Renault Grand Scenic

Renault

Cena od 85 400 do 130 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • nowoczesna stylizacja
  • praktyczne wnętrze.

Słabe strony

  • silniki benzynowe dostępne jedynie ze skrzynią manualną
  • kosztowne opcje.

Ocena t4c: 8.0/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 11.1 s do 14.3 s
Action
liczba miejsc
7
Action
pojemność bagażnika
645/1850
Action
zużycie paliwa
od 4.1 l do 6.5 l / 100km
Action
moc
od 110 KM do 130 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Renault Grand Scenic to większa odmiana modelu Scenic – rodzinnego samochodu, który zadebiutował w 1996 roku i dał początek klasie minivanów. Scenic był przełomowym projektem i został doceniony przez kierowców, a liczne zalety potwierdził zdobytym tytułem „Samochodu Roku 1997”. Wydłużona, 7-osobowa wersja Grand pojawiła się wraz z drugą generacją Scenica w 2004 roku. Pod koniec roku 2016 do polskich salonów trafiła IV generacja auta. Renault twierdzi, że w przypadku nowego modelu całkowicie zmieniło koncepcję minivana i udowodniło, że minivan nie musi być nudny. Według opinii dziennikarzy motoryzacyjnych w tym twierdzeniu jest sporo prawdy. Scenic IV generacji ma w sobie nieco z SUV-a, prezentuje się atrakcyjnie i zachował walory praktyczne poprzednika. Grand Scenic w standardzie oferowany jest z 5 miejscami, jednak za dopłatą można zamówić dodatkowe dwa fotele.

Wnętrze

Projekt wnętrza Grand Scenica przypomina ten, z jakim spotkamy się w Megane oraz Talismanie. To nowy design z dominującym na środku dużym (opcjonalnym) wyświetlaczem systemu multimedialnego R-link 2. Drugi wyświetlacz znajduje się przed oczami kierowcy i zastąpił tradycyjną, analogową tablicę wskaźników. Czuć, że Renault przyłożyło się do wykończenia wnętrza zarówno w kwestii materiałów, jak i ich spasowania. W opcji cała deska rozdzielcza może być obszyta skórą z kontrastowymi szwami, a większość plastików jest miękka w dotyku. Wykończenia reprezentuje poziom bardzo zbliżony do tego, z jakim mamy do czynienia w Citroenie C4 Picasso. W recenzjach modelu pojawia się jednak uwaga, że ze względu na monotonne, czarne wykończenia kabina Grand Scenica nie robi takiego wrażenia jak oryginalne nadwozie. Wnętrze można tylko rozjaśnić dzięki dużemu oknu dachowemu. Ciekawy element stanowi duża, sięgająca daleko do przodu przednia szyba. Takie rozwiązanie poprawia widoczność na boki i sprawia, że kabina Renaulta Grand Scenica staje się bardziej przestronna. Na pochwałę zasługują również obszerne fotele z szerokimi profilowanymi zagłówkami (także w tylnym rzędzie). Renault zadbało, abyśmy w Scenicu poczuli się jak w domu. Mnóstwo schowków (ich całkowita pojemność wynosi 63 litry), rozkładane stoliki (z uchwytami pozwalającymi na mocowanie tabletu) i szerokie możliwości dopasowania wnętrza (m.in. dzięki przesuwanemu podłokietnikowi) sprawiają, że Grand Scenic zaspokoi potrzeby każdej rodziny. Recenzenci podkreślają, że można się tu odnaleźć lepiej niż w równie praktycznym, ale nieco mniej ciekawym, Volkswagenie Touranie. Aranżacja przestrzeni w Grand Scenicu jest wyjątkowo łatwa. Fotele można składać nawet przez naciśnięcie odpowiedniego przycisku na ekranie dotykowym systemu multimedialnego. Jedyną wadę na tle konkurentów stanowi fakt, że z tyłu nie otrzymujemy trzech osobnych foteli, a bardziej tradycyjną kanapę dzieloną w stosunku 40:60. Za sprawą całkowicie płaskiej podłogi z tyłu miejsca będzie pod dostatkiem dla trzech pasażerów. Dla dwóch z nich przewidziano nawet złącza USB na tunelu środkowym. Fotele można przesuwać do przodu i do tyłu, zwiększając przestrzeń na nogi dla pasażerów w opcjonalnym, trzecim rzędzie siedzeń. Na dwóch dodatkowych fotelach łatwo zająć miejsce i z powodzeniem zmieści się tam osoba dorosła, chociaż – jak zwykle w przypadku foteli trzeciego rzędu – lepiej przeznaczyć je dla dzieci. IV generacja Renault Grand Scenic oferuje przeciętną na tle konkurentów pojemność bagażnika. 596 litrów to o prawie 150 litrów mniej niż w Volkswagenie Touranie i około 50 mniej niż w Citroenie C4 Grand Picasso. Nie zmienia to faktu, że przestrzeń bagażowa Grand Scenica w zupełności wystarczy na potrzeby rodziny – jest również foremna, a po złożeniu oparć tylnej kanapy otrzymujemy płaską podłogę.

