SEAT Leon Cupra

SEAT

Cena od 129 800 do 165 300 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • duża moc
  • niezłe wnętrze
  • sportowy charakter

Słabe strony

  • Octavia RS jest tańsza

Ocena t4c: 8.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 5.7 s do 5.8 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
380/1150 (3d) lub 380/1210 (5d)
Action
zużycie paliwa
od 6.5 l do 6.7 l / 100km
Action
moc
od 300 KM do 300 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

SEAT Leon Cupra to hot-hatch zaprojektowany z myślą o tych, którzy są zainteresowani technologią koncernu Volkswagen AG, ale szukają alternatywy dla Volkswagena Golfa GTI czy Skody Octavii RS. Oprócz rewelacyjnych osiągów samochód oferuje wiele ciekawych gadżetów oraz praktycznych rozwiązań.

Trzecia generacja Seata Leona zadebiutowała w 2012 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Konstrukcja została oparta na platformie MQB, tej samej, na której bazują Volkswagen Golf VII oraz Audi A3 8V. Usportowiona wersja Cupra pojawiła się na rynku dwa lata później. Oprócz hatchbacka dostępne jest również kombi.

 

W 2017 roku Leon Cupra doczekał się faceliftingu. W ramach modernizacji przemodelowano reflektory, tylne lampy, pojawiła się większa atrapa chłodnicy, a także nowe zderzaki. We wnętrzu z kolei poprawiono jakość materiałów wykończeniowych. Odmiana ST wyróżnia się wyjątkowo agresywną stylizacją zderzaków, dwoma końcówkami układu wydechowego, dużymi felgami oraz lotką nad tylną szybą.

Samochód konkuruje między innymi z Fordem Focusem ST, Hyundaiem i30 N, z Hondą Civic Type R czy z Volkswagenem Golfem GTI.

Wnętrze

Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest dobra, podobnie jak ich spasowanie. Nie można mieć co do tego żadnych zastrzeżeń. Znaleziono złoty środek między tym, co oferuje Volkswagen, a tym czym może pochwalić się Skoda. Kabina jest bardzo przestronna i ma wiele praktycznych schowków. Fotele są bardzo wygodne, zapewniają przyzwoite trzymanie boczne i idealnie nadają się na długie trasy.

Po zajęciu miejsca za kierownicą momentalnie czujemy, że mamy do czynienia z samochodem o sportowym charakterze. Kierownica spłaszczona u dołu i obita skórą, logo Cupra na prędkościomierzu, wyjątkowo mocno profilowane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami  - to wszystko buduje emocje.

Auto ma duże otwory drzwiowe, dzięki czemu wygodnie się do niego wsiada. Pojemność bagażnika Leona to 380 l, jest to o 25 l mniej niż w Renault Megane. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie jednak do 1210 l. Znajdziemy tu też kilka ciekawych dodatków, takich jak podwójna podłoga (dostępna za dopłatą) czy haczyki na zakupy. Cupra pod względem walorów użytkowych nie traci więc nic względem tradycyjnej odmiany.

Za kierownicą

SEAT Leon Cupra ma dość sztywne zawieszenie, ale w porównaniu z rywalami, takimi jak: Renault Megane R.S. czy Honda Civic Type R, zapewnia całkiem przyzwoity komfort.

To jeden z najlepszych dostępnych na rynku hot-hatchy, który równie dobrze sprawdzi się podczas jazdy na torze, jak i w ruchu miejskim. Kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy, które w znaczący sposób wpływają na odczucia związane z jazdą.

 

Na pochwałę zasługuje też ponadprzeciętnie precyzyjny układ kierowniczy oraz dostępna opcjonalnie dwusprzęgłowa 6-stopniowa skrzynia zautomatyzowana DSG. Zmienia biegi znacznie szybciej niż jest to w stanie zrobić kierowca w odpowiedniku z przekładnią ręczną. Oprócz lepszych osiągów DSG gwarantuje też niższe zużycie paliwa. Bardziej wymagający mają do dyspozycji napęd na 4 koła, ale ten dostępny jest tylko jako opcja w wersji kombi oznaczonej jako ST.

 

Recenzenci doceniają Cuprę za świetne zestrojenie układu jezdnego, który pozwala czerpać przyjemność ze sportowej jazdy. Wrażenia są podobne do tych, jakie zaoferuje Golf GTI. Kierowca z pewnością doceni mechaniczną szperę przedniej osi, dzięki której Cupra niezwykle precyzyjnie pokonuje zakręty i pozwala wykorzystać pełny potencjał zawieszenia i silnika. W standardzie otrzymujemy również amortyzatory adaptacyjne, które pozwolą dopasować charakterystykę tłumienia do aktualnych potrzeb.

