Opel Meriva

Opel

Cena od 55 800 do 87 150 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • funkcjonalny i praktyczny system foteli i schowków
  • warty polecenia
  • nowy 1
  • 6-litrowy diesel.

Słabe strony

  • system drzwi FlexDoors nie zawsze jest ułatwieniem
  • nieco mdłe prowadzenie.

Ocena t4c: 7.5/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 9.9 s do 14.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
397/1496
Action
zużycie paliwa
od 3.8 l do 7.1 l / 100km
Action
moc
od 95 KM do 140 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Na rynku obecna jest II generacja Opla Merivy, określana jako Meriva B. Zadebiutowała w 2010 roku i jest produkowana w hiszpańskiej Saragossie.

W 2013 roku auto przeszło facelifting odświeżający nie tylko karoserię, ale także wnętrze i paletę jednostek napędowych.

Na rok 2017 spodziewany jest następca – Meriva C ma być już modnym crossoverem, a Opel ma zmienić nazwę na zupełnie nową.

Wnętrze

Opel zaproponował w Merivie kilka innowacyjnych rozwiązań. Pierwszym z nich jest system tylnych drzwi FlexDoors otwieranych pod wiatr, pod kątem 84 stopni. Teoretycznie miał ułatwić wsiadanie do auta, ale okazuje się problematyczny w ciasnych miejscach parkingowych – wsiadanie na tylną kanapę jest wówczas utrudnione.

We wnętrzu zastosowano system FlexSpace polegający na trzech ruchomych i niezależnych od siebie fotelach drugiego rzędu, które można regulować, a dwa zewnętrzne zsuwać do środka. Wykorzystano również system FlexConsole, będący zestawem zabudowanych schowków między fotelami również dającymi się przesuwać i wyciągać. Oba te rozwiązania sprawiają, że wnętrze Merivy umożliwia łatwą aranżację w zależności od potrzeb właściciela.

Kokpit Merivy jest przyjemny dla oka i wykonany z dobrych materiałów, ale przytłacza ilością przycisków na konsoli środkowej. Brakuje też dotykowego ekranu, obsługa systemu multimedialnego wydaje się nieco bardziej angażująca niż w najnowszych modelach Opla.

Bagażnik niemieckiego minivana jest pojemny i ma regularne kształty – po złożeniu oparć foteli powstaje równa powierzchnia.

Za kierownicą

Miękkie zestrojenie zawieszenia idealnie sprawdza się na nierównych drogach, choć niekoniecznie już w szybciej pokonywanych łukach, na których Meriva me tendencje do mocnego wychylania się.

Układ kierowniczy wpisuje się w rodzinny i komfortowy charakter samochodu – wspomaganie jest dosyć duże i nieco zaburza przepływ informacji między kołami a kierownicą.

Lewarek manualnej skrzyni został umieszczony bardzo ergonomicznie, jednak długi skok nieco zakłóca odczucie jego precyzyjnej pracy.

Silniki

Paletę jednostek napędowych Merivy ograniczono do trzech (w różnych wariantach mocy): dwóch benzynowych o mocach od 100 (1,4 Twinport) do 140 KM (1,4 Turbo) i jednego wysokoprężnego 1,6 CDTI o mocach od 95 do 136 KM.

Osiągi silników benzynowych są przeciętne, choć wynika to zapewne z masy minivana, który może ważyć nawet blisko 1,7 tony. Zdecydowanie lepiej spisuje się nowy diesel, wprowadzony po faceliftingu, który wyparł stare jednostki 1,3 i 1,7. Pracuje znacznie ciszej, zapewnia akceptowalne osiągi, a w odmianach 95- i 110-konnej charakteryzuje się średnim zużyciem paliwa na poziomie 4 l/ 100 km.

Skrzynię automatyczną można zamówić w opcji tylko z silnikiem benzynowym 1,4 Turbo. Warto wspomnieć, że również z tą jednostką (120 KM) dostępna jest fabryczna instalacja LPG w cenie 2000 zł.

Technologia i bezpieczeństwo

W Oplu Meriva w standardzie w podstawowej wersji Essentia znalazły się m.in. układ stabilizacji ESP, manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby z przodu, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, radio CD MP3 z 4 głośnikami i centralny zamek.

Dziwi obecność tylko dwóch przednich poduszek powietrznych – zarówno boczne, jak i kurtynowe wymagają dopłaty. Dlatego od razu warto zainteresować się odmianą Enjoy, zwłaszcza że dysponuje szerszą paletą jednostek napędowych.

Meriva w teście zderzeniowym EuroNCAP zdobyła w 2010 roku ocenę 5 gwiazdek. Na liście wyposażenia dodatkowego Opla znajdują się m.in. tempomat, skórzaną tapicerkę, 18-calowe obręcze z lekkich stopów, system multimedialny z nawigacją i 7’ ekranem czy też kamerę cofania. Poszczególne elementy należy jednak wybierać ostrożnie, bo mimo zastosowania atrakcyjnych cenowo pakietów jest po prostu drogo.

Opel proponuje do Merivy przednie fotele AGR z szerokim zakresem regulacji (m.in. z wysuwaną poduszką wspierającą uda), które rekomendowane są przez niemieckie towarzystwo lekarzy i terapeutów AGR.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Citroen C3 Picasso

Praktyczny i ekonomiczny minivan o komfortowym charakterze


Cena od 53 590 PLN
Ocena t4c: 7.6/10
Zobacz

Dacia Lodgy

Najtańszy 7-osobowy minivan na rynku - prosty ale praktyczny


Cena od 37 900 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Fiat 500L

Propozycja Fiata na komfortowe przewożenie do 7 osób


Cena od 51 900 PLN
Ocena t4c: 6.7/10
Zobacz

Ford B-Max

Połączenie oryginalnego i praktycznego nadwozia i ponadprzeciętnych właściwości jezdnych


Cena od 60 300 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()