Lexus RX

Lexus

Cena od 251 900 do 403 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • oryginalny wygląd
  • wysoki komfort podróżowania.

Słabe strony

  • brak diesla w ofercie
  • charakterystyka skrzyni CVT.

Ocena t4c: 8.0/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.7 s do 9.5 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
553/1626 lub 539/1612 (hybryda)
Action
zużycie paliwa
od 5.3 l do 7.9 l / 100km
Action
moc
od 238 KM do 313 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Lexus RX to duży, luksusowy SUV marki premium spokrewnionej z Toyotą. Obecnie na rynku znajduje się IV generacja tego modelu, która zadebiutowała na początku 2015 roku i kilka miesięcy później pojawiła się w polskich salonach. Samochód robi duże wrażenie na ulicy ze względu na swoją agresywną stylizację (szczególnie w wersji F Sport) i ogromną przednią osłonę chłodnicy. Z pewnością nie da się go pomylić z żadnym innym SUV-em. Lexus RX rywalizuje na rynku z takimi modelami jak Audi Q7, Volvo XC90 czy BMW X5. W przeciwieństwie do konkurentów Lexus nie oferuje swojego flagowego SUV-a z dieslem. Zamiast tego stawia na wersję hybrydową.

Wnętrze

Wnętrze Lexusa RX budzi bardzo pozytywne odczucia. Od razu po zajęciu miejsca za kierownicą czujemy, że mamy do czynienia z samochodem klasy premium. Duże wrażenie robi jakość spasowania wszystkich elementów – jest równie solidna jak u niemieckich rywali. Widać, że Lexus nie szedł na kompromisy również w kwestii materiałów, nawet w przypadku bazowych wersji RX-a. Nie ma tu miejsca na substytuty – drewno, skóra czy aluminium są prawdziwe, a uzupełniają je oryginalne desenie listew ozdobnych. Mieszane uczucia wśród recenzentów budzi z kolei system multimedialny Lexusa RX. Posiada on duży, poziomy wyświetlacz, działa szybko, podaje wiele przydatnych informacji (np. przepływ energii w wersji hybrydowej) oraz jest intuicyjny w obsłudze. Grafika jednak wydaje się już nieco staroświecka, ma niską rozdzielczość, a obsługa systemu za pomocą joysticka okazuje się nieco bardziej uciążliwa niż w przypadku pokręteł znanych z Audi czy BMW. We wnętrzu RX do dyspozycji mamy mnóstwo schowków – te w drzwiach są otwierane, nie brakuje uchwytów na kubki i miejsc na drobne przedmioty. Pasażerowie siedzący z tyłu nie mogą narzekać na brak miejsca, szczególnie na nogi. Środkowe miejsce należy traktować jednak jako awaryjne – chociaż podłoga jest płaska, to wyższa osoba może dotykać głową podsufitki. W przeciwieństwie do konkurencji w postaci Audi Q7 czy Volvo XC90 Lexus RX nie oferuje wersji 7-osobowej. Kierowca natomiast z pewnością doceni obszerne, wygodne fotele z możliwością podgrzewania i wentylacji oraz szeroki zakres regulacji. W RX-ie siedzi się wysoko, tak jak przystało na SUV-a, chociaż widoczność do tyłu jest nieco ograniczona. Bagażnik Lexusa RX ma 539 l pojemności – zarówno w wersji hybrydowej, jak i benzynowej. To niewiele w porównaniu z konkurentami – BMW X5 oferuje 650 litrów, zaś Volvo XC90 721 litrów. Tak czy inaczej, oparcia tylnej kanapy składa się łatwo przez pociągnięcie dźwigni w bagażniku, a otrzymana w ten sposób powierzchnia na pakowane rzeczy jest idealnie płaska.

Za kierownicą

Lexus RX należy do SUV-ów o bardziej komfortowym charakterze. Zawieszenie pracuje z dużym wyrafinowaniem – nawet przy felgach w większych rozmiarach znakomicie izoluje pasażerów od nierówności nawierzchni. Również wyciszenie wnętrza stoi na bardzo wysokim poziomie, chociaż – jak zauważają recenzenci – na autostradzie, przy prędkościach ponad 140 km/h szum opływającego powietrza jest bardziej wyraźny niż w przypadku Audi Q7 i Volvo XC90. W wersji hybrydowej z bezstopniową skrzynią przy mocnym wciśnięciu gazu do uszu kierowcy dociera dodatkowo dźwięk silnika, pracującego na stałych, wysokich obrotach. Lexus RX w wersji hybrydowej może poruszać się wyłącznie na energii elektrycznej, jednak wymaga to bardzo delikatnego obchodzenia się z gazem (nie da się sprawnie ruszyć spod świateł na samym prądzie) i możliwe jest na dystansie niecałych 4 kilometrów. W RX w standardzie kierowca otrzymuje przełącznik umożliwiający zmianę charakterystyki samochodu (układu kierowniczego, zawieszenia, reakcji na gaz). Do wyboru są cztery tryby: eco, normal, sport oraz sport + (w dwóch najwyższych wersjach wyposażenia). W przypadku wersji hybrydowej pojawia się również przycisk wymuszający jazdę jedynie na silniku elektrycznym. Jednak w realnym użytkowaniu jego wciśnięcie najczęściej spowoduje wyświetlenie komunikatu informującego, że jazda tylko na silniku elektrycznym jest niemożliwa. Lexus RX jak na swoje gabaryty daje się prowadzić pewnie i pozwala na precyzyjną jazdę krętymi drogami, ale nawet w trybie sport+ będziemy czuć, że mamy do czynienia z ciężkim i niezbyt zwinnym SUV-em. To uczucie jest bardziej wyraźne w przypadku cięższej wersji hybrydowej. Można też odczuć przechyły nadwozia, jednak nie będą one na tyle znaczące, aby zniechęcać do szybszego pokonywania zakrętów. Trzeba też zauważyć, że w przeciwieństwie do niemieckich konkurentów RX-a nie można wyposażyć w bardziej komfortowe zawieszenie pneumatyczne.