Za kierownicą

Za ciekawostkę w IV generacji Renault Grand Scenic można uznać fakt, że producent zdecydował się na oferowanie w tym modelu jedynie 20-calowych obręczy aluminiowych z oponami w rozmiarze 195/55. Chodzi o względy estetyczne (duże felgi lepiej wypełniają nadkola), ale według Renaulta pozwoliło to również idealnie dostroić nastawy zawieszenia do tego rozmiaru koła. W opinii wielu recenzentów Renault Scenic zapewnia bardzo wysoki komfort i uczucie płynięcia po asfalcie. Mimo dużego rozmiaru felgi opony cechują się dosyć wysokim profilem, co pomaga w zagwarantowaniu wygody. Grand Scenic nie będzie prowadził się tak pewnie i precyzyjnie jak Volkswagen Touran, ale jednocześnie w zakrętach poradzi sobie lepiej niż C4 Grand Picasso. Podobnie jak w Talismanie czy Megane, Renault Grand Scenic opcjonalnie może być wyposażone w system pozwalający na wybór trybu jazdy. Jego zmiana wpływa na charakterystykę pracy poszczególnych układów samochodu, jednak niezależnie od trybu Scenic zawsze pozostaje komfortowy. Nie można oczekiwać po nim sportowych doznań, ale auto pozwala na pewne i szybkie pokonywanie łuków, a przechyły typowe dla tej klasy samochodów są skutecznie ograniczone. Jedyne zastrzeżenia, jakie często pojawiają się w stosunku do Grand Scenica, to te dotyczące szumu powietrza, który wdziera się do kabiny z okolic lusterka bocznego przy prędkościach powyżej 130 km/h.

Silniki

Oferta Renault Grand Scenic obejmuje dwa silniki wysokoprężne w trzech wariantach mocy (110, 130 oraz 160 KM) oraz silnik benzynowy w dwóch wariantach mocy (115 i 130 KM). Dostępna jest również wersja hybrydowa oparta na 110-konnym dieslu. Jednostki wysokoprężne mogą być połączone z manualną, 6-biegową skrzynią, zaś diesle dodatkowo z automatyczną, płynnie pracującą skrzynią dwusprzęgłową. Wśród jednostek benzynowych na uwagę zasługuje benzynowe Energy TCe 130, które według recenzentów cechuje się dobrą elastycznością i energicznymi reakcjami na gaz już przy niskich prędkościach obrotowych. W przypadku diesli warto wymienić Energy dCi 160 KM połączone z dwusprzęgłową skrzynią EDC. To najbardziej dynamiczny wariant Grand Scenica polecany dla osób planujących pokonywać długie dystanse z kompletem pasażerów na pokładzie. Energy dCi oferowane jest również w 130-konnej odmianie w połączeniu z manualną skrzynią. Taka konfiguracja także nie powinna rozczarować pod względem osiągów. Niezależnie od wariantu, na który się zdecydujemy, możemy liczyć na niewielkie zużycie paliwa – Renault deklaruje, że jednostka dCi w trasie nie pochłonie więcej niż 5 l/100 km. W przeciwieństwie do Scenica w ofercie Grand Scenica nie znajdzie się najsłabsze, 95-konne dCi. 110-konna odmiana zapewni natomiast przyspieszenie do 100 km/h w 12,4 s i w trasie nie powinna zużywać więcej niż 5 l/100 km. Trzeba jednak zaznaczyć, że w przypadku mocno obciążonego samochodu 110-konne dCi może okazać się zbyt słabe. Zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne są dobrze wyciszone, a ich praca nie zakłóca spokoju we wnętrzu Grand Scenica.

Technologia i bezpieczeństwo

Renault Grand Scenic nie brało udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP, jednak mniejszy Scenic uzyskał najwyższą ocenę 5 gwiazdek. Wersja Grand w standardzie jest wyposażona w dwie poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową kierowcy i pasażera oraz dwie poduszki kurtynowe w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń. Ponadto auto posiada dwie czołowe, samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia poduszki powietrzne najnowszej generacji. Dzięki specjalnym czujnikom stopień napełniania poduszki dostosowuje się do wymiarów ciała kierowcy i pasażera. Do dyspozycji są trzy mocowania ISOFIX, w tym jedno na przednim fotelu pasażera. W Grand Scenicu pojawiają się też najnowsze systemy asystujące, m.in. aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych (Active Emergency Braking System/AEBS), oferowany jest w standardzie (po raz pierwszy w minivanie). Kierowca ma do dyspozycji również asystenta pasa ruchu, system samodzielnie parkujący samochód oraz system wykrywania zmęczenia. Informacje na temat jazdy mogą być prezentowane na przeziernym wyświetlaczu head-up. Wartą dopłaty opcję stanowi system multimedialny R-link 2 z pionowym ekranem o przekątnej 8,7 cala – to największy ekran dotykowy w tym segmencie. System posiada nawet gry, które mogą umilić dzieciom podróż.

Renault Grand Scenic już w standardzie wyposażone jest w 20-calowe felgi, jednak według Renaulta ich koszt da się porównać z 17-calowymi odpowiednikami oferowanymi w samochodach innych marek.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Citroen C4 Grand Picasso

Awangardowy, duży minivan zapewni komfort nawet siedmiu osobom


Cena od 79 990 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Ford S-Max

Przemyślany 5- lub 7-miejscowy minivan, który daje frajdę z jazdy


Cena od 108 800 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Peugeot 5008

7-miejscowy, niezwykle komfortowy francuski minivan


Cena od 99 900 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Volkswagen Sharan

Odświeżony minivan VW pozostaje nieco w tyle za konkurentami z Francji


Cena od 116 690 PLN
Ocena t4c: 7.4/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()