Mercedes-Benz GLA

Mercedes-Benz

Cena od 124 300 do 175 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • oryginalna stylizacja
  • prowadzi się jak hatchback.

Słabe strony

  • dosyć głośny diesel 2
  • 1 l
  • niezbyt konkurencyjna cena.

Ocena t4c: 7.6/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.1 s do 12.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
421/836
Action
zużycie paliwa
od 3.9 l do 6.5 l / 100km
Action
moc
od 109 KM do 211 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Mercedes-Benz GLA to typowy przedstawiciel crossoverów, czyli bardziej wszechstronnych, lekko uterenowionych hatchbacków. Samochód został zaprezentowany pod koniec 2013 roku, bazuje na Mercedesie klasy A i przykuwa uwagę atrakcyjną stylizacją nadwozia.

Mercedes GLA cieszy się dużą popularnością wśród kierowców w Polsce – to najtańszy SUV/crossover Mercedesa i jednocześnie jeden z najchętniej kupowanych modeli tej marki.

GLA cechuje się nieco większym prześwitem w porównaniu z klasą A, może być wyposażony w napęd na wszystkie koła 4Matic i występuje również w ekstremalnie usportowionej odmianie AMG. Najgroźniejszymi rywalami GLA są BMW X1 i Audi Q2/Q3.

Wnętrze

Mercedes-Benz GLA przejmuje projekt wnętrza z klasy A lub CLA. Odznacza się dobrą jakością wykonania, jednak czuć, że mamy do czynienia z modelem z początku cennika Mercedesa.

Materiały i plastiki na linii wzroku są estetyczne i przyjemne w dotyku (w standardzie otrzymujemy wstawki imitujące włókno węglowe), a góra deski rozdzielczej może być obszyta skórą. W dolnej części kabiny oraz na tunelu środkowym pojawiają się jednak twarde plastiki niższej próby. Według recenzentów w Audi Q2 odczucie ogólnej jakości kabiny jest nieco lepsze. Tak czy inaczej, wnętrze GLA jest przyjazne kierowcy.

Drogę obserwujemy z nieco wyższej pozycji niż w klasie A, tablica wskaźników z dużym, kolorowym wyświetlaczem komputera pokładowego jest czytelna, a na szczycie konsoli środkowej zamocowano estetyczny ekran systemu multimedialnego. Jego obsługa za pomocą pokrętła należy do bardzo prostych, a sam system działa szybko i za dopłatą oferuje dostęp do rozbudowanych usług online.

W prasowych testach GLA można wyczytać, że jego wnętrze oferuje więcej miejsca dla pasażerów niż klasa A, chociaż ze względu na niewielkie powierzchnie przeszklone mogą się tu oni czuć nieco klaustrofobicznie. To jednak cecha wspólna większości samochodów tego typu.

Mercedes GLA posiada spory, 421-litrowy bagażnik, który można powiększyć do 1235 litrów. To bardzo dobre wartości, chociaż rywale w postaci Audi Q3 i BMW X1 przy nieco mniejszym rozstawie osi zaoferują więcej przestrzeni (X1 – 505 litrów, Q3 – 460 litrów).

Za kierownicą

W zależności od wybranej wersji GLA zagwarantuje wrażenia mniej lub bardziej zbliżone do tych, jakie zapewnia klasa A. Recenzenci zwracają uwagę, że jak na crossovera GLA zdumiewająco dobrze radzi sobie przy szybkiej jeździe krętymi drogami. Mimo zwiększonego o 50 mm prześwitu względem klasy A i bardziej miękkiego zawieszenia przechyły nadwozia nie są nadmiernie odczuwalne.

Nie można również narzekać na komfort, GLA w porównaniu z klasą A skuteczniej radzi sobie z nierównościami, nawet w przypadku zamówienia większych felg niż oferowane w standardzie 15-calowe obręcze stalowe. W opcji dostępne jest zawieszenie podwyższone o 30 mm – w połączniu z napędem na wszystkie koła z pewnością okaże się dobrym wyborem, jeżeli GLA planujemy często opuszczać asfalt.

W zmaganiach z terenem pomoże tryb offroad, dzięki któremu na wyświetlaczu systemu multimedialnego pojawią się dodatkowe wskazania przechyłów nadwozia, a elektronika zoptymalizuje pracę napędu do jazdy po luźnej nawierzchni.

Jeśli z kolei zależy nam na lepszych właściwościach jezdnych, Mercedesa GLA możemy wyposażyć w zawieszenie sportowe (-15 mm), które sprawi, że samochód będzie zwinniej poruszał się w zakrętach.

