Mazda 2

Mazda

Cena od 54 900 do 69 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • bardzo dobre właściwości jezdne
  • efektowny design.

Słabe strony

  • mało miejsca z tyłu
  • niewielki bagażnik.

Ocena t4c: 7.9/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 8.7 s do 12.1 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
280/950
Action
zużycie paliwa
od 4.5 l do 4.9 l / 100km
Action
moc
od 75 KM do 115 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Mazda 2 to przedstawiciel niewielkich miejskich hatchbacków. O ile poprzednia (III) generacja Mazdy 2 nie była zbyt popularna w Polsce, to czwarte wcielenie japońskiego hatchbacka, które zadebiutowało na naszym rynku pod koniec 2014 roku, cieszy się uznaniem dziennikarzy motoryzacyjnych i kierowców. A trzeba przyznać, że model ten zmaga się z mocnymi rywalami w postaci Forda Fiesty, Skody Fabii czy Toyoty Yaris.

„Dwójka” wyróżnia się ciekawym designem, kusi atrakcyjną ceną, dobrymi właściwościami jezdnymi i korzysta ze sprawdzonych technologii, które zapewniły sukces większym modelom marki. Mazda 2 na naszym rynku znajduje się w ofercie jako 5-drzwiowy hatchback.

Wnętrze

Mazda 2 przejęła projekt wnętrza z wyższych modeli japońskiej marki. Wykończenie stoi na bardzo wysokim poziomie. Co prawda, podobnie jak w konkurencyjnych odpowiednikach, odnajdziemy tu sporo twardego, niezbyt przyjemnego w dotyku plastiku, jednak kabina zapewnia przyjemne odczucie jakości i solidności. W wyższych modelach konsola środkowa oraz część tunelu środkowego mogą zostać obszyte skórą, co jest ewenementem w tej klasie samochodów. Wnętrze da się również uatrakcyjnić wstawkami z kolorowego tworzywa (na konsoli środkowej i wokół nawiewów).

Na konsoli środkowej w wyższych wersjach wyposażenia znajdziemy 7-calowy ekran systemu multimedialnego i nawigacji. Przez większość czasu obsługujemy go pokrętłem między fotelami (podobnie jak w Audi czy BMW); ekran reaguje również na dotyk, ale jedynie podczas postoju. W wersji bazowej ekran zastąpiony jest przez niewielki, monochromatyczny wyświetlacz.

Mazda 2 zapewnia sporo miejsca dla kierowcy i pasażera – w przedniej części należy do najszerszych modeli w klasie. Za trójramienną, dobrze leżącą w dłoniach kierownicą „dwójki” siedzimy dosyć nisko; można poczuć, że auto ma bardziej sportowy charakter niż Renault Clio czy Volkswagen Polo. Nieco gorzej pod względem dostępnej przestrzeni wypada tylna kanapa. Dorośli pasażerowie mogą narzekać na niewielką ilość miejsca nad głowami oraz na nogi, a środkowe siedzenie powinno być traktowane jedynie jako awaryjne.

Recenzenci zwracają również uwagę na niewielkie tylne drzwi i wysoko prowadzoną linię okien, które wzmagają odczucie ciasnoty z tyłu. Ponadto siedzi się tu dosyć nisko, co wymaga lekkiego „podkulania” nóg. To jednak typowe przypadłości w przypadku większości małych hatchbacków.

W kwestii pojemności bagażnika Mazda 2 wypada raczej przeciętnie. Oferuje 280 litrów, a więc tyle samo co Volkswagen Polo, ale już znacznie mniej niż Skoda Fabia (330 litrów) czy Hyundai i20 (326 litrów). Trzeba jednak zaznaczyć, że bagażnik ma foremne kształty i duży otwór załadunkowy. Rozczarowuje natomiast wysoki próg, który tworzy się po złożeniu dzielonych oparć tylnej kanapy (w Polo otrzymujemy płaską podłogę). Mazda 2 zaoferuje wówczas 979 litrów.

Za kierownicą

Mazda 2 znakomicie wypada pod względem właściwości jezdnych. W wielu recenzjach samochodu dziennikarze przyznają, że to jeden z najlepiej prowadzących się i najbardziej angażujących w jazdę aut w tym segmencie.

W pracy zawieszenia i układu kierowniczego czuć sportowe zacięcie, co przekłada się na precyzję pokonywania zakrętów oraz neutralne i przewidywalne zachowanie na drodze.

Dla kierowców, którzy chcieliby podostrzyć charakter samochodu, Mazda oferuje zestaw obniżający zawieszenie. Mazda 2 zapewnia wysoki komfort resorowania i niezależnie od stopnia nierówności nawierzchni będzie skutecznie izolować od tego, co dzieje się na styku kół z asfaltem.

