SEAT Ateca

SEAT

Cena od 79 900 do 150 000 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • praktyczny
  • ekonomiczne silniki
  • dobre właściwości jezdne

Słabe strony

  • zawieszenie momentami zbyt twarde
  • dużo twardych plastików

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.0 s do 10.5 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
510/1604 lub 485/1579 (4x4)
Action
zużycie paliwa
od 4.2 l do 6.1 l / 100km
Action
moc
od 115 KM do 190 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

SEAT Ateca jest pierwszym samochodem typu SUV w historii hiszpańskiej marki.

Wchodząc do nowego segmentu, SEAT skorzystał z doświadczenia innych producentów koncernu Volkswagena. Ateca czerpie rozwiązania techniczne stosowane w modelu Tiguan ze stylizacją opartą na bardzo udanym, kompaktowym Leonie. Dołożono jeszcze szczyptę nowinek technologicznych, by w rezultacie powstał atrakcyjny, kompaktowy SUV z lekko sportowym charakterem.

Ateca zadebiutowała w połowie 2016 roku i od tamtej pory niezmiennie cieszy się dużą popularnością wśród klientów. Na rynku rywalizuje z takimi samochodami jak Nissan Qashqai, Hyundai Tucson czy Peugeot 3008. W założeniu ma przekonywać klientów nowoczesnymi rozwiązaniami, praktycznością i atrakcyjnym, sportowym wyglądem.

Wnętrze

Stylistycznie wnętrze Ateki bazuje na mniejszym Leonie. Charakterystyczną cechą jest jednak większy, 8-calowy ekran dotykowy o lepszej grafice, dostępny w opcji. Kierowca zasiadając w fotelu, może się czuć wyjątkowo, gdyż cały kokpit jest lekko skierowany w jego stronę - cecha znana z wielu modeli BMW sygnalizująca sportowe aspiracje samochodu. Niestety wnętrze Seata jest bardzo ciemne, szare albo czarne z niewielką ilością detali przełamujących tę kompozycję.

Ateca jest samochodem rozsądnie wycenianym, ale nie widać tego w materiałach zastosowanych do wykończenia wnętrza. Dopiero bliższe zapoznanie się z okładzinami na drzwiach czy w niższych partiach wnętrza zdradza oszczędności, ale to standard w tej klasie.

Dziennikarze motoryzacyjni stwierdzają, że poziomem i jakością wykończenia Ateca idealnie wpisuje się pomiędzy droższego Tiguana a tańszą Skodę Kodiaq.


We wnętrzu mamy sporo praktycznych rozwiązań. Na drzwiach pasażerowie odnajdą obszerne kieszenie, w których zmieści się duża butelka wody. Do dyspozycji pozostają także trzy obszerne schowki: przed pasażerem z przodu, pod jego fotelem i w podłokietniku centralnym.

Ilość miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu, jest więcej niż wystarczająca, a regulacja foteli przednich ma bardzo szeroki zakres. Z tyłu gorzej, bo kanapa dzieli się jedynie w proporcji 40/60, nie przesuwa się, a jeśli w samochodzie jest napęd na wszystkie koła, przestrzeń na nogi jest ograniczona przez wysoki tunel środkowy. Mimo wszystko komfortowo zmieszczą się tu dwie dorosłe osoby i będą miały duży zapas miejsca nad głową i na wysokości kolan.

Pojemność bagażnika Ateki także zależy od rodzaju zastosowanego napędu - 510 litrów w przypadku modelu przednionapędowego i 25 litrów mniej przy obecnym w samochodzie napędzie 4DRIVE. Wadą jest wysoki próg załadunku, a zaletą obecność praktycznych haczyków i przepustu na narty w oparciu kanapy. Podwójna podłoga bagażnika dostępna jest tylko za dopłatą. Po złożeniu oparć kanapy nie ma możliwości uzyskania całkowicie płaskiej przestrzeni bagażowej.

Za kierownicą

W dziedzinie wrażeń z jazdy Ateca w opinii recenzentów pozytywnie zaskakuje. Prowadzi się w sposób zbliżony do dużo mniejszego Leona, a od Tiguana jest o około 100 kg lżejsza.

Amortyzatory zestrojono sztywno, co skutkuje bardzo dobrą stabilnością i przewidywalnym zachowaniem auta przy szybkich manewrach.
Efektem tego kompromisu jest komfort mniejszy niż w innych samochodach tego segmentu, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę SUV-y od Kii i Hyundaia. Poszukując miękkiego resorowania, należy skierować swoje kroki w stronę Hyundaia Tuscona lub Kii Sportage.

SEAT udowadnia, że atrakcyjna stylizacja może iść w parze z dobrą widocznością. Nawet do tyłu, gdzie i tak pomaga kamera cofania. Jeśli kierowca zechce sprawdzić Atekę w terenie, także pomoże mu technologia.

