Mazda MX-5

Mazda

Cena od 89 900 do 113 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • świetne właściwości jezdne
  • ekonomiczne
  • ale „żwawe” silniki.

Słabe strony

  • ciasne wnętrze
  • brakuje mocniejszej jednostki.

Ocena t4c: 9.0/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.3 s do 8.3 s
Action
liczba miejsc
2
Action
pojemność bagażnika
130
Action
zużycie paliwa
od 6.0 l do 6.9 l / 100km
Action
moc
od 131 KM do 160 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Mazda MX-5 to 2-osobowy japoński roadster. I generacja auta pojawiła się w 1989 roku, a od jesieni 2014 roku jest dostępne jej czwarte wcielenie. Obecna Mazda MX-5 powstała we współpracy z Fiatem – jej włoski odpowiednik to model 124 Spider. Wyjątkowy sportowy roadster od samego początku swojego istnienia zdobywał serca miłośników motoryzacyjnych, stając się dziś niemal kultowym autem. Wszystko ze względu na znakomite właściwości jezdne, tylny napęd, prostą konstrukcję i ogólną dostępność – to jeden z najtańszych i najlepiej sprzedających się roadsterów na świecie. W 2016 roku auto otrzymało prestiżowy międzynarodowy tytuł World Car Of The Year (Światowy Samochód Roku), a w europejskim plebiscycie Car Of The Year Mazda MX-5 zajęła 3. miejsce.

Wnętrze

W odróżnieniu od Fiata Mazda MX-5 jest dostępna także w odmianie RF (Retractable Fastback) ze sztywnym, składanym elektrycznie dachem, który w 13 sekund przeobraża coupe w targę. Klasyczna MX-5 Roadster posiada natomiast materiałowy dach, a jego trzeba już składać ręcznie. Otworzenie go zajmuje jednak dosłownie sekundę i robi się to jedną ręką, siedząc na fotelu kierowcy – wystarczy pociągnięcie klamki zwalniającej zatrzask. Tak samo zamknięcie – równie proste i szybkie. Wnętrze 2-drzwiowego roadstera, jak na tę klasę przystało, jest dosyć ciasne i mieści tylko dwie osoby. Na mocno dopasowanych do ciała fotelach siedzi się nisko, a kierownica (regulowana tylko w jednej płaszczyźnie) ma niewielką średnicę – czuć tu sportowy klimat i idealne dopasowanie kabiny do kierowcy. Większość plastików jest twarda w dotyku, nie przeszkadza to jednak w pozytywnym odbiorze wnętrza. Kokpit MX-5 jest prosty, zorientowany na kierowcę, ale nie tak spartański jak w poprzedniku – w standardzie bazowej odmiany otrzymamy np. rozbudowany system audio z 7-calowym ekranem dotykowym. Schowków praktycznie nie uświadczymy, jedynie niewielkie skrytki. Bagażnik też nie rozpieszcza – mieści od 127 (RF) do 130 litrów (Roadster). To jednak cechy typowe dla tej klasy samochodów.

Za kierownicą

Największą zaletą Mazdy był fakt, że auto zawsze słynęło z oferowania świetnych właściwości jezdnych. Nie inaczej i tym razem – dziennikarze motoryzacyjni zgodnie twierdzą, że najnowsza MX-5 nie straciła nic ze swojego sportowego ducha, a co więcej – to najlepiej prowadząca się generacja. Nadwozie roadstera jest sztywne, a zawieszenie zestrojono tak, aby auto dawało jak największą przyjemność z jazdy. W recenzjach najwyższe noty zbiera świetna, bardzo dokładnie działająca manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach. Precyzyjnie działa także układ kierowniczy, choć w opinii recenzentów siła wspomagania mogłaby być jeszcze mniejsza. Przyjemność z prowadzenia zapewnia tylny napęd oraz rozłożenie masy własnej w stosunku 53/47 procent (przód/tył). MX-5 to bardzo zwinne auto, praca wszystkich podstawowych systemów jest idealnie wyważona, a zawieszenie – jak na charakter samochodu – zapewnia akceptowalny komfort w dłuższej trasie.

Silniki

Mazda MX-5 jest dostępna z dwoma jednostkami napędowymi: 1,5 o mocy 131 KM/150 Nm i 2,0 o mocy 160 KM/200 Nm. To, podobnie jak w innych modelach japońskiej marki, wolnossące silniki Sky-G, które przy niewielkiej masie całkowitej (975 do 1080 kg) zapewniają bardzo zadowalające osiągi. Brak turbodoładowania docenia się jeszcze bardziej ze względu na możliwość (a wręcz konieczność) wkręcania silnika na wysokie obroty do uzyskania najlepszych osiągów – maksymalna moc w motorze 1,5 jest osiągana dopiero przy 7000 obrotów, a maksymalny moment obrotowy przy 4800 obr./min. Może nie ma dużej różnicy pomiędzy 1,5 a 2,0, ale dziennikarze podkreślają, że mimo wszystko jednostka 2-litrowa lepiej daje sobie radę z MX-5. Słabszy wariant przyspiesza do 100 km/h w czasie 8,3 sekundy (RF: 8,6 s) i osiąga prędkość maksymalną 204 km/h (RF: 203 km/h). Mocniejszy urywa czas sprintu o 1 sekundę (7,3 s; RF: 7,4-7,5 s) i rozpędza się do 214 km/h (RF: 215 km/h). Co ciekawe, tylko wersję RF nabędziemy opcjonalnie z 6-biegową automatyczną skrzynią. Jest ona zestawiona z silnikiem 2,0 160 KM i pozwala na przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 8,5 sekundy i rozpędzenie auta do 194 km/h.

Technologia i bezpieczeństwo

Na pokładzie podstawowej wersji znajdziemy m.in. manualną klimatyzację, wspomniany wcześniej rozbudowany system audio (z głośnikami w zagłówkach, przez które słyszymy rozmówcę podczas konwersacji przez Bluetooth) z 7-calowym ekranem dotykowym, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, a także tempomat. Ponadto Mazda do modelu MX-5 oferuje szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa. Zastaniemy tu układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy DSC z elektronicznym układem kontroli trakcji TCS, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu LDW, system monitorowania martwego pola BSM, system monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu RCTA, a także przednie reflektory LED z systemem adaptacyjnego doświetlania zakrętów AFS i automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania HBC. Mimo wszystko w teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP w 2015 roku Mazda zdobyła 4 na 5 gwiazdek. Auto nie otrzymało maksymalnej noty przez brak systemu wspomagania awaryjnego hamowania. Jednak prawie najwyższe oceny MX-5 dostała za ochronę pieszych dzięki dobrze zaprojektowanej przedniej masce.

Mazda MX-5 to ulubiony samochód polskiego kierowcy testowego pracującego dla marki Koenigsegg.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi TT

Niewielkie coupe z nowoczesnym wnętrzem i świetnym układem jezdnym


Cena od 146 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Fiat 124

Bliźniak Mazdy MX-5 z własnym stylem i dynamicznym silnikiem


Cena od 110 000 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Mercedes-Benz SLC

Mały, luksusowy roadster z metalowym - komfort nienależnie od pory roku


Cena od 152 400 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()