Silniki

Pod maską Mercedesa GLA mogą gościć wyłącznie 4-cylindrowe silniki o mocach od 109 KM do 381 KM w wersji AMG GLA45. Łącznie (bez GLA45) mamy do wyboru dwa silniki benzynowe oraz jeden silnik wysokoprężny, które w sumie oferują 7 poziomów mocy. Słabszy, 1,6-litrowy diesel zapewnia 109 KM mocy i może być połączony wyłącznie z manualną, 6-biegową skrzynią i napędem na przód. Według recenzentów jednostka wydaje się nieco zbyt słaba do GLA, a wykrzesanie z niej dobrych osiągów (0-100 km/h w 12 s) wymaga stanowczego wciskania pedału przyspieszenia, co przekłada się na hałas w kabinie.

Lepszym rozwiązaniem wydaje się nieco starsza, 2,1-litrowa konstrukcja o mocach 136 lub 177 KM. W tym wypadku mamy do wyboru płynnie pracującą, automatyczną skrzynię dwusprzęgłową oraz napęd na przednią oś lub na wszystkie koła. Niezależnie od poziomu mocy możemy oczekiwać dobrych osiągów (0-100 km/h poniżej 10 s) i niewielkiego zużycia paliwa w trasie – około 6 l/100 km. Jednostka przy dużym obciążeniu może się jednak okazać nieco głośniejsza niż słabszy, 1,6-litrowy odpowiednik.

Wśród silników benzynowych Mercedes proponuje 1,6-litrowy o mocach 122 (GLA180) lub 156 KM (GLA200). Nie da się go zestawić z napędem na wszystkie koła, jednak w opcji dostępna jest skrzynia automatyczna. W obu wariantach możemy liczyć na dobre osiągi, kulturalną pracę jednostki i umiarkowane zużycie paliwa. Mocniejszy wariant wydaje się najbardziej rozsądny dla GLA, godząc zadowalające osiągi i akceptowalne zużycie paliwa na poziomie 7-8 l/100 km w trasie.

Interesującą, chociaż kosztowną odmianą jest GLA250 z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 211 KM i w standardzie połączonym ze skrzynią automatyczną. Motor generuje rasowe brzmienie, zapewnia świetne osiągi (0-100 km/h w niewiele ponad 7 s) i rozwija wysoki moment 350 Nm już od najniższych obrotów. W takiej konfiguracji GLA staje się naprawdę szybkim crossoverem. Trzeba jednak zaznaczyć, że bez trudu pochłonie w trasie przynajmniej 10 l/100 km.

Technologia i bezpieczeństwo

Mercedes-Benz GLA otrzymał maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP i został doceniony przez tę organizację za wyjątkowo skuteczną ochronę dorosłych pasażerów.

W kwestii wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa nie ma tu miejsca na kompromisy – komplet poduszek powietrznych i zaawansowane elektroniczne systemy asystujące w opcji pomagają w uniknięciu i minimalizowaniu skutków wypadku oraz zapewniają skuteczną ochronę, jeśli do niego dojdzie. Na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy odnajdziemy dwa mocowania ISOFIX.

Mercedes oferuje do GLA sportową linię stylizacyjną AMG lub pakiety (np. miejski lub „stylowy”), które w dużym stopniu zmieniają design samochodu zarówno we wnętrzu, jak i z zewnątrz. Jak przystało na klasę premium, lista wyposażenia dodatkowego w GLA jest niezwykle długa i zawiera liczne elementy typowe dla wyższych modeli Mercedesa. Mowa m.in. o systemie nagłośnienia Harman/Kardon, usługach online, pełnej integracji systemu multimedialnego ze smartfonem, ogrzewaniu postojowym, elektrycznie unoszonej pokrywie bagażnika czy inteligentnych reflektorach biksenonowych, dostosowujących oświetlenie do warunków drogowych i prędkości.

W GLA Mercedes oferuje system me connect, który zapewnia stałą łączność z assistance, pozwala na zdalną diagnostykę pojazdu czy włączanie ogrzewania postojowego za pośrednictwem smartfona.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi Q2

Oryginalny i zwinny miejski crossover klasy premium


Cena od 98 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

BMW X1

Kompaktowy, angażujący w prowadzenie SUV


Cena od 132 900 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Lexus NX

Bestseller Lexusa - dopracowany crossover z napędem hybrydowym w opcji


Cena od 149 000 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Volkswagen Tiguan

Nowoczesny SUV z przestronnym wnętrzem i dobrymi właściwościami jezdnymi


Cena od 96 590 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()