Do wyboru jest bowiem kilka trybów jazdy, w tym off-road oraz snow.
Po wybraniu jednego z nich pokładowa elektronika dostosuje rozdział napędu pomiędzy koła do konkretnych warunków terenowych. Nie uczyni to z SEAT-a władcy bezdroży, ale sprawi, że bez stresu będzie można się nim wybrać poza utwardzone drogi.

Silniki

W gamie silnikowej Ateki znajdują się konstrukcje dobrze znane z innych samochodów koncernu Volkswagena. Najmniejszy motor to zaledwie litrowa jednostka benzynowa TSI o mocy 115 KM.

Dla miłośników benzyny przewidziano też silnik 1,4 TSI (150 KM). Turbodiesle są dwa: 1,6 TDI 115 KM oraz 2,0 TDI w dwóch wariantach mocy: 150 i 190 KM. Napęd 4DRIVE dostępny jest ze wszystkimi silnikami oprócz dwóch najsłabszych.

Silniki z dołu gamy to propozycje dla oszczędnych, zwłaszcza 1,6 TDI. Z tym silnikiem spalanie niewiele przekroczy 4 l/100 km. Silnik 1,0 TSI będzie dobry tylko dla kogoś, kto jeździ po mieście bez większego obciążenia.

Najbardziej rozsądnym wyborem do Ateki zdają się silniki ze środka oferty: 1,4 TSI lub 2,0 TDI o mocy 150 KM. Oba są wystarczająco mocne, by sprawnie napędzać kompaktowego SUV-a.

Benzynowca można połączyć ze skrzynią automatyczną (DSG) i napędem na obie osie w dowolnej konfiguracji. Turbodiesel łączy się tylko ze skrzynią manualną. W zależności od napędu silnik 1,4 TSI spala średnio od 5,3 do 6,2 litra na 100 km; diesel spali około 5 litrów.

Najmocniejszy silnik 2,0 TDI (190 KM) to opcja dla wymagających – oferuje więcej niż przyzwoite przyspieszenie i łączy je z umiarkowanym apetytem na paliwo. Wada? Występuje tylko w wersji 4x4, z automatem i najwyższą wersją wyposażenia Xcellence, co znacznie winduje cenę takiego egzemplarza.
 

Technologia i bezpieczeństwo

Ateca ma błyszczeć, oferując elementy wyposażenia do tej pory niedostępne w samochodach tego segmentu. Szczególnie topowa odmiana Xcellence jest pod tym względem warta uwagi. Oferuje system rozpoznający zmęczenie kierowcy, reflektory LED z automatycznym sterowaniem czy tapicerkę z Alcantary.

Za dopłatą w Atece można mieć nawigację i system multimedialny z kamerami i wirtualnym widokiem 360 stopni wokół samochodu. Ciekawym rozwiązaniem jest też możliwość bezprzewodowego ładowania smartfona na półce pod ekranem centralnym.

SEAT Ateca w 2016 roku uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP. Ochrona pasażerów, jak i pieszego, wypadła bardzo dobrze. Mankamentem SEAT-a jest jedynie 60 proc. punktów za systemy bezpieczeństwa na pokładzie.

Z założenia samochód ten jest rozsądnie wycenionym mocnym graczem na rynku. Najłatwiej porównać go do pokrewnego samochodu spod znaku Volkswagena - Tiguana. W zestawieniu z nim SEAT oferuje mniejszy komfort, mniejszy prestiż i węższą gamę silników. Będzie jednak około 8-10 proc. tańszy niż podobnie skonfigurowany Tiguan. Od pozostałej części rynkowej stawki Ateca jest delikatnie droższa, ale oferuje unikalny, sportowy charakter, a w dodatku pozostaje bardziej oryginalnym wyborem niż SUV-y marek francuskich czy koreańskich.

SEAT oferuje system Full Link, dzięki któremu obraz ze smartfona zostaje przeniesiony na ekran samochodu. Dzięki temu nie trzeba koniecznie zamawiać fabrycznej nawigacji - wystarczy na telefonie uruchomić mapy Google.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Ford Kuga

Przestronny SUV z najnowszymi zdobyczami techniki na pokładzie


Cena od 85 900 PLN
Ocena t4c: 6.7/10
Zobacz

Honda CR-V

Czołówka segmentu SUV - przestronny, komfortowy i dobrze wyposażony


Cena od 95 900 PLN
Ocena t4c: 7.1/10
Zobacz

Hyundai Tucson

Cieszący się dobrą opinią, konkurencyjny cenowo, wszechstronny SUV


Cena od 77 490 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Nissan Qashqai

Jedna z najlepszych propozycji w segmencie crossoverów


Cena od 79 750 PLN
Ocena t4c: 8.2/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()