 PLN
Ocena t4c: 7.4/10
Zobacz

Land Rover Range Rover Evoque

Crossover klasy premium - stylowe nadwozia i dobre właściwości w terenie


Cena od 159 900 PLN
Ocena t4c: 6.9/10
Zobacz

Porsche Macan

Najbardziej sportowy crossover na rynku w standardzie z napędem 4x4


Cena od 232 320 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Toyota C-HR

Niewielki crossover o ciekawej stylizacji i dobrych właściwościach jezdnych


Cena od 81 900 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()