Silniki

Mazda 2 może być napędzana jedynie silnikami benzynowymi. Co prawda niemal wszyscy konkurenci oferują jednostki wysokoprężne, ale biorąc pod uwagę miejski charakter samochodu, brak diesli raczej nie stanowi dużej wady. Tym bardziej, że silniki benzynowe Mazdy to bardzo ciekawe propozycje. Japońska marka nie uległa trendowi na tzw. downsizing, czyli zmniejszanie pojemności silnika (oraz liczby cylindrów) i montowanie w nim turbodoładowania (tak jak w przypadku 1-litrowych jednostek Polo czy Fiesty).

W „dwójce” mamy więc benzynowy, wolnossący motor o relatywnie dużej jak na ten segment pojemności 1,5 litra i 4 cylindrach. Taka konstrukcja według dziennikarzy powinna być odporniejsza na trudy eksploatacji niż bardziej wysilone, 3-cylindrowe silniki współzawodników. 1,5-litrowy silnik Mazdy oferowany jest w 3 wariantach mocy. Najsłabszy ma 75 KM i może zostać połączony jedynie z 5-biegową skrzynią manualną. Zapewni osiągi wystarczające do jazdy po mieście, ale na trasę może okazać się już za słaby.

Optymalnym wyborem będzie 90-konny wariant, który na rozpędzenie lekkiej Mazdy 2 do 100 km/h potrzebuje niecałych 10 s. 115-konna odmiana znajduje się tylko w topowej wersji wyposażenia i jedynie z manualną, 6-biegową skrzynią. W takiej konfiguracji Mazda 2 osiąga „setkę” w 8,7 s.

Niezależnie od wariantu, na który się zdecydujemy, musimy mieć świadomość specyficznej charakterystyki jednostki wolnossącej. Cechuje się ona nieco słabszą elastycznością niż turbodoładowani konkurenci, wymaga więc częstego sięgania do lewarka skrzyni i operowania na wyższych obrotach w celu uzyskania dobrych osiągów. Należy to jednak postrzegać jako cechę, a nie wadę tego silnika. Na szczęście lewarek manualnej skrzyni Mazdy 2 działa precyzyjnie i ma krótkie skoki, a silnik pod względem zapotrzebowania na paliwo wcale nie jest gorszy niż (teoretycznie bardziej ekonomiczne) jednostki utrzymane w duchu downsizingu.

Mazda dla odmiany 90-konnej deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 4,5 litra. W praktyce zużycie będzie o około dwóch litrów większe, ale to i tak dobry wynik.

Technologia i bezpieczeństwo

W 2015 roku Mazda 2 została poddana testowi zderzeniowemu Euro NCAP i otrzymała 4 gwiazdki na 5 możliwych. Niższą ocenę uzyskała jednak ze względu braku systemu autonomicznego hamowania w standardzie (oferowany jest jako opcja). Pod względem ochrony dorosłych pasażerów i dzieci samochód zebrał niemal najwyższe noty.

W standardzie Mazda 2 w zakresie bezpieczeństwa wyposażona jest w przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne dla obu rzędów siedzeń, dwa mocowania ISOFIX i system wspomagania ruszania pod górę. W kwestii komfortu otrzymamy elektrycznie sterowane szyby i lusterka, fotel kierowcy regulowany na wysokość, sinik uruchamiany przyciskiem, klimatyzację manualną, radio MP3 z 4 głośnikami i sterowaniem na kierownicy oraz komputer pokładowy.

W opcji Mazda oferuje szereg asystentów bezpieczeństwa, podgrzewane fotele, światła w technologii LED, czujniki parkowania czy automatyczną klimatyzację. Ciekawy dodatek stanowi fabryczna nawigacja (TomTom) – działa szybko i jest łatwa w obsłudze. Warto zwrócić uwagę na rozbudowane możliwości „podrasowania” wyglądu samochodu.

Do Mazdy 2 możemy zamówić trzykolorowe felgi, spoilery pod przednim zderzakiem, spoilery boczne (tzw. progi), spoiler nad tylną szybą, oklejenie boczne na górze i na dole drzwi oraz sportowe końcówki wydechów. Tak „udekorowana” Mazda 2 będzie robić ogromne wrażenie na drodze.

Mazda 2 w wersji sedan oferowana jest na rynku USA jako Toyota Yaris sedan.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Ford Fiesta

Najlepiej prowadzący się mały hatchback na rynku


Cena od 44 900 PLN
Ocena t4c: 8.3/10
Zobacz

Peugeot 208

Popularny, kompaktowy hatchback o wyjątkowym projekcie wnętrza


Cena od 41 700 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Renault Clio

Cieszący się dużym zaufaniem, niedrogi w eksploatacji, atrakcyjny hatchback


Cena od 42 400 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()