Peugeot 308 SW

Peugeot

Cena od 73 000 do 125 600 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • Praktyczny
  • komfortowy
  • ekonomiczny

Słabe strony

  • Przeciętny system multimedialny
  • słaby komfort na dużych felgach

Ocena t4c: 7.9/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.6 s do 11.6 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
556/1606
Action
zużycie paliwa
od 3.6 l do 8.0 l / 100km
Action
moc
od 99 KM do 205 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

II generacja Peugeota 308 SW (kombi) zadebiutowała na początku 2014 roku. Auto zostało zbudowane na całkowicie nowej płycie podłogowej, zaś sam producent opisuje 308 II generacji jako lżejszy, oszczędniejszy i bardziej przestronny niż poprzednik. 308 SW to bezpośredni konkurent Volkswagena Golfa Varianta czy Opla Astra Sport Tourer.

Mocnymi stronami 308 SW są oszczędne diesle, komfortowe zawieszenie oraz niezwykle przestronny bagażnik. 308 SW oferowany jest również w usportowionej odmianie GT z mocnymi silnikami i obniżonym zawieszeniem.

Wnętrze

Wnętrze 308 SW to całkowicie nowy projekt, zbliżony do tego, jaki znajdziemy w mniejszym 208. Jest dziełem polskiego projektanta Adama Bazydło. Peugeot postawił tu na minimalizm, rezygnując z większości tradycyjnych przycisków, które przeniósł na dotykowy ekran o przekątnej 9,7 cala.

Koncepcja wnętrza spotyka się z pozytywnymi recenzjami, jednak często można spotkać zarzuty, że obsługa nawigacji, radia i klimatyzacji na jedynym wyświetlaczu jest bardziej czasochłonna niż w przypadku zwykłych przycisków. Dodatkowo system działa wolniej i jest mniej intuicyjny niż ten, który możemy znaleźć w Oplu Astrze czy Volkswagenie Golfie.

Najbardziej w 308 SW zaskakuje jednak niewielki, spłaszczony u dołu wieniec kierownicy. To zdecydowanie najmniejsza kierownica, jaką obecnie możemy spotkać w nowych samochodach. Mimo to łatwo się do niej przyzwyczaić, tym bardziej, że nadaje 308 SW nutę sportowości. Nietypowe jest też to, że kierowca spogląda na tablicę wskaźników nad kierownicą, a nie – tak jak w większości samochodów – przez jej wieniec.

W niektórych testach dziennikarze podnoszą kwestię problemu w znalezieniu takiej pozycji, aby górna część wieńca nie przysłaniała obrotomierza i prędkościomierza. Ten kłopot może dotyczyć jednak jedynie wysokich kierowców. We wnętrzu Peugeota 308 SW znajdziemy przede wszystkim miękkie materiały dobrej jakości, chociaż spotkamy też twarde plastiki, jak chociażby ten na konsoli środkowej. Ogólnie jednak spasowanie stoi na poziomie porównywalnym z Oplem Astrą. Fotele są obszerne i wygodne, ale rywale zaoferują lepsze trzymanie boczne.

W kwestii przestronności wnętrza Peugeot 308 SW wypada przeciętnie na tle konkurentów. O ile z przodu nie można narzekać, to z tyłu pasażerowie mają ograniczoną przestrzeń na nogi i nad głowami, szczególnie w przypadku opcjonalnego panoramicznego dachu.

Dodatkowe względem wersji hatchback 11 cm, które znalazło się między osiami wersji kombi sprawiło, że mamy do dyspozycji jeden z największych bagażników w klasie. Jego pojemność wynosi 610 litrów, a po złożeniu oparć otrzymujemy 1775 litrów i płaską powierzchnię. 610 litrów to niemal tyle samo co w Volkswagenie Passacie czy Skodzie Octavii i odpowiednio o 23 litry więcej niż w Seacie Leonie ST.

Za kierownicą

Za kierownicą Peugeota 308 SW dominuje komfort. Auto idealnie wpasowuje się w lukę między bardziej bezpośrednimi i nieco „twardszymi” Volkswagenem Golfem i Fordem Focusem a równie komfortowymi, ale mniej angażującymi w jazdę koreańskimi rywalami w postaci Hyundaia i30 kombi czy Kii cee’d kombi.

