MINI Countryman

MINI

Cena od 111 800 do 171 962 PLN

Znajdź dealera

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 6.9 s do 13.9 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
350/1170
Action
zużycie paliwa
od 4.2 l do 7.5 l / 100km
Action
moc
od 98 KM do 218 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Pierwsza generacja MINI Countryman zadebiutowała w 2010 roku podczas salonu samochodowego w Genewie. Był to wówczas jedyny samochód w gamie tego producenta posiadający dwie pary drzwi. Przez 6 lat produkcji w ofercie MINI pojawiły się także inne czterodrzwiowe auta, dlatego też druga generacja Countrymana znacznie urosła, przez co pełni rolę flagowego modelu tej marki.

Countryman zachował charakterystyczną stylistykę, unikalną dla tego modelu
– łączy ona wyjątkowe dla „MINI” elementy, takie jak kształt świateł czy klamek, z masywnością typową dla przedstawiciela segmentu SUV.

Technologicznie drugie wcielenie MINI Countrymana jest bardzo blisko spokrewnione z BMW X1. Standardowo Countryman wyposażony jest w napęd na przednią oś (wersje 4x4 oferowane są za dopłatą). Po raz pierwszy w historii MINI oferowana jest także wersja plug-in hybrid.

Wnętrze

Kokpity wszystkich nowych modeli MINI cechują się bardzo zbliżonym projektem dopasowywanym do poszczególnych modeli. Łączy je jednak wiele elementów, takich jak chociażby prędkościomierz i obrotomierz, które są zamocowane na kolumnie kierowniczej, czy też tarcza na konsoli centralnej kryjąca – w zależności od wyposażenia – radio lub ekran systemu inforozrywki. Wyposażono ją w  LED-ową obwódkę, której barwę można dopasowywać do własnych upodobań. Kolor tarczy ulega także zmianie przy regulowaniu temperatury lub głośności muzyki. Wszystko to sprawia, że wnętrze Countrymana prezentuje się wyjątkowo odważnie i idealnie pasuje do zawadiackiego charakteru tego auta.

System inforozrywki to znany z BMW iDrive wyposażony w ciekawą, nieco kreskówkową grafikę. Obsługuje się go za pomocą pokrętła ulokowanego na tunelu środkowym. Sterowanie jest intuicyjne, a rozmieszczenie wszelkich opcji sprawia, że można to robić bez specjalnego skupienia. Dodatkowo manipulator otoczony jest przyciskami odnoszącymi się do konkretnych podstron, takich jak media czy nawigacja. Jego górna część jest z kolei panelem dotykowym, na którym można wpisywać litery ułatwiające wprowadzanie adresów w nawigacji.

Ilość miejsca w drugim wcieleniu MINI Countrymana jest imponująca. To była jedna z bolączek pierwszej generacji tego modelu – przestrzeń dla pasażerów, jak i bagażowa, były mocno ograniczone. Znacznie większy rozstaw osi oraz szersze nadwozie rozwiązało ten problem. Na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie wysokie osoby. Bagażnik mieści od 450 litrów do 1350 przy rozłożonej kanapie, co można uznać za bardzo dobry wynik.

Jedną z zalet MINI Countrymana są także bardzo dobre materiały wykończeniowe. Nie spotkamy tutaj zbyt wielu twardych plastików – te zastosowano w miejscach, z którymi kontakt jest sporadyczny. Górną partię deski rozdzielczej, jak i boczki, wykończono miękkim tworzywem, które w zależności od konfiguracji danego egzemplarza występuje w kilku różnych kolorach.

Za kierownicą

MINI od lat jest synonimem radości z jazdy. Samochody te niezależnie od wielkości charakteryzują się świetnymi właściwościami jezdnymi. Countryman nie jest wyjątkiem – pomimo wyższej masy oraz sporych wymiarów prowadzi się niezwykle lekko i zwinnie. Dostępne są trzy tryby – Standardowy, Sport oraz Green, które znacząco zmieniają reakcję samochodu na wciśnięcie pedału gazu i ruchy kierownicą.

Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny i pozwala na łatwą kontrolę auta. Zawieszenie niezależnie od wersji zestrojone jest dość sztywno – sportowe wrażenia z jazdy są tutaj postawione wyżej niż wysoki komfort podróżowania. Oczywiście nie oznacza to, że Countryman jest niewygodny. Nawet większe nierówności wybierane są dość gładko, choć niekiedy przeszkadzają w tym duże koła, oferowane standardowo w mocniejszych wersjach silnikowych.

