Mercedes-Benz GLE

Mercedes-Benz

Cena od 259 000 do 366 500 PLN

Znajdź dealera

Ocena t4c: 7.1/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 5.3 s do 8.6 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
690/2010
Action
zużycie paliwa
od 3.5 l do 11.5 l / 100km
Action
moc
od 204 KM do 455 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Przeprowadzony w 2015 roku facelifting trzeciej generacji Mercedesa klasy M (symbol fabryczny W166) połączony był ze zmianą nazwy na GLE. Składa się ona ze wspólnego dla gamy SUV-ów prefiksu „GL” oraz litery „E” oznaczającej u Mercedesa auta klasy średniej wyższej (między średniej wielkości „C” a luksusowymi „S”).
Wspomniany facelifting obejmował zmianę wyglądu świateł, pokrywy silnika, atrapy chłodnicy, przedniego zderzaka, elementów aerodynamicznych oraz kilku elementów wnętrza. Poprzednik GLE, czyli model klasy M, nazywany potocznie „ML” ze względu na użycie obu tych liter w oznaczeniach poszczególnych wersji (np. ML 500), miał najdłuższy staż rynkowy spośród SUV-ów Mercedesa. Jego pierwsza generacja zadebiutowała w 1997 roku, wypełniając niszę między limuzynami, z których słynie firma ze Stuttgartu, a produkowanymi od 1979 roku stricte terenowymi pojazdami klasy G. Nisza ta z czasem stała się rozwiniętym segmentem, w którym z GLE rywalizują pojazdy takie jak: BMW X5, Audi Q7, Volvo XC90, Porsche Cayenne czy Lexus RX. By skuteczniej z nimi konkurować, firma ze Stuttgartu planuje w 2019 przedstawić nową generację GLE. W 2015 roku zaprezentowano Mercedesa GLE Coupé. O ile karoserie tradycyjnych SUV-ów mają kształt kombi, tzw. SUV-y coupé charakteryzują się pięciodrzwiowymi nadwoziami typu liftback (czyli z tylną szybą ułożoną pod kątem ostrym, unoszoną wraz z pokrywą bagażnika) o sportowej linii. W takiej wersji nadwoziowej nie występuje Mercedes GLE 500e – hybryda typu plug-in, której katalogowe wyniki spalania to 3,3-3,7 l. Zarówno jako GLE, jak i jako GLE Coupé oferowane są za to usportowione modele AMG- GLE 43, GLE 63 i GLE 63S. Ten ostatni osiąga 585 KM i do 100 km/h przyśpiesza w 4,2 s.

Wnętrze

Od czasu, gdy w prospekcie pierwszego Mercedesa klasy M (W163) pokazywano dwa schematy kolorystyczne skórzanego wykończenia kabiny: kremowy, zestawiony z tytułem piosenki „Summer in the city” oraz czarny, kojarzony z „Singing in the rain”, sporo się zmieniło. Aktualny GLE oferowany jest z 21 rodzajami tapicerki. Jeden z nich łączy sztuczną skórę ARTICO i tkaninę, trzy wykonane są wyłącznie ze sztucznej skóry ARTICO, a pozostałe to obicia stricte skórzane.
Wygląd nadwozia i wnętrza można dostosować do indywidualnych upodobań, zamawiając opcje z dwóch linii akcesoriów - sportowej AMG i luksusowej Designo.
Zdaniem dziennikarzy, przy okazji faceliftingu zamieniającego klasę M w GLE designerzy i inżynierowie Mercedesa wybrali lepszej jakości tworzywa dla elementów tablicy przyrządów. Zredukowali też liczbę przycisków i przełączników, dzięki zastosowaniu stającego się wyróżnikiem tej marki tabletu umieszczonego na środku deski rozdzielczej. Rozwiązanie to jest powszechnie doceniane, choć zdarzają się uwagi co do jednoczesnego wykorzystania pokrętła i sterowania dotykowego.

