Lexus RC F

Lexus

Cena od 397 900 do 468 700 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • wolnossący silnik V8
  • wszechstronny charakter.

Słabe strony

  • archaiczny system multimedialny
  • większa w porównaniu z rywalami masa własna.

Ocena t4c: 8.9/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 4.5 s do 4.5 s
Action
liczba miejsc
4
Action
pojemność bagażnika
366
Action
zużycie paliwa
od 10.8 l do 10.8 l / 100km
Action
moc
od 477 KM do 477 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

RC F to sportowe coupe Lexusa z napędem na tylne koła i potężnym silnikiem V8 pod maską – szybsza i bardziej efektowna wersja modelu RC. RC F kontynuuje tradycję sportowych modeli Lexusa linii F, japońskiego odpowiednika AMG w Mercedesie czy M w BMW.

RC F dobrze łączy wysoki komfort podróżowania na długich dystansach ze sportową charakterystyką, angażującym prowadzeniem i świetnymi osiągami. Samochód pojawił się na rynku w 2014 roku jako rywal dla BMW M4 czy Mercedesa-AMG C63 Coupe.

RC F oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia, w tym wersji Carbon, która w standardzie posiada sportowy mechanizm różnicowy i elementy z włókna węglowego (np. pokrywę silnika). Cena tej wersji przekracza jednak 450 tys. zł.

Wnętrze

Lexus modelem RC F udowadnia, że potrafi tworzyć wnętrza najwyższej jakości. Kabina RC F już w standardzie posiada bardzo bogate wyposażenie, mamy więc pod dostatkiem miękkiej w dotyku skóry, ozdobne listwy z włókna węglowego oraz mnóstwo miękkiego tworzywa dookoła. Jakość spasowania i montażu wszystkich elementów stoi na bardzo wysokim poziomie i daje poczucie, że nawet po dłuższym czasie nie pojawią się tu żadne niepożądane odgłosy.

W recenzjach modelu można znaleźć zastrzeżenia co do estetyki panelu radia i klimatyzacji, który na tle niemieckiej konkurencji wygląda nieco archaicznie, podobnie jak grafika na ekranie systemu multimedialnego. Funkcjonalności i ergonomii tych rozwiązań nie można jednak nic zarzucić.

Ogromne wrażenie we wnętrzu Lexusa RC F robią sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Są bardzo mocno wyprofilowane, idealnie podtrzymują ciało w zakrętach, a jednocześnie w dłuższych podróżach zapewniają zaskakujący komfort. W RC F siedzimy nieco wyżej niż w BMW M4, jednak niewielki, mięsisty wieniec kierownicy oraz wysoko prowadzona linia okien dają bardzo sportowe wrażenia.

Nieco gorzej przedstawia się sytuacja na dwóch tylnych siedzeniach. Pasażerowie mogą poczuć się nieco klaustrofobicznie. Zapadają się głęboko w otulające, osobne fotele, a na świat patrzą jedynie przez maleńkie boczne okienka i nie mają zbyt wiele miejsca nad głowami ani na wysokości kolan. Z pewnością nie jest to miejsce na pokonywanie dłuższych dystansów i RC F-a należy traktować jako samochód dla dwóch osób.

Rywale w postaci Audi RS5 oraz BMW M4 mogą pochwalić się o niemal 100 litrów większym bagażnikiem w porównaniu z tym 366-litrowym w Lexusie RC F. Nie należy on też do najbardziej praktycznych, chociaż w oparciach tylnej kanapy istnieje otwór, który umożliwi przewożenie dłuższych przedmiotów. Tylną kanapę można złożyć (w stosunku 40:60), jednak powstaje wówczas wysoki próg.

Za kierownicą

Lexus twierdzi, że RC F ma współzawodniczyć z BMW M4, jednak według recenzentów taki punkt odniesienia z góry skazuje RC F-a na porażkę. Japońskie coupe jest cięższe niż M4 i na torze okazuje się przez to mniej zwinne. Sęk w tym, że RC F po prostu nie powinien stawać do konfrontacji z M4, bo odznacza się nieco innym charakterem. Bliżej mu do Forda Mustanga – dostojnego coupe do pokonywania tysięcy kilometrów – stylowego i komfortowego. Tor wyścigowy zwyczajnie nie jest środowiskiem naturalnym Lexusa RC F.

