Peugeot 308 GTI

Peugeot

Cena od 139 900 do 139 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • Dobre osiągi
  • daje frajdę z jazdy
  • pozostaje praktyczny

Słabe strony

  • Mało sportowy wygląd
  • kiepski infotainment

Ocena t4c: 8.3/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 6.0 s do 6.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
398/1206
Action
zużycie paliwa
od 6.0 l do 6.0 l / 100km
Action
moc
od 272 KM do 272 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Peugeot 308 GTI to najmocniejsza i najbardziej sportowa odmiana kompaktowego auta z lwem na masce. Zadebiutowała ona w 2015 roku, zaś w 2017 Francuzi zafundowali temu modelowi delikatny lifting, dzięki któremu samochód ten wciąż prezentuje się świeżo i ciekawie. 308 GTI ze względu na przedni napęd rywalizuje głównie z takimi autami jak Hyundai i30 N czy SEAT Leon Cupra.

Sportowa odmiana Peugeota 308 wyróżnia się nieco bardziej zadziorną stylistyką, która dodatkowo może być podkreślona unikalnym dwukolorowym malowaniem, w którym to tylna część nadwozia (mniej więcej od połowy tylnych drzwi) wykończona jest metaliczną czernią. Wraz z poprawionym wyglądem pojawiło się także wiele zmian mechanicznych - 308 GTI posiada między innymi mechanizm różnicowy typu Torsen, sportowe zawieszenie oraz , wzmocniony do 270 koni mechanicznych silnik 1.6 THP. To solidne podstawy do budowania emocji za kierownicą. Co więcej, według recenzentów, zdają one egzamin.

Wnętrze

W czasach, gdy większość producentów stara się podkreślić sportowy wizerunek ich samochodów, Peugeot stawia na dość skromny, ale jednocześnie przyjemny dla oka styl.

Kokpit modelu 308 GTI nie wyróżnia się jakoś specjalnie na tle standardowych odmian tego auta. Charakterystycznym elementem są tutaj bardzo efektowne półkubełkowe fotele z przyzwoitym trzymaniem bocznym, na których to pojawiło się logo działu Peugeot Sport. Mała i niezwykle poręczna kierownica zyskała perforowaną skórę w miejscach chwytu, zaś zegary posiadają czerwone podświetlenie. Ciekawym detalem jest także metalowa gałka lewarka skrzyni biegów.

Deska rozdzielcza w Peugeocie 308 GTI to przykład absolutnego minimalizmu. Liczbę fizycznych przełączników zredukowano do minimum, pozostawiając “na wierzchu” jedynie podstawowe przyciski. Pozostałe elementy, włącznie ze sterowaniem klimatyzacją, zgromadzono w systemie inforozrywki z dotykowym wyświetlaczem. W opinii dziennikarzy rozwiązanie to jest mało intuicyjne i wymaga przyzwyczajenia - zwłaszcza w zimie, kiedy to prowadząc w rękawiczkach nie można przełączyć się pomiędzy ekranem nawigacji lub klimatyzacji.

Ilość miejsca w Peugeocie 308 GTI jest zadowalająca. Z przodu miejsca nie zabraknie nawet dla wysokich osób. Nieco gorzej jest z tyłu, gdzie wygospodarowano zbyt mało przestrzeni na stopy. Pojemność bagażnika wynosi 420 litrów i jest to jeden z najlepszych wyników w segmencie aut kompaktowych.

Materiały wykończeniowe w kabinie Peugeota 308 GTI są dobre. Górne partie przednich boczków drzwiowych oraz deski rozdzielczej wykończono miękkimi plastikami. Dopiero niżej położone elementy wykonano z twardych tworzyw, dość podatnych na zarysowania.

Jedną z wad Peugeota 308 GTI jest mała liczba schowków i uchwytów. W całym wnętrzu znajduje się tak naprawdę jeden praktyczny uchwyt na kubek, zaś kieszeni i skrytek nie znajdziemy tutaj zbyt wiele.

Za kierownicą

Francuzi bardzo poważnie podeszli do tematu sportowego przygotowania Peugeota 308 GTI - ich celem było stworzenie niezwykle skutecznego samochodu. Swoje zadanie zrealizowali niezwykle starannie – 308 GTI charakteryzuje się naprawdę dobrymi właściwościami jezdnymi i pozostaje w czołówce segmentu sportowych hot hatchy.

Dzięki mechanizmowi różnicowemu 308 GTI chętnie “wkleja” się w zakręty, nie wykazując tendencji do przedwczesnej podsterowności. Koła ustawione w nieco większym negatywie zapewniają lepszy kontakt z podłożem, zaś układ kierowniczy o dość krótkim i bezpośrednim przełożeniu pozwala na założenie szybkiej kontry w przypadku pojawienia się nadsterowności. Ta pojawia się przy szybkim przeniesieniu masy auta, np. przy ujęciu gazu w zakręcie. Jest to charakterystyczna cecha belki skrętnej. Zastosowanie takowej w sportowym aucie nie jest jednak żadną ujmą - jej świetne zestrojenie sprawia, iż tylko nieliczni będą tęsknić za konstrukcją wielowahaczową.

Silniki

Pod maską Peugeota 308 GTI drzemie doładowana, 270-konna jednostka benzynowa 1.6 z rodziny THP. Wyróżnia się ona wyjątkowo zaawansowaną konstrukcją - silnik fabrycznie jest “zakuty”, co zwiększa jego wytrzymałość oraz ewentualną podatność na modyfikacje. Aż 330 Nm dostępnych w bardzo szerokim zakresie obrotów (od 1900 do 6000 obrotów na minutę) umożliwia sprawne przyspieszanie na niemal każdym biegu.

Co ciekawe wraz z rewelacyjnymi osiągami (6 sekund do setki, prędkość maksymalna wynosząca 250 km/h) idzie także naprawdę niskie zużycie paliwa. W opinii dziennikarzy motoryzacyjnych jest to jeden z najoszczędniejszych hothatchy na rynku. W mieście 308 GTI konsumuje około 11 litrów paliwa. W trasie wartość ta spada do 7,8 litra (przy spokojnej jeździe).

Technologia i bezpieczeństwo

Peugeot 308 GTI to bezpieczne i bogato wyposażone auto. Warto przypomnieć, iż model ten uzyskał tytuł Samochodu Roku 2014. W 308 znajdziemy szereg systemów bezpieczeństwa, począwszy od podstawowych - takich jak ABS czy ESP, przez wszelkiego rodzaju asystentów pasa ruchu aż po układ autonomicznego hamowania w mieście (w sytuacji awaryjnej).

Peugeot 308 uzyskał 5 gwiazdek w testach zderzeniowych.

Przedenie tarcze hamulcowe 308 GTi mają średnicę 380 mm, tylne 268 mm.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Ford Focus ST

Hatchback powszechnie ceniony przez kierowców o sportowym zacięciu


Cena od 117 400 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Kia cee'd GT

Sportowa odmiana popularnego hatchbacka zaskakuje zwinnością


Cena od 94 990 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

SEAT Leon Cupra

Atrakcyjny cenowo, mocny, sportowy hatchback spokrewniony z Golfem


Cena od 129 800 PLN
Ocena t4c: 8.8/10
Zobacz

Volkswagen Golf GTI

Usportowiona wersja Golfa o wzorowych właściwościach jezdnych


Cena od 126 290 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()