Choć klasa M była w swych rynkowych początkach oferowana w wersji siedmiomiejscowej, z opcji tej zrezygnowano po wprowadzeniu większego modelu GL, którego następcą jest obecnie oferowany GLS. W ten sposób GLE ustąpił pola większemu modelowi tej samej marki, ale też siedmiomiejscowym Volvo XC90 i Audi Q7.
Godny uniwersalnego samochodu rodzinnego jest natomiast bagażnik, którego pojemność wynosi 690 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy, dzielonej w proporcji 60:40, uzyskuje się płaską podłogę. W hybrydowym GLE 500e przestrzeń bagażowa została zmniejszona do 480 l, gdyż część miejsca przeznaczono na baterie. Dla porównania, Audi Q7 z pięcioma rozłożonymi fotelami ma bagażnik o pojemności 770 l, a Volvo XC90 - 1102 l (hybrydowa wersja T8- 998 l). BMW X5 oferuje 650 l, a w wersji hybrydowej - 500 l.

Za kierownicą

GLE uważany jest za pojazd, w którym komfort zdecydowanie przeważa nad dynamiką. Niektórzy dziennikarze są zdania, że wynika to z odczuć dostarczanych przez bardzo lekko pracujący układ kierowniczy, a nie z resorowania.
Trudno jednak o jednoznaczną opinię na temat charakterystyki podwozia GLE, gdyż jest ona zależna od wybranej opcji zawieszenia. Standardowe, ze sprężynami śrubowymi, opisywane jest jako sprzyjające dynamicznej jeździe. Dostępny na zamówienie układ pneumatyczny (air ride) otrzymuje liczne pochwały za komfort. Recenzenci zwracają jednak uwagę, iż tak skonfigurowane auto staje się „miękkie”, co przekłada się m.in. na bardziej odczuwalne - przy hamowaniu - przeniesienie masy na przód. Na zachowanie GLE można wpływać przy użyciu wchodzącego w skład standardowego wyposażenia przełącznika Dynamic Select, pozwalającego na wybór pomiędzy trybami jazdy: Comfort, Sport, Slippery, Individual i OffRoad. Jeśli auto wyposażono w pakiet Off Road, dostępny jest dodatkowy tryb OffRoad+. Domyślnie wybierane ustawienie Comfort spełnia pokładane w nim oczekiwania. Mniej entuzjastyczne są opinie dotyczące trybu sportowego.
Kierowcy ceniący właściwości dynamiczne powinni zwrócić uwagę na kosztujący ok. 17 tys. zł układ aktywnej regulacji stabilizatorów Active Curve System.
Dziennikarze podkreślają, że niezależnie od wybranego układu napędowego, wnętrze GLE zapewnia duży komfort akustyczny. Prymusem w tej dziedzinie ma być hybrydowa wersja 500e.
Za wyróżnik modelu GLE uważana jest możliwość uczynienia z niego solidnej półterenówki, dzięki łączonemu z pneumatycznym zawieszeniem pakietowi Off Road, w którego skład wchodzą adaptacyjny system tłumienia drgań (ADS), osłona silnika, regulacja prześwitu oraz blokada dyferencjału. Tak doposażony GLE, mimo swojej luksusowej otoczki, będzie radził sobie w terenie lepiej niż typowe SUV-y.
Z przychylnymi ocenami spotyka się też dziewięciostopniowa automatyczna przekładnia 9G-Tronic, łączona ze wszystkimi silnikami oprócz hybrydowego układu z wersji 500e oraz 5,5-litrowego V8 biturbo występującego w GLE 63 i GLE 63 S (w tych trzech modelach stosowane są skrzynie siedmiobiegowe). Biegi ósmy i dziewiąty przeznaczone są w niej do oszczędnej jazdy po uprzednim rozpędzeniu samochodu do pożądanej prędkości.

 