Auto znakomicie odnajduje się za to zarówno na autostradzie, jak i na krętych drogach. Zapewnia fenomenalne wrażenia – w zależności od trybu jazdy, jaki wybierzemy, RC F może w ciszy i spokoju płynąć po asfalcie lub z piskiem opon w akompaniamencie grzmiącego V8 atakować ciasne zakręty.

Jeżeli chcemy maksymalnie wykorzystać osiągi samochodu, będziemy musieli dopłacić do sportowego dyferencjału, który zapewni większą precyzję i zwinność w zakrętach.

Na pochwałę zasługują skuteczne wyciszenie kabiny, bezpośredni i niezbyt mocno wspomagany układ kierowniczy oraz szybka, 8-biegowa skrzynia automatyczna z trybem manualnym.

Silniki

Silnik Lexusa RC F to obiekt wyjątkowo pochlebnych opinii ze strony dziennikarzy motoryzacyjnych. W przeciwieństwie do niemieckich konkurentów japońskie V8 nie korzysta z turbodoładowania, w miejsce którego oferuje dużą jak na współczesne standardy pojemność 5 litrów. Taka mniej skomplikowana konstrukcja w teorii powinna mieć odzwierciedlenie w większej wytrzymałości jednostki w porównaniu z bardziej złożonymi, turbodoładowanymi jednostkami w M4 czy C63.

Japońskie V8 generuje 477 KM i 520 Nm, a więc o ponad 40 KM więcej niż w BMW M4 i około 40 KM mniej niż w Mercedesie-AMG C63. Trzeba jednak pamiętać, że silnik RC F-a zmaga się z większą niż w przypadku rywali masą, co przekłada się na nieco gorszy czas przyspieszenia do 100 km/h – 4,5 s. Według dziennikarzy C63 i M4 również bardziej ochoczo reagują na gaz.

Tak czy inaczej, V8 Lexusa cechuje się urzekającym charakterem, świetnie brzmi, a jednocześnie w trasie – dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym – potrafi być niezwykle ekonomiczny jak na oferowane przez siebie osiągi. Przy spokojnej jeździe autostradą zużycie paliwa nie przekracza 10 l/100 km, a poza obszarem zabudowanym można osiągnąć zużycie na poziomie 8 l/100 km.

Technologia i bezpieczeństwo

Lexus RC F w standardzie wyposażony jest w 8 poduszek powietrznych, a kurtynowe poduszki powietrzne pokrywają całą długość bocznych okien po obu stronach kabiny. Na wyposażeniu znajduje się armia elektronicznych asystentów kierowcy, łącznie z systemem monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu. Samochód wyposażony jest również w sportową wersję zintegrowanego systemu zarządzania dynamiką pojazdu dbającego o to, aby kierowca mógł optymalnie i bezpiecznie wykorzystać moc silnika przenoszoną na tylne koła.

Standardowe wyposażenie Lexusa RC F jest bardzo bogate, dlatego mimo teoretycznie wyższej ceny wyjściowej niż u niemieckich konkurentów okazuje się nieco tańszy w zakupie.

Na liście opcji nadal możemy znaleźć kilka atrakcyjnych dodatków, np. jeden z najlepszych w klasie premium system audio marki Mark Levinson z 17 głośnikami. Warto też rozważyć nabycie wspomnianego wcześniej sportowego dyferencjału oraz systemu adaptacyjnych świateł długich (LED), które pozwolą po zmroku na ciągłą jazdę na światłach drogowych.

Silnik V8 Lexusa RC F wytwarzany jest ręcznie i dostrajany z użyciem stetoskopu, dzięki czemu cechuje się wyjątkową kulturą pracy.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi S5 Sportback

Stylowy, usportowiony liftback w stylu coupe z napędem 4x4


Cena od 308 800 PLN
Ocena t4c: 8.2/10
Zobacz

BMW M4 Coupe

Jedno z najlepszych, sportowych coupe na rynku


Cena od 377 800 PLN
Ocena t4c: 8.9/10
Zobacz

Jaguar F-type Coupe

Połączenie urzekającej stylizacji coupe ze świetnymi osiągami


Cena od 265 900 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Mercedes-AMG C 63 Coupe

Sportowe coupe o porywającym brzmieniu i designie


Cena od 347 800 PLN
Ocena t4c: 9.2/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()