Opel Karl

Opel

Cena od 36 900 do 52 440 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • dużo miejsca w środku
  • ekonomiczny silnik.

Słabe strony

  • ubogie wyposażenie seryjne
  • głośny na autostradzie.

Ocena t4c: 7.1/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 13.9 s do 14.9 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
206/1013
Action
zużycie paliwa
od 4.1 l do 4.5 l / 100km
Action
moc
od 75 KM do 75 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Opel Karl to niewielki, 5-drzwiowy przedstawiciel segmentu małych miejskich aut i jeden z najtańszych samochodów na naszym rynku.

Niewątpliwą zaletą Karla jest fakt, że za przystępną cenę oferuje dwie pary drzwi i przestronne jak na tę klasę samochodów wnętrze.

Karl zadebiutował w marcu 2015 roku jako następca popularnej Agili. Jego konkurentami są m.in. Fiat Panda, Kia Picanto, Renault Twingo czy też Skoda Citigo.

Wnętrze

Dwie pary drzwi to duża zaleta Karla, którą docenią pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie. Jak na ten segment miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu jest całkiem sporo, choć przykładowo Volkswagen up! czy bliźniacza Skoda Citigo zaoferują większą szerokość wnętrza, co przełoży się na wyższy komfort podróżowania w trzy osoby z tyłu.

Karl zapewnia dosyć wysoką pozycję za kierownicą, a widoczność we wszystkich kierunkach jest całkiem przyzwoita, co ułatwia poruszanie się Karlem po mieście.

Bagażnik Opla mieści 206 litrów – to więcej niż w Toyocie Aygo (168 l) i Renault Twingo (188 l), ale mniej niż w Mitsubishi Space Star (235 l), Skodzie Citigo (251 l) czy wreszcie w większej, lecz podobnie wycenionej Dacii Sandero (320 l). Złożenie kanapy odkrywa, że mamy do czynienia z niedrogim samochodem – jakość montażu pozostawia nieco do życzenia – jednak do dyspozycji mamy wówczas 1013 litrów pojemności.

Kokpit zaskakuje poważną stylistyką, dobrze spasowanymi (ale twardymi) plastikami i przede wszystkim bogatym wyposażeniem droższych wersji. Na konsoli centralnej może pojawić się duży jak na samochód tej klasy ekran systemu multimedialnego, który według recenzentów działa sprawniej i jest łatwiejszy w obsłudze w porównaniu z odpowiednikami w Kii Picanto czy Hyundaiu i10.

Za kierownicą

Opel Karl to typowe auto miejskie. Układ kierowniczy może pracować lekko, a po włączeniu trybu City – bardzo lekko, co z pewnością docenimy przy manewrach na parkingu.

Tradycyjna konstrukcja zawieszenia i mały rozstaw osi powodują, że auto ma tendencję nie tylko do wychylania się w zakrętach, lecz także do delikatnego podskakiwania na nierównościach.

Dziennikarze zwracają również uwagę, że Skoda Citigo czy Ford Ka dadzą więcej frajdy z jazdy. Manualna skrzynia biegów działa bez zastrzeżeń, w opcji dostępna jest zautomatyzowana 5-biegowa przekładnia Easytronic. Trzeba jednak pamiętać, że pogarsza ona i tak przeciętne osiągi Karla i przekłada się na wyższe zużycie paliwa.

Silniki

Do napędu auta służy tylko jeden silnik – to 3-cylindrowy motor o pojemności 1 litra i mocy 75 KM. Wystarcza do rozpędzenia ważącego nawet poniżej 1 tony Opla od 0 do 100 km/h w czasie 13,9 sekundy i do prędkości maksymalnej wynoszącej 170 km/h.

Jednostka sprawdza się raczej tylko w mieście – w trasie wyprzedzanie z pełnym obciążeniem może okazać się wyzwaniem nie tylko dla kierowcy. Jednak za spokojne traktowanie silnik odwdzięczy się bardzo niskim zużyciem paliwa – według danych producenta wersja z systemem Start/Stop zadowala się średnio zaledwie 4,1 l/100 km.

Technologia i bezpieczeństwo

Opel Karl w teście zderzeniowym przeprowadzonym w 2015 roku przez Euro NCAP zdobył ocenę 4 gwiazdek na 5 możliwych. Auto posiada w wyposażeniu seryjnym 6 poduszek powietrznych, układ stabilizacji toru jazdy ESP, kontrolę trakcji, a także układ wspomagania ruszania pod górę.

Opcjonalnie w bogatszych wersjach dostępny jest system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Jeśli chodzi o wyposażenie standardowe dwóch podstawowych wersji (Eco i Essentia), to brakuje tu m.in. klimatyzacji (choćby za dopłatą), radioodtwarzacza, centralnego zamka, regulowanej kolumny kierownicy czy nawet 3-osobowej dzielonej kanapy (standardem jest 2-osobowa).

Zdecydowanie warto spojrzeć na bogatsze – choć niestety droższe – odmiany Enjoy i Cosmo. W wyższych wersjach Karl oferuje wiele dodatków znanych z wyższych modeli Opla. Możemy tu znaleźć m.in. automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, materiałowo-skórzaną tapicerkę, 16-calowe alufelgi, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, tempomat, a nawet podgrzewaną kierownicę.

Nie zabrakło flagowego systemu Opel On Star, umożliwiającego zdalną diagnostykę pojazdu za pomocą aplikacji na smartfona lub przez połączenie z konsultantem, tworzenie na pokładzie hotspotu Wi-Fi czy możliwość wezwania pomocy jednym przyciskiem.

Nazwa Karl to hołd dla najstarszego syna założyciel marki, Adama Opla. Co ciekawe, na rynku brytyjskim Karl oferowany jest pod nazwą Viva.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Fiat Panda

Prosty, praktyczny samochód miejski z przestronną kabiną


Cena od 34 600 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Kia Picanto

Ekonomiczne, 5-drzwiowe auto miejskie w dobrej cenie


Cena od 39 990 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Skoda Citigo

Niedrogie, funkcjonalne auto miejskie - komfortowe i praktyczne


Cena od 35 570 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Toyota Aygo

Ciekawa, dopracowana i ekonomiczna propozycja do poruszania się po mieście


Cena od 34 900 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()