Silniki

Lexus w swoich modelach nie oferuje silników wysokoprężnych i RX nie stanowi tu wyjątku. Z tego względu paleta jednostek napędowych jest dosyć ograniczona. Do wyboru mamy nowy 4-cylindrowy, 2-litrowy, turbodoładowany motor o mocy 238 KM oraz hybrydowy układ oparty na 3,5-litrowym, wolnossącym V6. 4-cylindrowy silnik o pojemności 2 litrów może wydawać się zbyt słaby do napędzania dużego i ciężkiego SUV-a, ale Volvo w przypadku XC90 pokazuje, że współczesne 2-litrowe jednostki dobrze radzą sobie w tego typu samochodach. W standardzie silnik połączony jest z 6-biegowym automatem i rozpędza RX do 100 km/h w 9,5 s. W SUV-ie klasy premium to zaledwie przeciętny wynik, ponadto aby wykrzesać z jednostki te osiągi trzeba stanowczo wciskać pedał gazu, a to odbija się negatywnie na średnim zużyciu paliwa i sprawia, że w kabinie robi się głośno. Dlatego w przypadku RX-a najlepszym wyborem będzie hybrydowa odmiana oznaczona jako 450h. Spalinowe V6 wspomagane silnikiem elektrycznym generuje łącznie 313 KM mocy, co pozwala na rozpędzenie się do 100 km/h w 7,7 s. Z perspektyw kierowcy to już w zupełności wystarczający poziom osiągów. W tym wypadku trzeba jednak przyzwyczaić się do charakterystyki bezstopniowej skrzyni CVT, która przy mocnym wciśnięciu pedału gazu trzyma silnik na jednostajnych, wysokich obrotach. Osiągi hybrydowego RX-a są niemal identyczne jak te oferowane przezwysokoprężne Volvo XC90 D5. Należy przy tym zauważyć, że w trasie to Volvo okaże się bardziej oszczędne. RX 450h przy płynnej jeździe z prędkościami 110-130 km/h spala niecałe 9 l/100 km. Podobny wynik uzyskuje w mieście, co należy uznać za bardzo dobrą wartość jak na SUV-a z 3,5-litrowym silnikiem benzynowym.

Technologia i bezpieczeństwo

Lexus RX uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. W standardzie otrzymujemy 10 poduszek powietrznych oraz całą paletę elektronicznych asystentów, jak ten rozpoznawania znaków drogowych czy informujący o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu. Lexus RX zarówno w wersji benzynowej, jak i hybrydowej oferuje bogate wyposażenie z zakresu techniki i komfortu. Bez dopłaty już w bazowej wersji odnajdziemy fotele z elektryczną regulacją, system bezkluczykowy, aktywny tempomat, kamerę cofania, 2-strefową automatyczną klimatyzację czy przednie reflektory w technologii LED. Za dopłatą możemy zamówić rewelacyjnie brzmiący system audio Mark Levinson, bezprzewodową ładowarkę do telefonu, jeden z największych wyświetlaczy typu head-up na rynku czy wysokiej jakości skórzaną tapicerkę.

W Lexusie RX dostępne są drewniane wstawki grawerowane laserowo i wykonywane dla Lexusa przez specjalistów z fabryki fortepianów Yamaha.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi Q7

Reprezentacyjny, luksusowy i nowoczesny SUV, który pomieści 7 osób


Cena od 277 000 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

BMW X5

Popularny, praktyczny, wszechstronny i komfortowy SUV klasy premium


Cena od 267 000 PLN
Ocena t4c: 7.6/10
Zobacz

Jeep Grand Cherokee

Reprezentacyjny SUV z mocnymi silnikami i bogatym wyposażeniem


Cena od 136 600 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Mercedes-Benz GLE

Duży SUV z długim stażem na rynku nadal oferuje mnóstwo komfortu


Cena od 259 000 PLN
Ocena t4c: 7.1/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()