Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz

Cena od 67 650 do 91 389 PLN

Znajdź dealera

Ocena t4c: 6.7/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 11.0 s do 13.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
2300/3800
Action
zużycie paliwa
od 4.3 l do 6.2 l / 100km
Action
moc
od 75 KM do 114 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Mercedes Citan powstał przy ścisłej współpracy koncernu Daimler z Renault. Samochód ten zadebiutował w 2012 roku podczas targów w Hanowerze.

W założeniu Citan miał uzupełnić gamę samochodów użytkowych tej marki – opracowanie od podstaw małego auta dostawczego byłoby czasochłonne i wyjątkowo kosztowne. Zdecydowano się więc na przemodelowanie sprawdzonego Kangoo, zmieniając nie tylko zewnętrzną stylistykę, ale także wprowadzając całkowicie nowe wnętrze - w ten sposób Citan zbliżył się wizualnie do innych dostawczych Mercedesów. Wersja osobowa może być ciekawą alternatywą dla minivanów, łącząc świetne właściwości transportowe z przestronną kabiną.

Osobowa wersja Mercedesa Citana, oznaczana jako Tourer, oferowana jest w dwóch wariantach – długim, mieszczącym 5 osób przy 4320 mm długości i rozstawie osi wynoszącym 2697 mm oraz ekstra długim, 7-osobowym, z długością całkowitą 4705 mm i rozstawem osi 3081 mm.

Wnętrze

Kokpit Mercedesa Citana jest typowo użytkowy. Nie spotkamy tutaj wymyślnych kształtów oraz materiałów wykończeniowych wysokiej jakości. Deskę rozdzielczą, jak i boczki drzwi, wykończono twardym chropowatym plastikiem, przeplatając go z elementami pokrytymi tapicerką. Niemcy zdecydowali się na własny projekt konsoli centralnej, argumentując to chęcią wprowadzenia większej unifikacji z pozostałymi modelami z użytkowej gamy Mercedesa.

Ergonomia obsługi jest zadowalająca, choć obsługa niektórych elementów – przykładowo radia – jest utrudniona przez fakt, iż zostało ono ulokowane tuż za lewarkiem skrzyni biegów. W Citanie brakuje także schowków – w zasadzie znajdziemy tutaj wyłącznie kieszenie w drzwiach oraz standardową skrytkę przed pasażerem. W droższych wersjach dostępny jest podłokietnik z półką, uchwytem na kubki i głębokim schowkiem.

W podróży docenić można przyzwoite fotele przednie oraz zapas przestrzeni w drugim rzędzie. W najdłuższym wariancie także w trzecim rzędzie wygospodarowano wystarczająco dużo miejsca na nogi wysokich pasażerów. Standardowo Citan Tourer oferowany jest z drzwiami przesuwnymi z prawej strony – warto zainteresować się opcjonalną drugą parą ułatwiającą zajmowanie miejsc na tylnej kanapie.

Jedną z największych zalet Mercedesa Citana jest przestrzeń bagażowa. W krótszym osobowym wariancie bagażnik mieści od 685 do 3000 litrów. Dłuższy przy komplecie pasażerów oferuje około 400 litrów pojemności, ale bez ostatniego rzędu otrzymujemy 835 litrów pojemności z możliwością powiększenia do 3150. Fotele są składane, zaś dla uzyskania maksymalnej użyteczności można je wymontować. Jest to jednak dość skomplikowany proces, wymagający użycia siły.

Za kierownicą

Użytkowy charakter Citana czuć od razu po zajęciu miejsca za kierownicą – jest ona dość mocno pochylona oraz regulowana tylko w jednej płaszczyźnie. Z tego powodu niektórzy mogą mieć problem ze znalezieniem dogodnej pozycji. W stosunku do dawcy technologii, czyli Renault Kangoo, Mercedes zmienił nieco nastawy zawieszenia oraz zastosował sztywniejsze sprężyny. Sprawia to, że Citan jest zauważalnie stabilniejszy od Kangoo, lecz jednocześnie ucierpiał na tym komfort podróżowania.

Wygłuszenie kabiny jest w zupełności wystarczające do prędkości rzędu 120 km/h – po jej przekroczeniu hałas staje się zdecydowanie bardziej uciążliwy. Układ kierowniczy w Citanie jest mało bezpośredni i niespecjalnie komunikatywny. Propozycja Mercedesa jest więc dobrym wyborem na długie podróże – zarówno kierowca, jak i pasażerowie, pokonają trasę w wygodzie i komforcie.

Silniki

Pod maską Mercedesa Citana dostępne są wyłącznie jednostki napędowe pochodzące z bratniego Kangoo. Gamę diesli oparto na jednostce 1.5 dCi w trzech wariantach mocy – 75, 90 i 110 koni mechanicznych (oznaczony odpowiednio jako 108, 109 i 111 CDI).  W ofercie znajduje się także benzynowy silnik 1.2 (o oznaczeniu 112) z doładowaniem i wtryskiem bezpośrednim generujący 114 koni mechanicznych mocy.

Słabsze diesle oraz benzynowy silnik łączone są z 5-biegową przekładnią manualną, zaś 110-konna odmiana jednostki 1.5 dCi wyposażona jest w 6-biegową przekładnię. Ciekawostką jest fakt, iż w wersji benzynowej za dopłatą dostępna jest 6-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna (jest to konstrukcja EDC z koncernu Renault).

Najrozsądniejszym wyborem do tego auta zdaje się być 90- i 110-konna odmiana silnika 1.5 dCi. Zapewnia ona przyzwoite osiągi przy jednoczesnym zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Najsłabszy diesel oferuje bardzo słabe przyspieszenie, zaś silnik benzynowy charakteryzuje się wysokim zużyciem paliwa, zarówno w mieście, jak i w trasie.

Technologia i bezpieczeństwo

Mercedes Citan nie należy do najbardziej zaawansowanych technologicznie aut. Na pokładzie nie znajdziemy przykładowo wielu systemów bezpieczeństwa, takich jak chociażby układ awaryjnego hamowania czy też asystent pasa ruchu. W standardowym wyposażeniu otrzymamy tylko ABS i ESP.

Za dopłatą Citana można wzbogacić o wiele udogodnień z kategorii komfortu. Na liście opcji znajduje się między innymi klimatyzacja automatyczna, radio z nawigacją czy też kamera cofania wyświetlająca obraz w lusterku wstecznym.

Mercedes Citan Tourer, podobnie jak jego pierwowzór w postaci Renault Kangoo, uzyskał przeciętne wyniki w testach zderzeniowych – organizacja Euro NCAP przyznała mu zaledwie 3 gwiazdki. Zwrócono uwagę na utrudnione otwieranie przednich drzwi po mocnym uderzeniu, braki w kategorii systemów elektronicznych oraz wysoką podatność nadwozia na wszelkie odkształcenia.

Mercedes Citan powstaje na tej samej linii produkcyjnej co jego francuski bliźniak, Renault Kangoo.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Citroen Berlingo Multispace

Rodzinny kombivan na bazie samochodu użytkowego


Cena od 56 690 PLN
Ocena t4c: 7.2/10
Zobacz

Peugeot Partner Tepee

Przystępny cenowo, rodzinny kombivan z odsuwanymi drzwiami


Cena od 61 600 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Renault Kangoo

Kombivan dla wymagających rodzin z odsuwanymi drzwiami po oby stronach


Cena od 69 100 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Volkswagen Caddy

Dopracowana alternatywa dla samochodu rodzinnego z zaletami auta użytkowego


Cena od 69 753 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()