Silniki

Samochód w wersji po liftingu ma pod maską turbodoładowany silnik 2.0 TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który generuje moc 300 KM. Dzięki takiej mocy Cupra osiąga 100 km/h w 5,7 s w wersji ze skrzynią DSG lub 5,8 s w odmianie z przekładnią manualną. Prędkość maksymalna odmiany Cupra to 250 km/h i to niezależnie od wybranej skrzyni.

 

W cyklu miejskim w zależności od przekładni zużycie paliwa utrzymuje się na poziomie 8,5-9 l/100 km, a poza miastem Leon Cupra spala 5,7-5,8 l/100 km. To imponujące wyniki jak na auto sportowe. Recenzenci twierdzą, że to wartości, które są do osiągnięcia w realnym użytkowaniu.

Technologia i bezpieczeństwo

Samochód brał udział w testach zderzeniowych Euro NCAP w 2012 roku i uzyskał maksymalny wynik 5 na 5 gwiazdek.

 

W wyposażeniu standardowym znajdziemy między innymi tempomat, ESP, kontrolę trakcji, blokadę mechanizmu różnicowego, system wspomagający kierowcę przy ruszaniu pod wzniesienie, progresywny układ kierowniczy, 7 poduszek powietrznych, automatyczny hamulec pokolizyjny ograniczający skutki kolejnych kolizji, system kontroli ciśnienia w oponach, a także elektroniczny hamulec postojowy.

 

Każdy egzemplarz wyposażony jest również w system Cupra Drive Profiles, który oferuje cztery tryby jazdy dostosowujące: dźwięk silnika, reakcję na wciśnięcie pedału gazu, sztywność zawieszenia oraz charakterystykę skrzyni DSG (o ile taka jest na pokładzie). Wszystkie auta z tą skrzynią mają dodatkowo kierownicę z łopatkami do zmiany biegów.

 

Leon Cupra ma w standardzie jeszcze: automatyczną dwustrefową klimatyzację, czujniki deszczu, zmierzchu, automatycznie ściemniające się wsteczne lusterko, a także w pełni LED-owe oświetlenie (są to nie tylko światła do jazdy dziennej, ale także światła mijania, a nawet drogowe). Seryjnie dostępne są nawet 19-calowe aluminiowe obręcze kół. Podstawowe wyposażenie w tym modelu jest naprawdę imponujące.

 

Za dopłatą można wyposażyć auto między innymi w: aktywny tempomat (dostosowujący prędkość do pojazdu poprzedzającego), system zapobiegający niezamierzonej zmianie pasa ruchu, czujniki parkowania z kamerą, dodatkowe boczne poduszki powietrzne w drugim rzędzie siedzeń i elektrycznie otwierany szklany panoramiczny dach.

 

Samochód da się doposażyć również w podgrzewane kubełkowe fotele wykonane z alcantary, schowek z funkcją bezprzewodowego ładowania telefonu, który wzmacnia jego zasięg oraz w bezkluczykowy system dostępu do auta – KESSY, a także w Full Link – system umożliwiający korzystanie ze smartfona za pośrednictwem głównego ekranu systemu inforozrywki.

 

Jednym z ciekawszych gadżetów, o którym warto wspomnieć, jest standardowy kombajn multimedialny z 8-calowym ekranem i małym 3,5-calowym wyświetlaczem wkomponowanym w tablicę przyrządów. Są tu też 4 wejścia USB oraz system głośnomówiący Bluetooth, za pośrednictwem którego można też przesyłać muzykę ze smartfona lub innego zewnętrznego urządzenia.

 

Opcjonalnie system multimedialny można doposażyć w odtwarzacz DVD, dysk o pojemności 10 GB, a także system umożliwiający czytanie i pisanie SMS-ów czy sterowanie głosem. Na liście wyposażenia opcjonalnego Leona dostępny jest jeszcze 9-głośnikowy system audio z subwooferem o mocy 400 W.

SEAT Leon Cupra dostępny jest również w limitowanej wersji R o mocy 310 KM. Auto wyróżnia się elementami z włókna węglowego i matowym lakierem.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi RS3

Połączenie praktycznego hatchbacka z osiągami i brzemieniem superauta


Cena od 258 700 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Ford Focus RS

Sportowy hatchback, który daje mnóstwo frajdy z jazdy


Cena od 156 200 PLN
Ocena t4c: 9.5/10
Zobacz

Mercedes-AMG A 45

Jeden z najszybszych hatchbacków na rynku - napęd 4x4 w standardzie


Cena od 188 600 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()