Peugeot 308

Peugeot

Cena od 68 000 do 119 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • Duży bagażnik
  • dobre właściwości jezdne
  • komfort

Słabe strony

  • Przeciętny system multimedialny
  • Astra jeździ lepiej

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.5 s do 11.3 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
398/1206
Action
zużycie paliwa
od 3.6 l do 5.6 l / 100km
Action
moc
od 99 KM do 205 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

II generacja Peugeota 308 w wersji hatchback zadebiutowała pod koniec 2013 roku, a kilka miesięcy późnej pojawiła się odmiana kombi (SW).

Auto zostało zbudowane na całkowicie nowej płycie podłogowej, zaś sam producent opisuje 308 II generacji jako lżejszy, oszczędniejszy i bardziej przestronny w stosunku do poprzednika. Te deklaracje znajdują potwierdzenie w testach dziennikarskich.

Peugeot 308 to bezpośredni konkurent Volkswagena Golfa czy Opla Astry. Mocnymi stronami modelu 308 są oszczędne diesle, komfortowe zawieszenie oraz niezwykle przestronny bagażnik.

Wersja hatchback oferowana jest również w usportowionej odmianie GT z mocnymi silnikami i obniżonym zawieszeniem oraz sportowej wersji GTi, rywalizującej z Golfem GTI czy Focusem ST.

Wnętrze

Wnętrze Peugeota 308 to całkowicie nowy projekt, zbliżony do tego, jaki znajdziemy w mniejszym 208. Koncepcja wnętrza jest dziełem polskiego projektanta, Adama Bazydło. Peugeot stawia tu na minimalizm, rezygnując z większości tradycyjnych przycisków, większość z nich przenosząc na dotykowy ekran o przekątnej 9,7-cala.

Wnętrze 308 spotyka się z pozytywnymi recenzjami, jednak często można trafić na zarzuty, że obsługa nawigacji, radia i klimatyzacji na jedynym wyświetlaczu jest bardziej czasochłonna niż w przypadku tradycyjnych przycisków. Dodatkowo system Peugeota działa wolniej i cechuje się mniejszą intuicyjnością niż ten, który możemy znaleźć w Oplu Astrze czy Volkswagenie Golfie.

Najbardziej w 308 zaskakuje jednak niewielki, spłaszczony u dołu wieniec kierownicy. To zdecydowanie najmniejsza kierownica, jaką obecnie możemy spotkać w nowych samochodach. Niemniej łatwo się do niej przyzwyczaić, tym bardziej, że nadaje 308 akcent sportowości.

Nietypowe jest też to, że kierowca spogląda na tablicę wskaźników nad kierownicą, a nie – tak jak w większości samochodów – przez jej wieniec. W niektórych recenzjach dziennikarze podnoszą kwestię kłopotu ze znalezieniem optymalnego ustawienia fotela i kierownicy tak, aby górna część wieńca nie przysłaniała obrotomierza i prędkościomierza. Ten problem może dotyczyć jednak wyłącznie wysokich kierowców.

We wnętrzu Peugeota 308 znajdziemy przede wszystkim miękkie materiały dobrej jakości, chociaż spotkamy też twarde plastiki, jak chociażby ten na konsoli środkowej. Ogólnie jednak spasowanie stoi na poziomie porównywalnym z Oplem Astrą. Fotele są obszerne i wygodne, ale rywale zaoferują lepsze trzymanie boczne.

W kwestii przestronności kabiny Peugeot 308 wypada przeciętnie na tle konkurentów. O ile z przodu na brak miejsca nie można narzekać, to z tyłu pasażerowie mają ograniczoną przestrzeń na nogi i nad głowami, szczególnie w przypadku egzemplarzy z opcjonalnym panoramicznym dachem.

Peugeot 308 wynagradza to jednak ogromnym bagażnikiem. Jego pojemność wynosi 470 litrów, a to niemal o 25 proc. więcej niż w Volkswagenie Golfie. W tej klasie samochodów jedynie Skoda Octavia zaoferuje więcej miejsca. Po złożeniu oparć tylnej kanapy otrzymamy ponad 1200 litrów, jednak fotele utworzą wyraźny próg, co pogarsza aspekty praktyczne.

Za kierownicą

Za kierownicą Peugeota 308 dominuje komfort. Auto idealnie wpasowuje się w lukę między bardziej precyzyjnymi w prowadzeniu, ale mniej komfortowymi Volkswagenem Golfem i Fordem Focusem a równie komfortowymi, ale mniej angażującymi w jazdę koreańskimi rywalami w postaci Hyundaia i30 czy Kii cee’d.

Od Peugeota 308 nie można oczekiwać sportowych wrażeń. Dosyć miękkie zawieszenie sprawia, że auto ma tendencję do przechyłów w zakrętach, szczególnie kiedy wyposażone jest w panoramiczne okno dachowe, które sprawia, że środek ciężkość wędruje nieco wyżej. Tak czy inaczej, pewne pokonywanie ciasnych łuków i szybsza jazda krętymi drogami nie stanowi dla 308 problemu – auto prowadzi się pewnie, jednak walkę z prawami fizyki przegrywa nieco szybciej niż Golf czy Focus.