Od Peugeota 308 SW nie można oczekiwać sportowych wrażeń. Dosyć miękkie zawieszenie sprawia, że auto ma tendencję do przechyłów w zakrętach, szczególnie kiedy wyposażone jest w panoramiczne okno dachowe, które sprawia, że środek ciężkość wędruje nieco wyżej. Tak czy inaczej, pewne pokonywanie ciasnych łuków i szybsza jazda krętymi drogami nie stanowi dla 308 SW problemu – auto prowadzi się pewnie, jednak nieco szybciej poddaje się ono prawom fizyki (i aktywuje agresywnie działający układ ESP) niż Volkswagen Golf czy Ford Focus.

308 SW z pewnością sprawdzi się w dłuższych podróżach, podczas których docenimy dobre wyciszenie kabiny (ale tylko do prędkości rzędu 120-130 km/h) oraz oszczędne silniki.

Silniki

W 308 SW Peugeot oferuje dwie jednostki benzynowe: utrzymane w duchu downsizingu, trzycylindrowe 1,2 PureTech o mocach 110 i 130 KM oraz 1,6 e-THP o mocy 205 KM w usportowionej wersji GT. Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku diesli. Do wyboru mamy 1,6 BlueHDi o mocy 99 oraz 120 KM (z systemem Start/Stop) oraz 2-litrowego diesla o mocy 150 KM. Jednostki są połączone z 5- lub 6-biegowymi przekładniami manualnymi, jeżeli w 308 SW chcemy mieć skrzynię automatyczną, musimy wybrać 120-konnego diesla lub 130-konną jednostkę benzynową.

Z pewnością nie warto decydować się na bazowe, najsłabsze jednostki, ponieważ nie zapewnią one zadowalających osiągów, jeśli 308 SW będziemy podróżować z rodziną. Warto pochylić się nad 120-konnym dieslem 1,6 (zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią), który pozwala rozpędzić się do 100 km/h w niecałe 10 s, jest elastyczny, w trasie potrafi zużywać mniej niż 4 l/100 km, a w mieście trudno przekroczyć nim 6 l/100 km. Jednocześnie dźwięk jego pracy przy wyższym obciążeniu nie jest tak wyraźny, jak w przypadku jednostek TDI w Volkswagenie.

Jeżeli przede wszystkim zależy nam na kulturze pracy jednostki, to warto zwrócić uwagę na 130-konny silnik benzynowy, który zapewni zbliżone osiągi i jest tańszy w zakupie o około 10 tys. zł. 3-cylindrowy PureTech zbiera pozytywne recenzje. Nie generuje nadmiernych wibracji, ma przyjemny dźwięk i sprawnie napędza 308 SW już od najniższych obrotów. W dodatku gwarantuje lepsze osiągi i mniejsze zużycie paliwa niż jednostki o zbliżonej mocy w Hondzie Civic Tourer, Renault Megane czy Nissanie Pulsar.

Technologia i bezpieczeństwo

Peugeot 308 SW nie został przetestowany przez organizację Euro NCAP, ale wersja hatchback otrzymała najwyższą ocenę 5 gwiazdek. W standardzie znajdziemy 6 poduszek powietrznych (maksymalna liczba oferowana w 308 SW), dwa mocowania ISOFIX czy zaawansowany system kontroli trakcji.

Trzeba jednak zaznaczyć, że bazowa wersja posiada bardzo ubogie wyposażenie standardowe i zdecydowanie lepiej wybrać wyższą odmianę. Wówczas w standardzie otrzymujemy dwustrefową klimatyzację automatyczną, radio z Bluetooth oraz elektryczne sterowanie szyb i lusterek. Analizując cennik, można dostrzec, że Peugeot 308 SW będzie tańszy w zakupie od podobnie wyposażonej Hondy Civic Tourer czy Forda Focusa kombi.

Peugeot 308 zdobył tytuł Europejskiego Samochodu roku 2014.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Hyundai i30 kombi

Niedrogie w zakupie i eksploatacji przestronne i komfortowe kombi


Cena od 64 500 PLN
Ocena t4c: 7.1/10
Zobacz

Renault Megane Grandtour

Komfortowe, nowoczesne kombi o ciekawym designie i bogatym wyposażeniu


Cena od 63 900 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Skoda Octavia Combi

Jedno z najlepszych rodzinnych kombi - mnóstwo przestrzeni za rozsądną cenę


Cena od 66 750 PLN
Ocena t4c: 8.5/10
Zobacz

Volkswagen Golf Variant

Solidne kombi z dużym bagażnikiem i szeroką paletą silników


Cena od 72 390 PLN
Ocena t4c: 8.4/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()