Silniki

Gama napędów modelu GLE obejmuje pięć wersji z działającymi samodzielnie motorami o zapłonie iskrowym: GL 400 4MATIC, Mercedes-AMG GLE 43 4MATIC, GLE 500 4MATIC, Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC i Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC oraz jedną hybrydę typu plug-in - GLE 500e 4MATIC. Opublikowana na stronie Mercedesa tabela z danymi technicznymi zawiera trzy wersje z silnikami Diesla- GLE 250d (tylnonapędową), GLE 250d 4Matic i GLE 350d 4Matic, ale w konfiguratorze czterocylindrowy turobodoładowany 204-konny motor wysokoprężny o pojemności 2143 cm3 można wybrać tylko w połączeniu z napędem na cztery koła 4Matic.
Tylnonapędowe GLE 250d figurowało w pierwszych polskich cennikach uterenowionego Mercedesa. Oferowano je za kwotę tylko o 5 tys. zł mniejszą niż GLE 250d 4Matic.
Faworytem dziennikarzy jest GLE 350d 4Matic napędzany turbodoładowanym dieslowskim V6 o pojemności 2987 cm3. W tej wersji GLE rozwija moc 258 KM. Jej katalogowe przyśpieszenie do 100 km/h to 7,1 s, czyli o 1,5 s szybciej niż w GLE 250d 4Matic, a zużycie paliwa mierzone na zasadach opisanych w niemieckim rozporządzeniu Pkw-EnVKV jest większe zaledwie o 0,7 l na 100 km.
Dwie standardowe (nienależące do oferty submarki Mercedes-AMG) wersje benzynowe, czyli GLE 400 4Matic oraz GLE 500 4Matic napędzane są odpowiednio podwójnie doładowanym widlastym sześciocylindrowcem o pojemności 2996 cm3 i mocy 333 KM oraz motorem V8 biturbo, którego pojemność to 4574 cm3 a moc- 455 KM. Ta druga przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy, pierwsza w 6 sekund. Różnica między wynikami spalania to ok. 2 litrów na 100 km (8,5-8,7 osiągane w niemieckim teście przez GLE 400 4Matic kontra 10,4-10,6 w wersji GLE 500 4Matic).

Technologia i bezpieczeństwo

Mercedes W166 poddawany był badaniom Euro NCAP w 2012 roku jeszcze jako klasa M. Uzyskał pięć gwiazdek: aż 96% punktów za ochronę kierowcy i dorosłych pasażerów, 75% za ochronę dzieci oraz 86% za systemy bezpieczeństwa. Większość elementów elektronicznego wyposażenia wspomagającego kierowcę dostępna jest w kosztującym ok. 12 tys. zł pakiecie. Są to m.in. pilot odległości DISTRONIC z asystentem kierowania, aktywny asystent "martwego punktu", aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, system PRE-SAFE® PLUS informujący kierowców pojazdu znajdującego się z tyłu o zagrożeniu zderzeniem, aktywne wspomaganie hamowania z funkcją pokonywania skrzyżowań, radarowo wspomagany asystent układu hamulcowego BAS PLUS czy układ PRE-SAFE® Brake zapobiegający najechaniu na przeszkodę poprzez emitowanie sygnałów wizualnych i dźwiękowych, a w przypadku ich zignorowania - przez autonomiczne hamowanie.
W GLE montowany jest system COMAND Online z ośmiocalowym ekranem oferujący nawigację, telefon, audio, wideo oraz dostęp do Internetu. Wchodzi on w skład standardowego wyposażenia każdej z wersji oprócz GLE 250d. Osobom zarejestrowanym w aplikacji Mercedes Me udostępniono usługę concierge, czyli serwis asystencki i informacyjny Mercedes-Benz. Pozwala on na skorzystanie z pomocy pracowników koncernu m.in. przy poszukiwaniu restauracji czy rezerwowaniu pokoju w hotelu. Dostęp do tych usług możliwy jest poprzez system COMAND Online lub aplikację na smartfonie. Przez rok po aktywacji odbywa się to bezpłatnie.
Uzupełnienie COMAND Online o bardziej rozbudowany moduł telefoniczny SAP kosztuje niemal 4 000 zł. Za ok. 5 600 zł można mieć cyfrowy tuner telewizyjny, a za ok. 11 000 zł - system multimedialny dla pasażerów tylnej kanapy.

Mercedes GLE w wersji Coupé pojawił się w filmie „Jurassic World” z 2015 roku. Było to nawiązanie do promocji pierwszego modelu ML (W163) w „The Lost World: Jurassic Park” wprowadzonym do kin w 1997 roku.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Infiniti QX70

Duży SUV o oryginalnej stylizacji i dobrych właściwościach jezdnych


Cena od 255 360 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Jeep Grand Cherokee

Reprezentacyjny SUV z mocnymi silnikami i bogatym wyposażeniem


Cena od 136 600 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Volkswagen Touareg

SUV aspirujący do klasy premium z pneumatycznym zawieszeniem w opcji


Cena od 236 790 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Volvo XC90

Reprezentacyjny, nowoczesny SUV - powiew świeżości w segmencie


Cena od 258 100 PLN
Ocena t4c: 8.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()