308 z pewnością sprawdzi się w dłuższych podróżach, podczas których docenimy dobre wyciszenie kabiny (ale tylko do prędkości rzędu 120-130 km/h) oraz oszczędne silniki.

Silniki

W 308 Peugeot oferuje dwie jednostki benzynowe: utrzymane w duchu downsizingu 1,2 PureTech o mocach 110 i 130 KM oraz 1,6 e-THP o mocy 205 KM w usportowionej wersji GT.

Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku diesli. Do wyboru mamy 1,6 BlueHDi o mocy 99 oraz 120 KM (z systemem Start/Stop) oraz 2-litrowego diesla o mocy 150 KM. Jednostki są połączone z 5- lub 6-biegowymi przekładniami manualnymi. Jeżeli w 308 chcemy mieć skrzynię automatyczną, musimy zdecydować się na 120-konnego diesla lub 130-konną jednostkę benzynową.

Z pewnością nie warto wybierać bazowych, najsłabszych jednostek, ponieważ nie zapewnią one zadowalających osiągów, kiedy 308 będziemy podróżować z rodziną. Warto zwrócić uwagę na 120-konnego diesla 1,6 (zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią), który pozwala rozpędzić się do 100 km/h w niecałe 10 s, jest elastyczny, w trasie potrafi zużywać mniej niż 4 l/100 km, a w mieście trudno nim przekroczyć 6 l/100 km. Jednocześnie dźwięk jego pracy przy wyższym obciążeniu nie jest tak wyraźny, jak w przypadku jednostek TDI w Volkswagenie.

Jeśli preferujemy jednostki benzynowe, to warto przyjrzeć się 130-konnemu e-THP, który zapewni zbliżone osiągi i jest tańszy w zakupie o około 10 tys. zł. Litera „e” oznacza, że mamy do czynienia z mikrohybrydą, a więc samochodem wyposażonym w układ start-stop oraz system rekuperacji energii kinetycznej.

Pod koniec 2016 roku dziennikarze tygodnika „Auto Świat” pokonali Peugeotem 308 ze wspomnianym wyżej silnikiem benzynowym testowy odcinek 25 tys. km, jadąc bez przerwy autostradami A2 oraz A1. Jak wykazały statystyki, na całym odcinku średnia prędkość jazdy wyniosła 125 km/h, zaś średnie zużycie paliwa – 8,18 l/100 km. Około 80 proc. trasy przebyto przy trudnych warunkach pogodowych (opady deszczu i silny wiatr).

3-cylindrowy PureTech zbiera pozytywne recenzje. Nie generuje nadmiernych wibracji, ma przyjemny dźwięk i sprawnie napędza 308 SW już od najniższych obrotów. W dodatku zapewnia lepsze osiągi i mniejsze zużycie paliwa niż jednostki o zbliżonej mocy w Hondzie Civic Tourer, Renault Megane czy Nissanie Pulsar.

308 hatchback występuje również jako sportowe GTi z 272-konnym silnikiem benzynowym i manualną skrzynią. Wersja ta posiada szereg sportowych modyfikacji, dzięki którym – według licznych recenzji – demonstruje agresywny, rasowy charakter, przez co potrafi zaangażować w jazdę.

Technologia i bezpieczeństwo

Peugeot 308 otrzymał maksymalną ocenę 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. W standardzie znajdziemy 6 poduszek powietrznych (maksymalna liczba oferowana w 308), dwa mocowania ISOFIX czy zaawansowany system kontroli trakcji.

Trzeba jednak zaznaczyć, że bazowa wersja posiada bardzo ubogie wyposażenie standardowe i zdecydowanie lepiej wybrać kolejną pozycję w cenniku. Wówczas w standardzie otrzymujemy dwustrefową klimatyzację automatyczną, radio z Bluetoothem oraz elektryczne sterowanie szyb i lusterek. Analizując cennik, można dostrzec, że Peugeot 308 okaże się tańszy w zakupie od podobnie wyposażonej Hondy Civic czy Forda Focusa.

Peugeot 308 zdobył tytuł Europejskiego Samochodu roku 2014.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Ford Focus

Rodzinny hatchback, który potrafi zaoferować frajdę z jazdy


Cena od 65 900 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Kia cee`d

Dopracowany hatchback dobrze przygotowany do starcia z liderami segmentu


Cena od 56 990 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Mazda 3

Japońska alternatywa dla Focusa z ciekawymi rozwiązaniami technicznymi


Cena od 68 900 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

SEAT Leon

Wyrazisty hatchback bazujący na sprawdzonych rozwiązaniach Volkswagena


Cena od 59 900 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()