Mazda CX-3

Mazda

Cena od 68 400 do 105 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • atrakcyjny design
  • bogate wyposażenie wyższych wersji wyposażenia.

Słabe strony

  • skromna oferta jednostek napędowych
  • ograniczona ilość miejsca na tylnej kanapie.

Ocena t4c: 8.1/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 8.7 s do 11.9 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
350/1260
Action
zużycie paliwa
od 4.7 l do 6.4 l / 100km
Action
moc
od 105 KM do 150 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Mazda CX-3 to debiut japońskiego producenta w klasie małych crossoverów (segmentu B). Auto pojawiło się w 2014 roku na Salonie Samochodowym w Los Angeles, a do sprzedaży trafiło na początku 2015 roku. CX-3 bazuje na hatchbacku Mazdzie 2, wykorzystując jego płytę podłogową (ten sam rozstaw osi: 2570 mm), rozwiązania techniczne, a także elementy wnętrza i kokpit.

Wnętrze

Segment B oznacza, że wnętrze Mazdy CX-3 tak naprawdę skrojono dla 4 osób. Bardzo dobre wrażenie robi świetny kokpit, będący przykładem nowoczesnego minimalizmu. Sporo tu czarnego, twardego plastiku, jednak wszystko jest bardzo solidnie dopasowane i prezentuje się lepiej niż w Nissanie Juke’u. W wyższych wersjach niektóre elementy deski rozdzielczej mogą być nawet obszyte skórą z kontrastowym, czerwonym szwem. Z przodu miejsca jest w sam raz, jednak na tylnej kanapie może być ciasto, zwłaszcza wysokim pasażerom. Bagażnik mieści 350 litrów (po złożeniu oparć kanapy: 1260 l) – to dobra wartość w opisywanej klasie, ale jego funkcjonalność dodatkowo ograniczają stromo opadająca linia dachu, a także opcjonalny system audio BOSE z subwooferem (tj. głośnikiem superniskotonowym) pod ruchomą podłogą bagażnika.

Za kierownicą

Sztywne nastawy zawieszenia powodują, że jazda Mazdą CX-3 po równym asfalcie może być dużą przyjemnością, a precyzyjny układ kierowniczy i silniki o naprawdę dobrych osiągach wręcz zachęcają do szybszej jazdy. CX-3 charakterystyką prowadzenia jest bardzo zbliżona do hatchbacka, a to duża zaleta. Skromny prześwit wynoszący 15,5 cm nie zachęca do wykorzystywania CX-3 jako sprawdzającego się w wielu warunkach SUV-a, ale w mieście w starciu z krawężnikami okaże się wystarczający. Warto pochwalić hamulce – w przeciwieństwie do Mazdy 2, na której bazuje crossover, z tyłu zastosowano bardziej wydajne hamulce tarczowe zamiast bębnowych.

Silniki

Technologia SkyActiv to wizytówka Mazdy, na którą składają się nie tylko lekka i sztywna konstrukcja nadwozia, ale także wydajne silniki o wysokim stopniu sprężania i niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo. Wbrew modzie na downsizing i silniki wyposażone w turbosprężarki Japończycy proponują wolnossącą jednostkę benzynową SkyActiv-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ma pojemność 2 litrów i jest dostępna w dwóch wariantach mocy: 120 i 150 KM. Nawet ten słabszy zapewnia dobre osiągi – przyspieszenie 0–100 km/h w czasie 9 sekund i prędkość maksymalną 192 km/h. Silnik wysokoprężny to natomiast motor 1,5 SkyActiv-D o mocy 105 KM, który w cyklu mieszanym zużywa 4,7 l/ 100 km. Każda jednostka napędowa może być wyposażona opcjonalnie w 6-biegową skrzynię automatyczną SkyActiv-Drive. Mocniejszy wariant benzynowy oraz wysokoprężny mogą być również połączone z napędem na wszystkie koła. To atrakcyjny dodatek, którego nie oferuje konkurencyjna Honda HR-V. Dodatkowo silnik 2,0 150 KM seryjnie otrzymuje system odzyskiwania energii i-Eloop.

Technologia i bezpieczeństwo

Mazda CX-3 może być wyposażona w system i-Activesense, na który składają się m.in. adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości, układ monitorowania martwego pola, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, system automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania, system wspomagający hamowanie czy też diodowe reflektory z adaptacyjnym doświetlaniem zakrętów. Mimo tego japoński crossover teście zderzeniowym Euro NCAP uzyskał tylko 4 gwiazdki na 5 możliwych, tracąc cenne punkty za nieco gorszą ochronę pasażerów na tylnej kanapie. Ofertę Mazdy CX-3 rozsądnie pogrupowano w cztery wersje wyposażenia, ograniczając się z elementami dodatkowymi do tylko kilku pakietów. Bazowa odmiana SkyGo proponuje m.in. 6 poduszek, system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji, manualną klimatyzację, pełną elektrykę szyb i lusterek, a także radio MP3 z gniazdami AUX i USB. Niestety dostępna jest tylko z podstawowym silnikiem, większą paletę jednostek można zyskać dopiero od poziomu SkyMotion, a diesel – tylko w najbogatszej SkyPassion.

Sztywna i bardzo lekka konstrukcja nadwozia CX-3 to zasługa wykorzystania stali o podwyższonej wytrzymałości, z czego 29% to superwytrzymała stal. Taki zabieg wpływa na bezpieczeństwo, prowadzenie samochodu czy nawet na zmniejszenie zużycia paliwa (masa własna auta od 1155 kg).

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Fiat 500X

Modny crossover łączący styl z wszechstronnym charakterem


Cena od 55 900 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Nissan Juke

Typowy przedstawiciel miejskich crossoverów o oryginalnym designie


Cena od 55 900 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Renault Captur

Bardziej dojrzały, stylowy crossover o typowo miejskim charakterze


Cena od 56 900 PLN
Ocena t4c: 6.6/10
Zobacz

Suzuki Vitara

Jeden z najtańszych SUV-ów z napędem 4x4 na polskim rynku


Cena od 61 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()