Opel Crossland X

Opel

Cena od 59 950 do 85 500 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • Kompaktowe nadwozie
  • dobra widoczność
  • niskie zużycie paliwa

Słabe strony

  • Słabe silniki
  • mało oryginalny design

Ocena t4c: 6.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 9.1 s do 14.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
410/1255
Action
zużycie paliwa
od 3.9 l do 5.2 l / 100km
Action
moc
od 82 KM do 120 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Opel Crossland X to jeden z najnowszych modeli w gamie tego niemieckiego producenta. Jest to także pierwsze auto, które zostało zaprojektowane przy pełnej współpracy z koncernem PSA, który jest aktualnie właścicielem Opla.

Crossland X dzieli wiele rozwiązań z Citroenem C3 Aircross oraz Peugeot 2008, lecz w przeciwieństwie do swoich francuskich odpowiedników plasowany jest w segmencie crossoverów, a nie SUV-ów. W ofercie Opla model ten zastąpił wysłużoną Merivę, zaś w hierarchii pozycjonowany jest niżej od Mokki X.

Oznacza to, że Oplowi Crossland X najbliżej jest do Fiata 500L, ale model ten rywalizować też będzie między innymi z Kią Stonic oraz wspomnianymi konstrukcyjnymi bliźniakami.

Opel Crossland X zwłaszcza z przodu mocno przypomina Mokkę X. Dopiero od słupka B zauważymy, że ten model ma wiele wspólnego z Peugeot 2008 i Citroenem C3 Aircross – widać to zwłaszcza po długości przednich i tylnych drzwi oraz po charakterystycznym kształcie nadwozia. Crossland X w przeciwieństwie do Mokki X wyposażony będzie wyłącznie w napęd na przednią oś.

Wnętrze

Z założenia Opel Crossland X ma cieszyć kierowcę i pasażerów wysoką praktycznością. Kokpit jest bardzo prosty i zaprojektowany został zgodnie z zasadami należytej ergonomii. Liczbę fizycznych przycisków zredukowano do absolutnego minimum, co znacznie upraszcza obsługę i nie absorbuje uwagi kierowcy w trakcie jazdy.

Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje ekran systemu IntelliLink, będący w standardowym wyposażeniu wersji Enjoy (Essentia wyposażona jest w klasyczne radio z monochromatycznym wyświetlaczem) – to z jego poziomu można operować większością ustawień. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż w nowych Oplach stosowane jest teraz oprogramowanie znane z aut z koncernu PSA.

Pod kątem materiałów wykończeniowych Opel Crossland X plasuje się mniej więcej pośrodku w swoim segmencie.
Miękkie tworzywo znajdziemy w górnej partii deski rozdzielczej. Boczki oraz niżej ulokowane elementy wykonano z twardego i chropowatego tworzywa.

Wnętrze Opla Crossland X nie rozpieszcza liczbą schowków – obok kieszeni w drzwiach, dużej półki przed lewarkiem skrzyni biegów (w opcji z ładowarką indukcyjną) oraz w skrytce pod podłokietnikiem nie znajdziemy zbyt wielu miejsc, w których można ulokować podręczne przedmioty. Brakuje też lepszych uchwytów na kubki.

Bagażnik mieści od 410 do 1255 litrów (oparcie dzielone 40:60). W opcjonalnym wyposażeniu dostępna jest także przesuwana tylna kanapa pozwalająca na uzyskanie dodatkowego litrażu w przestrzeni bagażowej, oczywiście kosztem miejsca na nogi osób podróżujących z tyłu.

Wspomnianej przestrzeni jednak nie ma zbyt wiele także w domyślnym ustawieniu kanapy. Dziennikarze zwracają uwagę na fakt, iż Crossland X nie jest tak przestronny jak jego odpowiednik z gamy Citroena, czyli C3 Aircross. Samochód ten doceni za to kierowca. Fotele AGR (akcja dla zdrowego kręgosłupa) mają wszechstronną regulację i sprawdzają się podczas dłuższych podróży.

Za kierownicą

Opel Crossland X to samochód dla osób o dość spokojnym usposobieniu. W przeciwieństwie do starszych modeli Opla model ten jest dość miękko zestrojony, co zwiększa komfort podróżowania, zwłaszcza na kiepskich drogach, ale też negatywnie wpływa na właściwości jezdne.