Tak czy inaczej, Countryman to zdecydowanie najbardziej komfortowy model w gamie MINI, nawet jeśli mówimy o najbardziej sportowej odmianie, czyli o John Cooper Works.

Opcjonalnie oferowane jest także adaptacyjne zawieszenie, wyraźnie różnicujące zachowanie auta.

MINI Countryman jest także bardzo dobrze wyciszonym autem. Pomimo kiepskiej aerodynamiki będącej efektem niemal pionowo ustawionej przedniej szyby, we wnętrzu głośno zaczyna się robić dopiero powyżej 140 km/h. Nieco więcej hałasu dobiega za to z kół, zwłaszcza w wersjach z szerokimi oponami.

Silniki

Gama MINI Countryman opiera się na pięciu wersjach korzystających z jednostek benzynowych oraz dwóch wysokoprężnych. W bazowym Countrymanie pod maską znajdziemy 1.5-litrowy doładowany silnik trzycylindrowy generujący 136 koni mechanicznych, który jest dostępny z napędem na przednią oś lub na cztery koła (ALL4).

Ta sama jednostka oferowana jest też w wersji Cooper S E, czyli hybrydzie typu plug-in. Tam w połączeniu z jednostką elektryczną moc całkowita wynosi 224 konie mechaniczne, a napęd przekazywany jest na cztery koła (z silnika spalinowego na przód, z elektrycznego – na tylną oś). Samochód może poruszać się wyłączne przy wykorzystaniu energii elektrycznej na dystansie do 20 km.

Na półce wyżej stoi wersja Cooper S korzystająca z 4-cylindrowej, dwulitrowej jednostki o mocy 192 koni mechanicznych. Tutaj również można wybierać pomiędzy napędem na przód a na cztery koła. Gamę wersji benzynowych zamyka topowa odmiana John Cooper Works podkręcona do 231 koni mechanicznych. Zastosowano tam także znacznie sztywniejsze zawieszenie, kubełkowe fotele oraz sportowy układ wydechowy. W wersji JCW dostępny jest wyłącznie napęd na cztery koła.

Oferta diesli bazuje na dwulitrowej jednostce napędowej. W wersji Cooper D oferuje ona 150 koni mechanicznych, zaś w Cooper SD – 190 KM. Analogicznie jak w wersjach benzynowych, są one oferowane z napędem na przód lub na wszystkie cztery koła – ALL4.

Każdy silnik w MINI Countryman fabrycznie oferowany jest z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Opcjonalnie oferowana jest 8-stopniowa przekładnia automatyczna.

Technologia i bezpieczeństwo

Jednym z benefitów bliskiego pokrewieństwa z BMW X1 jest możliwość zastosowania wielu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. W Countrymanie oferowana jest tak zwana tarcza, czyli cały zestaw elektronicznych asystentów wspierających kierowcę na każdym kroku. Znajdziemy tutaj między innymi Front Assist, czyli system ostrzegający o zbyt szybkim zbliżaniu się do poprzedzającego auta, Emergency Brake Asisst, czyli system autonomicznego hamowania w sytuacji krytycznej, np. w mieście, aktywny tempomat oraz asystenta parkowania z kamerami 360 stopni oraz funkcją automatycznego parkowania.

W testach zderzeniowych Euro NCAP MINI Countryman zdobył komplet pięciu gwiazdek. Eksperci docenili to auto za wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerów nim podróżujących, jak i szereg systemów, które nie tylko mogą zapobiec kolizji, ale także minimalizują skutki takowych.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi Q2

Oryginalny i zwinny miejski crossover klasy premium


Cena od 98 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Land Rover Range Rover Evoque

Crossover klasy premium - stylowe nadwozia i dobre właściwości w terenie


Cena od 159 900 PLN
Ocena t4c: 6.9/10
Zobacz

Mercedes-Benz GLC Coupe

Komfortowy SUV w stylizacji coupe z mocnymi silnikami


Cena od 206 700 PLN
Ocena t4c: 7.6/10
Zobacz

Nissan Juke

Typowy przedstawiciel miejskich crossoverów o oryginalnym designie


Cena od 55 900 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()