Niemiecki crossover wyraźnie wychyla się w szybciej pokonywanych zakrętach oraz wykazuje tendencję do podsterowności. Można powiedzieć więc, że model ten nie wyróżnia się właściwościami jezdnymi na tle konkurencji. Pozostaje komfortowy, prowadzi się łatwo i przyjemnie. Nadwozie jest też dosyć podatne na boczne podmuchy wiatru.

Układ kierowniczy jest bardzo mocno wspomagany, co docenią osoby, które poruszają się głównie po zatłoczonym mieście. W trasie staje się to jednak dość męczące – w opinii dziennikarzy trudno jest w tym aucie wyczuć pracę przednich kół.

Silniki

Pod maską Opla Crossland X znajdują się jednostki napędowe z rodziny PSA – benzynowe PureTech o pojemności 1.2-litra oraz diesle 1.6. Silniki zasilane benzyną generują od 82 do 130 koni mechanicznych. Oferowane są one z 5- i 6-biegową manualną skrzynią biegów oraz z 6-stopniowym automatem (dostępny tylko w 110-konnym wariancie). Diesel występuje w dwóch wersjach – 100- i 120-konnej.

Rozsądnym wyborem do Opla Crossland X jest benzynowy motor generujący 110 koni mechanicznych, zwłaszcza z automatyczną skrzynią biegów. W opinii dziennikarzy jest to najlepszy kompromis pomiędzy dynamiką, spalaniem, a komfortem podróżowania. Wersja ta cieszy umiarkowanym apetytem na paliwo – w mieście bez większego problemu można osiągnąć wyniki na poziomie niecałych ośmiu litrów na każde sto kilometrów. W trasie zaś wartość ta może spaść nawet do 6-6,5 litra. 

Jednostki wysokoprężne docenią zaś osoby, które podróżują głównie między miastami – tutaj zapotrzebowanie na ropę jest bardzo niskie. Bez większego problemu można uzyskać wartości z liczbą 3 na przodzie.

Technologia i bezpieczeństwo

Opel Crossland X zyskał wiele dodatków z bogatego technologicznego zaplecza koncernu PSA. W modelu tym znajdziemy między innymi: aktywny tempomat, czujniki martwej strefy oraz zbliżania (z funkcją autonomicznego hamowania w sytuacji awaryjnej w mieście), asystenta pasa ruchu czy też kamerę cofania. Układy te są bardzo wyczulone i bardzo wyraźnie oraz ze stosownym wyprzedzeniem upominają kierowcę.

W Crossland X dostępne są także światła mijania oraz drogowe wykonane w technologii LED. To doskonały wybór dla osób, które często poruszają się po nieoświetlonych drogach – ich skuteczność w porównaniu do klasycznych żarówek jest zdecydowanie większa. W topowych wariantach oferowany jest wyświetlacz HUD, który rzuca podstawowe dane na specjalną wysuwaną szybkę oraz panoramiczny dach doskonale doświetlający wnętrze.

Opel Crossland X jest także bezpiecznym autem – w testach zderzeniowych Euro NCAP model ten zyskał pięć gwiazdek. Eksperci wysoko ocenili poziom bezpieczeństwa dorosłych pasażerów oraz dzieci.

Opel Crossland X to pierwsze auto, które zostało zaprojektowane przy pełnej współpracy z koncernem PSA (Peugeot, Citroen), który jest aktualnie właścicielem Opla.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Mazda CX-3

Niewielki crossover z bogatym wyposażeniem i napędem 4x4 w opcji


Cena od 68 400 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Peugeot 2008

Komfortowy crossover - znakomity do miasta i dobry w trasie


Cena od 63 400 PLN
Ocena t4c: 7.6/10
Zobacz

Hyundai Kona

Niewielki, atrakcyjny crossover z bogatym wyposażeniem


Cena od 73 990 PLN
Ocena t4c: 6.4/10
Zobacz

Volkswagen T-Roc

Najmniejszy crossover VW czaruje designem i wnętrzem


Cena od 76 490 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()